Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Meteropnames

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #31
    Re: Meteropnames

    Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
    Eén iets vergeet je toch bij je zorgvuldige uitleg: je kan officiëel je tellerstand via de Eandis site doorgeven op voorwaarde dat je een "veiligheidscode" hebt.
    Laat nu die "veiligheidscode" enkel staan op....... het kaartje dat men NIET tijdig stuurt. Een beetje Kafka dus.
    Ik heb de tellerstanden inderdaad voor water en el. doorgegeven via een invulformulier op de site én via mail. Van de watermaatschappij had ik dezelfde dag al reactie en een paar dagen later bericht dat ze de opgegeven meterstand gaan gebruiken, van Eandis 10 dagen later nog geen spoor van een reactie.
    Nee, dat klopt niet Nete.

    Die code krijg je pas nadat je een brief van Eandis hebt ontvangen. Logisch dat je daarvoor een persoonlijke code nodig hebt, anders zou ik of Klein Pierke je meterstand kunnen doorgeven als je ean nummer gekend zou zijn..

    Maar niets belet je om op eigen initiatief je meterstand op het juiste moment door te geven.

    Je kan ook eenvoudig naar het Eandis kantoor kunnen gaan met je meterstanden en hun zeggen waarom je zelf bent moeten komen. Neem desnoods een foto van je meterteller + nr. mee.

    Maar je hebt alle recht om de meterstand via e-mail, per brief op ter plaatse op het kantoor door te geven.

    Comment


    • #32
      Re: Meteropnames

      Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
      Hier eens het omgekeerde meegemaakt nete, Infrax kwam bijna 2 maanden te vroeg de meterstanden opnemen,
      normaal november en ze kwamen in september, niet prettig als je met zonnepanelen ligt, en dat ze zo vlak
      na de piek periode komen opnemen.
      Ik heb dat aangevochten, en het zelfs in de krant laten publiceren, resultaat, we hebben dat eigenlijk gewonnen,
      ons overschot is toen niet op nul gezet, maar de waarde van het jaar ervoor is behouden geweest.
      Zoals Empe hierboven citeert in regel & 8 mag de opname hoogstens 15 dagen voor of na de gebruikelijke datum gebeuren.
      Dat is inderdaad een tijdlang een gangbare praktijk geweest, met meerdere rechtzettingen achteraf. Vermoedelijk nog meer mensen die het niet opmerkten en dus lekker gerold werden.

      Comment


      • #33
        Re: Meteropnames

        Oorspronkelijk geplaatst door Empe Bekijk bericht
        Nee, dat klopt niet Nete.

        Logisch dat je daarvoor een persoonlijke code nodig hebt, anders zou ik of Klein Pierke je meterstand kunnen doorgeven als je ean nummer gekend zou zijn..

        Maar niets belet je om op eigen initiatief je meterstand op het juiste moment door te geven.


        Ik wil je wel geloven, maar spreek je jezelf nu niet een beetje tegen ? Jij of klein Pierke kunnen dan toch ook een mailtje sturen in mijn naam ?

        Ik herhaal: In 2016 automatiseren dat je na 11,5 maanden een kaartje in de bus krijgt om je tellerstanden op te geven (of een datum als ze zelf langskomen om de paar jaar), kan nu toch echt niet zo moeilijk zijn ?
        BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
        Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

        Comment


        • #34
          Re: Meteropnames

          Nete, kreeg je vorig jaar een kaartje of kwam iemand langs?
          In principe moeten ze om de 2 jaar de teller zien ... ik zeg goed "in principe".
          Hier is dat alvast zo.
          Als ze komen en je bent niet thuis, dan zit er een kaartje in de bus met datum waarop ze terugkomen.
          Ben ik die dag niet thuis, dan hang ik een foto van de teller aan de deur ... meestal doen ze daar niet moeilijk over.
          Canon EOS Digital
          BD0479BE

          Comment


          • #35
            Re: Meteropnames

            Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
            Ik wil je wel geloven, maar spreek je jezelf nu niet een beetje tegen ? Jij of klein Pierke kunnen dan toch ook een mailtje sturen in mijn naam ?
            Als je via mail doorgeeft, dan noteer je de tellerstand en het meternummer ... eens curieus of een wildvreemde uw tellernummer kent.
            Wie bij u binnen geraakt, die kan alles natuurlijk.
            En als het verbruik te veel afwijkt van andere jaren, dan contacteren ze u.
            Canon EOS Digital
            BD0479BE

            Comment


            • #36
              Re: Meteropnames

              Hier was de laatste meteropname op 18/10/2015. Toen ik aan de man vroeg 'Is dit weeral twee jaar geleden ?', hij keek het na en antwoordde 'Op een paar dagen na 2 jaar geleden inderdaad'.
              Ik heb het juist even nagekeken en de vorige meteropname dateert inderdaad van 15/10/2013.
              Hun opnames en opnamedata lopen bij ons dus quasi perfect .

