Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe SUV kopen, help !

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: SUV kopen, help !

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
    Maar één ding ben ik zeker, Mercedes komt hier nooit meer binnen, opapol zijn oude Benz is stukken beter dan dat
    mijn nieuwe C was, dat heb ik hem trouwens nog persoonlijk gezegd.
    enkele Ford, Mercedes, BMW of Audi tussen zat
    Helaas is dat maar al te waar.
    Mercedes heeft op korte tijd zijn oerdegelijke reputatie compleet naar de filistijnen geholpen.
    Ik heb nog één van die "ijzeren" modellen van 25 jaar geleden als opvolger van mijn W123 met de 5 cilinder 300 diesel.
    En die laatste was nog een stuk compromislozer dan de huidige. Pompbediening dmv stangen, lijnpomp die gewoonweg alles slikte, tot frituurolie toe, dubbeldikke remschijven, een servo waarin ik nooit olie heb verwisseld of bijgevuld op 450.000 km, distributieketting ipv riem...
    Ik kan een lijstje maken van alles wat nog origineel was na die 21 jaar en 450.000 km maar ik zie er geen doen aan. Alle 5 de injectoren, 4 van de 5 gloeibougies (5 minuutje werk was dat, je moet daar nu eens voor naar de garage, kassa kassa), de waterpomp, .... veel te lange lijst.

Het volstaat om de betrouwbaarheidsstatistieken van vb de ADAC, of TA (laatste issue) door te nemen. De Jappen staan altijd vooraan. Andere merken staan altijd achteraf, geen namen maar iedereen weet wat ik bedoel.
    Ook op het vlak van onderhoud zeer logisch, tegenwoordig moet je de halve voorbouw afbreken om een ander koplampje te steken, halve dag werk voor een oliefilter of brandstoffilter.

In het kort : ik ben tevreden over mijn Mercedessen maar ook hier is een volgende geen optie meer.

Vanaf het model met de puiten-ogen hebben ze zich op alle vlakken pijn gedaan, zelfs op het vlak van carrosserie. Aan mijn W124 is geen roest, ik zou niet weten waar.
    Ik heb een collega met nog zo'n puitenogenmodel, brandstofpomp vervangen, één zijde compleet herspoten, schoonvader van mijn zoon (een C) : roest onderaan de deuren.

Ik kan dit verhaal over MB (helaas) alleen maar bevestigen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
      Hoe ondervindt je dat ?
      Bij de 11 wagens die ik ooit had, heb ik nooit ondervonden dat de ene of de andere vaster of minder vast op de weg lag dan de andere .
      Probeer je dat dan uit op een circuit of zo ? Maar zelfs dat is bijna niet te vergelijken. Je zou bij dezelfde weersomstandigheden, op hetzelfde wegdek, in dezelfde bocht, met dezelfde snelheid, met dezelfde banden, met dezelfde slijtage van de banden, met dezelfde stuurbeweging...enz, die verschillende wagens moeten kunnen testen, wat toch niet te doen is !?
      Wanneer iemand mij de juiste techniek kan uitleggen, wil ik het wel eens proberen met mijn huidige... terwijl die nog omnium verzekerd is .
      Hier moet je zijn :-)

Comment

Hoe ondervindt je dat ?
        Bij de 11 wagens die ik ooit had, heb ik nooit ondervonden dat de ene of de andere vaster of minder vast op de weg lag dan de andere .
        Probeer je dat dan uit op een circuit of zo ? Maar zelfs dat is bijna niet te vergelijken. Je zou bij dezelfde weersomstandigheden, op hetzelfde wegdek, in dezelfde bocht, met dezelfde snelheid, met dezelfde banden, met dezelfde slijtage van de banden, met dezelfde stuurbeweging...enz, die verschillende wagens moeten kunnen testen, wat toch niet te doen is !?
        Wanneer iemand mij de juiste techniek kan uitleggen, wil ik het wel eens proberen met mijn huidige... terwijl die nog omnium verzekerd is .
        Wij reizen nogal graag in bergachtige streken, wie af en toe wat haarspeldbochten neemt tijdens het dalen weet beslist wat ik bedoel Ivan.
        En wie dat niet voelt, hoeft hier zeker niet over te discussiëren.

