Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Jaarafrekening electriciteit, hoeveel turteltaks aan jullie been ? Wij €196,55

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #46
    Re: Jaarafrekening electriciteit, hoeveel turteltaks aan jullie been ? Wij €196,55

    Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
    Met onze lieve regering betalen wij hier ondanks een nul verbruik toch nog bijna 700€ aan turteltax en netvergoeding.
    En voor de 700€ krijg je een oneindige batterij.
    Als je dat wil vervangen door een eigen batterij ga je daar niet ver mee komen.

    Kijk maar eens wat een generator en een batterij zouden kosten om je helemaal netonafhankelijk te maken.

    Toen ik investeerde kreeg ik inderdaad GSC's en fiscale aftrek (panelen waren ook véééél duurder). Ik wist toen al dat dat super gunstig regime niet kon aanhouden. Dus nu betaal ik ook Turteltaks en netvergoeding zonder klagen.

    Wat er gebeurd is, is simpel. Er is overgesubsidieerd met centen die er niet waren. (ga geen namen noemen van de schuldigen)
    Op één of andere manier moet dat betaald worden.
    Je kan dat via de gewone personenbelasting regelen, maar dan tref je iedere keer weer dezelfde. Personenbelasting is al het hoogste ter wereld.
    Of, je tracht dat te halen bij degene die er het meest van genieten door hun voordelen ietwat terug te schroeven. Daarom dus de netvergoeding.
    Allemaal niet mooi, maar er is geen deftig alternatief.

    Lees vandaag de krant ook maar eens. Alle subsidies voor groene investeringen zijn opgestreken door 'de rijke middenklasse'. De arme alleenstaande moeder die in een huurappartementje woont geniet daar helemaal niet van.
    Mattheuseffect dus...

    Je kan het verhaal nog anders zien hé.
    ALs je stroom koopt, dan betaal je per extra kWh ca 25ct. Dat is 5ct voor de stroom en 20ct voor transport.
    Als je stroom teruglevert krijg je 25ct (zolang je netto koopt). Je levert, maar je zorgt niet voor het transport. Dus eigenlijk zouden we maar 5ct per kWh mogen krijgen voor elke kWh die we niet direct zelf gebruiken...


    TINA: There is no alternative.
    Ben geen fan van Turtelboom, maar iemand moest de **** opkuisen.
    Wat hier gebeurt is de vuilnisman verwijten dat zijn camion stinkt.... En dan extra vuil produceren omdat de zak nog niet vol is.

    Comment


    • #47
      Re: Jaarafrekening electriciteit, hoeveel turteltaks aan jullie been ? Wij €196,55

      Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
      Nee, helemaal niet tevreden.
      Wie 300 kWh verbruikt betaalt ongeveer 75 euro (ik hou het eerder aan de lage kant), wanneer je 300 kWh geeft, krijg je dus 5 keer minder terug ????
      Moeten wij dan maar tevreden zijn met een aalmoes ?
      Als je 300kWh verbruikt per jaar zal je 15€ betalen voor de stroom en transport, en de rest is voor "de aansluiting", of de altijd en eeuwige beschikbaarheid van stroom op het moment dat jij dat wil.

      Nog eens, zet U zelf een generator.

      Comment


      • #48
        Re: Jaarafrekening electriciteit, hoeveel turteltaks aan jullie been ? Wij €196,55

        Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
        En voor de 700€ krijg je een oneindige batterij.
        Je kan het verhaal nog anders zien hé.
        ALs je stroom koopt, dan betaal je per extra kWh ca 25ct. Dat is 5ct voor de stroom en 20ct voor transport.
        Als je stroom teruglevert krijg je 25ct (zolang je netto koopt). Je levert, maar je zorgt niet voor het transport. Dus eigenlijk zouden we maar 5ct per kWh mogen krijgen voor elke kWh die we niet direct zelf gebruiken...
        Met je theorie van je oneindige batterij ben ik het eens.
        Maar niet met je theorie van transport, er is immers berekend dat je op het net gezette energie gemiddeld nooit verder uitzwermt dan 500 meter dus zijn daar voor de maatschappijen totaal geen extra kosten aan.
        De kosten zijn er alleen voor grootproducenten waar de maatschappij extra transformatoren moet plaatsen om deze stroom op het hoogspanningsnet te kunnen zetten.
        Hier nog geen Km vandaan bv. ligt een partij van 98.000 panelen met een piek vermogen ongeveer 20.000 Kw piek, daar leveren ze rechtstreeks op het hoogspanningsnet.
        Last edited by Guest42; 26 augustus 2016, 13:21. Reden: Verkeerde gegevens aangepast.

