Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Meteropnames

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Meteropnames

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
    Als de meteropname jaarlijks gebeurt
    Je geeft hier het antwoord zelf. Met anderhalve zomer als de opname uitloopt over 13 of 14 maanden ga ik NOOIT boven de 5000 kWh uitkomen, integendeel, met anderhalve winter daarentegen....
    Maar wat zit ik dit hier eindeloos te herhalen, je wil het toch gewoon niet begrijpen.
    Als ik op exact 12 maand 5001 kWh verbruik: geen probleem, ik betaal 130 euro.
    Maar als ik op exact 12 maand 4600 kWh verbruik en ze komen (IN DE WINTER) bv na 13 maand opnemen en ik heb dan 5500 kWh verbruik dan wordt ik bestolen voor 30 euro, want ik heb een JAARVERBRUIK van 4600 kWh. Zelfs al zouden ze die 13 maand evenredig omrekenen naar 12 maand dan heb ik misschien nog TEN ONRECHTE een jaarverbruik van 5100 kWh of in die buurt aan mijn been.
    Dus: als je als regering taksen laat afhangen van een jaarverbruik, dan moet dat ook gemeten worden via een EXACT jaarverbruik, geen dag minder of meer en al zeker geen schatting of interpolatie.

Aan de lezers hier: is dit nu zo ingewikkeld dat een toch verstandig persoon als Verseg het niet kan snappen ? Graag jullie oordeel.
    Last edited by nete; 13 februari 2016, 13:45.
    BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
    Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
      Aan de lezers hier: is dit nu zo ingewikkeld dat een toch verstandig persoon als Verseg het niet kan snappen ? Graag jullie oordeel.
      Nete, jij verdraait alles altijd zo alsof dat het een ander is dat u niet begrijpt, maar je wil zelf niet begrijpen wat een ander bedoelt.

Van voor uw eerste post weet ik zelf wel dat meteropnames jaarlijks moeten zijn, niemand betwist dat en dat een langere periode een hoger verbruik geeft is logisch.

Je kaart nu aan dat 14 of 15 maand met 2 zomers interessant is ... klopt volledig, maar de keer daarop heb je twee winters. Dus geef zelf ook eens wat realistische voorbeelden.

Jij klaagt van post één over een probleem met de Turteltaks ... iets wat pas op 1 maart start en waar nog nooit iemand problemen mee gehad kan hebben ... enkel een vermoeden dat het ooit kan gebeuren.

Zelf heb ik hier nog NOOIT problemen gehad met telleropnames, steeds correct verlopen.
      En ik kan u meegeven dat ons verbruik steeds schommelt rond de 4900, vorig jaar zelfs 4980.
      Dus ook voor ons kan één week verschil een 30€ extra gaan kosten op jaarbasis.

Maar daar het tot heden steeds het effectief correct verbruik is en er nog nooit problemen waren, ga ik niet klagen op voorhand.

Ge kunt erover zagen en klagen, maar jij weet net zo min als ik hoe het volgend jaar zal verlopen.

Het gaat hem om maximum 30€ verschil ... het is iets, maar langs de andere kant vind ik die minimum van 100€ veel degoutanter want ik moet die betalen om iemand anders zijn subsidies te betalen.

Er zijn alvast ergere dingen in het leven om wakker over te liggen dan die 30€.

Vraag een toelating om te gaan betogen in Brussel en roep alle Belgen op deel te nemen ... dan onderneem je tenminste iets.

Je hebt nu veel commentaar gegeven op Eandis en eiste uw tellerstanden te gebruiken ... uiteindelijk heb je toch gewoon moeten wachten en volgen hoe zij het doen op de dag dat zij kiezen.
      Maar dit jaar is het in uw voordeel dat ze zogezegd later waren ... dus klaag je er deze keer plots niet meer over en begin je over de volgende keer. ☺
      Last edited by VerSeg; 13 februari 2016, 14:27.
      Canon EOS Digital
      BD0479BE

Comment

Of doe gewoon mee met een betoging die al gepland is ... http://www.paybackday.be/

Of steun via de petitie als je niet mobiel bent of minder geneigd bent op publiekelijk te demonstreren en het ongenoegen te uiten : http://pvda.be/petitie-stop-de-turteltaks

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Empe Bekijk bericht
          Of doe gewoon mee met een betoging die al gepland is ... http://www.paybackday.be/

Of steun via de petitie als je niet mobiel bent of minder geneigd bent op publiekelijk te demonstreren en het ongenoegen te uiten : http://pvda.be/petitie-stop-de-turteltaks
          Laat maar, ik kan nog enigszins leven met een taks, al minder dat ook mensen zonder zonnepanelen mee moeten betalen (ik spreek nu tegen mijn eigen winkel). Maar ik wens geen 30 euro méér te betalen indien ik door "nattevingerwerk" bij de opnames in de toekomst riskeer boven de 5000 kWh uit te komen, terwijl mijn jaarvebruik er zou onder zitten. Ik wil dus op een eerlijke, correcte manier getaxeerd te worden.