Comment

Wij reizen nogal graag in bergachtige streken, wie af en toe wat haarspeldbochten neemt tijdens het dalen weet beslist wat ik bedoel Ivan.
          En wie dat niet voelt, hoeft hier zeker niet over te discussiëren.
          Ach zo, daardoor dat ik het nog nooit ondervonden heb.
          Wij hebben dan ook nog maar 18 autoreizen gemaakt naar de bergen, dat zal iets te weinig zijn waarschijnlijk om het te kunnen ondervinden.
          Het waren Gardameer (III), Vierwoordstedenmeer, Karinthië, Wallis (III), Berner Oberland, Aostavallei, Oetztal, Klein Walsertal (II), Sankt Moritz, El Formigal, Chamonix (II) en Meiringen...
          Tenzij dit niet als bergstreken beschouwd wordt natuurlijk, dan ben ik inderdaad nog niet naar bergachtige streken geweest, en hou ik me beter afzijdig in deze discussie .
          Last edited by Guest17; 6 april 2016, 12:03.

Comment

Wij hebben dan ook nog maar 17 autoreizen gemaakt naar de bergen, dat zal iets te weinig zijn waarschijnlijk om het te kunnen ondervinden.
            Volgende keer zal je vermoedelijk wat sneller moeten rijden in "haarspeldbochten"?
            Canon EOS Digital
            BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
              Volgende keer zal je vermoedelijk wat sneller moeten rijden in "haarspeldbochten"?
              Doe ik niet, want op vakantie is snelheid en alles wat vlug moet gaan uit den boze, het is vakantie hé.
              Maar misschien moet ik het gewoon eens proberen, in de mate van het mogelijke hé.

PS En bij mijn "bergreizen" reken ik dan nog niet eens La Palma erbij, je moet als je eens een paar seconden tijd hebt de wegenkaart van dat eiland er bij nemen en eens zien naar de weg van Santa Cruz naar Puntagorda over de Roque de los Muchachos..... heel interessant weggetje, dat ik de laatste vier maanden een keer of zes heb gedaan . Dit was wel telkens met huurwagen, die je natuurlijk niet zo gewoon bent als je eigen wagen.

PS Mocht je de wegenkaart van La Palma niet hebben, heb ik toch maar een paar stukken van die route hieronder geplaatst. Er liggen toch een ook paar bochtjes op dit traject hoor .

Last edited by Guest17; 6 april 2016, 12:32.

Comment

Draai het of keer het maar wat betreft het lagere zwaartepunt omwille van motorconstructie (boxer) van Subaru heeft Geert gelijk. Dat lijdt geen enkele twijfel. De Impreza heeft dat bewezen in de rally.
                Maar het aantal variabelen voor een bepaalde toepassing is in de praktijk zoooooo groot dat er geen compromis mogelijk is.
                Een Porsche Carrera 4 heeft ook een laag zwaartepunt , wil wil er daarmee door diepsneeuw ? Ik niet.
                Voor bepaalde zaken heb je grondspeling nodig (het hoge zwaartepunt neem je er dan maar bij), ik noem : hele slechte banen, rivierdoorsteken, diepsneeuw, zand .... dit is voor 99,999 % van de mensen niet zo. Soit. Maar voor mij is dit wel zo, 5-15% van mijn kilometers rij ik in onverhard terrein, 100 % daarvan op reis.
                Heb ik daarbij voortdurend die 4x4 nodig ? Neen. 0,1%
                Heb ik daarbij voortdurend lowgearing nodig ? Neen. 0,01%
                Maar het is nét die 0,01 % he

Heb ik ooit de difflocks nodig gehad ? Jawel. Maar zoals een oude wijze IJslander me ooit zei : dat gebruik je niet om ergens te geraken als je alleen bent, wel om ergens wég te geraken

Comment

Wij hebben dan ook nog maar 18 autoreizen gemaakt naar de bergen, dat zal iets te weinig zijn waarschijnlijk om het te kunnen ondervinden.
                  Het waren Gardameer (III), Vierwoordstedenmeer, Karinthië, Wallis (III), Berner Oberland, Aostavallei, Oetztal, Klein Walsertal (II), Sankt Moritz, El Formigal, Chamonix (II) en Meiringen...
                  Tenzij dit niet als bergstreken beschouwd wordt natuurlijk, dan ben ik inderdaad nog niet naar bergachtige streken geweest, en hou ik me beter afzijdig in deze discussie .
                  Kom Ivan, niet onozel doen hé, je voelt toch maar al te goed het verschil tussen een auto die als een blok op de weg ligt
                  en een auto die bij het minste maneuver neiging heeft om uit te breken op een nat wegdek, en al zeker als je als U regelmatig een auto huurt.
                  Ik ben er zeker van dat je hier een paar mensen probeert op stang te jagen.

