Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

maakt common-rail nog gebruik van een klassieke turbocompressor?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • maakt common-rail nog gebruik van een klassieke turbocompressor?

    Gisteren hadden we een discussie onder vrienden:

    Maakt een common-rail motor nu al-dan-niet gebruik van een klassieke schoepencompressor, aangedreven door de uitlaatgassen, om de hoge brandstofdruk op te wekken?
    Of gebruikt men een ander type/soort hogedrukpomp?

    Een vraagje voor de kenners
    Last edited by dréten; 18 augustus 2016, 21:04.

  • #2
    Re: maakt common-rail nog gebruik van een een klassieke turbocompressor?

    Voor zover ik weet zijn bijna alle wagens die standaard met "drukvoeding" wordt geleverd uitgevoerd met een turbo die aangedreven wordt door de uitlaat.

    Verschil tussen turbocharger en supercharger: https://www.youtube.com/watch?v=nm6vWMq61lA
    De turbo wordt dus door de uitlaat aangedreven de supercharger wordt met een riem aangedreven.
    Er zijn wel een paar sportieve wagens die standaard een supercharger hebben, maar dat zijn er niet zoveel.
    Bij diesels wordt (voor zover ik weet) bijna altijd een turbo in de uitlaat gebruikt.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: maakt common-rail nog gebruik van een een klassieke turbocompressor?

      Dit zijn twee verschillende systemen.
      Common-rail is een techniek voor de inspuiting van brandstof in injectiemotoren, dus met een hoge druk brandstofpomp wordt de benzine of diesel ingespoten onder zeer hoge druk.
      Een klassieke schoepencompressor, dit is een zogenaamde "turbo", wordt gebruikt ofwel voor een brandstofmengsel (lucht/benzine), of enkel lucht bij een dieselmotor in de cylinder te blazen i.p.v. traditioneel aanzuigen.
      Beide systemen kunnen gecombineerd worden. Bijv. de benzine injecteren via common-rail en de lucht inblazen via een turbocharger.

      Comment


      • #4
        Re: maakt common-rail nog gebruik van een een klassieke turbocompressor?

        De turbo dient om meer inlaatlucht toe te voeren, gewoonlijk wordt daar nog een intercooler toegevoegd, omdat zo'n turbo de inlaatlucht teveel opwarmt, wat niet goed is voor het rendement van de motor. De drukverhoging daar gaat ergens tot een goeie bar. En daar gaat het dus over luchtdruk...

        De drukopbouw van de brandstof heeft niets met die turbo te maken. Daar is het een hogedrukpomp die de dieselbrandstof op hoge druk brengt wat dan via het commonrailsysteem verdeeld wordt over de verschillende cilinders. Bij dat laatste gaat het over drukken tot bijna 2000 bar.
        VW had vroeger een inspuitsysteem dat niet werkte met een commonrail, maar met een pompje per cilinder dat op de injector is gemonteerd (hun "pumpdüse-systeem). Mijn diesel (een Golf V5) werkt met zo'n ding. Het had het voordeel dat het in die tijd hogere drukken kon halen dan de toenmalige commonrails. Maar het is een redelijk lawaaierig systeem en de huidige milieunormen ermee halen was blijkbaar ook niet mogelijk. Dus ook VW is al een tijd op common rail overgestapt.

        Het een heeft dus niets met het andere te maken. Je kan perfect een commonrail diesel hebben zonder turbo, maar diesels hebben echt behoorlijk veel baat van dat ding.
        Last edited by polleke_cgc; 18 augustus 2016, 17:28.
        Groeten,

        Polleke

        Comment


        • #5
          Re: maakt common-rail nog gebruik van een een klassieke turbocompressor?

          Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
          De drukopbouw van de brandstof heeft niets met die turbo te maken. Daar is het een hogedrukpomp die de dieselbrandstof op hoge druk brengt wat dan via het commonrailsysteem verdeeld wordt over de verschillende cilinders. Bij dat laatste gaat het over drukken tot bijna 2000 bar.
          VW had vroeger een inspuitsysteem dat niet werkte met een commonrail, maar met een pompje per cilinder dat op de injector is gemonteerd (hun "pumpdüse-systeem). Mijn diesel (een Golf V5) werkt met zo'n ding. Het had het voordeel dat het in die tijd hogere drukken kon halen dan de toenmalige commonrails. Maar het is een redelijk lawaaierig systeem en de huidige milieunormen ermee halen was blijkbaar ook niet mogelijk. Dus ook VW is al een tijd op common rail overgestapt.

          Het een heeft dus niets met het andere te maken. Je kan perfect een commonrail diesel hebben zonder turbo, maar diesels hebben echt behoorlijk veel baat van dat ding.
          Common-rail is niet specifiek voor dieselmotoren, ook benzine- en LPG-motoren worden hiermee uitgerust.

          Comment


          • #6
            Re: maakt common-rail nog gebruik van een klassieke turbocompressor?

            Oorspronkelijk geplaatst door dréten Bekijk bericht
            Gisteren hadden we een discussie onder vrienden:

            Maakt een common-rail motor nu al-dan-niet gebruik van een klassieke schoepencompressor, aangedreven door de uitlaatgassen, om de hoge brandstofdruk op te wekken?
            Of gebruikt men een ander type/soort hogedrukpomp?

            Een vraagje voor de kenners
            Dat is nog steeds hetzelfde soort turbo Dré, dient gewoon voor de drukvulling van de motor en heeft in wezen
            niets te maken met het soort inspuiting.
            Of dat nu met een klasieke inspuitpomp is of met pompinjectoren of commonrail maakt allemaal niet uit.
            Last edited by Guest42; 18 augustus 2016, 22:34.

            Comment


            • #7
              Re: maakt common-rail nog gebruik van een een klassieke turbocompressor?

              Oorspronkelijk geplaatst door Divad Bekijk bericht
              Common-rail is een techniek voor de inspuiting van brandstof in injectiemotoren, dus met een hoge druk brandstofpomp wordt de benzine of diesel ingespoten onder zeer hoge druk.
              Die superhoge druk bij benzine zoals bij een diesel (+2.000 Mpa) wordt maar zeer zelden gebruikt, meeste bezines worden ingespoten op relatief lage druk.

              Op deze educatieve autotechnische website kunt u de theoretische werking en diagnosetips opzoeken over de werking van onderdelen in klassieke en moderne auto's.
              Last edited by Guest42; 18 augustus 2016, 22:55.

              Comment


              • #8
                Re: maakt common-rail nog gebruik van een een klassieke turbocompressor?

                Oké. Allemaal van harte voor jullie inbreng.
                Bij een volgende gelegenheid ben ik weer wat beter gewapend

                Comment


                • #9
                  Re: maakt common-rail nog gebruik van een een klassieke turbocompressor?

                  Oorspronkelijk geplaatst door dréten Bekijk bericht
                  Oké. Allemaal van harte voor jullie inbreng.
                  Bij een volgende gelegenheid ben ik weer wat beter gewapend
                  Eens kijken bij revisie turbo's hier bij onze buurman Alfred Hoet.

                  Comment


                  • #10
                    Re: maakt common-rail nog gebruik van een een klassieke turbocompressor?

                    Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                    Die superhoge druk bij benzine zoals bij een diesel (+2.000 Mpa) wordt maar zeer zelden gebruikt, meeste bezines worden ingespoten op relatief lage druk.

                    http://www.mvwautotechniek.nl/Motor/...nzinemotor.htm
                    Bij diesel wordt ingespoten op einde van de compressieslag en tijdens de arbeidsslag, bij benzine tijdens de inlaatslag : is een behoorlijk verschil qua nodige druk (ergens een goeie factor 10)...
                    Groeten,

                    Polleke

                    Comment

                    Working...
                    X