Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sneller/trager rijden

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Sneller/trager rijden

Oorspronkelijk geplaatst door Leopard Bekijk bericht
    Delicate discussie, maar het is een feit dat onze wegen overvol zitten, en er iets aan gedaan moeten worden.
    We ondervinden aan de lijve dat het eigenlijk niet meer zo verder kan, want binnen 10 jaar staan we gewoon allemaal stil op onze wegen.
    Denk dat de mentaliteitswijziging iets van lange duur is, maar dat er ook dringend een aantal zaken inzake openbaar vervoer moeten verbeteren.
    We kunnen onze mobiliteit niet meer vergelijken met pakweg 30 à 40 jaar geleden, zoveel is zeker.
    Inderdaad.
    En heel veel mensen die in de file staan beseffen vaak niet dat ze er zelf deel van uitmaken en wijzen altijd naar al die auto's rondom hun *wijst* "die file daar",.... terwijl ze zelf mede oorzaak van het probleem zijn.

Ook de mentaliteit van overmatig autogebruik als 'normaal' aanzien, zit zodanig ingebakken bij heel wat mensen,...

Terwijl ik van het station naar huis fiets, zie ik dagelijks heel wat auto's van de NMBS parking rijden en 500m in diezelfde straat nog de oprit van hun huis oprijden.
    Er zijn dus heel wat mensen die voor veel te korte afstanden hun autootje nemen, mijns inziens.
    Ook wanneer ik de kinderen aan de school afzet, te voet uiteraard want ik woon slechts op 1km van de school, zie ik heel wat mensen onderweg die dichterbij de school wonen de auto nemen om iets verder alweer te parkeren.

Maar let op als je die waarneming luidop durft benoemen, of je wordt afgeschilderd als een linkse rakker die ze best tegen de muur zetten, zoals hier op dit forum al eens is gebeurd.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
      Ze mogen autorijden zo duur maken als het maar kan, het zal het autorijden op zich niet verminderen.
      De oplossing zit hem helemaal niet in tarieven verhogen. In een welvarend land helpt het niet om mensen in hun portefeuille te raken door tarieven wat op te trekken. Het probleem zit hem bovendien in het gebruik, niet in het tarief.

Als ik nu in de stad rondloop zie ik overal, ja OVERAL auto's geparkeerd staan. Ik vind geen enkele straat waar er géén auto's "beschikbaar" zijn.
      90% van de tijd staan auto's stil, op straat, op parkings, in garages. Mensen rijden er mee naar hun werk, of bestemming, maar eens toegekomen laten ze die daar een hele dag staan. Die auto's zijn dus het grootste deel van de tijd beschikbaar.

Maak autorijden verplicht deel van het openbaar vervoer.
      "Stel", als men het privébezit van een personenwagen nu eens verbiedt. Iedereen geeft zijn wagen dus af aan de overheid. (wordt op een of andere manier wel geregeld of gecompenseerd)

Denk nu even out of the box mee. Stel dat elke auto een chip krijgt, en elk rijbewijs uitgerust van chip waarmee je elke auto met Belgische nummerplaat mee kan openen en starten.
      Ik moet ergens naartoe? Ik wandel naar buiten, kies de eerste beste auto uit en start... Je kan voor elke rit eens in een andere auto zitten, variatie troef.
      Onderhoud, tanken en keuring van het Belgisch wagenpark wordt door de overheid geregeld, creëert heel wat jobs.
      Voor het gebruik zal betaald worden per kilometer, of met abonnementsformules, of krijg je korting als je met meerdere reizigers in 1 wagen vervoert (wordt ook met een chip in de ID-kaart gecontroleerd in de wagen).

Niemand hoeft nog een wagen te kopen, geen verzekering, geen ... Er zijn voldoende auto's in België om nog x aantal jaar mee verder te kunnen rijden vooraleer de overheid oude wagens moet gaan vervangen.
      iedereen die wil rijden, betaalt per verbruikte afstand via een systeem dat alles voor iedereen kan tracken. Eventueel dat op termijn grootverbruikers een hoger tarief gaan betalen dan kleinverbruikers wanneer op dat ogenblik de wegen nog steeds overbelast zijn.

