Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Meteropnames

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Re: Meteropnames

Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
    Als ik het goed begrijp gaan ze in dat geval uw verbruik van 15 dagen omrekenen naar een jaar (dus ongeveer een factor 24 !!!), om te zien of je niet in een hogere schijf terechtkomt en, na het vaststellen van het nattevingerverbruik, gaan ze u 15 / 365ste van die som aanrekenen ? Het wordt gekker met de minuut.
    Dat maak jij er weer van.

Bij ons is de exacte opnamedatum 10 maart.
    Met het gemiddelde verbruik van vorig jaar als referentie vallen we in het tarief van 100€.
    Wij zullen op onze factuur van april of mei (wanneer de afrekening ook komt) 10/365e van 100€ betalen en geen cent meer.

Dat ze de tellerstanden te laat opnemen maakt niet uit, je betaalt nooit te veel want er is elk jaar ook een correctie en ee wordt verrekend volgens 1 jaar.

Straf dat ik met één gratis telefoontje naar mijn leverancier en één minuutje geduld kan weten hoeveel mij dit jaar aangerekend zal worden als Turteltaks.

En stel dat ze mij onterecht in het tarief van 130€ zouden zetten zoals jij vreest ... dan zou het mij 10/365e van 30€ extra kosten of afgerond 0,82€.

Reden genoeg dus dat ik me daar niet druk in hoef te maken. ☺
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Empe Bekijk bericht
      Nee, dat is het niet. jij wordt berekend op jouw type verbruik, Verseg op zijn type verbruik en ik op mijn type verbruik want idd. niet iedereen heeft eenzelfde verbruikspatroon, maar vaak wel een gelijkaardig verbruikspatroon.
      Even advocaat van de duivel spelen. (Sorry nete, is een uitspraak).

Dit doen ze dan toch wel met de natte vinger want hoe kennen ze mijn verbruikspatroon en dat van nete of van u?

Wij hebben airco dat van de lente tot de herfst gebruikt wordt.
      Nete heeft elektrische verwarming die vooral net de andere maanden veel stroom doet verslinden.

Tellers kennen ze maar één keer per jaar ... dus hoe weten ze hoeveel wij ofwel in de winter ofwel in de zomer verbruiken en welk deel dan van voor september is (BTW-verhoging)?
      Canon EOS Digital
      BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht

Dit doen ze dan toch wel met de natte vinger want hoe kennen ze mijn verbruikspatroon en dat van nete of van u?

Nete heeft elektrische verwarming die vooral net de andere maanden veel stroom doet verslinden.

Tellers kennen ze maar één keer per jaar ... dus hoe weten ze hoeveel wij ofwel in de winter ofwel in de zomer verbruiken en welk deel dan van voor september is (BTW-verhoging)?
        Bedankt Verseg.
        @ Empe: Plus, ik heb directe elektrische verwarming (met het kleine prijsverschil tussen dag en nachttarief + gans weekend nachttarief best te doen, want veel beter rendement dan accumulatie), maar directe verwarming staat niet in het lijstje als mogelijke verwarming, dus hoe gaan ze mijn verbruikspatroon correct in een "36 pagina's interpolatietabel" onderbrengen ?
        Het blijft nattevingerwerk en als daar de grootte van een taks kan van afhangen blijft het voor mij bedrieglijk.
        Last edited by nete; 16 februari 2016, 00:41.
        BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
        Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

Comment

Ze kennen toch het historische verbruik op jouw aansluiting ?

ELKE aansluiting (ean nummer) heeft bepaalde waarden bekomen door gegevens van ten minste een jaarperiode jaar -2 tot jaar -1 te gebruiken in welbepaalde formules om een en ander uit te rekenen. Dat is een EAV, Estimate Annual Volume. In principe wordt een EAV opgemaakt per aansluitingspunt/eannummmer (dus idd. individueel) na elke meteropname. Er zijn tal van componenten in de formules, afhankelijk van de configuratie per adres wordt gebruikt wat nodig is (er zijn mensen met dag/nachtteller, met aparte nachtteller, periodes van leegstand, enz.). Vanuit die EAV wordt dan per aansluitingspunt (dus individeel) een index aangemaakt, de IEAV die voor dat punt een waarde oplevert per tijdsframe (zie SLV), weer te gebruiken in een formule. Het zijn die individuele cijfers die samen met verbruiksprofielen per regio (per netbeheerder) worden gebruikt om te extrapoleren. Vandaar dat elke extrapolatie wel degelijk een indiviudeel resultaat oplevert met de gegevens van elk aansluitpunt.
          Die IEAV wordt gebruikt voor actuele verbruiken (dus vanaf de ene IEAV tot de volgende) en die IEAV heeft een looptijd tussen 2 opgemeten verbruiken (telleropnames, die niet jaarlijks hoeven te zijn, bij verhuis en dergelijke is er dus kans op een heel korte IEAV en wordt die dus regelmatig aangepast).

