Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

De Buxusmot...de pest voor de buxus

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #46
    Re: De Buxusmot...de pest voor de buxus

    Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
    Dan kan je over dat tunneltje als eens nadenken hé.
    Maar inderdaad, de robotmaaier moet normaal elke dag maaien, dus verzetten is gewoon niet handig, zeker niet als je in verlof bent.

    Maar als je kan laten maaien aan 30€, dan zou ik het daar bij laten. Die man doet waarschijnlijk ook de afwerking en de randjes waarde robot niet maait.
    30 maaibeurten aan 30€ is ca 900€ per jaar, dus daar kan je bijna 7 jaar mee verder, en dan heb je nog geen onderhoud of stukken vervangen aan die robots.
    Het is inderdaad zo dat een robot geen randjes afmaait, tenzij je nieuwe boordstenen laat aanleggen die niet op hun kant, maar horizontaal en mooi gelijk aan het maaiveld worden geplaatst. Dit zou bij ons nog een bijkomend werk zijn dat je misschien als hobbyist wel zelf zou kunnen doen, maar dergelijke zaken zijn aan mij ook niet besteed. Er zijn daar bepaalde filmpjes over en als je dat wil goed doen mag je voor een grote tuin andermaal een degelijk supplement rekenen.
    Blijft dus de randjes nog zelf nog bij te trimmen want de robot doet dit niet als het maaiveld niet naar zijn goesting is aangelegd.
    De man die ons gras maait doet die randen uiteraard met een bosmaaier waar het nodig is.
    En ja 7 jaar verder, wie weet waar zitten we dan?
    Leeft en LAAT LEVEN !

    Comment


    • #47
      Re: De Buxusmot...de pest voor de buxus

      Heel dat geval met die robots doet me denken aan de wet van behoud van gedoe die Lieven Scheire eens uitgelegd heeft.
      De wet stelt dat bij vooruitgang, er een bepaalde activiteit weg valt, maar dat er iets anders in de plaats komt.

      HEt voorbeeld was "de draadloze printer".
      Vroeger, printer uitpakken, stekker in het stopcontact, en USB kabelke naar de printer. Klaar!
      Nu, uitpakken, stekker in stopcontact, maar dan... een heel gedoe om uw printer aan uw wifi te krijgen, dat in te stellen, en aan de gang te krijgen.

      Robotmaaier: moet je ook wekelijks eens kuisen, je moet elke week toch nog de randjes doen, en bij de installatie heb je een heel gedoe...
      Nu, ik heb makkelijk praten met mijn 100m2. Dat is op een kwartier gemaaid.

      Comment


      • #48
        Re: De Buxusmot...de pest voor de buxus

        Hey juppekes.

        Ze zijn in Oostende aangekomen
        Gisteren was er volgens mij nog niets te zien, en vandaag is er al redelijk van weggevreten
        Heb hier zo'n buxus groep staan aan de vijver ongeveer 2m op2m en 1.5m hoog, hoe geraak je daar overal bij om ze te bestrijden?
        En aan de andere kant was ik er net aan het planten, heb er zo'n vijftig stuks gekregen.
        Ik zal nog wel eventjes wachten om de rest te planten.
        Bootjes

        Comment


        • #49
          Re: De Buxusmot...de pest voor de buxus

          ik denk dat er hier op dit forum één persoon bekwaam is omtrent dat soort zaken en dat is HVR.
          Al denk ik dat Hans persoonlijk nogal snel kipkap zal maken van die buxus. Ik kan hem geen ongelijk geven.

          Smijt die buxus buiten.

          Comment


          • #50
            Re: De Buxusmot...de pest voor de buxus

            Oorspronkelijk geplaatst door Mriya Bekijk bericht
            Hey juppekes.

            Ze zijn in Oostende aangekomen
            Gisteren was er volgens mij nog niets te zien, en vandaag is er al redelijk van weggevreten
            Heb hier zo'n buxus groep staan aan de vijver ongeveer 2m op2m en 1.5m hoog, hoe geraak je daar overal bij om ze te bestrijden?
            En aan de andere kant was ik er net aan het planten, heb er zo'n vijftig stuks gekregen.
            Ik zal nog wel eventjes wachten om de rest te planten.
            Vandaag in de gazet Mriya https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf201...T=838814911949

            Comment


            • #51
              Re: De Buxusmot...de pest voor de buxus

              Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
              ik denk dat er hier op dit forum één persoon bekwaam is omtrent dat soort zaken en dat is HVR.
              Al denk ik dat Hans persoonlijk nogal snel kipkap zal maken van die buxus. Ik kan hem geen ongelijk geven.

