Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Diesel/Benzine

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #76
    Re: Diesel/Benzine

    Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
    Mijn eigen ervaring, na een paar weken geleden toch een 2.000 Km op E10 rijden zijn toch totaal niet negatief te noemen, ik heb zelfs de indruk van minder verbruik
    heeft natuurlijk ook te maken met de manier van rijden in de streek waar wij rond hebben gereden was het redelijk vlot rijden bergop en bergaf dat wel
    maar het enen compenseert het andere, in ieder geval met een gemiddeld verbruik van 7,2 L/100Km. Auto van 1.500 Kg automaat en continue vier wiel aangedreven,
    ik kan dus niet zeggen dat ik kan klagen.
    Mja, zal misschien weinig van te merken zijn, maar laat ons hopen dat het niet leidt tot extra technische problemen. Hoewel, 't is misschien de bedoeling, zijn weer meer herstellingsfactuurtjes dus meer BTW voor de staat...
    Ik ben niet paranoïde maar ik denk niet dat ze dat invoeren omdat het zo'n groene jongens zijn : ze zullen er wel ergens weer meer aan verdienen, net zoals al die flitscontroles er ook gewoon maar zijn om meer geld in 't laatje brengen en niet ten bate van de verkeersveiligheid...
    Panasonic Lumix FZ2000

    Comment


    • #77
      Re: Diesel/Benzine

      Oorspronkelijk geplaatst door Kaneda Bekijk bericht
      Mja, zal misschien weinig van te merken zijn, maar laat ons hopen dat het niet leidt tot extra technische problemen. Hoewel, 't is misschien de bedoeling, zijn weer meer herstellingsfactuurtjes dus meer BTW voor de staat...
      Ik ben niet paranoïde maar ik denk niet dat ze dat invoeren omdat het zo'n groene jongens zijn : ze zullen er wel ergens weer meer aan verdienen, net zoals al die flitscontroles er ook gewoon maar zijn om meer geld in 't laatje brengen en niet ten bate van de verkeersveiligheid...
      Je moet niet altijd alles zo negatief bekijken ook hé, in bepaalde landen wordt wel met E85 gereden (85% Ethanol) , en dan is die 15% benzine er nog in omdat zuivere alcohol niet mag.....
      Meerverbruik is daar dan wel +30%.

      Comment


      • #78
        Re: Diesel/Benzine

        Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
        Je moet niet altijd alles zo negatief bekijken ook hé, in bepaalde landen wordt wel met E85 gereden (85% Ethanol) , en dan is die 15% benzine er nog in omdat zuivere alcohol niet mag.....
        Meerverbruik is daar dan wel +30%.
        En welke (soort) landen zijn (is) dat dan wel ?
        Panasonic Lumix FZ2000

        Comment


        • #79
          Re: Diesel/Benzine

          Oorspronkelijk geplaatst door Kaneda Bekijk bericht
          En welke (soort) landen zijn (is) dat dan wel ?
          Bron Wiki.

          E85 is een alcoholbrandstofmix van 85% gedenatureerde ethanol met 15% benzine. Naast de ethanol en benzine bevat de brandstof ook nog vaak kleine hoeveelheden MTBE en isobutanol voor een betere verbranding en of motoronderhoud. De genoemde percentages zijn volumepercentages.

          De ethanol wordt verkregen uit planten, en wordt daarom ook wel bio-ethanol genoemd. Door het gebruik van planten is de brandstof meer CO2-neutraal.

          Deze brandstof wordt al veel gebruikt in Zweden en het mid-westen van de Verenigde Staten, waar de ethanol uit maïs wordt verkregen. Ook de race-industrie maakt veel gebruik van E85 als brandstof, omdat ethanol veel klopvaster is dan normale benzine. Daardoor kan de brandstof een hogere compressie aan, zonder dat de brandstof uit zichzelf ontbrandt zoals bij een dieselmotor.

          Om de brandstof te kunnen gebruiken moeten wel het tankstation en de motor worden aangepast. Materialen als magnesium, aluminium en rubber zijn minder bestand tegen ethanol en zullen sneller degenereren. Als deze materialen zijn vervangen door bijvoorbeeld roestvast staal, dan kan de motor op zowel E85 als gewone benzine lopen.

          Comment


          • #80
            Re: Diesel/Benzine

            Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
            Materialen als magnesium, aluminium en rubber zijn minder bestand tegen ethanol en zullen sneller degenereren. Als deze materialen zijn vervangen door bijvoorbeeld roestvast staal, dan kan de motor op zowel E85 als gewone benzine lopen.
            M.a.w. op termijn meer slijtage en problemen, zelfs met E10, omdat ik niet denk dat de auto's die hier geleverd worden er al op voorzien zijn om met benzine met methanol te rijden...
            Panasonic Lumix FZ2000

            Comment


            • #81
              Re: Diesel/Benzine

              Vervliegen van benzine in een tank zal op korte termijn wel geen probleem scheppen tenzij je je auto gedurende lange tijd niet gebruikt (jaar/jaren).

