Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe SUV kopen, help !

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #46
    Re: Nieuwe SUV kopen, help !

    Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
    Ik zou niet weten wat die knieprothese er mee te maken heeft !? Ik heb ook zo'n prothese en mijn knie is als nieuw, en ik kan er alles mee, enkel op mijn knieën zitten voelt wat onwennig aan, maar voor de rest .
    Ik zou dus niet weten wat de beperkingen zijn door mijn knieprothese... ofwel heeft je vriendin tegenslag gehad en is de prothese niet goed uitgevoerd.
    Had ik geweten dat ik me zo zoals nu zou voelen met die prothese, dan had ik die 11 jaar vroeger laten uitvoeren ipv van eerst nog 11 jaar met pijn rond te lopen.
    Cecile is ook véél te zwaar. Beetje combinatie van factoren
    Maar ik ben blij dat je het zo goed stelt met de knieprothese, helaas heeft er af en toe iemand pech. Collega van mij heeft enorm lang gesukkeld daarmee (voortdurend aanzet van bindweefsel). Nu, de Q5 man is een orthopedisch chirurg en hij vertelde me ooit dat er aan het steken van heupen voor hem nog weinig uitdaging was, toch is bij mijn eigen vader de operatie moeten herdaan worden (zat los). Haha, het is jaren geleden en we moesten er gaan eten en Raoul vertelde dar hij een heel interessant filmpje had over ..... jawel knieprothesen plaatsen. Ja hallo zeg calibertjes op nagelen om dan vervolgens onder de juiste hoek te kunnen zagen en meer van dat fraais
    Een taai beestje hoor, de mens.

    Comment


    • #47
      Re: SUV kopen, help !

      Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
      Als je met een SUV gaat rijden zoals met een sedan ... dan is het enige verschil tussen beide wagens de vorm van de wagen, net alsof je een monovolume zou nemen.

      Vastzitten valt met een SUV niet meer voor dan met een sedan ... als er met deftige banden gereden wordt tenminste.
      Maar als je met een SUV eens vastzit, dan gaan de meesten reageren van "zie hem daar staan met zijn SUV".
      Belachelijke reactie want 9/10 zouden ze met hun eigen sedan op dezelfde plek ook vast staan.
      Zelfde soort reacties komt als het een BMW is ... zit bij velen gewoon in het bolleke om daar sneller commentaar op te geven. ☺

      Maar het klopt dat je met 4x4 minder kans hebt om ergens vast te zitten en er wat minder snel voor aap staat.
      Maar dan niet zoals velen "ik heb 4x4 dus moet ik geen winterbanden hebben". ��

      Veel hangt af waar je woont en welke wegen je moet doen ... het is ondertussen ongeveer 30 jaar geleden dat ik nog eens echt vastgestoken heb wegens sneeuw.
      Heel juist.
      Waar ik woon wordt er niet gestrooid bij sneeuw. Maar de laatste 5 jaar hebben mijn vrouw en ook ikzelf het toch twee keer ons been gehad (met een achtertractie). Moeten uitwijken voor een tegenligger, rechterwiel naast de baan en linkerwiel op ijs. Hup afgelopen. Ik ben toen los getrokken met een .... SUV (Volvo XC90).
      Maar ik kan ten stelligste beamen dat bij ons hier in Vlaanderen een 4X4 overkill is, in de Ardennen ligt dat al iets anders. Ik gebruik de jeep hier ook nooit op de grens, tenzij om eens onnozel te doen :-) In de eerste plaats gekocht om mee op reis te gaan, in het binnenland van IJsland kan je zoiets best gebruiken. Ook in Zweden regelmatig in de **** gezeten met de Benz, maar dan hoofdzakelijk omwille van de grondspeling.

      Comment


      • #48
        Re: SUV kopen, help !

        Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
        Laat ze maar lachen ... zelfs met 4x4 blijf ik thuis bij te groot risico.
        200% mee eens.
        Deze foto is van 1,5 jaar geleden. Genomen in Thorsmörk, IJsland.
        Sommigen leren het dus idd wel niet !

