Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sneller/trager rijden

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Sneller/trager rijden

Oorspronkelijk geplaatst door 515 Bekijk bericht
    Dat geloof ik gerust (en zo zouden we het allemaal doen zeker om iets over te houden?) maar het is niet leuk voor de klanten als je meer moet gaan vragen én er zelf niet (veel) meer aan kan overhouden omdat je extra moet rondrijden door een rare wet.
    De klant betaalt al langer die kost en veel te veel.

In de loop der jaren zijn hier verschillende tuiniers aan het werk geweest en laat het ons over de huidige prijzen hebben die bij de ene wat in lijn ligt met de andere op een Euro of twee per uur na.

Ik bedoel dit niet als kritiek, maar als een vaststelling.
    Men kan als klant natuurlijk weigeren onder deze voorwaarden verder te gaan, maar dan kan je niemand vinden.

Ze rekenen 35€ per begonnen uur aan, idem voor verplaatsing en dit per persoon.
    Ze rekenen zoals eerder gemeld al snel meer dan 30€ per kuub afval aan met dik overschatte maten.
    Die afval gaan ze elders eerst verhakselen zodat er bijna niets over blijft.
    Is het proper hout, dan verkopen ze het aan een andere klant.
    Ze rekenen ook de tijd aan om naar de stortplaats te rijden.

Echter rekenen ze verplaatsingen van hun woonplaats tot bij de klant en tot de stortplaats aan bij elke klant, ook al doen ze vijf buren op dezelfde dag en is er maar één verplaatsing.

En dat zijn prijzen zonder BTW, daarbij tellen de meesten nog eens 21% maar zonder factuur en betalen mag enkel cash.
    Vraagt men een factuur, dan is de prijs wel plots 40 à 45€ per uur plus BTW.
    Voor het gebruik van machines (kettingzaag, haagschaar, ...) vragen de meesten nog een supplement van 30 à 35€ per uur.

Ik ken maar een tuinier die alles op factuur wil (vermoedelijk na een controle), maar die vraagt dan ook 65€ per uur.

Iedereen mag iets verdienen, velen doen wel eens iets zonder factuur ... maar toch niet zeggen dat ze daar niets op verdienen. [emoji1]
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

Comment

Re: Sneller/trager rijden

Ik denk niet dat de discussie hier gaat over wat zelfstandigen al dan niet aanrekenen voor onkosten en hoeveel.

Laten we on-topic blijven, er werd gezegd dat de overheid blijkbaar een reglementering heeft die zegt dat men verplicht extra kilometers moet rijden tussen 2 klanten, ook al is het niet (altijd) nodig. (zie citaat hieronder)

Ofwel gaat het om een beleid dat men theoretisch heeft opgesteld zonder rekening te houden met de praktijk, en dan moet dit best eens herbekeken worden.
      Ofwel heeft de auto- of olielobby weer eens duchtig zijn werk gedaan en hebben politiekers rekening gehouden met hun portefeuille en niet met mobiliteit, het klimaat en de komende generaties....

Oorspronkelijk geplaatst door fotosdirk Bekijk bericht
      Waarover gaat het? Indien ik bvb bij klant A groenafval heb van bvb 1 kruiwagen en mijn klant B 2 km verder ligt,
      dan moet ik eerst naar een erkende stortplaats rijden voor ik naar klant B mag rijden.
      Groenafval van klant A en B mogen niet vermengd worden, apart stockeren op aanhangwagen mag ook niet. enz.
      Dus, veel verloren km rijden is de boodschap.

Waarom die wet er is gekomen?
      Hoe meer km er gereden worden hoe meer inkomsten voor de overheid, niets meer niets minder.
      En die files? Hoe meer, hoe liever, want hoe meer, hoe meer inkomsten door draaiende motoren.
      .....
      P.S. dit is maar 1-tje, maar er zijn diverse wetten bijgekomen die ons verplichten om extra km te rijden.
      Het zou handig zijn als je kan achterhalen over welke wetgeving het gaat, of van wie dit uitgaat. Dit soort kafkajaanse toestanden verbazen me niet, maar misschien kunnen we het de wereld uithelpen door deze diensten eens te contacteren en uitleg te vragen waarom.

