Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Grootte van geplaatste foto

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Grootte van geplaatste foto

    Oorspronkelijk geplaatst door Tonerider Bekijk bericht
    ach zo is het nooit goed. Men klaagt over een vermindering van leden en als men dan het forum toegankelijker maakt doordat men eerst niet moet zitten knoeien met het formaat dan is het ook weer niet goed.
    Dit is toch een fotoforum of niet? Herschalen van een foto is toch wel iets dat je redelijker wijze zou mogen veronderstellen dat de leden hier beheersen...

    Comment


    • #17
      Re: Grootte van geplaatste foto

      Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
      Dit is toch een fotoforum of niet? Herschalen van een foto is toch wel iets dat je redelijker wijze zou mogen veronderstellen dat de leden hier beheersen...
      tuurlijk, maar het gaat over de moeite die men moet doen. (voor de duidelijkheid: ik ben niet akkoord met deze mentaliteit)

      Comment


      • #18
        Re: Grootte van geplaatste foto

        Gewoon Tinypic gebruiken en de gewenste verkleining kiezen, bijv. 1024x768.

        Niets zelf eerst te verkleinen, gewoon foto kiezen, grootte verkleining kiezen, klikken en de juist link kopiëren.

        Comment


        • #19
          Re: Grootte van geplaatste foto

          Oeps.
          Als je een beetje fier bent op je foto dan verklein je die toch zoals je zelf bepaalt? Om de beste kwaliteit te behouden. Zonder de beslissing aan een automaat over te laten.
          Verkleinen met parameters zoals bicubic, bilinear, pixel resize, gemiddelden. De scherpte aanpassen.
          Bewaren met de gewenste compressieverhouding.
          En als je dat allemaal juist doet kan het goed zijn dat de 1024px-langste zijde foto beter is dan diegene die toevallig groter was.
          Last edited by Skitch; 7 juni 2016, 20:43. Reden: dtdtdt
          " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

          Comment


          • #20
            Re: Grootte van geplaatste foto

            Oorspronkelijk geplaatst door Empe Bekijk bericht
            Gewoon Tinypic gebruiken en de gewenste verkleining kiezen, bijv. 1024x768.]
            Je gaat er dan ook van uit dat wie een foto online zet, deze alleen hier op BD wil laten zien.
            Er zijn ook mensen die hun foto's op een eigen server plaatsen en er naar linken.
            Voor de ene toepassing moet die 1024px zijn, voor elders wat groter of kleiner.
            Niet resizen naar 1024px hoeft daarom niet aan laksheid van de mensen te worden gelinkt zoals sommigen suggereren.

            Het heeft voor- en nadelen, bij echt goede foto's is het soms leuk om ook de grotere versie eens te zien.

            Misschien dat het minder opvallend zou zijn mocht dat geel bijvoorbeeld grijs zijn of transparanter?
            Canon EOS Digital
            BD0479BE

            Comment


            • #21
              Re: Grootte van geplaatste foto

              Heel waarschijnlijk wel, maar daar gaat het hier niet over.

              Het gaat luiheid, nonchalance en/of je m'en foutisme.

              Als je dan toch fier bent op je foto, verklein die dan ook ineens naar wat de standaard is ipv. tegendraads te doen en die gele balk te doen verschijnen of, zeker als je dan zo fier bent, plaats een link waar je de foto in volledige resolutie kan zien. Of mix beide.

              Tinypic is ideaal voor luiaards zoals ik net zoals facebook het gemakkelijk maakt en andere dergelijke sites.



              Niet dat die mij stoort, maar sommigen blijkbaar wel.

              Comment


              • #22
                Re: Grootte van geplaatste foto

                Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                Je gaat er dan ook van uit dat wie een foto online zet, deze alleen hier op BD wil laten zien.
                Waarom meen je mogen besluiten waar ik vanuit zou gaan en dat als FEIT te plaatsen ?

                Het gaat er om idd. alleen op BD die verkleinde foto te zetten. Waar de bron van de full size foto is maakt niet uit. Dat kan op de eigen computer zijn of elders online.

                Gewoon posten op het standaard gevraagd formaat ( langste zijde 1024 ) en eventueel als je zo fier bent op je foto, een link waar je de foto online op ware grootte kan zien.

                Je gaat toch niet zeggen dat het formaat dat we kunnen zien via de gele balk dat dat de full format versie is ??? Wat zijn zoals de formaten van een foto genomen met een gemiddelde dslr ?
                Last edited by Empe; 7 juni 2016, 20:45.