        Alles heeft zijn grenzen.

        Comment


        • #49
          Re: Nieuwe SUV kopen, help !

          Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
          Cecile is ook véél te zwaar. Beetje combinatie van factoren
          Maar ik ben blij dat je het zo goed stelt met de knieprothese, helaas heeft er af en toe iemand pech. Collega van mij heeft enorm lang gesukkeld daarmee (voortdurend aanzet van bindweefsel). Nu, de Q5 man is een orthopedisch chirurg en hij vertelde me ooit dat er aan het steken van heupen voor hem nog weinig uitdaging was, toch is bij mijn eigen vader de operatie moeten herdaan worden (zat los). Haha, het is jaren geleden en we moesten er gaan eten en Raoul vertelde dar hij een heel interessant filmpje had over ..... jawel knieprothesen plaatsen. Ja hallo zeg calibertjes op nagelen om dan vervolgens onder de juiste hoek te kunnen zagen en meer van dat fraais
          Een taai beestje hoor, de mens.
          Ik heb zelfs één van die filmpjes bekeken op het www vóór mijn operatie. Wel beetje raar om dat vooraf te bekijken al dat boor- en zaagwerk, maar het was een filmpje van een operatie uitgevoerd door Dr. Lagast, die mij ook geopereerd heeft, vandaar mijn interesse vooraf . En hij had het me zelf vertelt tijdens de pré-operatieve consultaties dat hij te zien was in dat filmpje tijdens de pré-operatieve consultaties. Het is een filmke waarbij andere dokters, waarschijnlijk in een andere ruimte vragen konden stellen tijdens de operatie... hééél interessant.
          Wat betreft heupen, ik heb een oom die vier keer een heupprothese heeft laten doen... en we hebben maar twee heupen !!

          Maar we wijken af. Wij hebben nu ook een autootje met een verhoogde zit laat me zeggen, maar dat is alleen om onze rug wat te sparen omdat we daar allebei wat problemen mee hebben gehad en daarvoor hebben wij zeker geen SUV nodig .
          Maar alles respect voor zij die dat kopen en er mee rijden ook al hebben ze dat niet nodig.
          Elk zijn goesting op dat gebied, maar wij kopen wat we in ons ogen 'nodig' hebben, niet meer en niet minder.

          Comment


          • #50
            Re: Nieuwe SUV kopen, help !

            Oorspronkelijk geplaatst door jv2e Bekijk bericht
            : Nu beschouw ik 4X4 als een van de moderne veiligheidsvoorzieningen op hetzelfde niveau als ABS, ESP, ...
            100% mee eens, hier mijn vierde AWD continue vierwiel aangedreven wagen, met tractie controle en CVT automaat.
            Heeft een enorm aantal voordelen, veel beter remgedrag op natte wegen gewoon omdat de vier wielen mechanisch deels gekoppeld blijven, veel minder bandensleet omwille van gelijkmatig verdeelde krachten.
            En het meerverbruik is gewoon verwaarloosbaar bij moderne wagens, mijn gemiddeld verbruik zit tegenwoordig op om en bij
            de 7 liter en dat voor een benzinemotor in een wagen van +1.500 Kg.
            En dat er dan onderling nog verschillen zijn zie je hier. https://m.youtube.com/watch?v=FOmZIu_y1js
            Last edited by Guest42; 3 april 2016, 19:51.

            Comment


            • #51
              Re: Nieuwe SUV kopen, help !

              Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
              Heeft een enorm aantal voordelen, veel beter remgedrag op natte wegen gewoon omdat de vier wielen mechanisch deels gekoppeld blijven, veel minder bandensleet omwille van gelijkmatig verdeelde krachten.
              Veel minder bandensleet ... kan je dat eens verduidelijken hoeveel dat is?
              Hoeverl km doe je dan met een set?

