Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Op 22 februari 2025 bezoekt Belgiumdigital enkele iconische locaties in Gent. Meer informatie HIER!
Wil jij ook de werking van Belgiumdigital ondersteunen? Verleng of start dan je vzw-lidmaatschap en geniet van voordelen bij activiteiten en kortingen bij onze partners.
Dat is geen nieuws. Wij gaan verschillende keren per jaar op reis door Frankrijk en praktisch overal is die E10 goedkoper.
Wij trachten altijd te tanken aan de pompen van één of ander groot warenhuis, en reeds geruime tijd is die E10 daar altijd goedkoper dan de sp95.
Waarom verbaast me dat nu weer niet dat onze regering en/of één of andere instantie weer vindt dat de E10 in België een ietsje meer moet kosten dan de sp 95 .
Of misschien zou ik kosten beter vervangen door kotsen....!?!?
Bij veel motoren is het verbruik bij gebruik van E10 iets minder dan bij gewone sp95.
De energieinhoud is nogthans lager bij E10, weet iemand hoe dat komt?
Eigen ondervinding met de Franse E10
En dan dit tegenstrijdige bericht van een Nederlandse site.
E10 is dan wel goedkoper maar het zou ook minder zuinig zijn dan normale benzine. Klopt dat?
Ja, het verbruik stijgt wel iets. De energie-inhoud van ethanol ligt net wat lager en de motor heeft er daardoor dan ook net wat meer van nodig. Uit onderzoek weten we dat het verbruik met 1,5% toeneemt. De hoogte van dat percentage is overigens ook afhankelijk van de conditie van de motor en de rijstijl en -omstandigheden.
Bij veel motoren is het verbruik bij gebruik van E10 iets minder dan bij gewone sp95.
De energieinhoud is nogthans lager bij E10, weet iemand hoe dat komt?
Dit lijkt me niet te kloppen. E10 verbrandt sneller in de motor (dus iets meer pk), maar zal ook meer verbruiken. (al is het verschil moeilijk te zien)
Bij een auto die 10l verbruikt op 98, zal je 11l verbruiken op 95 en 11,5l of zo voor E10. E85 is fantastisch om mee te rijden als je een iets sportievere wagen hebt die het kan drinken. Maar dat verbruikt dan 50% meer dan 98.
Skitch, als dat de pompprijzen zijn zou ik voor 98 gaan! Voor u is dit hiet de zuinigste oplossing waarschijnlijk.
Oorspronkelijk geplaatst door Black B@nditBekijk bericht
Hoewel, zelfs de 900cc driecilinder turbo benzinemotor in mijn auto draait maar 3000 toeren tegen 120km/h in vijfde versnelling, tegen 70km/h draait die net genoeg toeren om ermee in vijfde te kunnen rijden.
Fiat? Ik vind die motor niet zo aangenaam om mee te rijden, bij het optrekken moet je tegen de 6000 toeren gaan om vooruit te gaan en bergop moet je ook minstens 4000 doen om niet achteruit te bollen.
Wel kunnen die motors ook gebruikt worden op gas en dat is echt zeer goedkoop in vergelijking met benzine. In belgië jammergenoeg niet voldoende ingeburgerd (in mijn regio toch niet) om zeer handig te zijn. Vaak zou je hier speciaal 10km van je route moeten gaan tanken. In sommige ander europese landen is het daarentegen te vinden in de helft van de tankstations.
Bij veel motoren is het verbruik bij gebruik van E10 iets minder dan bij gewone sp95.
De energieinhoud is nogthans lager bij E10, weet iemand hoe dat komt?
'k Heb geen ervaring met E10.
Of het verbruik lager is betwijfel ik ook omdat de energie-inhoud van ethanol lager is.
Er is wel een groot verschil bij de verdampingswarmte. Alcoholen zijn meer afkoelend bij de verdamping zodat er meer lucht (cfr. zuurstof) in de verbrandingsruimte kan.
Daarom een gok (?) : De compressie stijgt omdat er meer mengsel is en daardoor verbetert het rendement. (De compressieverhouding stijgt niet, want dat wordt geometrisch bepaald.)
Maar is het nu auto's ouder dan 2000 of die niet compatible zijn, of 2010.
Wel een groot verschil, de éne nieuws dienst zegt het één en de ander het andere.
Vanaf 1 januari 2017 maakt Eurosuper 95 in de tankstations plaats voor E10, waarin 10% ethanol zit. Auto’s die meer dan 15 jaar oud zijn, zullen Super 98 benzine moeten tanken.
'k Heb geen ervaring met E10.
Of het verbruik lager is betwijfel ik ook omdat de energie-inhoud van ethanol lager is.
Er is wel een groot verschil bij de verdampingswarmte. Alcoholen zijn meer afkoelend bij de verdamping zodat er meer lucht (cfr. zuurstof) in de verbrandingsruimte kan.
Daarom een gok (?) : De compressie stijgt omdat er meer mengsel is en daardoor verbetert het rendement. (De compressieverhouding stijgt niet, want dat wordt geometrisch bepaald.)
Twee jaar geleden ook eens iets gelezen Dirk, toen promoten ze in Frankrijk hun E10, en kreeg je een folder met alle uitleg, daar in stond dat het zou te maken hebben met het vrijkomen van méér zuurstofmoleculen
uit die Ethanol die een gunstiger en een meer totale verbranding van de benzine zouden beïnvloeden.
Wat er van is weet ik niet, maar in elk geval heb ik persoonlijk de indruk dat mijn auto iets minder verbruikt met E10 in Frankrijk.
Wat we hier in België weer zullen krijgen is ook een verhaal op zich.