Dat is een volledige formule, niet alle componenten zullen altijd gebruikt worden, maar je ziet dat die SLP maar een onderdeeltje uitmaakt van de formule en die SLP is nodig om zelfs tot op het kwartier bepaalde waarden te hebben, per dag ( dus ook anders in de lente dan in de winter en dergelijke ).

Dat vangt men op via de SLP's, de EAV en de IEAV om per timeframe te werken, zie hoger.

Dat kunnen ze niet weten, dat MOETEN ze dus extrapoleren. Maar dat is geen nattevingerwerk, dat is wel degelijk becijferd aan de hand van je verbruik ingecalculeerd in berekeningsformules waarin delen zitten gebaseerd op je historisch verbruik of dat van je voorgangers.

Stel dat je de winter in het zuiden doorbrengt en dus hier NUL verbruik hebt tijdens 3 maanden, dan kan het zijn dat je toch voor die 3 maanden een 'berekend' verbruik zult zien op je factuur (als er toevallig in of net voor die periode iets zou wijzigen qua facturatie). Je zou die aangerekende 3 maanden dan natte vingerwerk kunnen noemen of zelfs totaal niet waar want er is immers NIETS verbruikt in die maanden ... het is nu eenmaal nodig en zit in een keurig maatwerk verpakt.

En stel dat ze mij onterecht in het tarief van 130€ zouden zetten zoals jij vreest ... dan zou het mij 10/365e van 30€ extra kosten of afgerond 0,82€.
          Ja, voor die 10 dagen ... maar je wordt een jaar belast, dus het zal 130 zijn voor dat jaar, gebaseerd op het verbruik van de vorige 12 maanden.

Straf dat ik met één gratis telefoontje naar mijn leverancier en één minuutje geduld kan weten hoeveel mij dit jaar aangerekend zal worden als Turteltaks
          Dat is niet straf, dat is doodsimpel :

onder de 5000 = 100 euro
          tussen 5000 en 10000 = 130 euro
          tussen 10000 en 20000 = 290 euro
          enzovoort.

Jouw leverancier kan wat anders opgegeven en correct zijn want rekent tot vandaag en zal je dan ook als je halverwege verhuist, slechts pro rata temporis de taks aanrekenen. Maar je volgende leverancier zal dat ook doen.

Kan dus 8/12 van 100 euro zijn bij de ene leverancier en 4/12 van 100 euro bij de volgende leverancier. Faktureren is wat anders dan taks heffing bepalen. Het ene gebeurt per tijdspanne dat je daar klant bent, het andere per 12 maanden.

ipv. 8/12 kan je het ook over dagen verdelen 240/365 of zoiets, blijft hetzelfde, je zal de taks betalen bepaald volgens verbruiksschaal per 365/365.

Het is niet : 100 euro voor een jaar + 0,82 euro voor 10 dagen ... dat is een foute veronderstelling !

Het is wel zo dat bij jaarlijkse fakturen, pas in maart 2017 de volle heffing (12/12) zal gefactureerd worden en dit jaar idd. pas vanaf maart tot faktuur die je in 2016 zal krijgen. Maar wel gebaseerd op het jaarverbruik van de vorige 12 maanden (dus vanaf april 2015 tem. maart 2016). De faktuur die je in april 2016 kan krijgen zal dan 1/12 van de taks zijn (1/12 van 100, 130, 290, 770, enzovoort zijn naargelang de schijf waarin je verbruik valt). In april 2017 zal het dan 12/12 zijn.
          Last edited by Empe; 16 februari 2016, 12:51.

Comment

Ze kennen toch het historische verbruik op jouw aansluiting ?
            ELKE aansluiting (ean nummer) heeft bepaalde waarden bekomen door gegevens van ten minste een jaarperiode jaar -2 tot jaar -1 te gebruiken in welbepaalde formules om een en ander uit te rekenen
            Wij wonen hier 22 jaar en 22 jaar ongeveer zelfde verbruik, zelfs iets afgenomen door energievriendelijke toestellen en zo.
            Daarvoor woonde hier niemand, hebben zelf gebouwd en er is geen vorige historiek.
            Maar 22 jaar lang nemen ze maar één keer per jaar de tellerstanden op ... dus weten ze ook al 22 jaar NIET wat wij "effectief" verbruiken in de zomer of in de winter.