              Bij een permanente 4x4 slijten ze inderdaad ook meer gelijkmatig dan bij voorwielaandrijving.
              Bij achterwielaandrijving is dat eigenlijk ook zo.
              Maar je moet er dan wel steeds 4 vervangen, daar waar een voorwielaandrijving gemiddeld 2 voorste sets verslijt per achterste set.

              Vind jij dat de meerkost van permanente 4x4 gecompenseerd kan worden door minder slijtage van banden?

              Dan moet je al ofwel veel km doen ofwel redelijk sportief rijden zodat er veel banden vervangen moeten worden.
              Canon EOS Digital
              BD0479BE

              Comment


              • #52
                Re: Nieuwe SUV kopen, help !

                Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                Veel minder bandensleet ... kan je dat eens verduidelijken hoeveel dat is?
                Hoeverl km doe je dan met een set?

                Bij een permanente 4x4 slijten ze inderdaad ook meer gelijkmatig dan bij voorwielaandrijving.
                Bij achterwielaandrijving is dat eigenlijk ook zo.
                Maar je moet er dan wel steeds 4 vervangen, daar waar een voorwielaandrijving gemiddeld 2 voorste sets verslijt per achterste set.

                Vind jij dat de meerkost van permanente 4x4 gecompenseerd kan worden door minder slijtage van banden?

                Dan moet je al ofwel veel km doen ofwel redelijk sportief rijden zodat er veel banden vervangen moeten worden.
                Ik bol ongeveer 70.000 Km met een set banden VerSeg, bij mijn Mercedes 40.000.

                Wat betreft meerkost, bij Subaru bestaat er geen keuze, alle auto's die ze maken zijn permanent 4 X 4, van gewone berline tot SUV, 2 wiel aandrijving maken zij niet meer, en toch redelijk betaalbaar.

                Comment


                • #53
                  Re: Nieuwe SUV kopen, help !

                  Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                  Ik bol ongeveer 70.000 Km met een set banden VerSeg, bij mijn Mercedes 40.000.

                  Wat betreft meerkost, bij Subaru bestaat er geen keuze, alle auto's die ze maken zijn permanent 4 X 4, van gewone berline tot SUV, 2 wiel aandrijving maken zij niet meer, en toch redelijk betaalbaar.
                  Vraag is dan nog hoeveel km je met met die banden op dezelfde wagen zou doen zonder 4x4.
                  Twee compleet verschillende wagens vergelijken is altijd wat moeilijk.

                  Ik wil je zeker niet tegenspreken, maar met 70.000km kan je me nog niet direct overhalen dat dit aanzienlijk meer is.
                  Dat aantal km kan (afhankelijk van de wagen en rijgedrag) ook behaald worden met 2-wielaandrijving.

                  Subaru heeft misschien altijd 4x4 en inbegrepen in de basisprijs, maar bij de meeste merken is dat wel degelijk een optie en dus ook een meerkost.
                  En niet iedereen rijdt met Subaru natuurlijk. ☺

                  Edit:
                  Als je 70.000km doet met een set ... dan ben je ook een menselijke chauffeur veronderstel ik.
                  Laat iemand anders rijden en mogelijks halveert het.
                  Last edited by VerSeg; 4 april 2016, 00:15.
                  Canon EOS Digital
                  BD0479BE

                  Comment


                  • #54
                    Re: Nieuwe SUV kopen, help !

                    Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                    Als je 70.000km doet met een set ... dan ben je ook een menselijke chauffeur veronderstel ik.
                    Laat iemand anders rijden en mogelijks halveert het.
                    Ik zou mezelf omschrijven als een vlotte rijder en probeer mij in alle omstandigheden te gedragen in het verkeer,
                    alsook mij aan de verkeersregels en snelheidsbeperkingen te houden (wat hier in dat kluwen van borden soms moeilijk te volgen is)
                    en gebruik altijd mijn pinkers ��

                    Comment


                    • #55
                      Re: SUV kopen, help !