Comment

Dat is toch enkel geldig op uw "verbruik" na 1 maart?
            Of gaan ze enkel facturatiedatum nemen?
            Geen idee. Ik hoop dat ik er nog net kan aan ontlopen en anders is het brute pech.

Maar ik denk dat ik Nete kan volgen.
            Als ik het goed heb dan voel jij je benadeeld doordat ze net komen tellen op een moment dat je verbruik piekt daar waar het anders zou uitvlakken over een jaar.
            Maar anderzijds zal je verlies(doortelling) van het vorige jaar wel gecompenseerd worden in een lagere telling het jaar er op. Of zie ik het verkeerd?

Probleem is dat je daar eigenlijk niets aan kan doen.

Comment

Dat is toch enkel geldig op uw "verbruik" na 1 maart?
              Of gaan ze enkel facturatiedatum nemen?
              Facturatiedatum heffingsjaar telt.

En, ze hebben handig ook de heffing per maand afgeschaft en vervangen door een heffing per jaar.

Art. 129. In artikel 14.1.1 van hetzelfde decreet, vervangen bij het decreet van 19 december 2014, worden de volgende wijzigingen aangebracht:
              1° in paragraaf 1 worden de woorden "vanaf heffingsjaar 2015 een maandelijkse" vervangen door de woorden "vanaf 1 maart 2016 een jaarlijkse";
              Bijvoorbeeld : factuur opgemaakt op 31 maart 2016 = Turteltaks gebaseerd op verbruik tussen 1 april 2015 en 31 maart 2016.

Art. 133. In artikel 14.2.2 van hetzelfde decreet, vervangen bij het decreet van 19 december 2014, worden de volgende wijzigingen aangebracht:
              1° in paragraaf 1, tweede lid, worden de woorden "bepaalde kalendermaand" vervangen door de woorden "bepaald kalenderjaar";
              2° in paragraaf 1, tweede lid, worden de woorden "voor die maand" opgeheven;
              3° aan paragraaf 1 worden een vierde, vijfde en zesde lid toegevoegd, die luiden als volgt:
              "Het jaarverbruik, vermeld in artikel 14.1.2, wordt berekend op basis van de voortschrijdende jaarlijkse som van de afnamen.
              Wanneer de facturatie van de elektriciteitsafnamen voor een afnamepunt op maandelijkse basis gebeurt, wordt de heffing voor elke maandfactuur pro rata temporis berekend op basis van de afnamegegevens van de laatste twaalf maanden; indien de gegevens van deze periode niet volledig beschikbaar zijn, wordt een lineaire extrapolatie toegepast op basis van de meest recente gegevens over een periode van twaalf maanden.
              Wanneer de facturatie van de elektriciteitsafnamen voor een afnamepunt gebeurt met een jaarlijkse factuur, wordt de heffing berekend op basis, eventueel geëxtrapoleerd pro rata temporis, van de verbruiksgegevens over de twaalf maanden die voorafgaan aan de einddatum van de periode waarop de factuur betrekking heeft. Indien de verbruiksgegevens waarop de factuur betrekking heeft niet overeenstemmen met een periode van twaalf maanden die voorafgaan aan de einddatum van de periode waarop de factuur betrekking heeft, dan worden de verbruiksgegevens waarop de factuur betrekking heeft geëxtrapoleerd aan de hand van in de elektriciteitsmarkt vastgelegde verbruiksprofielen.".
              Dat betekent bv. wie in januari 2016 een nieuwe aansluiting heeft gedaan en dus maar 3 maanden verbruik heeft en dus wellicht geen 5 Mwh zal hebben, die toch zou kunnen halen via de extrapolatie van het verbruik naar 12 maanden (het zijn immers winterse maanden) en dus toch in een hogere schijf terecht kan komen, dus ipv. 100 euro er 130 zal moeten betalen. Toppunt is dan nog dat tot 29 februari 2016 ook nog de ' oude ' heffing per afnamepunt voor bijdrage energiefonds ook nog zal worden aangerekend. Die oude heffing is nog gebaseerd op het echt verbruik. Zo lees ik het toch in het decreet.