Het zijn die individuele cijfers die samen met verbruiksprofielen per regio (per netbeheerder) worden gebruikt om te extrapoleren.
            Per regio klopt inderdaad, maar niet per aansluitingspunt want mijn verbruiksperiodes kennen ze niet, enkel mijn jaarverbruik.

Vandaar dat elke extrapolatie wel degelijk een indiviudeel resultaat oplevert met de gegevens van elk aansluitpunt.
            Er bestaat misschien bestaat er een individueel resultaat per aansluitpunt, maar nog steeds volgens wat zij denken te moeten berekenen volgens die formule en niet volgens het effectief verbruik per periode.

Dat kunnen ze niet weten, dat MOETEN ze dus extrapoleren. Maar dat is geen nattevingerwerk, dat is wel degelijk becijferd aan de hand van je verbruik ingecalculeerd in berekeningsformules waarin delen zitten gebaseerd op je historisch verbruik of dat van je voorgangers.
            Zie eerste bemerking hierboven ... nooit andere bewoners, nooit andere opnamedatum en dus ook nooit een effectief gekend verbruik.

Stel dat je de winter in het zuiden doorbrengt en dus hier NUL verbruik hebt tijdens 3 maanden, dan kan het zijn dat je toch voor die 3 maanden een 'berekend' verbruik zult zien op je factuur (als er toevallig in of net voor die periode iets zou wijzigen qua facturatie). Je zou die aangerekende 3 maanden dan natte vingerwerk kunnen noemen of zelfs totaal niet waar want er is immers NIETS verbruikt in die maanden ... het is nu eenmaal nodig en zit in een keurig maatwerk verpakt.
            Maar stel dat ik van September tot maart in Spanje verblijf en dus nul verbruik heb, dan zal ik zoals in 2015 wel van September tot December een verbruik aangerekend krijgen aan 21% BTW niettegenstaande al mijn verbruik in de periode van 6% gebeurde.
            Ik wordt dus toch enkele maanden 15% te veel aangerekend? Dus blijft hun formule nattevingerwerk en bedrog.
            Ik noteer elke maand op exact dezelfde dag de tellerstanden en het verbruik dat zij bij tariefwijzigingen (welke reden ook) in aanmerking nemen per periode komt van geen kanten overeen met ons effectief verbruik, dat is nog nooit correct geweest ... enkel het totale jaarverbruik klopt.
            Ik heb daar nooit een drama van gemaakt en er valt weinig aan te doen, maar dat wil niet zeggen dat het daarom allemaal correct loopt.

Ja, voor die 10 dagen ... maar je wordt een jaar belast, dus het zal 130 zijn voor dat jaar, gebaseerd op het verbruik van de vorige 12 maanden.
            Op de eindafrekening van dit jaar zal ik maar 10 dagen taks betalen, volgend jaar zal dat inderdaad de volledige som zijn.

Dat is niet straf, dat is doodsimpel :
            Dit was op dat moment ironisch bedoeld naar nete, ik snap zelf wel hoe ze daar aan komen.

Het is niet : 100 euro voor een jaar + 0,82 euro voor 10 dagen ... dat is een foute veronderstelling !
            Neen, het zal voor ons "dit jaar" 10/365e zijn van 100€ mits we onder de 5000 zaten, anders was het 10/365e van 130€ geweest.

Het is wel zo dat bij jaarlijkse fakturen, pas in maart 2017 de volle heffing (12/12) zal gefactureerd worden en dit jaar idd. pas vanaf maart tot faktuur die je in 2016 zal krijgen.
            Net wat ik aankaart ... al rekent onze leverancier de taks aan volgens opnamedatum, niet de facturatiedatum.
            Een leverancier heeft 2 maand na opname de tijd om te factureren ... maar het kan ook sneller zijn.
            Last edited by VerSeg; 16 februari 2016, 13:52.
            Canon EOS Digital
            BD0479BE

Comment

Per regio klopt inderdaad, maar niet per aansluitingspunt want mijn verbruiksperiodes kennen ze niet, enkel mijn jaarverbruik.

Er bestaat misschien bestaat een individueel resultaat per aansluitpunt, maar nog steeds volgens wat zij denken te moeten berekenen volgens die formule en niet volgens het effectief verbruik per periode.

Zie eerste bemerking hierboven ... nooit andere bewoners, nooit andere opnamedatum en dus ook nooit een effectief gekend verbruik.