              Comment


              • #37
                Re: Meteropnames

                Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                Nete, kreeg je vorig jaar een kaartje of kwam iemand langs?
                Ik meen vorig jaar een kaartje om de tellerstanden door te geven.
                Maar daar gaat het allemaal niet om.
                Ik wil mijn verbruik van 4 seizoenen gefactureerd hebben en geen 5 (waarvan dan nog 1,5 of 2 winters).
                BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                Comment


                • #38
                  Re: Meteropnames

                  Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
                  Ik meen vorig jaar een kaartje om de tellerstanden door te geven.
                  Maar daar gaat het allemaal niet om.
                  Ik wil mijn verbruik van 4 seizoenen gefactureerd hebben en geen 5 (waarvan dan nog 1,5 of 2 winters).
                  Daar draait "mogelijks" alles om, een kaartje sturen op het juiste moment is veel eenvoudiger dan iemand langs sturen.

                  Als er onverwacht enkele mensen ziek zijn, dan ligt heel je planning overhoop ... een kaartje daarentegen kan niet echt ziek worden, tenzij de postbode..

                  Dus hou er ook even rekening mee dat het niet altijd met opzet is om mensen te bedriegen.

                  Ik ben ook geen helderziende en de enige oplossing om dit aan te pakken, is een vriendelijk telefoontje of geduld.

                  Pas met je factuur weet je of je hierdoor effectief benadeeld of beoordeeld bent.
                  Canon EOS Digital
                  BD0479BE

                  Comment


                  • #39
                    Re: Meteropnames

                    Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                    Daar draait "mogelijks" alles om, een kaartje sturen op het juiste moment is veel eenvoudiger dan iemand langs sturen.
                    Ook als ze zelf langskomen sturen ze vooraf een kaartje met een datum dacht ik. Maar ze reageren gewoon niet op een mailtje. Het waterbedrijf daarentegen reageerde na een dag of twee met de melding dat ze de doorgestuurde meterstand gingen hanteren voor de factuur.
                    Ik heb vanmorgen eventjes mijn tellerstanden genoteerd en ik zit op 2 weken (sinds 20 januari) aan een verbruik van 573 kWh, da's dus tegen meer dan 1000 kWh per maand. Op 20 januari had ik een jaarverbruik van 3800 kWh op een héél jaar. Ik zit dus nu al aan 4373 kWh, dus nog een drietal weken te gaan en ik mag bovenop een hogere factuur van een hoger verbruik (ik zie op voorgaande facturen dat ze dat NIET herrekenen naar exact 12 maanden) ook nog eens een hogere Turteltaks gaan betalen. wegens méér dan 5000 kWh verbruik. Je zal begrijpen dat ik dan een beetje woest dreig te worden
                    Last edited by nete; 12 februari 2016, 23:33.
                    BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                    Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                    Comment


                    • #40
                      Re: Meteropnames

                      Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht

                      Als er onverwacht enkele mensen ziek zijn, dan ligt heel je planning overhoop ... een kaartje daarentegen kan niet echt ziek worden, tenzij de postbode..
                      Daar zeg je het. Herlees eens de rode tekst die ik al een paar keer herhaalde: een computer wordt ook niet ziek.
                      Maar eigenlijk is de minister de schuldige: als je een zoveelste verbruiksafhankelijke taks invoert, koppel er dan tenminste de verplichting aan dat correcte jaarverbruiken gehanteerd worden.
                      BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                      Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                      Comment


                      • #41
                        Re: Meteropnames

                        Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
                        Daar zeg je het. Herlees eens de rode tekst die ik al een paar keer herhaalde: een computer wordt ook niet ziek.
                        Maar eigenlijk is de minister de schuldige: als je een zoveelste verbruiksafhankelijke taks invoert, koppel er dan tenminste de verplichting aan dat correcte jaarverbruiken gehanteerd worden.
                        De extra taks gaat in voege vanaf 1 maart, dan hebben ze nog een kleine maand tijd om een zo correct mogelijke opname te doen ... zelfs veel correcter door de opname rond 1 maart te plannen.