              Smijt die buxus buiten.
              fotosdirk is hierin ook wel te kennen hoor. Ik heb zijn raad opgevolgd en mijn buxussen staan er enorm mooi bij (en nu houd ik hout vast). Ooit eens kaalgevreten en zijn raad opgevolgd en nu drie paar prachtige groene bollen ...
              Ik houd wel de wacht ...
              https://www.fotospotter.be
              Je suis content d’être heureux

              Comment


              • #52
                Re: De Buxusmot...de pest voor de buxus

                Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
                ik denk dat er hier op dit forum één persoon bekwaam is omtrent dat soort zaken en dat is HVR.
                Al denk ik dat Hans persoonlijk nogal snel kipkap zal maken van die buxus. Ik kan hem geen ongelijk geven.

                Smijt die buxus buiten.
                Anders toch redelijk simpel te behandelen als het geen volledige haag is. [emoji6]
                Er zijn producten te vinden om te sproeien tegen de rupsen van deze mot en verder zijn er mottenvangers die toch redelijk goed werken.
                Een Buxus van een bepaalde grootte is ook niet echt goedkoop en het duurt jaren voor die groot is.
                Canon EOS Digital
                BD0479BE

                Comment


                • #53
                  Re: De Buxusmot...de pest voor de buxus

                  Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                  Anders toch redelijk simpel te behandelen als het geen volledige haag is. [emoji6]
                  Er zijn producten te vinden om te sproeien tegen de rupsen van deze mot en verder zijn er mottenvangers die toch redelijk goed werken.
                  Een Buxus van een bepaalde grootte is ook niet echt goedkoop en het duurt jaren voor die groot is.
                  Ondertussen zijn er serieuze aanwijzingen dat de mezen dood gaan van die "producten".
                  Ook de inheemse buxus wordt aangetast, allemaal door een mot die is meegekomen met import.
                  Hou toch op met jullie obsessie en plant iets anders, goed voor iedereen (behalve voor de verkopers van "producten" ).

                  Comment


                  • #54
                    Re: De Buxusmot...de pest voor de buxus

                    Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                    Ondertussen zijn er serieuze aanwijzingen dat de mezen dood gaan van die "producten".
                    Ook de inheemse buxus wordt aangetast, allemaal door een mot die is meegekomen met import.
                    Hou toch op met jullie obsessie en plant iets anders, goed voor iedereen (behalve voor de verkopers van "producten" ).
                    Stop toch met de obsessie alles om te keren en te minimaliseren ... buxus kost honderden € en niet iedereen gooit dit zomaar weg omdat er één keer de mot in zit.
                    Dan mag iedereen ook zijn Leylandii weg doen want als de rode spint erin zit gaat die ook kapot.
                    Als ik moet kiezen tussen eens sproeien of 72 meter Leylandii haag vervangen dat al 25 jaar deftig onderhouden is, dan is de keuze snel gemaakt.
                    Gooi jij alles meteen weg en heb jij een ezeltje staan misschien? [emoji16]
                    Hoe de mezen dood kunnen gaan van een mottenval mogen 500 wetenschappers eens proberen uitleggen ... geen enkele vogel dat aan die motten of product (lokmiddel) aan kan.
                    Het product om te sproeien is iets anders, maar ondertussen zijn de meeste producten al verboden en vervangen door alternatieven die wat milieuvriendelijker zijn.
                    Canon EOS Digital
                    BD0479BE

                    Comment


                    • #55
                      Re: De Buxusmot...de pest voor de buxus

                      Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                      Ondertussen zijn er serieuze aanwijzingen dat de mezen dood gaan van die "producten".
                      Ook de inheemse buxus wordt aangetast, allemaal door een mot die is meegekomen met import.
                      Hou toch op met jullie obsessie en plant iets anders, goed voor iedereen (behalve voor de verkopers van "producten" ).
                      Oogkleppengedoe ...
                      Eerst opmerkingen tegen zonnepaneelbezitters omdat we zonnepanelen hebben en nu dit ...
                      Eerst even alles op een rij en dan proberen te zien hoe die vork nu op de steel zit.
                      Laat wel stellen dat ook ik zo weinig probeer beroep te doen op insecticides en indien ik die gebruik probeer ik di 's avonds te gebruiken, de voorgeschreven dosissen en indien echt wenselijk blijven ze gewoon in de kast staan.