Maar stel dat ik van September tot maart in Spanje verblijf en dus nul verbruik heb, dan zal ik zoals in 2015 wel van September tot December een verbruik aangerekend krijgen aan 21% BTW niettegenstaande al mijn verbruik in de periode van 6% gebeurde.
              Ik wordt dus toch enkele maanden 15% te veel aangerekend? Dus blijft hun formule nattevingerwerk en bedrog.
              Ik noteer elke maand op exact dezelfde dag de tellerstanden en het verbruik dat zij bij tariefwijzigingen (welke reden ook) in aanmerking nemen per periode komt van geen kanten overeen met ons effectief verbruik, dat is nog nooit correct geweest ... enkel het totale jaarverbruik klopt.
              Ik heb daar nooit een drama van gemaakt en er valt weinig aan te doen, maar dat wil niet zeggen dat het daarom allemaal correct loopt.
              Weeral eens bedankt Verseg.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
                Weeral eens bedankt Verseg.
                Zitten we voor één keer op dezelfde lijn?
                Ik denk het wel.
                En als dat zo is, dan mag dat ook gezegd worden. 😊
                Canon EOS Digital
                BD0479BE

Comment

Dat is toch de logica zelf als ze moeten werken met tellers die ze jaarlijks moeten opmeten ?

De meerderheid van onze tellers zijn niet dag na dag afleesbaar vanop afstand, vandaar dat meestal een jaarverbruik moet dienen als vertrekpunt. (er zijn wel degelijk fakturaties per maand mogelijk).

Dat je niet de effectieve verbruiksgegevens per dag kan gebruiken noopt tot omrekeningen om schommelingen in prijs en taksen en dergelijke zo goed mogelijk te verdelen.

Nattevingerwerk zou zijn om dan gewoon je jaarverbruik lineair om te rekenen. Maar dat doen ze dus niet. Ze gebruiken formules waarin rekening wordt gehouden met het historisch gekende verbruik van een bepaalde teller, met de indiviudele samenstelling van de meters, met de seizoenen, enzovoort. Het is dus een berekende omzetting rekening houdend met zoveel mogelijke factoren, ook de individuele.

Als ze nu zouden werken met de slimme tellers, die rechtstreeks elk verbruik doorsturen, tja, dat zou beter zijn ... maar in afwachting moeten ze werken met de middelen die er zijn, via formules die rekening houden met zoveel mogelijk factoren, inclusief deze per individuele teller.

Op de eindafrekening van dit jaar zal ik maar 10 dagen taks betalen, volgend jaar zal dat inderdaad de volledige som zijn.
                  10 dagen maar gebaseerd op het verbruik van de vorige 12 maanden.

Je betaalt dit jaar wel degelijk 365 dagen (figuurlijk, niet letterlijk, want er is speling mogelijk) taks, maar 355 vallen onder de ' oude ' berekening en die 10 onder de Turtelberekening (het is en blijft dezelfde taks, hetzelfde decreet enkel de heffingswaarde en categorie wijzigt).

De waarde wordt die uit de tabellen, de categorie wijzigt van heffing per kWh naar heffing per jaarverbruik via schijven. Op het eerste moet btw. worden verrekend op de tweede (de turtelversie) niet.

Uiteraard faktureert men wat men heeft opgemeten maar het is de faktuurdatum die bepalend is voor voor de berekeningstoepassing.

Fakturen voor 1 maart 2016 : volledig oude berekeningswijze ( de taks per verbruikt mWh ). Fakturen na 1 maart : onderworpen aan de 2 berekeningen, de oude en de Turtelmanier. Fakturen na 1 maart 2017 : volledig volgens de Turtelmanier.
                  Last edited by Empe; 17 februari 2016, 04:18.

Comment

Dat is toch de logica zelf als ze moeten werken met tellers die ze jaarlijks moeten opmeten ?

De meerderheid van onze tellers zijn niet dag na dag afleesbaar vanop afstand, vandaar dat meestal een jaarverbruik moet dienen als vertrekpunt.
                    Tellers zijn wel dag op dag jaarlijks af te lezen door mij zelf. Dus: Eandis stuurt me ELK jaar een kaartje en ik vul daarop de tellerstand in na 365 of 366 dagen verbruik en stuur die door. De jaren dat ze zelf komen geef ik mijn ingevuld kaartje (met 365 of 366 verbruik) aan de persoon die komt opnemen, die vergelijkt even met de tellerstanden op dat moment, en als die "normaal" lijken noteert hij mijn gegevens en datum.

Probleem opgelost en een EERLIJKE manier om een taks te berekenen op exact een jaarverbruik, zonder formules om een jaarverbruik te gissen waarbij zelfs Einstein groen zou uitslaan.

