Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Grootte van geplaatste foto

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #46
    Re: Grootte van geplaatste foto

    Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
    Dat begrijp ik wel Les wat je bedoelt, maar eigenlijk ligt het dan gewoon aan de software van het forum waar die fout zit.
    Op sommige fora kun je gewoon niet groter posten, zelfs met beperkingen van het aantal kb's erbij.
    En daar komt geen moderator aan te pas hoor, je krijgt een automatische melding dat de opname te groot is en als je die niet aanpast aan de regeltjes komt je opname er gewoon niet op.
    Trouwens dan wordt zelfs het topic niet aanvaard

    grts
    Sieg
    Ik begrijp je bedoeling, maar snap echt niet de last dat je daarvan kan hebben.
    Als je eigen foto's niet betrokken zijn, dan is voor u toch alles in orde?

    Als iemand anders zijn foto daardoor aangepast is, dan kan je die in het slechtste geval gewoon negeren.
    Je ziet de foto op de toegelaten resolutie en dus niet groter dan een andere foto die 1024px is.

    En als de kwaliteit daardoor dan toch slechter zou worden ... wees dan blij dat de uwe dan (mogelijks) beter is. 😆

    Als men de foto niet zou kunnen posten, dan zie je hem trouwens ook niet. 😊

    Persoonlijk vind ik bepaalde reclames dan veel storender dan dit.

    Maar soit, ieder zijn recht op eigen mening. 😊
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

    Comment


    • #47
      Re: Grootte van geplaatste foto

      De laatste generatie notebooks worden bijna allemaal aangeboden met een 4K scherm.. Ik begrijp wel dat men daarom ook grotere foto's wil posten...
      Het verbieden groter dan 1024px te posten vind ik persoonlijk dan ook geen goed idee...
      Zoals Verseg al zei...ieder recht op zijn mening!

      Er zijn misschien wel aanpassingen mogelijk om die gele balk te laten verdwijnen en bijvoorbeeld enkel de grote foto te tonen als je erop klikt zoals op andere fora...

      De reclames zijn ook inderdaad irritant maar blijkbaar een noodzaak om BD deftig te kunnen runnen... ook iets dat we erbij moeten nemen voor de goeie zaak

      Comment


      • #48
        Re: Grootte van geplaatste foto

        --> reklames : gewoon een reklameblokker installeren en dan heb je daar geen last meer van.
        mijn nieuwe website (al is er nog wat sleutelwerk aan) : www.fotografiepieter.be

        Comment


        • #49
          Re: Grootte van geplaatste foto

          IMHO: een fotograaf die zichzelf en zijn foto's respecteert, zal de foto's opladen op het formaat zoals door het forum in kwestie voorgeschreven. Als je je foto automatisch laat verkleinen door de eventueel aanwezige software, verlies je alle controle. Je weet bv dat je na verkleinen zou moeten verscherpen. Wel, ik heb geen idee of de software dat hier toelaat. Hetzelfde geldt trouwens voor Flickr, waar je één foto kunt opladen, en toch verschillende formaten kunt presenteren... Zijn die allemaal evengoed?

          Ik ga nog verder: als ik in Lightroom of Aperture (of vandaag de dag DxO OP11) een foto afwerk (enfin, ik bedoel de RAW-conversie uitvoer en zoveel mogelijk de belichting in orde breng) zal ik ALTIJD naar Photoshop, of een ander programma sturen voor de verdere afwerking. Ik weet wel dat je vanuit Lightroom een jpg kunt exporteren op bv 1024px formaat, en dat je daarbij zelf verscherping kunt toepassen, maar je merkt pas het resultaat achteraf, terwijl als je in Photoshop verkleint en je finale verscherping daar toepast, je het onmiddellijk op je scherm kunt zien.
          Enfin, mijn gedacht, hé...
          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

          Comment


          • #50
            Re: Grootte van geplaatste foto

            Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
            Ik begrijp je bedoeling, maar snap echt niet de last dat je daarvan kan hebben.
            Als je eigen foto's niet betrokken zijn, dan is voor u toch alles in orde?
            Ja inderdaad, zo zou ik mezelf kunnen opstellen
            Maar om zo een opname deftig te kunnen bekijken.commentaar te geven moet je op de gele balk klikken, pas dan zou die opname scherp moeten zijn
            Tevens opent die opname steeds in een nieuwe tab.

