Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

verscherpte veiligheidsmaatregelen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: verscherpte veiligheidsmaatregelen

Om op de TS zijn eerste post te antwoorden: Als je buiten Schengen wil gaan moet je altijd een ID of paspoortcontrole ondergaan dus wil een Syriestrijder via Turkije gaan dan za hij toch eerst in Turkije moeten geraken en als dit per vliegtuig is dan zal er een paspoortcontrole dienen te gebeuren en zitten de geviseerde verdachten wel in een database dus geen nood voor paranoia.

En op bovenstaande post:
    Wat is het "probleem"? Het antwoord zou een maatschappelijke discussie worden vrees ik

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
      Die veiligheidsmaatregelen waren in Nice precies welkom geweest.��
      Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
      Zo zie je maar hoe relatief al die verscherpte veiligheidsmaatregelen zijn
      Als ze echt willen zoeken ze wel een andere oplossing ....

grts
      Sieg
      Oorspronkelijk geplaatst door Leopard Bekijk bericht
      Het is duidelijk dat we in een andere maatschappij leven.
      We zullen moeten leren leven met de onzekerheden die we vroeger niet hadden.
      Tsja, het zal straks een jaar zijn dat wij massabijeenkomsten vermijden als de pest.
      En dat we ons leven niet mogen laten bepalen door... of... of...,ik ben toch liever een levend watje dan een dode held.
      Straks de Gentse feesten of andere massabijeenkomsten in België ???? Wie zal het zeggen, maar wij zullen er alvast niet aanwezig zijn.
      En ja het klopt, ik laat er dus een minuscuul deeltje van mijn leven door bepalen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Dpix Bekijk bericht
        Ik vraag me af wat je bedoelt met het "probleem"?
        Je mag er eentje uitkiezen uit de grote pot. :-)
        " Leven is slecht voor de gezondheid. " (Jacques Brel )

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Skitch Bekijk bericht
          En op elk briefje in die pot staat hetzelfde geschreven zeker ?

Op die manier kregen wij toch een groot aantal jaren geleden de hoofdprijs in een "tombola".
          De onschuldige kinderhand wist niet dat alle briefjes onze naam droegen.
          Niet op onze vraag hoor, maar iemand wou ons een plezier doen... hebben wij achteraf vernomen .

Comment

Aaaah...dat probleem LOL

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sultana Bekijk bericht
              Om op de TS zijn eerste post te antwoorden: Als je buiten Schengen wil gaan moet je altijd een ID of paspoortcontrole ondergaan
              Heb ik al een paar keer ondergaan toen ik buiten de Schengen op reis ging.
              En die paspoortcontrole maakt de file er heus niet langer op in vergelijking na een controle waar je je broeksriem reeds moet uitdoen, enfin, uit persoonlijke ervaringen: 5 minuutjes ergens aanschuiven maakt echt het verschil niet als je er toch vaak een uur op voorhand moet zijn.

Bovendien, in de situatie vorige maand toen ik naar Spanje ging, waren er bij de ticketcontrole allemaal mensen die plots spontaan ook onnodig hun identiteitskaart bovenhaalden zonder dat iemand daar achter vroeg, maar alleen al omdat ze zagen dat er enkele mensen vóór hun dat ook deden. Kuddebeesten volgen de hele tijd. Dus men heeft blijkbaar reeds de gewoonte om zich spontaan te identificeren, het hoeft gewoon alleen maar even ingescand te worden toch?
              Is maar een kleintje om daar ook gauw iemand te zetten die de id controle doet, toch.

Maar zoals anderen hebben aangehaald, het kan gewoon in het dagelijkse straatbeeld gebeuren.

Comment

Tja, hoe de politie controles worden bepaald begrijp ik niet. Op een gegeven moment moest ik terug (wel voor de aanslagen in Brussel) van Frankfurt naar Zaventem.
                Een rij van ne kilometer stond aan te schuiven. Iedereen werd gefouilleerd, schoenen uit, laptop controle, handscanner enz. Ik zelf moest mijn fototas open doen,lenzen tonen, lens van de camera afhalen. Terwijl een agent instructies gaf, de andere stond te zwaaien met een MP5.
                Nooit geweten wat er precies gaande was.

YMMV
                Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door anonymous Bekijk bericht

Bovendien, in de situatie vorige maand toen ik naar Spanje ging, waren er bij de ticketcontrole allemaal mensen die plots spontaan ook onnodig hun identiteitskaart bovenhaalden zonder dat iemand daar achter vroeg, maar alleen al omdat ze zagen dat er enkele mensen vóór hun dat ook deden. Kuddebeesten volgen de hele tijd. Dus men heeft blijkbaar reeds de gewoonte om zich spontaan te identificeren, het hoeft gewoon alleen maar even ingescand te worden toch?
                  Is maar een kleintje om daar ook gauw iemand te zetten die de id controle doet, toch.
                  Toen ik 3 weken geleden naar Spanje ging (met Ryanair) kwam een hostess langs de rij wachtenden aan de boardinggate , om het boardingticket te vergelijken met je identiteitskaart. Dan werd er met fluostift een handtekening op het boardingticket gezet. Ik snap niet wat jij daar verkeerd aan vind, of wat dat met kuddebeesten te maken heeft.
                  Het geeft enkel aan dat de juiste mensen (met boardingticket en ID) met de juiste vlucht meereizen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
                    Ik snap niet wat jij daar verkeerd aan vind.
                    Ik vind dat het zo zou moeten. Normale gang van zaken. Als je het topic had gelezen, dan had je geweten dat dit net het onderwerp van het topic was.