In ieder geval, TS zal hier waarschijnlijk reeds lang niet meer meelezen, zoals gewoonlijk zijn we terug reeds kilometers van zijn vraag afgeweken..........
                  Last edited by Guest42; 6 april 2016, 12:57.

Comment

Ik ben er zeker van dat je hier een paar mensen probeert op stang te jagen.

..........
                    Dat is toch meestal zo bij Ivan zeker ? Ik meen gelezen te hebben dat Ivan een Opel Meriva heeft , mijn vrouw heeft ook zo'n ding , los van het feit dat we in enkele jaren tijd al meer kosten aan dat ding gehad hebben dan de 5 laatste wagens waar ik heb mee gereden samen zou ze nooit geen andere auto willen , voor haar is dat een heel praktisch ding... ( en dat is ook zo, voor z'n prijs is dit een best grote en praktische wagen ) Als ik daar eens mee rondrij dan stel ik iedere keer vast dat dit eigenlijk meer een zwalpend bootje is dan een baanvaste wagen... nu voor bepaalde rijstijlen zal dit wel meer dan voldoende zijn, het is allesinds de allerlaatste wagen die ik ooit zou kopen...
                    Ik kan me dus best inbeelden dat als dat voor hem een fijne wagen is dat bochtengedrag je dus een totaal vreemd iets is...
                    Last edited by RDB; 6 april 2016, 14:05.
                    1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

Comment

• Re: SUV kopen, help !

Oorspronkelijk geplaatst door RDB Bekijk bericht
                      Dat is toch meestal zo bij Ivan zeker ? Ik meen gelezen te hebben dat Ivan een Opel Meriva heeft , mijn vrouw heeft ook zo'n ding , los van het feit dat we in enkele jaren tijd al meer kosten aan dat ding gehad hebben dan de 5 laatste wagens waar ik heb mee gereden samen zou ze nooit geen andere auto willen , voor haar is dat een heel praktisch ding... ( en dat is ook zo, voor z'n prijs is dit een best grote en praktische wagen ) Als ik daar eens mee rondrij dan stel ik iedere keer vast dat dit eigenlijk meer een zwalpend bootje is dan een baanvaste wagen... nu voor bepaalde rijstijlen zal dit wel meer dan voldoende zijn, het is allesinds de allerlaatste wagen die ik ooit zou kopen...
                      Ik kan me dus best inbeelden dat als dat voor hem een fijne wagen is dat bochtengedrag je dus een totaal vreemd iets is...
                      Voila Ryan, dat bedoel ik dus, volgens Ivan zijn betoog kan hij net zo gemakkelijk een bochtige afdaling maken met een Fiat 500 als met een een Audi RS5 quattro als je zijn gedachten volgt.....
                      Last edited by Guest42; 6 april 2016, 14:59.

Comment

Onderschat gewoontes niet.

Ik rij met een A6, en mijn vrouw met een Clio.
                        Allebei rijden we liever met onze eigen auto want we zijn die gewoon.
                        Ik vind ook dat mijn A6 als een blok op de weg ligt, maar of ik daar een bocht mee kan nemen sneller dan met de Clio... Ik zou het niet weten.
                        Wat ik wel weet, en waar ik me dan aan erger in de Clio is dat daar zo zwaar bespaard is op alles wat in het interieur te vinden is, dat die auto er na 4 jaar en amper 20.000km al slechter uit ziet dan mijn vorige auto met 180.000 km (en ook 4 j).

Iemand die al 30 jaar met Subaru rijdt, is daarin alles zo gewoon, dat verander je niet zomaar.
                        Ik heb het echt meer voor de VW/AUDI stijl en rijgevoel.
                        Als ik met een Mercedes E of BMW 5 van een collega rij, dan zijn die niet slecht, maar toch vind ik mijn Audi op sommige vlakken beter.

Subaru is technisch zeker goed, maar ik vind ze niet mooi, net zoals ik de huidige Toyota's aartslelijk vind.
                        Niks zo persoonlijk als de keuze van een auto. Alleen worden de keuzes niet altijd op dezelfde rationele manier uitgelegd.

Ik geloof dus nog altijd niet dat een 4x4 met dezelfde banden op een normaal wegdek beter op de weg ligt (lees minder risico's biedt om uit de bocht te vliegen) dan dezelfde auto in 4x2.