Heb je omtrent dit idee vragen? Stel ze niet aan mij persoonlijk, maar gooi ze in de groep of probeer er zelf eens proactief oplossingen voor te vinden
      In Helsinki wil men tegen 2050 dit heel concept gerealiseerd zien. Hopelijk vroeger.
      Net zoals het basisinkomen waar men in Finland ook al een testproject mee bezig is. Gewoon uittesten die nieuwe ideeën.

Comment

Gewoon al qua hygiëne en geurtjes zou ik geen auto van een andere willen gebruiken.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tonerider Bekijk bericht
          Gewoon al qua hygiëne en geurtjes zou ik geen auto van een andere willen gebruiken.
          Tja, hetzelfde met het openbaar vervoer dan ...
          """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
          George Orwell

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door toerist Bekijk bericht
            inderdaad, daarom nemen we de auto . En als ik ze al eens gebruik dan gebeurt het dat ik m'n neus in m'n sjaal of onder m'n oksel steek omdat die zelfs beter riekt. Zie me zo nog niet auto rijden.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door anonymous Bekijk bericht
              Als ik nu in de stad rondloop zie ik overal, ja OVERAL auto's geparkeerd staan. Ik vind geen enkele straat waar er géén auto's "beschikbaar" zijn.
              90% van de tijd staan auto's stil, op straat, op parkings, in garages. Mensen rijden er mee naar hun werk, of bestemming, maar eens toegekomen laten ze die daar een hele dag staan. Die auto's zijn dus het grootste deel van de tijd beschikbaar.

Maak autorijden verplicht deel van het openbaar vervoer.
              "Stel", als men het privébezit van een personenwagen nu eens verbiedt. Iedereen geeft zijn wagen dus af aan de overheid. (wordt op een of andere manier wel geregeld of gecompenseerd)
              De helft van de tijd staan woningen leeg als de mensen overdag gaan werken ... maak woondelen dan ook verplicht zodat nachtwerkers overdag in uw woning kunnen komen slapen en k*kken.
              Meteen ook het gebrek aan bouwgronden opgelost.

Neen, neen, ... de staat wil niet minder voertuigen, ze willen dat iedereen er een heeft en dik betaalt om die te laten staan en ook nog eens een abo op openbaar vervoer neemt om ook daar nog wat BTW en zo op te winnen.
              Heel dat gedoe draait nu gewoon om geld, zoveel mogelijk de zakken vullen met allerlei verdoken belastingen die voor de rest niets uithalen.

Hier in de gemeente gaan ze nu tussen 24u00 en 05u00 alle licht doven in alle straten (uitgezonderd 2), wegens besparing zeggen ze dan ... maar we blijven er nog steeds evenveel belasting voor betalen.
              Dus waar gaat de winst naartoe?
              Canon EOS Digital
              BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tonerider Bekijk bericht
                Yep, daarom ook dat wij nooit een tweedehands kopen.
                Hoe jong de auto of hoe weinig km ook, je weet nooit wat daar allemaal kan in gebeurd zijn... bwah !

Comment

Inderdaad, ook daar heb ik een echte afkeer van.
                  Het zien van die (meestal) vuile zetels zegt al genoeg.

Net zoals de handvatten van de karren in elke supermarkt...

Comment

Net dat vind ik geen probleem.
                    Een paar dagen verblijven in een stad met een goed werkend openbaar vervoer is zalig.
                    NY, Londen, Parijs. Geen haar op mijn hoofd dat er aan denkt om daar met een auto te willen rijden.

Ik zou daar perfect kunnen wonen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                      Een paar dagen verblijven in een stad met een goed werkend openbaar vervoer is zalig.
                      NY, Londen, Parijs. Geen haar op mijn hoofd dat er aan denkt om daar met een auto te willen rijden.