                      Dat is inderdaad niet altijd eenvoudig door de vele veranderingen op korte stukken en ook niet altijd logisch of duidelijk.
                      Dezelfde steenweg gedurende 5 km ... 90, 50, 70, 50, 90, 70, 50, 30, 90, 50, ...
                      En dan nog wel gemixt met bebouwde kom maar waar dan borden 70 staan.
                      Ge weet inderdaad niet meer naar wat ge moet kijken, de borden of het verkeer.

                      Maar soit, vlot rijden is niet verkeerd zoals je omschrijft en meestal ook het best voor de wagen (verbruik en zo).
                      Zelfde omschrijving kan ik mezelf geven.
                      Canon EOS Digital
                      BD0479BE

                      Comment


                      • #56
                        Re: SUV kopen, help !

                        70.000km met een stel banden is zeker beter dan gemiddeld.
                        Maar dat hangt enorm af van de chauffeur en zeker ook van de trajecten.
                        Als je steeds je bochten aan de maximumsnelheid neemt of 10km/h trager, dan heeft dan een enorm effect.
                        Ook bij de acceleratie maakt het een groot verschil of je al eens door duwt.
                        Eén keer de banden goed laten piepen staat gelijk met 20-30km rijden met een ei onder uw voeten.

                        Maar om die lange levensduur toe te schrijven aan de 4x4 is wat optimistisch denk ik.
                        Nu, zelfs als 4x4 een meerprijs is van slechts 2000€... Daar koop ik een pak banden voor.

                        En dan zit er nog een groot verschil tussen de systemen. De Haldex systemen gaan eigenlijk pas naar 4x4 als de voorwielen al wat doorslippen. Kan niet geloven dat je daar echt banden mee gaat besparen.

                        Comment


                        • #57
                          Re: SUV kopen, help !

                          Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                          70.000km met een stel banden is zeker beter dan gemiddeld.
                          Maar dat hangt enorm af van de chauffeur en zeker ook van de trajecten.
                          Als je steeds je bochten aan de maximumsnelheid neemt of 10km/h trager, dan heeft dan een enorm effect.
                          Ook bij de acceleratie maakt het een groot verschil of je al eens door duwt.
                          Eén keer de banden goed laten piepen staat gelijk met 20-30km rijden met een ei onder uw voeten.

                          Maar om die lange levensduur toe te schrijven aan de 4x4 is wat optimistisch denk ik.
                          Nu, zelfs als 4x4 een meerprijs is van slechts 2000€... Daar koop ik een pak banden voor.
                          Maar daar koop je niet de veiligheid voor die het tractie controle systeem biedt zoals bij Subaru, daar ben ik zeker van.
                          Trouwens banden laten piepen, zelfs met 270 PK onder je voet is dat niet mogelijk op een 50-50 verdeling.

                          Comment


                          • #58
                            Re: SUV kopen, help !

                            Wanneer biedt 4x4 op een gewone weg meer veiligheid?
                            Als je in een bocht op natte weg vol gas geeft? Bij mijn auto grijpt de ESP dan in, en beweegt de auto geen cm.

                            Veiligheidswinst op de weg is overroepen. Off-Road ben ik wel akkoord.

                            Ik heb niks tegen 4x4 hé, maar de argumenten die soms gebruikt worden houden geen steek.

                            Comment


                            • #59
                              Re: SUV kopen, help !

                              Ik heb nog nooit geslipt op een natte weg.........ik pas mijn snelheid aan wanneer het aangewezen is door bepaalde weersomstandigheden .

                              Comment


                              • #60
                                Re: SUV kopen, help !

                                Ik pas mijn snelheid ook aan aan de omstandigheden, maar heb toch al ettelijke keren obstakels op de weg moeten ontwijken. Afgelopen jaar tegengekomen op autosnelweg: mensen die ineens sterk vertragen of stilstaan, verlies van lading, dieren, wandelaars, wielen...
                                Gelukkig nog geen ongeval gehad door zoiets, maar ik weet wel dat 4x4 helpt om op de weg te blijven. Binnen bepaalde grenzen: bij een fors manoeuvre aan 120 zal ook 4x4 snel aan de grens zitten.

                                Comment

                                Working...
                                X