        Comment


        • #49
          Re: Jaarafrekening electriciteit, hoeveel turteltaks aan jullie been ? Wij €196,55

          Kan kloppen, maar dat netwerk zelf moeten ze regelmatig versterken en dat kost ook iets.
          Punt is, netwerk moet ook betaald worden (en dan zijn er ook nog wat winstmarges hier en daar).

          Als de wetgeving wat simpeler was geweest, dan hadden ze de garanties van 20 of 15 jaar GSC's moeten aanpassen.
          Persoonlijk gesproken: door de fiscale aftrek en de GSC's is mijn installatie volledig terugbetaald na 5 jaar.
          Als ik bij aankoop had gezien dat mijn installatie terugverdiend was met enkel GSC voor de eerste 5 jaar had ik ook panelen gelegd. En na 5 jaar zou mijn electriciteitsrekening naar vrijwel 0 vallen, en is de stroombesparing op zich meer dan voldoende om de boel te onderhouden en af en toe eens een omvormer te vervangen (maar ook die schijnen minder snel defect te gaan dan ingeschat).

          Maar ja, genoeg advokaten en belangengroepen die dergelijke contractbreuk tegenhouden.

          Comment


          • #50
            Re: Jaarafrekening electriciteit, hoeveel turteltaks aan jullie been ? Wij €196,55

            Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
            En na 5 jaar zou mijn electriciteitsrekening naar vrijwel 0 vallen, en is de stroombesparing op zich meer dan voldoende om de boel te onderhouden en af en toe eens een omvormer te vervangen (maar ook die schijnen minder snel defect te gaan dan ingeschat).
            Probeer nu eens eindelijk te snappen dat je elektriciteitsrekening nooit naar nul zal gaan !
            op je berekening betaal je maar maximum 1/3 aan elektriciteit, al de rest zijn extra kosten
            En zeker als je zonnepanelen liggen hebt moet je nog een pak meer betalen dan iemand die er geen liggen heeft !

            grts
            Sieg
            Voor meer foto's ; www.sieg.be

            Comment


            • #51
              Re: Jaarafrekening electriciteit, hoeveel turteltaks aan jullie been ? Wij €196,55

              Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
              Kan kloppen, maar dat netwerk zelf moeten ze regelmatig versterken en dat kost ook iets.
              Punt is, netwerk moet ook betaald worden (en dan zijn er ook nog wat winstmarges hier en daar).

              Als de wetgeving wat simpeler was geweest, dan hadden ze de garanties van 20 of 15 jaar GSC's moeten aanpassen.
              Persoonlijk gesproken: door de fiscale aftrek en de GSC's is mijn installatie volledig terugbetaald na 5 jaar.
              Als ik bij aankoop had gezien dat mijn installatie terugverdiend was met enkel GSC voor de eerste 5 jaar had ik ook panelen gelegd. En na 5 jaar zou mijn electriciteitsrekening naar vrijwel 0 vallen, en is de stroombesparing op zich meer dan voldoende om de boel te onderhouden en af en toe eens een omvormer te vervangen (maar ook die schijnen minder snel defect te gaan dan ingeschat).

              Maar ja, genoeg advokaten en belangengroepen die dergelijke contractbreuk tegenhouden.
              Ja maar, heb je nu panelen liggen of heb je er geen liggen ???
              Je panelen "zijn volledig terugbetaald na 5 jaar.".... en iets verder schrijf je "had ik ook panelen gelegd" !?!?
              Ik kan niet goed meer volgen, ofwel kom het door de hitte (of bij U of bij mij).
              Last edited by Guest17; 26 augustus 2016, 14:43.

              Comment


              • #52
                Re: Jaarafrekening electriciteit, hoeveel turteltaks aan jullie been ? Wij €196,55

                Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                Probeer nu eens eindelijk te snappen dat je elektriciteitsrekening nooit naar nul zal gaan !
                op je berekening betaal je maar maximum 1/3 aan elektriciteit, al de rest zijn extra kosten
                En zeker als je zonnepanelen liggen hebt moet je nog een pak meer betalen dan iemand die er geen liggen heeft !

                grts
                Sieg
                Die van mij is ooit een tijd NUL geweest hoor Sieg. Tenminste als ik daar het aandeel van 250 euro niet meereken dat ik moest kopen bij Ecopower om aan die vaste rechten ed. te ontsnappen.
                Maar nu door de troeteltaks en prosumententarief zit ik al heel ver van die nul.
                Last edited by Guest17; 26 augustus 2016, 14:42.