Dat is misschien omdat je daar, zoals je zelf schrijft, slechts een paar dagen verblijft.
                      Mocht je er enkele jaren dagdagelijks mee geconfronteerd worden... wie weet wat dan jouw mening zou zijn.
                      Op een paar dagen kan je moeilijk een juist oordeel vellen denk ik.

Sommigen hebben er bvb ook geen probleem mee om eens tijdens een 14-dagen-durende-vakantie midden de zomer op Corsica geconfronteerd te worden met de hitte, maar je moet er eens over spreken met de mensen die daar constant wonen.
                      En kom niet af met, die zijn het toch gewoon, want die zijn en worden het niet gewoon, ze blijven gewoon binnen in de schaduw.
                      Reeds meermaals persoonlijk uit hun mond gehoord " l'été, on vit dans le noir monsieur..."
                      Last edited by Guest17; 24 mei 2017, 14:02.

Comment

Als er geen "knip" komt en tegelijk stellen worden afgeschaft
                        """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
                        George Orwell

Comment

Als er geen "knip" komt en tegelijk stellen worden afgeschaft
                          Er is zelfs een BK over.
                          Last edited by Guest17; 24 mei 2017, 15:19.

Comment

In NY staken ze niet....
                            In Parijs daarentegen...

Wat de warmte betreft: akkoord, maar ik zou perfect kunnen leven met een goed werkend metrostelsel.
                            Ik heb gedurende mijn studies een paar jaar de trein genomen. Als die rijden is dat best comfortabel. Met een paar maten of "den Humo" op de trein is best leuk.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                              De helft van de tijd staan woningen leeg als de mensen overdag gaan werken ... maak woondelen dan ook verplicht zodat nachtwerkers overdag in uw woning kunnen komen slapen en k*kken.
                              Meteen ook het gebrek aan bouwgronden opgelost.
                              Ik merk dat je de redenering met rollende ogen doortrekt naar een ander domein, maar daarmee los je het mobiliteitsprobleem nog steeds niet op.

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                              Neen, neen, ... de staat wil niet minder voertuigen, ze willen dat iedereen er een heeft en dik betaalt om die te laten staan en ook nog eens een abo op openbaar vervoer neemt om ook daar nog wat BTW en zo op te winnen.
                              Heel dat gedoe draait nu gewoon om geld, zoveel mogelijk de zakken vullen met allerlei verdoken belastingen die voor de rest niets uithalen.

Hier in de gemeente gaan ze nu tussen 24u00 en 05u00 alle licht doven in alle straten (uitgezonderd 2), wegens besparing zeggen ze dan ... maar we blijven er nog steeds evenveel belasting voor betalen.
                              Dus waar gaat de winst naartoe?
                              Idem, kankeren over geld, belasting en zakkenvullerij, maar intussen nog steeds geen oplossing bieden voor het mobiliteitsprobleem.
                              Allemaal gemakkelijk.

Comment

In NY staken ze niet....
                                In Parijs daarentegen...
                                Inderdaad, in België is men kampioen in klagen... men beseft niet hoe goed men het hier heeft als men kijkt naar buurland Frankrijk, waar men zoveel keer meer staakt. Daar is het vaak niet 1 dagje, maar meteen 2 weken.

Dit jaar ben ik nog maar 1x een paar minuten te laat op het werk toegekomen, en dat was niet door vertraging maar door mijn eigen fout.
                                Maar ja, het is altijd gemakkelijk om het altijd op de NMBS te steken.

De enkel keren dat ik dan eens met iemand ben meegereden in een auto dit jaar, stond ik in de file aan te schuiven, was er omleiding, een ongeval,... die zaken moeten dan ook feilloos zijn als men op dezelfde manier naar het openbaar vervoer kijkt. Maar daar spreekt men niet over.

Comment

Working...
                                X