Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

verscherpte veiligheidsmaatregelen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: verscherpte veiligheidsmaatregelen

Oorspronkelijk geplaatst door WimBollein Bekijk bericht
    En kun je mij eens zeggen sinds wanneer we in die 'andere' maatschappij leven? Zonder u te viseren hé (absoluut niet, echt waar), maar 99% zal zeggen: "sinds 9/11" of één van de gebeurtenissen daarna. Nochtans was het ergens in de jaren '80 ook niet voor watjes om nog naar de Delhaize te gaan. En in plaats van een organisatie met een naam bestaande uit 2 lettertjes was er toen nog een terroristische organisatie in België actief, maar dan met 3 lettertjes. En de rest van Europa was niet veel veiliger hé: Rote Armee Fraktion, IRA, ETA, de Rode Brigades, ... Gaan we die doden ook eens allemaal optellen?

Ja, wat nu gebeurt is beestachtig en onbeschrijfelijk erg. En ja, het is misschien wel van een niveau dat qua brutaliteit iets hoger ligt dan wat we intern voor de jaren 2000 hebben meegemaakt. Maar om nu te zeggen dat we in een andere wereld leven? Ik weet het niet ze. Zotten, georganiseerd (zie voorbeelden hierboven en IS, Al Qaida, Boko Haram, ...) of niet (Hans Van Temsche, Timothy McVeigh, ...) zijn er altijd geweest en zijn altijd een dreiging geweest. We kunnen ons proberen maximaal te beschermen, maar de enige waarheid is, dat we noch in het verleden, noch nu, 100% in staat zullen zijn om het te vermijden.

Mij zal het niet tegenhouden om mij te amuseren in de toekomst. Ik probeer alleen ten allen tijde te weten waar de mogelijke vluchtwegen liggen. Maar die laatste refelx is er eigenlijk al sinds mijn kindertijd door mijn pa 'ingestampt' toen hij nog bij de brandweer zat.
    En de constante dreiging van een mogelijke kernoorlog niet vergeten, vb: Cuba en Kennedy.
    Betreft die vluchtwegen:
    Telkens ik op een schip ga is dat het eerste wat ik doe : verkenning van de vluchtwegen, de trapzalen (voor grotere schepen), een besef hebben van bak- en stuurboord.
    Betreft aanslagen : statistisch gezien is de kans dat ik de loto win groter dan dat ik omkom in een aanslag. Eigenlijk verwaarloosbaar.
    Maar de, soms maar vage, angst die is er altijd wel.
    " Leven is slecht voor de gezondheid. " (Jacques Brel )

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Skitch Bekijk bericht
      En de constante dreiging van een mogelijke kernoorlog niet vergeten, vb: Cuba en Kennedy.
      Goh, die heb eigenlijk bewust niet genoemd. Niet dat die er niet was, maar dat is toch nog van eens gans ander kaliber dan die schijnbaar willekeurige aanslagen die zowat gelijk waar kunnen plaatsvinden en waar individuen echt een ravage kunnen aanrichten. Zij het dan dat de schaal altijd kleiner zal zijn dan zo'n nucleaire bom. Maar in dat geval, kun je er toch steeds een beetje van uitgaan dat het kleinste beetje gezond verstand zal zegevieren. Ik weet wel, het heeft er een paar keer niet ver naast gezeten (en misschien wel een paar keer dichter dan dat jij en ik ooit zullen weten), maar het is toch een ander soort dreiging. Eentje die er trouwens nog steeds is hé. Als de Chinezen het eens in het kop gaan krijgen in de Zuid Chinese Zee, of als het Poetin eens serieus in zijne kop schiet. Of misschien nog beangstigender op dat gebied, vergeet niet dat pakweg Pakistan ook beschikt over een nucleair arsenaal en dat zou ik nu niet direct het toonbeeld van een stabiele staat noemen.

Comment

Betreft aanslagen : statistisch gezien is de kans dat ik de loto win groter dan dat ik omkom in een aanslag. Eigenlijk verwaarloosbaar.
        Maar de, soms maar vage, angst die is er altijd wel.
        Ok, psychologisch speelt het mee. Maar heb je ook die, soms maar vage, angst als je gewoon op een veerboot stapt (cfr. Harold of Free Enterprise), of een groot galabal gaat vieren (Switel), of de Inno binnenstapt, of ... Laat staan als je in je auto stapt.

Pas op, ik wil de gebeurtenissen niet kapotrelativeren hé. En ja, ik denk er ook wel aan en 22/03 bvb. was een zeer beangstigende dag, niet in het minst omdat mijn vrouw in Brussel werkt. Maar ik weiger het mijn leven te laten bepalen, anders mag ik mijn zetel niet meer uit en ga ik gegarandeerd de pijp uit door een aandoening veroorzaakt door het niet uit mijn zetel komen.

Comment

Ok, psychologisch speelt het mee. Maar heb je ook die, soms maar vage, angst als je gewoon op een veerboot stapt (cfr. Harold of Free Enterprise), of een groot galabal gaat vieren (Switel), of de Inno binnenstapt, of ... Laat staan als je in je auto stapt.