                      1) Koolmezen kennen plots een massale sterfte. Ook dat is me opgevallen, maar, de oorzaak is niet echt gekend. Insecticides ? Dit kan best maar dan moeten we wel al jaren aan stuk dit fenomeen zien. DDT, E605, ... noem maar op. En vroeger werd er nog meer onbezonnen gesproeid dan nu.
                      Inseciticeden hebben zeker hun invloed op de omgeving ... maar nu plots de vinger wijzen omdat de buxusmot er is ?
                      2) Men beweert dat de toxines via de rups worden opgenomen. Ok, best, maar voor ik mij zover herinner werd steeds beweerd dat die buxusrups hier geen natuurlijke vijand had. Maw, ook koolmezen aten, eten geen buxusrupsen. Of dit correct is laat ik in het midden, maar ik kan me niet van de indruk ontdoen dat de natuur wel het evenwicht probeert te vinden en dat inderdaad koolmezen en eventueel ook andere vogels hun weg naar dit type voedsel heeft gevonden of bezig is met ze te ontdekken. Joepie, eindelijk.

                      Laten we even naar de levenswijze van de koolmees kijken.
                      De koolmees eet in het broedseizoen vooral insecten, spinnen, larven en rupsen. In het najaar en de winter schakelen ze over op olierijke zaden (vooral van beuk), vruchten en vet.
                      Spijtig genoeg moeten we zien dat bij de voedingsproducenten er massaal gebruik wordt gemaakt van insecticides ... Het aantal sproeikanonnen die ik actief bezig zie is huiveringwekkend, maar even huiveringwekkend is de gedacht wat we zouden eten indien dit spijtig genoeg niet gedaan werd. In het topic 'Klimaat' werd dit al een paar keer aan gehaald. De wereldbevolking is zo groot, dat, indien we iedereen willen te eten geven we drastische ingrepen moeten doen.
                      Ik herinner mij de coloradokever in mijn jeugdjaren. Je kon geen 2 stappen doen in een aardappelveld of je zag er een. Nefast voor de aardappelboer die in een paar dagen tijd zijn harde werk verloren zag gaan. De eerste fase was het massaal gebruik van insecticides ... en later werd het genetisch materiaal zo bemanipuleerd dat die insecticides overbodig werden. Let wel, hier hebben we doelbewust de schepper nagebootst en hebben we in feite een mutant gecreëerd en of dat geen zware impact is op de natuur.
                      En zo kunnen we door gaan.
                      En onze groenen zijn tegen insecticidengebruik, en ik kan dat volgen, maar, realiteit primeert over wensbaarheid, en zo zijn ze ook tegen het genetisch hervormen van planten.
                      Dat ze mij nu eens komen uitleggen hoe zij het zien om de huidige wereldbevolking in leven te houden.

                      Waar ik eveneens in geloof is dat veel natuurzaken periodes gebeuren zonder dat we daar echt de ware toedracht toe kennen. We zien, stellen vast en soms vinden we het nodig om in te grijpen. Het spreekwoord van na de zeven vette jaren, de zeven magere doet me de ogen richten naar de steeds weerkerende insectenplagen ... Ik weet niet of je al eens een echte sprinkhaneninvasie hebt mee gemaakt, maar ik kan je verzekeren dat dit angstaanjagend is en dat eer je het beseft alle groen in je nabijheid verdwenen is ... Definitief verdwenen...

                      Over plagen gesproken ... Een paar jaar terug hebben we hier een invasie gehad van rauwvliegen of aprilvliegen ... Je kon niet buiten gaan lopen of je was omzwermd door die beesten. Ik heb ze 2 jaar massaal gekend en nu sinds een paar jaar zie ik ze nog wel, maar dan in heel kleine mate.
                      Hetzelfde heb ik mee gemaakt met wantsen. Het ene jaar zaten er meer wantsen op de frambozen dan dat er frambozen te zien waren en andere jaren dan weer niet.
                      Wat me it jaar op valt is het enorm kleine aantal Lieveheersbeestjes. Vorig jaar kon ik ze verkopen per kilo, nu zie ik er slechts hier en daar eentje. En zo kan ik door gaan. Wat ik dit jaar wel massaal heb gezien zijn bladluizen ... De bladeren van de aalbessen staan gekruld van het aantal bladluizen en zo ook de beuken haag. Gigantisch veel en dat verklaart misschien waarom bij mij er honderden nesten mieren te vinden zijn . Ook die zijn dit jaar in aantallen abnormaal aanwezig ...
                      Vorige week heb ik nog 3 meikevers (neen, geen juni- of julikevers) gevonden in de haag.
                      Zit misschien het abnormale weergedrag ook wel niet als speler bij de tragedie van de koolmees ? De periodes dat ze echt die insecten nodig hebben was er te vroeg en/of telaat ? Mijn vroege frambozen waren dit jaar 4 weken voorop en nu heb ik massaal de najaarsvruchten die ik kan plukken ? Diverse bomen vertonen nu al hun vruchten(veel te vroeg en veel te klein). In de serre staan nu voorjaarsbloemers voor de tweede maal te bloeien ... Is het hoogtepunt van bloei niet juli-augustus maar eerder mei-juni geweest. Planten, dieren die van normale cycli af hangen zijn in dat geval de pineut.