                Comment


                • #53
                  Re: Jaarafrekening electriciteit, hoeveel turteltaks aan jullie been ? Wij €196,55

                  Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
                  Ja maar, heb je nu panelen liggen of heb je er geen liggen ???
                  Je panelen "zijn volledig terugbetaald na 5 jaar.".... en iets verder schrijf je "had ik ook panelen gelegd" !?!?
                  Ik kan niet goed meer volgen, ofwel kom het door de hitte (of bij U of bij mij).
                  Ja, ik het panelen gelegd in 2010 met fiscale aftrek van 40%, en GSC's van 350€ gedurende 20 jaar. Dik overgesubsidieerd dus.

                  Als in 2010 de regeling zo zou geweest zijn dat de GSC's er enkel waren gedurende 5 jaar, dan had ik geen andere beslissing genomen.

                  Comment


                  • #54
                    Re: Jaarafrekening electriciteit, hoeveel turteltaks aan jullie been ? Wij €196,55

                    Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
                    Die van mij is ooit een tijd NUL geweest hoor Sieg. Tenminste als ik daar het aandeel van 250 euro niet meereken dat ik moest kopen bij Ecopower om aan die vaste rechten ed. te ontsnappen.
                    Maar nu door de troeteltaks en prosumententarief zit ik al heel ver van die nul.
                    Ooit wel Ivan, maar nu deze tijd zal je nooit meer nul euro kunnen betalen, daarvoor liggen alle taxen te hoog hé
                    En zeker als je panelen hebt liggen

                    grts
                    Sieg
                    Voor meer foto's ; www.sieg.be

                    Comment


                    • #55
                      Re: Jaarafrekening electriciteit, hoeveel turteltaks aan jullie been ? Wij €196,55

                      Om nog even een voorbeeldje te geven aan alle mensen die denken dat het er eerlijk aan toe gaat

                      Veronderstel ik heb een omvormer staan van 8,3 Kw, en dus voldoende panelen om mijn eigen energie op te wekken
                      Veronderstel dat ik nu genoeg verbruik zodat er geen enkele Kw op het net wordt gestoken
                      Voor mijn overige gebruik zet ik een aggregaat in de tuin, dus gebruik ik helemaal niks van het net en steek er ook helemaal niks op
                      Toch zal ik dan een rekening krijgen van minstens 900€ taks omdat ik die omvormer heb hangen
                      Probeer hier maar eens een deftige uitleg voor te geven !

                      grts
                      Sieg
                      Voor meer foto's ; www.sieg.be

                      Comment


                      • #56
                        Re: Jaarafrekening electriciteit, hoeveel turteltaks aan jullie been ? Wij €196,55

                        Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                        Om nog even een voorbeeldje te geven aan alle mensen die denken dat het er eerlijk aan toe gaat

                        Veronderstel ik heb een omvormer staan van 8,3 Kw, en dus voldoende panelen om mijn eigen energie op te wekken
                        Veronderstel dat ik nu genoeg verbruik zodat er geen enkele Kw op het net wordt gestoken
                        Voor mijn overige gebruik zet ik een aggregaat in de tuin, dus gebruik ik helemaal niks van het net en steek er ook helemaal niks op
                        Toch zal ik dan een rekening krijgen van minstens 900€ taks omdat ik die omvormer heb hangen
                        Probeer hier maar eens een deftige uitleg voor te geven !

                        grts
                        Sieg
                        Ook als je niet op het net bent aangesloten? Zou logisch zijn als je je eigen elektro produceert.
                        Mvg.
                        Robert
                        Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

                        Comment


                        • #57
                          Re: Jaarafrekening electriciteit, hoeveel turteltaks aan jullie been ? Wij €196,55

                          Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                          Om nog even een voorbeeldje te geven aan alle mensen die denken dat het er eerlijk aan toe gaat

                          Veronderstel ik heb een omvormer staan van 8,3 Kw, en dus voldoende panelen om mijn eigen energie op te wekken
                          Veronderstel dat ik nu genoeg verbruik zodat er geen enkele Kw op het net wordt gestoken
                          Voor mijn overige gebruik zet ik een aggregaat in de tuin, dus gebruik ik helemaal niks van het net en steek er ook helemaal niks op
                          Toch zal ik dan een rekening krijgen van minstens 900€ taks omdat ik die omvormer heb hangen
                          Probeer hier maar eens een deftige uitleg voor te geven !