Comment

Voila Ryan, dat bedoel ik dus, volgens Ivan zijn betoog kan hij net zo gemakkelijk een bochtige afdaling maken met een Fiat 500 als met een een Audi RS5 quattro als je zijn gedachten volgt.....
                          Bwah waarom niet, met deze hieronder zou ik het wel zien zitten .

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
                            Draai het of keer het maar wat betreft het lagere zwaartepunt omwille van motorconstructie (boxer) van Subaru heeft Geert gelijk.
                            Klopt dat een laag geplaatst motorgewicht kan helpen, maar ...

Door de motor volledig plat te maken, haalt men hoogstens 40-60kg van het motorgewicht naar een iets lager punt, maar men heeft niet enkel het motorblok.
                            Men gaat dan andere onderdelen zoals dynamo, batterij, vloeistoftanks en zaken die anders naast de motor gemonteerd kunnen worden naar een hogere locatie brengen waardoor de totale winst weer afneemt.
                            Het zal natuurlijk nog altijd iets zijn, maar tegenover een totaalgewicht van minstens 1600kg is dat ook niet zo noemenswaardig.

En dan nog ...
                            Men neemt een SUV merk x met standaard geplaatste motor, men zet daarin een chauffeur van 70kg.
                            Men neemt een SUV Subaru met platte boxer motor, men zet daarin een chauffeur van 140kg.

Waar heb je als chauffeur dan het meeste baat aan denk je?
                            Aan een lager geplaatst gewicht van de motor of aan een wagen met een deftige vering en banden?
                            Een 50/50 verhouding tussen voor- en achteras (waar enkele merken goed in lukken) heeft vermoedelijk veel meer invloed op de baanhouding.
                            En dat tractie op 4 wielen een positieve invloed heeft zal ik zeker niet ontkennen, rest enkel de vraag of je het daarom "moet" hebben.

Voor iedereen is de situatie en het gebruik anders, het is dan ook héél moeilijk om te zeggen dat wat voor de ene goed is, ook voor de andere goed zal zijn.
                            Zelf gaan proberen is uiteindelijk het beste, wat ben je met een lager zwaartepunt als ge er niet goed in zit of de wagen u volledig niet bevalt ... aan die zaken heb je bij elke rit 100% iets.
                            Canon EOS Digital
                            BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht

En dan nog ...Men neemt een SUV merk x met standaard geplaatste motor, men zet daarin een chauffeur van 70kg.
                              Men neemt een SUV Subaru met platte boxer motor, men zet daarin een chauffeur van 140kg.

Waar heb je als chauffeur dan het meeste baat aan denk je?
                              Aan een lager geplaatst gewicht van de motor of aan een wagen met een deftige vering en banden?
                              Een 50/50 verhouding tussen voor- en achteras (waar enkele merken goed in lukken) heeft vermoedelijk veel meer invloed op de baanhouding.
                              En dat tractie op 4 wielen een positieve invloed heeft zal ik zeker niet ontkennen, rest enkel de vraag of je het daarom "moet" hebben.

Voor iedereen is de situatie en het gebruik anders, het is dan ook héél moeilijk om te zeggen dat wat voor de ene goed is, ook voor de andere goed zal zijn.
                              Zelf gaan proberen is uiteindelijk het beste, wat ben je met een lager zwaartepunt als ge er niet goed in zit of de wagen u volledig niet bevalt ... aan die zaken heb je bij elke rit 100% iets.
                              Iemand "moet" niets hé Verseg, maar als TS in de running is om een nieuwe SUV te kopen, dan kan ik hem zeker Subaru aanraden, natuurlijk komen daar nog
                              een aantal andere factoren bij kijken, zoals een wagen moet in je smaak vallen, en niet te vergeten het prijskaartje, een wat deftige Subaru kost je ook algauw 35.000 à 40.000€ hé.
                              Gewoon omdat ik daar "persoonlijk" zeer tevreden over ben kan ik hem dat alleen maar aanraden, zoals gezegd heb ik zelf ook Mercedes gehad, en dat was heel wat minder op vele vlakken.
                              En kwestie van ervaring heb ik met regelmaat en met tientallen grote wagens van de firma gereden, en dat steeds over grote afstanden, meer zal ik daar nu niet meer over zeggen.

Comment

Ik verdwijn hier ook maar in dit topic, want nu heb ik al een slechte auto ook, ttz. eerder een zwalpend bootje, dus kan ik zeker niet meer meepraten .
                                Dju toch, weeral 24.000 euro voor niks uitgegeven...

Comment

Working...
                                X