                      Dus, insecticides oorzaak ? Best wel, maar niet enkel dat. En dat we moeten proberen om gevolgen te vermijden ... volledig mee akkoord maar dan wel met een realistische blik op de gehele omgeving.

                      Nog even naar de buxus. Wanneer die is kaal gevreten door de buxusrups, dan is die plant NIET dood, alleen heeft ze geen mooi aanzicht in de hof. Een hoop takken. Laat die plant gerust staan en verzorg ze... Ze zal herstellen en na een jaar of twee kan je zelfs niet meer zien dat die ooit kaal heeft gestaan.

                      Aangepast. Zopas vernomen op 'deredactie.be'

                      https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/08...joenen-colora/
                      Last edited by Wim.Vanmaele; 8 augustus 2019, 10:17. Reden: Nieuws van 'deredactie.be'
                      https://www.fotospotter.be
                      Je suis content d’être heureux

                      Comment


                      • #56
                        Re: De Buxusmot...de pest voor de buxus

                        Oorspronkelijk geplaatst door Wim.Vanmaele Bekijk bericht
                        Aangepast. Zopas vernomen op 'deredactie.be'

                        https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/08...joenen-colora/
                        Ahhh, maar palombian heeft daar een oplossing voor “stop met huizen te bezitten”. [emoji6]
                        Canon EOS Digital
                        BD0479BE

                        Comment


                        • #57
                          Re: De Buxusmot...de pest voor de buxus

                          Goed nieuws toch? Het voorkomen van de buxusmot loopt drastisch terug in Vlaanderen!!

                          De Colorado kever is echter terug van weggeweest ... toen ik jong was dan kon je ze inderdaad met de schop opscheppen, tot grote angst en ergernis van mijn grootouders die bescheiden boertjes waren ... en die zogoed als geen methodes hadden om ze te bestrijden!

                          Comment


                          • #58
                            Re: De Buxusmot...de pest voor de buxus

                            Al die fotografen hier en waarnemers en ik zie er nergens foto's van.

                            Is er iemand van jullie die reeds gezien geeft dat mezen de rupsen op de buxussen komen opeten
                            en dit fotografisch hebben kunnen vastleggen?
                            Ikke alvast niet.
                            Wie wel? Kauwen, eksters, merels, duiven, egels,

                            Mezen die doodgaan door vergiftigde rupsen te eten van de buxusmot?
                            Volgens mij een grote fabel. Wat is er wel?
                            1. Zowel vorig jaar als dit jaar waren mezen heel vroeg met eieren leggen, want toen
                            de jongen tevoorschijn kwamen was er teweinig te eten. De grote luizenpopulaties op
                            beuken en rozen waren weer veel later en veel minder. Wat stel ik wel vast? Mezen die
                            later een 2de legsel hadden. Idem bij de merels.
                            2. Volgens de controles van het FAVV die volop particulieren aan het controleren zijn, stellen
                            zij vast dat er heel veel met verboden producten wordt gesproeid in tuinen. Producten die
                            reeds vele jaren verboden zijn zoals bvb lindaan, parathion, DDT enz. Dus mensen stop daar eens
                            mee, vele tuinen zijn giftuinen en via stalen die de controleurs nemen van groeten en planten
                            zitten deze vol met residu's. Zelfs in de grond vinden ze volop residu's terug van sproeistoffen.

                            Hoe zit het met de rups van de buxusmot heden ten dage? Geen enkel probleem bij al mijn klanten, en dit zonder
                            gebruik van chemische producten, maar klanten die wel mijn adviezen opvolgen en hun planten dierbaar zijn.
                            Sinds het verschijnsel van de rups heb ik nog maar 1 plant moeten rooien omdat deze kaalgevreten was (klant was op reis en kon geen waarneming doen)
                            en niet meer terug is beginnen uitgroeien.

                            Algemeen is trouwens de populatie van de rupsen aan het minderen en waarschijnlijk gaan we naar een evenwicht dit
                            omdat mensen die weinig voeling hebben met de natuur reeds hun planten hebben gerooid en vernietigd, en anderzijds
                            de natuurlijke belagers zoals enkele vogelsoorten die reeds de rupsen hebben gevonden. Of anders gezegd : de kracht
                            van de natuur die het laatste oordeel zal vellen.

                            Groetjes,

                            Dirk

                            Comment

                            Working...
                            X