                          grts
                          Sieg
                          Klopt niet.
                          Als je loskoppelt van het net zal je geen netvergoeding betalen, maar je krijgt ook geen GSC's meer (als je daarvoor in aanmerkign komt).
                          Beter nog, je zal zelfs geen Turteltaks betalen!

                          Comment


                          • #58
                            Re: Jaarafrekening electriciteit, hoeveel turteltaks aan jullie been ? Wij €196,55

                            Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                            Klopt niet.
                            Als je loskoppelt van het net zal je geen netvergoeding betalen, maar je krijgt ook geen GSC's meer (als je daarvoor in aanmerkign komt).
                            Beter nog, je zal zelfs geen Turteltaks betalen!
                            Klopt wel !
                            Zolang je bent aangesloten op het net, ook al maak je er geen gebruik van betaal je een hoog bedrag omdat je een omvormer hebt hangen.
                            Dus in mijn geval is dat 900€ omdat ik een omvormer heb hangen van 8,3Kw

                            grts
                            Sieg
                            Voor meer foto's ; www.sieg.be

                            Comment


                            • #59
                              Re: Jaarafrekening electriciteit, hoeveel turteltaks aan jullie been ? Wij €196,55

                              Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                              Klopt wel !
                              Zolang je bent aangesloten op het net, ook al maak je er geen gebruik van betaal je een hoog bedrag omdat je een omvormer hebt hangen.
                              Dus in mijn geval is dat 900€ omdat ik een omvormer heb hangen van 8,3Kw

                              grts
                              Sieg
                              En zolang die zonder panelen aangesloten blijven, zullen die daarvoor ook extra bijdragen blijven betalen ook al gebruiken ze niks.
                              Geen belastingsvermindering, geen GSC's, geen gratis stroom ... maar wel extra bijdragen voor iets dat ze niet hebben.

                              Stop nu eensl te denken dat alleen mensen met panelen benadeeld zijn.
                              Iedereen betaalt op een of andere manier te veel.
                              En bekijk niet alleen wat je moet betalen, ook wat je kan uitsparen ... het totale plaatje telt.

                              En in uw geval is het 900€ omdat je aangesloten bent, hij haalde aan wanneer je afgekoppeld bent.
                              Canon EOS Digital
                              BD0479BE

                              Comment


                              • #60
                                Re: Jaarafrekening electriciteit, hoeveel turteltaks aan jullie been ? Wij €196,55

                                Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                                En zolang die zonder panelen aangesloten blijven, zullen die daarvoor ook extra bijdragen blijven betalen ook al gebruiken ze niks.
                                Dat betalen wij ook nog extra hoor, die 900€ waar ik op doelde is enkel op de omvormer gerekend, daar komen nog enkele honderden euro's bovenop hé (diezelfde honderden euro's die iemand zonder panelen ook betaald)

                                Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                                Geen belastingsvermindering, geen GSC's, geen gratis stroom ... maar wel extra bijdragen voor iets dat ze niet hebben.
                                Niet iedereen heeft die voordelen gehad hé !

                                Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                                Stop nu eensl te denken dat alleen mensen met panelen benadeeld zijn.
                                Iedereen betaalt op een of andere manier te veel.
                                Het is eerder omgekeerd hoor, de mensen die geen panelen hebben die wijzen met de vinger naar de wel paneelhouders.
                                Dat er een eind verder een bedrijf staat met 1000 panelen op en die hele grote subsidies opstrijken, daar wordt niet naar gewezen.
                                't is uiteraard makkelijker om de kleine hardwerkende man met de vinger te wijzen roch

                                Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                                En bekijk niet alleen wat je moet betalen, ook wat je kan uitsparen ... het totale plaatje telt.
                                Hetgeen ik kan uitsparen is door hetgeen ik geïnvesteerd heb, dus daar heeft eigenlijk niemand geen zaken mee, het heeft me meer dan genoeg gekost

                                Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                                En in uw geval is het 900€ omdat je aangesloten bent, hij haalde aan wanneer je afgekoppeld bent.
                                Neen in mijn geval is het +-1500 € gewoon omdat ik op het net ben aangesloten, verbruik niet meegerekend !

                                grts
                                Sieg
                                Voor meer foto's ; www.sieg.be

                                Comment

                                Working...
                                X