Pas op, ik wil de gebeurtenissen niet kapotrelativeren hé. En ja, ik denk er ook wel aan en 22/03 bvb. was een zeer beangstigende dag, niet in het minst omdat mijn vrouw in Brussel werkt. Maar ik weiger het mijn leven te laten bepalen, anders mag ik mijn zetel niet meer uit en ga ik gegarandeerd de pijp uit door een aandoening veroorzaakt door het niet uit mijn zetel komen.
          Precies, mocht de aanslag op de Brusselse luchthaven 24 uur later gweest zijn was ik er aanwezig maar sinds deze aanslag heb ik mij nooit laten tegenhouden om te vliegen en ondertussen een kleine 10 keer vertrokken vaniut Brussel en morgen terug.
          Ik ben iemand die prive nooit de massa zal opzoeken omdat ik me er niet goed bij voel maar zeker niet omdat ik angst heb.

Comment

Of misschien nog beangstigender op dat gebied, vergeet niet dat pakweg Pakistan ook beschikt over een nucleair arsenaal en dat zou ik nu niet direct het toonbeeld van een stabiele staat noemen.
            Volgens sommige geruchten zou IS ook al chemische wapens bezitten:

Enfin, wie weet wat er van dat artikel klopt natuurlijk.

Ik lees ook geregeld artikels van buitenlandse sites, waar je veel gruwelijkere dingen te lezen krijgt dan wat de Belgische pers allemaal blijkt te censureren om geen angst te verspreiden.

Comment

Dit stond in een krant : symbooldossier, waarin de symboliek primeert op de doeltreffendheid
              Dat is het in de meeste gevallen.
              Net als in de grote stations, waar veel uitgangen geblokkeerd waren en je enkel via bepaalde plaatsen binnenkon. De eerste dagen na de aanslag werd iedereen gefouilleerd om binnen te geraken, terwijl: als je met de trein vanuit een kleiner station elders naar Brussel reed, kwam je ook in het Brussels station toe zonder vooraf eerst gecontroleerd te zijn.
              Het was een controle die verder nergens op sloeg.
              Zeker omdat hierdoor iedereen in een wachtrij moest staan in een grote groep bijeen, als daar zich 1 iemand liet opblazen, had hij meteen 100 man mee.

Symbolisch dus, en het schrikt misschien sommige mensen wel af... maar ik vind het voor de militairen op zich wel heel goed:
              - ze voelen zich nuttig.
              - kunnen een oefening in de realiteit uitwerken, in plaats van iets fictief op een oefenveld of kazerne. Terwijl ze anders ook maar uitbetaald worden om de kazerne te dweilen.
              - ze verlichten de taken van andere veiligheidsdiensten zoals politie
              - ze komen sympatiek over bij de publieke opinie, enfin, toch bij pendelaars en collega's van mij.

Comment

Klopt Wim, maar dan heb je het over een ongeval en da's toch totaal iets anders dan wat er tegenwoordig aan het gebeuren is.
                Het probleem is dat ze gewone mens viseren, die op z'n gemakje tijdens z'n verlof/weekend op een terrasje zit te genieten met een paar vrienden.
                En ze vallen de gewone mensen aan gewoon omdat het veel gemakkelijker is dan hogerhand te proberen geraken

Trouwens ik hoor het graag zeggen dat je je leven daardoor niet moet laten bepalen, ook zijn er mensen die zeggen dat ze er zeker niet voor thuis blijven en helemaal niet bang zijn (regelmatig gehoord die uitspraak op TV tijdens interviews)
                Maar als er de dag van vandaag iemand in een menigte zijn boterhamzak laat ploffen is er al paniek bij manier van spreken, heb je wel gemerkt tijdens die optocht in Parijs, iedereen liep alle kanten op door een vuurwerkbommetje

Vorige maand ben ik naar AC/DC geweest in Werchter en vorige week naar Bruce Springsteen ook in Werchter, dan sta je tussen 65.000 mensen.
                Wel ik moet eerlijk toegeven dat je er toch wel even aan denkt, maar ik heb er daarom niet minder van genoten hoor
                Onbewust houdt iedereen dat toch in z'n achterhoofd als je in een menigte rondloopt.