                Comment


                • #23
                  Re: Grootte van geplaatste foto

                  Oorspronkelijk geplaatst door Tonerider Bekijk bericht
                  tuurlijk, maar het gaat over de moeite die men moet doen. (voor de duidelijkheid: ik ben niet akkoord met deze mentaliteit)
                  Moeite zeg je, het is nogal een toer om bv. in Photoshop een handeling aan te maken, die je bewaard, met één klik een foto
                  in het juiste formaat zetten, en opslaan in een mapje "foto's voor BD" en klaar, deze kan je dan ook meteen opslaan op Dropbox als je nog over een Public map beschikt, zodat je rechtstreeks kan linken naar BD.
                  Gewoon één keer vijf minuutjes werk.....

                  Comment


                  • #24
                    Re: Grootte van geplaatste foto

                    Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                    Moeite zeg je, het is nogal een toer om bv. in Photoshop een handeling aan te maken, die je bewaard, met één klik een foto
                    in het juiste formaat zetten, en opslaan in een mapje "foto's voor BD" en klaar, deze kan je dan ook meteen opslaan op Dropbox als je nog over een Public map beschikt, zodat je rechtstreeks kan linken naar BD.
                    Gewoon één keer vijf minuutjes werk.....
                    Klopt volledig dat dit kan ... maar men gaat er dan ook van uit dat iedereen PS gebruikt? ☺

                    Die handeling is inderdaad eenvoudig in gebruik eenmaal aangemaakt ... één keer klikken en resize is gedaan.
                    Canon EOS Digital
                    BD0479BE

                    Comment


                    • #25
                      Re: Grootte van geplaatste foto

                      Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                      Moeite zeg je, het is nogal een toer om bv. in Photoshop een handeling aan te maken, die je bewaard, met één klik een foto
                      in het juiste formaat zetten, en opslaan in een mapje "foto's voor BD" en klaar, deze kan je dan ook meteen opslaan op Dropbox als je nog over een Public map beschikt, zodat je rechtstreeks kan linken naar BD.
                      Gewoon één keer vijf minuutjes werk.....
                      Neen, voor u niet, voor mij ook niet en voor vele anderen ook niet. maar een groot deel van onze maatschappij is liever lui dan moe. Ik weet niet of u regelmatig in grootsteden komt of aan scholen, maar je moet ze maar eens in het oog houden.
                      Deze week nog: 2 meisjes wachten op hun bus en zitten op de grond samen een blikje redbull te drinken. bus komt eraan en denk je dat ze de moeite doen om het blikje in de vuilbak die op 1 meter afstand staat te werpen? En dat is dagelijkse kost. Ge moet u maar eens op een plein zetten waar mensen op een zonnige dag hun bokes komen eten.
                      Zelfde op mijn werk. Men drinkt zijn blikje half leeg, en in plaats van de rest dan in de gootsteen leeg te kiepen smijt men dat halfvol blikje gewoon in de PMD (als ze het al in de PMD werpen), resultaat kan je raden. Nochtans is de gootsteen vlak naast de vuilbak/PMD.
                      Zelfs de vuile vaat in de vaatwasser steken is er te veel aan en men moet papierkes allerhande ophangen om mensen toch te motiveren om simpele dingen te doen (en dan spreek ik hier over bediendes uit marketing/HR afdeling)
                      En zo kan ik nog heel wat vbn. aanhalen. Mensen zijn zo nonchalant en lui als iets. Dus ja, voor ons is resizen geen moeite, maar wil je het forum toegankelijker maken dan is automatisering en drag en drop best wel een goed idee.
                      Maar zoals het hier werkt is dat best omslachtig; zekers voor een foto-forum, waar het toch voor een groot deel net de bedoeling is van foto's te uploaden. Natuurlijk snap ik dat ze liever met een linkje werken, anders zou men zijn servers moeten uitbreiden en dat kost flink wat poen. Maar zoals gezegd: mensen kiezen voor het gemak en dan zijn er tig gemakkelijkere sites om je foto's online te tonen.

                      neem daarbij dat een steeds groter deel van de mensen met hun tablet werkt: ook daar is het enorm lastig om eerst te gaan resizen, om dan naar flickr of zo te uploaden en daar dan een linkje van te pakken te krijgen (vooral dat) om het dan ook hier weer te posten.

                      En ja, je kan zeggen: dat zijn geen echte fotografen, maar het is gewoon een feit. Aan BD om er iets mee te doen of niet.

                      Anyway: nogmaals: voor mij is het ook geen moeite. Ik resize mijn foto's via irfanview. 2sec werk.

                      Comment


                      • #26
                        Re: Grootte van geplaatste foto

                        Oorspronkelijk geplaatst door Empe Bekijk bericht
                        Waarom meen je mogen besluiten waar ik vanuit zou gaan en dat als FEIT te plaatsen ?
                        U reikt een oplossing aan die enkel van toepassing is voor foto's die op BD zichtbaar moeten zijn, mijn antwoord is zoals altijd "algemeen" en niet "persoonlijk", maar ik zal nog even verduidelijken wat ik bedoelde.