Wie vroeger veel met een benzine wagen naar Duitsland reed, weet dat de kleur van de uitlaat met Duitse benzine mooi grijs werd, terwijl deze met Belgische benzine potzwart bleef.
Hoe meer ethanol, hoe slechter voor wie weinig km's doet.
Het is algemeen geweten dat brandstof slechter wordt door te staan (vervliegt zeggen ze in de volksmond).
Hoe meer ethanol, hoe sneller en die E10 zou best binnen de week na tanken opgebruikt worden.
Voor 95 en 98 wordt binnen de 3 weken aanbevolen.
Dat wil niet zeggen dat die daarom niet langer bruikbaar meer is, maar er is veel meer vervlogen en uw verbruik gaat omhoog.
En verder zouden er meer additieven toegevoegd worden naar mate het ethanolgehalte, dit zou zorgen voor meer afzetting van residuen in brandstoftank en leidingen.
Hoe meer ethanol, hoe slechter voor wie weinig km's doet.
Het is algemeen geweten dat brandstof slechter wordt door te staan (vervliegt zeggen ze in de volksmond).
Hoe meer ethanol, hoe sneller en die E10 zou best binnen de week na tanken opgebruikt worden.
Voor 95 en 98 wordt binnen de 3 weken aanbevolen.
Dat wil niet zeggen dat die daarom niet langer bruikbaar meer is, maar er is veel meer vervlogen en uw verbruik gaat omhoog.
En verder zouden er meer additieven toegevoegd worden naar mate het ethanolgehalte, dit zou zorgen voor meer afzetting van residuen in brandstoftank en leidingen.
Heb ook gelezen dat E10 veel minder efficiënt is en leidt tot hoger verbruik. Maar we kunnen er alleen maar over zagen. De heertjes en dametjes in Brussel hebben voor ons beslist en wij hebben geen keuze.
Hoe meer ethanol, hoe slechter voor wie weinig km's doet.
Het is algemeen geweten dat brandstof slechter wordt door te staan (vervliegt zeggen ze in de volksmond).
Hoe meer ethanol, hoe sneller en die E10 zou best binnen de week na tanken opgebruikt worden.
Voor 95 en 98 wordt binnen de 3 weken aanbevolen.
Dat wil niet zeggen dat die daarom niet langer bruikbaar meer is, maar er is veel meer vervlogen en uw verbruik gaat omhoog.
En verder zouden er meer additieven toegevoegd worden naar mate het ethanolgehalte, dit zou zorgen voor meer afzetting van residuen in brandstoftank en leidingen.
Stukje Wiki, kortom ze weten het zelf niet goed, en wij nog minder......
Niet alle voertuigen kunnen zonder meer E10 gebruiken. Circa 90% van alle benzinemotoren in West-Europa zijn geschikt voor E10 volgens de Duitse Milieudienst (Umweltbundesamt). Nieuwe auto’s zijn in het algemeen geschikt voor E10. De meeste auto-importeurs kunnen informatie verstrekken over de geschiktheid van hun modellen. Er zijn ook websites die dergelijke informatie bieden. In Duitsland zijn tankstations die E10 verkopen, verplicht daarnaast E5 aan te bieden, zodat oudere auto’s, die niet voor E10 geschikt zijn, ook nog kunnen tanken.
Bij de overige voertuigen kan de ethanol, vooral bij hoge druk en hoge temperaturen, een corrosie veroorzaken van aluminiumonderdelen, vooral van het brandstofsysteem, zoals de brandstofpompen en het aanzuigtraject tussen inspuitpunt en inlaatklep. Bovendien kan de ethanol bepaalde kunststoffen aantasten, zoals in slangen en afdichtingen. Dat geldt ook voor de brandstofleidingen, die vaak van kunststof zijn. Ook bijzonder kwetsbaar zijn de eenlaags-brandstoftanks, die in verschillende voertuigen worden gebruikt. De ethanoltoevoeging veroorzaakt bij dergelijke tanks sluipende lekkages. Deze zullen op de lange duur te merken zijn aan een toenemende benzinelucht, uiteraard vooral bij in garages geparkeerde auto’s.
In de discussies wordt echter ook verwezen naar ervaringen met soortgelijke brandstoffen in andere landen, zoals de VS. Daar zijn geen problemen bekend.
Heb ook gelezen dat E10 veel minder efficiënt is en leidt tot hoger verbruik. Maar we kunnen er alleen maar over zagen. De heertjes en dametjes in Brussel hebben voor ons beslist en wij hebben geen keuze.
Mijn eigen ervaring, na een paar weken geleden toch een 2.000 Km op E10 rijden zijn toch totaal niet negatief te noemen, ik heb zelfs de indruk van minder verbruik
heeft natuurlijk ook te maken met de manier van rijden in de streek waar wij rond hebben gereden was het redelijk vlot rijden bergop en bergaf dat wel
maar het enen compenseert het andere, in ieder geval met een gemiddeld verbruik van 7,2 L/100Km. Auto van 1.500 Kg automaat en continue vier wiel aangedreven,
ik kan dus niet zeggen dat ik kan klagen.
............................
Het is algemeen geweten dat brandstof slechter wordt door te staan (vervliegt zeggen ze in de volksmond).
Hoe meer ethanol, hoe sneller en die E10 zou best binnen de week na tanken opgebruikt worden.
...................................
Alcohol is hygroscopisch, neemt water op.
Gewone benzine neemt (bij 20°C) 150 ppm water op.
Benzine met 10% ethanol neemt 6000-7000 ppm water op. Dat is ongeveer een theelepel(tje) per liter .
Uiteraard dat het verbruik dan stijgt.
Dus: altijd met verse benzine rijden. Alleen de wijn wordt beter met de jaren
Comment