grts
                Sieg
                Voor meer foto's ; www.sieg.be

Comment

Wat ik mij nu af vraag, hoe groot is de kans dat Nice een tweede keer getroffen wordt?
                  Maar toch zal die stad nu gedurende weken dubbel geviseerd worden, wat zijn nu de gevolgen voor het toerisme,
                  stel je hebt er de eerste dagen een vakantie geboekt, hoe "anders" zal deze dan zijn dan wat je er voordien van verwacht had ???
                  De kans is klein dat er nog zoiets gebeurd en nog veel kleiner dat je er als indivedu bij betrokken of slachtoffer wordt,
                  maar toch zullen de mensen vele malen meer om zich heen kijken en allerter zijn = aan minder genieten.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sultana Bekijk bericht
                    Precies, mocht de aanslag op de Brusselse luchthaven 24 uur later gweest zijn was ik er aanwezig maar sinds deze aanslag heb ik mij nooit laten tegenhouden om te vliegen en ondertussen een kleine 10 keer vertrokken vaniut Brussel en morgen terug.
                    Ik ben iemand die prive nooit de massa zal opzoeken omdat ik me er niet goed bij voel maar zeker niet omdat ik angst heb.
                    Dat je reeds zoveel keer gevlogen hebt na de aanslag in Brussel en er ook vertrokken/geland bent zal wel niks te maken met al dan niet laten tegenhouden, maar eerder met je beroep.
                    Als het voor je beroep is heb je meestal geen andere mogelijkheid, tenzij je als werknemer ontslag neemt, of als zelfstandige buitenlandse opdrachten weigert. Dan hoef je niet te vliegen.
                    Maar ik weet niet of Petersime en/of anderen dit wel zouden appreciëren.

Wij waren een paar dagen voor de aanslagen vertrokken vanop Brussel en bij terugkeer geland in Oostende.
                    Volgende winter gaan we terug een paar keer vliegen, maar enkel en alleen omdat, als je tijdens de winter naar de zon gaat, het moeilijk is om dit met de wagen te doen.

Wij voelen ons ook niet goed in grote massa's mensen, maar soms verzeil je er per toeval in, dan maken wij ons ook snel uit de voeten, maar dat is niet sedert de aanslagen, maar is reeds altijd zo geweest.
                    Nu letten we er nog extra op, dat wel.
                    Last edited by Guest17; 16 juli 2016, 10:39.

Comment

Toen ik vrijdag in Rekkem de grens overstak richting België was er 0 (lees: GEEN) controle.
                      Richting Frankrijk stond er anderhalve kilometer wachtenden.
                      Zegt dat iets over de relativiteit van die controles....?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door dréten Bekijk bericht
                        Toen ik vrijdag in Rekkem de grens overstak richting België was er 0 (lees: GEEN) controle.
                        Richting Frankrijk stond er anderhalve kilometer wachtenden.
                        Zegt dat iets over de relativiteit van die controles....?
                        Tsja, is het de laksheid van ons, of is het de paranoia van de Fransen... maar die laatsten hebben er wel alle redenen toe.
                        België had er reeds twee keer mee te maken maar ze kwamen telkens uit eigen land, de Fransen daarentegen hebben het reeds meegemaakt dat ze uit België kwamen, wellicht vandaar.
                        Maar waarom dan geen controles op de autoweg E19 en wél op de E17 ??? Dat blijft voor mij een raadsel.
                        En dan spreken we nog niet over die misschien wel honderden andere grensovergangen van België naar Frankrijk.

Comment

Gisterennamiddag rond 15h precontrole alvorens je de vertrekhal binnenmocht : alle bleke mensen mochten zonder enige controle passeren. Iedereen met een getinte huidskleur, baard of allochtoon uitzicht werd gefouilleerd en moest zijn koffers openmaken.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
                            Gisterennamiddag rond 15h precontrole alvorens je de vertrekhal binnenmocht : alle bleke mensen mochten zonder enige controle passeren. Iedereen met een getinte huidskleur, baard of allochtoon uitzicht werd gefouilleerd en moest zijn koffers openmaken.
                            Dus iedereen die over enkele weken, met een door de zon bruin gebrande kop en/of een baard (wegens luiheid op vakantie niet geschoren) uit vakantie terugkomt weze gewaarschuwd, jullie hebben het zitten op Zaventem...fouilleren en koffers open.
                            Dat zal me nogal een drukte geven .
                            Of om het te vermijden, elke dag op vakantie de schaduw opzoeken, en je kin netjes glad houden, dat kan ook natuurlijk .

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
                              Dus iedereen die over enkele weken, met een door de zon bruin gebrande kop en/of een baard (wegens luiheid op vakantie niet geschoren) uit vakantie terugkomt weze gewaarschuwd, jullie hebben het zitten op Zaventem...fouilleren en koffers open.
                              Ik weet het wel, voor jou moet er altijd een tekening bij of je snapt het niet (of je wilt het niet snappen)
                              Ik had het over het vertrek in Zaventem ! Douaniers zijn niet blind en zien wel het verschil tussen een kleurtje van de zon, of het kleurtje van bijvoorbeeld een Tunesiër.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
                                Ik weet het wel, voor jou moet er altijd een tekening bij of je snapt het niet (of je wilt het niet snappen)
                                Ik had het over het vertrek in Zaventem ! Douaniers zijn niet blind en zien wel het verschil tussen een kleurtje van de zon, of het kleurtje van bijvoorbeeld een Tunesiër.
                                Ik snap(te) het heel goed, wat ik wel niet snap is dat U elke keer de emoticons niet ziet... misschien iets loos met uw scherm (DIT LAATSTE IS EEN GRAPJE - want een emoticon zie je niet, hopelijk deze hoofdletters wel ?).

Comment

Working...
                                X