              Ooit eens in een gebouw 2 oude tanken ontdekt, ééntje met mazout en ééntje met benzine, de mazout rook en zag er normaal uit, de benzine daarentegen stonk verschrikkelijk, echt rot geworden. Die tanken lagen daar wel al vele jaren.
              PS: was nog den echten naft, met lood en zonder ethanol

              Senn

              Comment


              • #82
                Re: Diesel/Benzine

                Oorspronkelijk geplaatst door Kaneda Bekijk bericht
                M.a.w. op termijn meer slijtage en problemen, zelfs met E10, omdat ik niet denk dat de auto's die hier geleverd worden er al op voorzien zijn om met benzine met methanol te rijden...
                Vraag is of wij dat ooit zullen merken hé Kaneda, tenslotte is er reeds jaren een deel Methanol in onze benzine, gaat nu van 5% naar 10% toegelaten waarde, wat maakt het uit.
                Er is ook nog nergens bewezen dat deze schade er werkelijk komt, net als het nog niet bewezen is dat CNG op termijn geen schade zal geven.
                Ik heb nog aan rotatieve waterstofpompen gewerkt, was ook zo een agressief iets, maar om te zeggen dat dat allemaal zo erg is.......
                Last edited by Guest42; 19 augustus 2016, 14:24.

                Comment


                • #83
                  Re: Diesel/Benzine

                  Gevonden op het www, wie heeft er ervaring mee?
                  Soms rij je er wel eens achter eentje dat een speciaal reukje achter laat...

                  23 ml Aceton op 10 L benzine geeft een reductie van brandstofverbruik van 22% resp. 35%.

                  Het proberen waard hé, is wel verboden.

                  a. Er wordt geen accijns geheven op Aceton
                  b. Aceton wordt standaard toegevoegd aan brandstof maar de brandstof wordt duurder omdat het verbuik daalt.
                  c. Het wordt bij de wet verboden om Aceton toe te voegen aan brandstof

                  Comment


                  • #84
                    Re: Diesel/Benzine

                    Gaat het over Ethanol of Methanol????

                    Comment


                    • #85
                      Re: Diesel/Benzine

                      Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                      Gevonden op het www, wie heeft er ervaring mee?
                      Soms rij je er wel eens achter eentje dat een speciaal reukje achter laat...

                      23 ml Aceton op 10 L benzine geeft een reductie van brandstofverbruik van 22% resp. 35%.

                      Het proberen waard hé, is wel verboden.

                      a. Er wordt geen accijns geheven op Aceton
                      b. Aceton wordt standaard toegevoegd aan brandstof maar de brandstof wordt duurder omdat het verbuik daalt.
                      c. Het wordt bij de wet verboden om Aceton toe te voegen aan brandstof
                      Nu enkel nog een proefkonijn vinden.
                      Euhhh.... ik stel me geen kandidaat .

                      Comment


                      • #86
                        Re: Diesel/Benzine

                        E10 Check: http://www.e10check.nl/

                        De meeste redelijk recente auto's kunnen zonder problemen op E10 rijden.
                        In verschillende landen wordt die al een tijdje verkocht, en omdat een autofabrikant liever niet voor elk land apart andere dichtingetjes en leidingen in de auto's steekt zullen de auto's die hier geleverd worden ook wel allemaal voldoen aan de eisen voor die brandstof.

                        Voor oudere wagens zijn er wel problemen, want de "super plus" 98 zou blijkbaar op termijn ook worden vervangen (dat heb ik gisteren toch ergens gelezen), als dat werkelijk zo is, dan moet je alle oude auto's (oldtimers) meteen aan de kant laten staan, want de "milieuvriendelijkere" nieuwe brandstof tast verschillende metalen en rubbers aan, dat kan heel gevaarlijk zijn.
                        Zo heb ik gisteren ook nog ergens gelezen over een test waarbij ze een auto die niet geschikt was om op E10 te rijden toch op E10 lieten draaien.
                        In het begin waren er geen problemen, maar na een aantal kilometers was er een brandstofleiding zodanig gecorrodeerd dat er ergens brandstof begon te lekken op de hete motor (ze hebben die dan net op tijd stil gelegd).
                        Het kan dus heel gevaarlijk zijn als die E10 gebruikt wordt in een auto (of motorfiets, grasmachine...) die er niet voor geschikt is.
                        Last edited by Black B@ndit; 19 augustus 2016, 19:13.
                        http://barthuysmans.smugmug.com/
                        BD0338BE

                        Comment


                        • #87
                          Re: Diesel/Benzine

                          Oorspronkelijk geplaatst door demuro Bekijk bericht
                          Gaat het over Ethanol of Methanol????
                          Vermoedelijk toch Ethanol he, staat toch overal zo vermeld en is wel E10 en geen M10.

                          Comment


                          • #88
                            Re: Diesel/Benzine

                            Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                            OEF!

                            Comment


                            • #89
                              Re: Diesel/Benzine

                              En hetgeen ze mooi vezwijgen is dat ethanol iets minder energie bevat per liter.

                              In Brazilie rijden ze al jaren op ethanol (100%), en op ethanol verbruikt een auto gemiddeld 10% meer. Daar is ethanol ca 10-12% goedkoper per liter dan benzine.
                              Doordat ze hier 10% ethanol gebruiken, zou een auto 1% meer verbruiken. Moeilijk aan te tonen, maar het verschil is er.

                              Comment

                              Working...
                              X