            Het lijkt me gewoon een hele kleine moeite om je opnames op het juiste formaat op een forum te plaatsen toch

            grts
            Sieg
            Voor meer foto's ; www.sieg.be

            Comment


            • #51
              Re: Grootte van geplaatste foto

              Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
              Het lijkt me gewoon een hele kleine moeite om je opnames op het juiste formaat op een forum te plaatsen toch
              Klopt ... maar één keer klikken om een foto in het groot te zien is mijn inziens even eenvoudig, net als het sluiten van het extra venster.

              Meningen kunnen dus gedeeld zijn.
              U heeft het er moeilijk mee dat iemand zijn foto niet klein genoeg maakt, ik vind het net handig een foto op groter formaat te kunnen zien en één klik leer stoort me niet.

              Je kan inderdaad je foto verkleinen, maar zoals reeds aangekaart het is niet omdat hij op BD dan goed is, dat die voor andere sites of doeleinden goed is ... en verschillende versies (formaten) moeten aanmaken vraagt wel veel meer data-opslag, auto-resize niet.

              Door omstandigheden heb ik lang geleden nog een foto gepost op BD, maar ik moest ook altijd minstens 3 versies maken en heb dat altijd zo gedaan. Eentje voor BD, een full size en nog een ander formaat.
              En ik had ook foto's die net niet tot hun recht kwamen in een beperkt formaat.

              Het is gewoon eenvoudiger (en logischer) om één versie te maken en dat die getoond wordt op het formaat dat men wil.

              Indien je een foto echt wil kunnen tonen op z'n best, dan zou je dan ook versies moeten maken volgens de verschillende schermresoluties.

              Gewoon onbegonnen werk en daarom worden de meeste websites gemaakt met inhoud op een percentage van de breedte (of hoogte) en dan worden foto's en andere content eveneens op aangepastte grootte getoond.

              Het is alsof je een mail naar drie personen wil sturen en dat je afhankelijk van wie het is, de tekst in lettergrootte 8, 16 of 22 moet zetten. 😆

              Nu soit ... u heeft natuurlijk het volste recht daar een andere mening over te hebben. ☺
              Canon EOS Digital
              BD0479BE

              Comment


              • #52
                Re: Grootte van geplaatste foto

                Er zijn genoeg discussies geweest over het formaat van de foto's op het forum.
                De beeldschermen krijgen een steeds grotere resolutie, toen ik in het begin op BD kwam was 1024x768 het standaardformaat, nu hebben de meesten een full-HD scherm (of een nog grotere resolutie).
                Maar er zijn er ook nog die op een laptop werken met een lagere resolutie.
                Daarom is het standaardformaat vastgesteld op 1024 pixels, maar als er een groter formaat wordt aangeboden, dan wordt dat automatisch verkleind (met de balk er boven).
                Je kan dan zelf kiezen of je de foto groter wil bekijken of niet.
                Het is dus een compromis om iedereen tevreden te stellen (voor zover dat lukt, want anders was dit topic nooit opgestart).
                http://barthuysmans.smugmug.com/
                BD0338BE

                Comment


                • #53
                  Re: Grootte van geplaatste foto

                  En dan krijg je zulke reacties natuurlijk ; http://forum.belgiumdigital.com/f40/...ra-533776.html
                  Dit is niet een alleenstaand feit hoor !

                  grts
                  Sieg
                  Voor meer foto's ; www.sieg.be

                  Comment


                  • #54
                    Re: Grootte van geplaatste foto

                    Eigenlijk kan het probleem voor "de kleintjes" gemakkelijk opgelost worden.
                    In de CSS moet je gewoon een paar regels bij schrijven zodat die automatisch gaat schalen op schermen met een lage resolutie.
                    Zo zijn er ook geen problemen op tablets en gsms.
                    Alle moderne websites worden tegenwoordig zo gemaakt. Responsive design noemen ze dat.
                    En dan is iedereen gelukkig.