Oorspronkelijk geplaatst door notex
                    of wat dat met kuddebeesten te maken heeft.
                    Wat ik raar vind, is dat wanneer men aanschuift aan een automatisch poortje dat je barcode van je ticket scant, alwaar men verder gewoon doorwandelt... zonder personeel, er toch mensen zijn die het nodig vinden om hun identiteitskaart boven te halen. Ze kunnen ook onnodig hun broeksriem beginnen uitdoen waar het niet nodig is. e.d. ..
                    Wat dat met kuddebeesten te maken heeft: wel 1 persoon begint dat te doen, en enkelen achter die persoon doet dat klakkeloos na, totaal niet wetende waarom. En zo gaat dat een hele dag door wanneer iedereen in een stroom volgt.

Bij een identiteitskaartcontrole waar personeel het effectief nakijkt, vind ik dat uiteraard normaal dat je je id kaart bovenhaalt.

Comment

Wij gaan al meer dan tien jaar lang 5 keer per jaar naar de UK, hetzij met Eurotunnel, hetzij met DFDS Seaways. De UK zit niet in de Schengenzone dus bij zowel trein als ferry, langs beide zijden van het kanaal controle van Franse en UK border control. De laatste paar keren al bij zowel Eurotunnel als DFDS dat we na paspoortcontrole de auto opzij mochten zetten en onze reistassen door de scanner mochten laten gaan en ikzelf ook door metaaldetector (vreemd genoeg m'n vrouw niet). Nu, geen probleem, hoe meer controle hoe beter.

Ik woon in ZW-Vlaanderen en werk in Noord-Frankrijk. Sinds 13 november met de aanslagen in Parijs is elke dag file wegens grenscontrole, in het begin Belgische en Franse politie samen, maar nu al maandenlang enkel Franse politie, soms eens douane. Dit gebeurt aan de grensovergang in Rekkem via de E17, die elke dag tot vervelens toe in het verkeersoverzicht op de radio wordt vermeld. Nu, in de streek wonende ken ik natuurlijk ook alternatieve wegen en die neem ik soms ook wel (bepaalde dagen omdat ik weet wanneer het daar druk is en wanneer niet), en da's dus geen autosnelweg. Heb daar nog nooit ook maar één politieauto gezien. 10km verder, aan de grensovergang in Doornik via de E42 snelweg is er al sinds januari dit jaar NIETS meer van controle. Mijn collega die naast me zit, is ook Belgisch en woont in Doornik en die geeft qua verkeer dus nooit problemen. En ik veronderstel dat er aan de andere grensovergangen tussen België en Frankrijk ook nooit problemen zijn want je hoort daar nooit iets over.
                      Er wordt dus vanuit gegaan dat potentiële terroristen ENKEL maar weet hebben van de grensovergang in Rekkem aangezien er enkel maar op die plaats controle is.
                      Deze morgen, met de gruwelijke gebeurtenissen in Nice, was het natuurlijk superdruk, 5 km file vanaf Kortrijk. Net op Google Maps gekeken, nog altijd file op de E17, op de E42 clear sailing...
                      Panasonic Lumix FZ2000

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Kaneda Bekijk bericht
                        Wij gaan al meer dan tien jaar lang 5 keer per jaar naar de UK, hetzij met Eurotunnel, hetzij met DFDS Seaways. De UK zit niet in de Schengenzone dus bij zowel trein als ferry, langs beide zijden van het kanaal controle van Franse en UK border control. De laatste paar keren al bij zowel Eurotunnel als DFDS dat we na paspoortcontrole de auto opzij mochten zetten en onze reistassen door de scanner mochten laten gaan en ikzelf ook door metaaldetector (vreemd genoeg m'n vrouw niet). Nu, geen probleem, hoe meer controle hoe beter.