Trouwens Empe, waar staat in dat gedrocht de parameter dat ik in de zomermaanden een negatief verbruik heb en in de wintermaanden rond de 1000 kWh per maand verbruik ?
                    Alleen al de meteropname bij mij jaarlijks in de zomer doen zou de verschillen bij 11 of 13 maanden verbruik sterk afvlakken: is het 11 maand dan is het verbruik lager en is het 13 maand is het verbruik nog wat lager dan na 11 maand. Waar staat de parameter die daar rekening mee houdt ?

En als ze mijn verbruikshistoriek bekijken, ho gaan ze dat in die formules interpreteren ? Van 1991 tot 2010 rond de 12000 kWh per jaar. Van 2010 tot 2014 ongeveer 8000 kWh (zonnepanelen) en vanaf 2014 nog zo'n 4000 kWh (alle ramen en aluminium raamkozijnen vervangen door PVC en verbeterd dubbel glas)
                    Last edited by nete; 17 februari 2016, 09:22.

Comment

Fakturen na 1 maart : onderworpen aan de 2 berekeningen, de oude en de Turtelmanier.
                      Dus heeft onze Vlaamse regering er alle belang bij om bij opnames van bv exact 1 jaar van 20 februari 2015 tot 20 februari 2016, toch te vragen aan de netbeheerders om maar ergens in april of mei een factuur te sturen. Dan hebben ze nog gauw wat fictieve Turteltaks kunnen heffen op onbestaande verbruiksmaanden.
                      Of begrijp ik deze PURE KAFKA verkeerd ?

Comment

Uiteraard faktureert men wat men heeft opgemeten maar het is de faktuurdatum die bepalend is voor voor de berekeningstoepassing.
                        Dit is NIET wat mijn leverancier me gemeld heeft en het bedrag komt niet overeen met facturatiedatum, maar met de vastgelegde opnamedatum.

Uiteraard zit er dan automatisch ook geen Turteltaks verrekend op een factuur voor 1 maart en wel na 1 maart. .. maar de aangerekende periode voor de Turteltaks is niet de factuurdatum.

En dat kan maar best zo zijn want anders wordt de taks beïnvloed door zowel opnamedatum als facturatiedatum.
                        Dan zijn we pas echt bedrogen want hier komt de afrekening soms 2 weken na opnamedatum en andere keren bijna 2 maand erna.

En als bijvoorbeeld de BTW verandert ... dan zou een tussentijdse meteropname het eerlijkst zijn.
                        Last edited by VerSeg; 17 februari 2016, 17:59.
                        Canon EOS Digital
                        BD0479BE

Comment

Hebben jullie ook deze discussie gevoerd toen de btw daalde van 21 naar 6 ?
                          Die datum zal ook wel niet overeenkomen met de opnamedatum.

Ik woon in Brussel en net als de Walen betalen we geen Tureltaks (die ik eerder Freyataks zou noemen).

Groeten

Peter
                          Last edited by Heembeek; 17 februari 2016, 18:40.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Heembeek Bekijk bericht
                            Hebben jullie ook deze discussie gevoerd toen de btw daalde van 21 naar 6 ?
                            Die datum zal ook wel niet overeenkomen met de opnamedatum.
                            Eigenlijk zouden we die ook kunnen gevoerd hebben ... ook daar was de berekening niet correct en laat de geschatte meterstanden volgens de nattevinger-techniek nu ook in het nadeel geweest zijn.
                            Maar voor mij is dit maar een reactie op wat begonnen is met een ander punt ... ik ga er niet van wakker liggen, ook al is alles niet correct.
                            Bij verlaging van de prijs mogen ze ook de tellers opnemen, het mag in twee richtingen correct zijn en moet niet in mijn voordeel zijn maar gewoon juist.
                            Canon EOS Digital
                            BD0479BE

Comment

het mag in twee richtingen correct zijn en moet niet in mijn voordeel zijn maar gewoon juist.
                              Voilà

Comment

Het hele drama begon net omdat er ' problemen ' waren met de jaarlijkse meteropname of meterdoorgave ... nu nog eens gaan suggereren dat men dan maar meerdere keren per jaar de meteropname moet doen ... tja, dat is het vermenigvuldigen van de eerst genoemde problemen ...

En maar blijven herhalen dat het natte vingerwerk is .... terwijl het duidelijk een goede poging is om met zoveel mogelijk parameters rekening te houden, inclusief het individueel geval.

Tja, ik zal het maar zien als een mening dan .... en iedereen zijn mening.

Waar we op wachten zijn digitale meters die de gegevens a la minute doorsturen, inclusief injectie noteren enzovoort.

Comment

Working...
                                X