                    Correctie: Ik zie dat de responsive design al ingebakken zit in de site.
                    Last edited by buurmanBert; 13 juni 2016, 02:21. Reden: aanvulling

                    Comment


                    • #55
                      Re: Grootte van geplaatste foto

                      Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                      En dan krijg je zulke reacties natuurlijk ; http://forum.belgiumdigital.com/f40/...ra-533776.html
                      Dit is niet een alleenstaand feit hoor !

                      grts
                      Sieg
                      Maar uw antwoord daar heeft niets te maken met de resize dat op BD gemaakt wordt.

                      Flickr geeft de mogelijkheid voor kleiner formaat foto's en daarvoor voeren ze een compressie uit, er wordt dan gebruik gemaakt van een veel "kleiner bestand".
                      Flickr zorgt er dus nuet alleen voor dat het weergegeven formaat kleiner wordt, maar ook dat het bestand zelf fors kleiner wordt.

                      Hier wordt op BD door de resize het originele bestand kleiner weergegeven, er wordt nog steeds naar "hetzelfde bestand" verwezen.

                      Het probleem is ook omgekeerd bestaand.
                      Als uw foto een te lage resolutie heeft en een website wordt gebouwd om alles weer te geven op bijvoorbeeld 80% schermbreedte ... dan zal een 1024px foto op een 2560px scherm er slechter uitzien.

                      U mixt steeds 2 vormen van verkleinen ... eentje door de originele foto verkleind weer te geven en eentje door eerst een kleinere gecomprimeerde versie aan te maken door een of andere website/tool.

                      Ja, door Flickr laten verkleinen zal een slechter resultaat geven door de hoge compressie ... maar dit is niet hetzelfde wat BD doet, want BD maakt geen nieuw bestand aan.

                      Eigenlijk gebeurt hetzelfde in PS.
                      Een foto verkleinen is eigenlijk data wissen ... daarom dat men na verkleinen vaak ook terug moet verscherpen, maar eigenlijk is dat kunstmatig van de resterende (niet gewiste info) terug een scherp beeld maken en heeft weinig te maken met de originele scherpte van de foto.
                      Het is uiteindelijk beter dat een te grote foto verkleind weergegeven wordt zoals op BD, maar waar men nog de kans heeft om een betere versie te zien ...al is die ook al gecomprimeerd maar veel minder.
                      Canon EOS Digital
                      BD0479BE

                      Comment


                      • #56
                        Re: Grootte van geplaatste foto

                        Oorspronkelijk geplaatst door buurmanBert Bekijk bericht
                        Eigenlijk kan het probleem voor "de kleintjes" gemakkelijk opgelost worden.
                        In de CSS moet je gewoon een paar regels bij schrijven zodat die automatisch gaat schalen op schermen met een lage resolutie.
                        Zo zijn er ook geen problemen op tablets en gsms.
                        Alle moderne websites worden tegenwoordig zo gemaakt. Responsive design noemen ze dat.
                        En dan is iedereen gelukkig.

                        Correctie: Ik zie dat de responsive design al ingebakken zit in de site.
                        Klopt volledig.
                        En mits de foto's ook niet op de server van BD staan, is de opslag ook geen probleem.
                        Enkel kunnen pagina's met veel grote foto's trager geladen worden ... alhoewel de huidige internetsnelheden weinig problemen vormen.
                        Last edited by VerSeg; 13 juni 2016, 09:33. Reden: Typfoutje
                        Canon EOS Digital
                        BD0479BE

                        Comment


                        • #57
                          Re: Grootte van geplaatste foto

                          Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                          Er zijn genoeg discussies geweest over het formaat van de foto's op het forum.
                          De beeldschermen krijgen een steeds grotere resolutie, toen ik in het begin op BD kwam was 1024x768 het standaardformaat, nu hebben de meesten een full-HD scherm (of een nog grotere resolutie).
                          Maar er zijn er ook nog die op een laptop werken met een lagere resolutie.
                          Daarom is het standaardformaat vastgesteld op 1024 pixels, maar als er een groter formaat wordt aangeboden, dan wordt dat automatisch verkleind (met de balk er boven).
                          Je kan dan zelf kiezen of je de foto groter wil bekijken of niet.
                          Het is dus een compromis om iedereen tevreden te stellen (voor zover dat lukt, want anders was dit topic nooit opgestart).
                          Ook mijn gedacht.
                          grt,bouk.
                          wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                          http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                          https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                          Comment

                          Working...
                          X