                        Stel dat men op BD 1024px moet hebben, op een andere site 900px, voor betere kwaliteit bij delen met vrienden of familie nog veel groter, dan moet men al drie verschillende versies gaan aanmaken naar gelang de plaats waar men de foto wil tonen.
                        Klopt dat dit probleem zich altijd al gesteld heeft, maar het zou toch veel eenvoudiger zijn dat een foto slechts één keer geplaatst wordt op een server in het grootste formaat dat noodzakelijk is en dat er een automatische aanpassing gebeurt om de foto weer te geven in het formaat dat toegelaten is (zoals hier gebeurt op het forum)?
                        Dit bespaart vooral enorme hoeveelheden data op servers daar de foto dan maar één keer opgeslagen moet worden.

                        Het gaat er om idd. alleen op BD die verkleinde foto te zetten. Waar de bron van de full size foto is maakt niet uit. Dat kan op de eigen computer zijn of elders online.
                        De bron kan van uw PC of server komen zoals je aanhaalt, maar een kopij van die foto komt dan wel te staan op de server van de site die het voor u verkleint en eenmaal daar geplaatst heeft u er als auteur geen enkele controle meer op want de meeste aanbieders van een dergelijke service laten u niet toe foto's ook te verwijderen.

                        Gewoon posten op het standaard gevraagd formaat ( langste zijde 1024 ) en eventueel als je zo fier bent op je foto, een link waar je de foto online op ware grootte kan zien.
                        Zie hierboven over verschillende formaten, maar wat doe je dan aan foto's die te klein zijn?
                        Ik vind het soms vervelend dat een foto eerder te klein is ... alsof men daarmee onscherpte wil camoufleren.

                        Je gaat toch niet zeggen dat het formaat dat we kunnen zien via de gele balk dat dat de full format versie is ??? Wat zijn zoals de formaten van een foto genomen met een gemiddelde dslr ?
                        Uit heel dit topic kunnen we eigenlijk besluiten dat het eigenlijke probleem er niet uit bestaat dat de foto te groot is, maar dat die gele balk erboven staat.
                        Stel dat men identiek hetzelfde zou doen als nu, maar zonder die vermelding in de gele balk.
                        De foto wordt dan weergegeven op het formaat 1024px zonder dat iemand last heeft van een gele balk en wie zin heeft om op de foto te klikken voor een groter formaat die kan dat doen.
                        Dan heeft er toch niemand last van?

                        Uiteindelijk zou men dan eerder een voorstel kunnen doen dat die gele balk niet getoond wordt en de foto automatisch verkleind wordt zonder dat dit in de aandacht komt ... iedereen content dan?
                        Of het mogelijk is met de forumsoftware weet ik niet, ben geen beheerder van dit forum.
                        Canon EOS Digital
                        BD0479BE

                        Comment


                        • #27
                          Re: Grootte van geplaatste foto

                          Al ik het correct lees is het niet de gele balk die TS tegensteekt, maar vooral het feit dat de herschaling ergens een 'tussenformaat' is, en daarom niet zo scherp /vloeiend oogt als een 100% beeld (of een logische schaal (50%, 25%,... ervan).

                          Comment


                          • #28
                            Re: Grootte van geplaatste foto

                            voor de één is het goed en voor de andere niet...je kan altijd zagen ook....

                            ik heb wel de indruk dat er veel geklaagd wordt door de "oudere" leden... LOL

                            Comment


                            • #29
                              Re: Grootte van geplaatste foto

                              Oorspronkelijk geplaatst door Dpix Bekijk bericht
                              ...

                              ik heb wel de indruk dat er veel geklaagd wordt door de "oudere" leden... LOL
                              Hoezo? Voor mij maakt dat geen bal uit

                              Comment


                              • #30
                                Re: Grootte van geplaatste foto

                                Oorspronkelijk geplaatst door Stefan_C Bekijk bericht
                                Al ik het correct lees is het niet de gele balk die TS tegensteekt, maar vooral het feit dat de herschaling ergens een 'tussenformaat' is, en daarom niet zo scherp /vloeiend oogt als een 100% beeld (of een logische schaal (50%, 25%,... ervan).
                                dat vind ik dus ook het rare en "storende". die kleinere foto is echt totaal niet te bekijken wegens veel te onscherp, en ik ben echt geen scherpte-freak, integendeel.
                                Ik plaats voor mijn vrienden ook regelmatig iets op facebook en daar heb je dat ook. Ik heb nog niet nagekeken hoe en of het mogelijk is om er op fb vanaf te raken (of hoe klein je die moet posten om), mocht iemand daar helderheid over kunnen scheppen, be my guest.
                                mijn nieuwe website (al is er nog wat sleutelwerk aan) : www.fotografiepieter.be

                                Comment

                                Working...
                                X