Ik woon in ZW-Vlaanderen en werk in Noord-Frankrijk. Sinds 13 november met de aanslagen in Parijs is elke dag file wegens grenscontrole, in het begin Belgische en Franse politie samen, maar nu al maandenlang enkel Franse politie, soms eens douane. Dit gebeurt aan de grensovergang in Rekkem via de E17, die elke dag tot vervelens toe in het verkeersoverzicht op de radio wordt vermeld. Nu, in de streek wonende ken ik natuurlijk ook alternatieve wegen en die neem ik soms ook wel (bepaalde dagen omdat ik weet wanneer het daar druk is en wanneer niet), en da's dus geen autosnelweg. Heb daar nog nooit ook maar één politieauto gezien. 10km verder, aan de grensovergang in Doornik via de E42 snelweg is er al sinds januari dit jaar NIETS meer van controle. Mijn collega die naast me zit, is ook Belgisch en woont in Doornik en die geeft qua verkeer dus nooit problemen. En ik veronderstel dat er aan de andere grensovergangen tussen België en Frankrijk ook nooit problemen zijn want je hoort daar nooit iets over.
                        Er wordt dus vanuit gegaan dat potentiële terroristen ENKEL maar weet hebben van de grensovergang in Rekkem aangezien er enkel maar op die plaats controle is.
                        Deze morgen, met de gruwelijke gebeurtenissen in Nice, was het natuurlijk superdruk, 5 km file vanaf Kortrijk. Net op Google Maps gekeken, nog altijd file op de E17, op de E42 clear sailing...
                        Klopt, ook via Luxemburg richting Metz (een paar weken geleden nog gepasseerd) niks of niemand te zien.
                        Misschien denken ze dat terroristen enkel via de E17 naar Parijs gaan .
                        Mocht ik terrorist zijn, ik zou het wel weten langs waar ik moet gaan, desnoods met een grote ommetoer (Vlaams).
                        Waarschijnlijk denken ze dat die gasten niet naar radio luisteren en/of naar TV kijken.
                        Totaal zinloos voor mij die grote controle (met reeds verschillende dodelijke ongevallen tot gevolg) aan één grensovergang.
                        Net gehoord dat je daar vandaag ongeveer 45 minuten staat aan te schuiven .
                        Last edited by Guest17; 15 juli 2016, 12:49.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
                          Totaal zinloos voor mij die grote controle (met reeds verschillende dodelijke ongevallen tot gevolg) aan één grensovergang.
                          Net gehoord dat je daar vandaag ongeveer 45 minuten staat aan te schuiven .
                          Inderdaad, de logica ontsnapt mij totaal. Controle mag er zijn en dat begrijp ik, maar waarom dan enkel en alleen daar ?
                          Ik zou wel eens willen weten waarom dat juist zo is, maar googlen levert niets op, je vindt er gewoon geen informatie over. Ofwel zoek ik niet gericht genoeg. Misschien eens mailen naar de respectievelijke instanties in België en Frankrijk of zij daar wél een logische verklaring voor hebben...
                          Panasonic Lumix FZ2000

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Kaneda Bekijk bericht
                            Inderdaad, de logica ontsnapt mij totaal. Controle mag er zijn en dat begrijp ik, maar waarom dan enkel en alleen daar ?
                            Ik zou wel eens willen weten waarom dat juist zo is, maar googlen levert niets op, je vindt er gewoon geen informatie over. Ofwel zoek ik niet gericht genoeg. Misschien eens mailen naar de respectievelijke instanties in België en Frankrijk of zij daar wél een logische verklaring voor hebben...
                            Dit stond in een krant : symbooldossier, waarin de symboliek primeert op de doeltreffendheid
                            " Leven is slecht voor de gezondheid. " (Jacques Brel )

Comment

Mja, had zoiets eens horen waaien, maar kon er niets over terugvinden. Voor de rest wordt er niet veel over gerept...
                              Panasonic Lumix FZ2000

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Leopard Bekijk bericht
                                Het is duidelijk dat we in een andere maatschappij leven.
                                We zullen moeten leren leven met de onzekerheden die we vroeger niet hadden.
                                En kun je mij eens zeggen sinds wanneer we in die 'andere' maatschappij leven? Zonder u te viseren hé (absoluut niet, echt waar), maar 99% zal zeggen: "sinds 9/11" of één van de gebeurtenissen daarna. Nochtans was het ergens in de jaren '80 ook niet voor watjes om nog naar de Delhaize te gaan. En in plaats van een organisatie met een naam bestaande uit 2 lettertjes was er toen nog een terroristische organisatie in België actief, maar dan met 3 lettertjes. En de rest van Europa was niet veel veiliger hé: Rote Armee Fraktion, IRA, ETA, de Rode Brigades, ... Gaan we die doden ook eens allemaal optellen?

Ja, wat nu gebeurt is beestachtig en onbeschrijfelijk erg. En ja, het is misschien wel van een niveau dat qua brutaliteit iets hoger ligt dan wat we intern voor de jaren 2000 hebben meegemaakt. Maar om nu te zeggen dat we in een andere wereld leven? Ik weet het niet ze. Zotten, georganiseerd (zie voorbeelden hierboven en IS, Al Qaida, Boko Haram, ...) of niet (Hans Van Temsche, Timothy McVeigh, ...) zijn er altijd geweest en zijn altijd een dreiging geweest. We kunnen ons proberen maximaal te beschermen, maar de enige waarheid is, dat we noch in het verleden, noch nu, 100% in staat zullen zijn om het te vermijden.

Mij zal het niet tegenhouden om mij te amuseren in de toekomst. Ik probeer alleen ten allen tijde te weten waar de mogelijke vluchtwegen liggen. Maar die laatste refelx is er eigenlijk al sinds mijn kindertijd door mijn pa 'ingestampt' toen hij nog bij de brandweer zat.

Comment

Working...
                                X