                        De taks is enkel van toepassing op uw verbruik na 1 maart ... dus wat ze u ook aanrekenen ervoor zal niet in aanmerking komen.
                        En als ze de volgende facturatieperiode op +- 1 jaar houden, dan is alles toch correct?

                        Lees nu nog eens wat je zelf vraagt ... je wil zelf dat de extra taks voor u niet correct wordt berekend door te vroeg de tellerstanden op te nemen.
                        Canon EOS Digital
                        BD0479BE

                        Comment


                        • #42
                          Re: Meteropnames

                          Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                          De extra taks gaat in voege vanaf 1 maart, dan hebben ze nog een kleine maand tijd om een zo correct mogelijke opname te doen ... zelfs veel correcter door de opname rond 1 maart te plannen.

                          De taks is enkel van toepassing op uw verbruik na 1 maart ... dus wat ze u ook aanrekenen ervoor zal niet in aanmerking komen.
                          En als ze de volgende facturatieperiode op +- 1 jaar houden, dan is alles toch correct?

                          Lees nu nog eens wat je zelf vraagt ... je wil zelf dat de extra taks voor u niet correct wordt berekend door te vroeg de tellerstanden op te nemen.
                          Klopt wat je schrijft. Ik wil hier (ook naar de toekomst toe) het principe van de willekeurige opnameperiodes aanklagen. Als ik zelf niet de meterstanden noteer op exact 1 jaar ( en die aanvaard krijg) dan krijg ik NOOIT een afrekening voor verbruik van 1 jaar, ofwel eens 10 of 11 maand ofwel eens 13 of 14 maand.
                          En als mijn 12 maand tellerstanden na 13 maand aanvaard worden dan krijg ik een afrekening gebaseerd op 13 maand, niet op 12 maand. Of hoe ze er zelf een doolhof van maken.
                          In jouw redenering zal ik dit jaar best wachten en er misschien nog 1000 kWh bijvoegen zodat ik nu misschien afgerekend wordt op 6 of 7000 kWh en volgend jaar misschien nog 2000 of 3000 kWh verbruik heb. Da's dan foefelen om gefoefel van anderen op te vangen.
                          Last edited by nete; 3 februari 2016, 08:55.
                          BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                          Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                          Comment


                          • #43
                            Re: Meteropnames

                            Als je na 13 maand een stand van 12 maand doorgeeft en ze doen een schatting naar 12 maand (stel dat) ... dan heb je weer jezelf vastgezet voor de volgende periode als ze deze na exact 12 maand zouden opnemen.
                            Tot 1 maart kan je dus nog steeds best zoveel mogelijk opgeven, het is zelfs interessanter om te veel op te geven.
                            Canon EOS Digital
                            BD0479BE

                            Comment


                            • #44
                              Re: Meteropnames

                              Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                              Tot 1 maart kan je dus nog steeds best zoveel mogelijk opgeven, het is zelfs interessanter om te veel op te geven.
                              Da's dan investeren in tellerstanden Ik zal misschien nu een verbruik van 10000 kWh doorgeven, dan kan ik een aantal jaren 2000 kWh opgeven of zo... , kwestie van de turteltaks binnen de perken te houden.
                              Eén probleem: als ze zelf eens komen opnemen.....
                              BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                              Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                              Comment


                              • #45
                                Re: Meteropnames

                                Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
                                Da's dan investeren in tellerstanden Ik zal misschien nu een verbruik van 10000 kWh doorgeven, dan kan ik een aantal jaren 2000 kWh opgeven of zo... , kwestie van de turteltaks binnen de perken te houden.
                                Eén probleem: als ze zelf eens komen opnemen.....
                                Ik heb niet gezegd dat je moet foefelen hé ... maar zoveel mogelijk opgeven en niet afronden naar een maand geleden of zo.
                                Soit, ge verstaat wel wat ik bedoel.
                                En zozls ik aankaartte, als uw verbruik te veel afwijkt van andere jaren dan contacteren ze u.
                                Canon EOS Digital
                                BD0479BE

                                Comment

                                Working...
                                X