Comment

Sneller/trager rijden

Oorspronkelijk geplaatst door anonymous Bekijk bericht
        Laten we on-topic blijven, er werd gezegd dat de overheid blijkbaar een reglementering heeft die zegt dat men verplicht extra kilometers moet rijden tussen 2 klanten, ook al is het niet (altijd) nodig. (zie citaat hieronder)
        Dat is dan ook off topic, het gaat hem oorspronkelijk over sneller/trager rijden. [emoji1]

Maar zoals in elke discussie komt men steeds door het een op.het ander.
        Last edited by VerSeg; 27 mei 2017, 22:40.
        Canon EOS Digital
        BD0479BE

Comment

Met plezier heb ik jullie reacties gelezen op mijn schrijven en stel ik vast dat er weinigen zijn die
          het begrijpen waar het om draait bij de mensen die alles willen regelen.

Ik heb enkel een vb gegeven zoals het gaat in de sector waar ik werkzaam in ben, maar ook in andere
          sectoren zijn er zo'n vb-den te geven die zorgen voor meer transporten en nutteloze werken.

En hebben wij dit reeds aangekaart aan de politiekers en belangenverenigingen? Ja, maar die zetten een paraplu op en zeggen gewoon dat
          dit beslissingen komen van Europa en dat zij dit moeten omzetten in Belgische wetten en dat zij daar niets aan kunnen veranderen.

En ja, dit alles heeft te maken met snelheden op de wegen, hoe meer transporten (veel nutteloze die eigenlijk gegroepeerd kunnen worden) hoe meer
          files, hoeveel trager er gereden wordt, hoe minder doden vallen, hoe meer inkomsten voor de overheid en vooral dat laatste, daar is het hem
          om te doen, al de rest is bijkomstig.

Zolang de wereldeconomie draait rond het zwarte goud (olie) zal er niets veranderen.

Terzijde : Ik wist niet dat er collega's zijn die afval verrekenen per m3. Overal waar ik ga storten op een erkende stortplaats wordt alles gewogen en moet
          ik betalen op tonnage, die ik dan doorreken aan de klant. De prijzen op de stortplaatsen voor groenafval zijn bijna overal gelijk in Vlaanderen stel ik vast.
          Trouwens, wij hebben er veel extra administratie mee, want wij moeten een afvalstoffenregister bijhouden op datum van waar (naam + adres klant) en naar waar
          (naam stortplaats) wij transporteren, inhoud, hoeveelheid enz. Wij moeten zelfs de naam en adres van de klant vermelden aan de stortplaats omdat deze moet vermeld staan
          op de factuur.

En dat er nog collega's in't zwart aan't werken zijn, dat is hun zaak, maar blijkbaar hebben zij nog geen formulieren gekregen van controleurs met lijsten van
          vaststellingen van camera's die registraties maken van de nummerplaten. Je krijgt dan zo'n listing waarop de dagen, uren en je nummerplaat aanhangwagen op staat en zij vragen
          dan doodleuk van waar en naar waar je gereden hebt en of je de factuur kan voorleggen. (je gewoon extra administratief werk geven dus)

We gaan gewoon naar een tijd waar de overheid alles moet weten en alles gaat controleren.
          Gestart bij de zware transporten met km-heffing, GPS tracking met logbestanden om alles na te kijken, van waar, naar waar enz.
          En eenmaal daar alles ingeburgerd naar de kleinere bestelwagens en zo verder naar iedereen.

Groetjes,

Dirk

Comment

De vraag is ofdit de schuld is van de wetgever of van je collega's voorgangers, die bij gebrek aan controle en masse hebben gesjoemeld. Maar dat is voer voor een maatschappelijke discussie en dat is hier op dit forum verboden.
            Dus ik vermoed dat we best terug de OP bekijken en daar op verder gaan.

Comment

Als TS vind ik het niet erg dat dit topic afwijkt hoor
              """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
              George Orwell

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door fotosdirk Bekijk bericht
                Terzijde : Ik wist niet dat er collega's zijn die afval verrekenen per m3. Overal waar ik ga storten op een erkende stortplaats wordt alles gewogen en moet
                ik betalen op tonnage, die ik dan doorreken aan de klant.
                Het gaat er hem dan ook niet over hoe wordt afgerekend op de stortplaats, maar bij de klant.

Probleem ontstaat doordat tuiniers (bijna) allemaal contant moeten betaald worden wanneer ze bij de klant vertrekken.
                Geen enkele heeft een weegplateau bij, dus rekenen ze aan de klant per kuub.
                Canon EOS Digital
                BD0479BE

Comment

Moderator Note: Discussie is (al dan niet tijdelijk?) gesloten. Maatschappelijk.
                  BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.5) - iPhone XR (iOS 18.5) + M2 iPad Air WiFi (iPadOS 18.5)

Comment

Working...
                  X