Of zoals de officiële website van Vlaanderen het uitlegt : http://www.vlaanderen.be/nl/bouwen-w...naf-maart-2016

Voor gezinnen en kmo’s met een jaarlijkse meteropname zal er gekeken worden naar het verbruik van de laatste twaalf maanden. Als u bijvoorbeeld uw jaarafrekening op 21 augustus 2016 krijgt, zal uw leverancier het verbruik van de periode 22 augustus 2015-21 augustus 2016 gebruiken als basis voor de berekening.
              Dat is al zoals ik het lees en interpreteer.
              Last edited by Empe; 14 februari 2016, 01:54.

Comment

Empe, echt te gek voor woorden ! Als ik de teksten letterlijk interpreteer dan spreken die twee elkaar ook al tegen.
                Het decreet heeft het over de (eventueel berekende) tellerstanden en het verbruik op de factuur die je krijgt, de website Vlaanderen heeft het over de datum van de factuur (kan 1 à 2 maanden later zijn).
                Als ik het goed begrijp gaan ze in het tweede geval een periode van bv. 16 maanden tot de factuurdatum (met verbruikscijfers die je opgeeft voor 12 maanden) eerst rechtlijnig omrekenen naar 16 maanden verbruik en dan terug interpoleren naar 12 maanden via bepaalde tabellen.
                Ze zouden dan misschien dichter tegen het werkelijk verbruik zitten via een vogelpik spel.

Comment

Dat denk ik niet.

Die site van Vlaanderen geeft een fictief voorbeeld waarbij datum van facturatie zou samenvallen met datum van tellerstandbepaling om het simpel te houden natuurlijk. In werkelijkheid gebeurt dat nooit dag op dag.

Er is al de wettelijke tolerantie op de data qua tellerstandbepaling (10 dagen voor en 10 dagen na de maand waarin de tellerstandbepaling zou moeten gebeuren) en er is ook de termijn die de leveranciers ) hebben om de factuur te versturen naar de klant. Ook die facturen hebben hun regels omwille van de afrekening van de geïnde taksen naar de rekening van de overheid per kwartaal.

Het is ook geen vogelpikspel en het is ook geen lineaire omrekening want men gebruikt bestaande, wettelijke en gekende verbruiksprofielen om de (tijdelijke) berekening te maken. Ik schrijf idd. ' tijdelijke ' want het jaar daarop worden immers de werkelijke verbruikscijfers gebruikt en gebeurt er dus een rechtzetting/aanpassing.

En nee, er zal geen periode van 16 maanden zijn.

Als er een eindfactuur zou bestaan opgemaakt 16 maanden na de vorige eindfaktuur met aaneensluitende tellerstanden, dan mag men die hier eens posten.

PS : vele mensen denken dat het om een nieuw decreet ( = vlaamse wet) zou gaan, maar dat is niet zo, de zogeheten Turteltaks is gewoon een aanpassing aan een al langer bestaand decreet en het is niet eens een op zichzelf staand decreet, dat decreet omvat tal van zaken en is er maar om de begroting van een bepaald heffingsjaar rond te krijgen. Vandaar dat men voor de berekening kan teruggaan in de tijd.
                  Last edited by Empe; 14 februari 2016, 13:15.

Comment

Empe, ik neem even aan dat je gelijk hebt over de ganse lijn.
                    Wat een ongelooflijke KAFKA om in 2016 te proberen een "berekend" verbruik te voorschijn te toveren om een taks te heffen berekend volgens een DOOR TABELLEN BEPAALD JAARVERBRUIK. Met herrekeningen een jaar later erbovenop. Leven we nu echt in 1616 of 2016 ?

Terwijl het zooooooooooooooooooo simpel kan zijn (tot ze op afstand de tellerstand aflezen): je krijgt een kaartje en vult je verbruik in na 1 jaar (365 of 366 dagen). Het jaar daarop noteer je de meterstand na 1 jaar (365 of 366 dagen) en geef die aan de persoon die komt opnemen. Die persoon checkt even of je er niet met je pet naar gooit en noteert indien OK uw opgegeven meterstanden van 365 of 366 dagen verbruik.
                    Maar dat is uiteraard véééééééééééééééél te simpel voor onze "geleerde" beleidsmensen (of geeft te weinig kans op een (onterechte) hogere taks ???).

Nogmaals en ten treure: als ik op 12 maand (365 of 366 dagen) 5001 kWh verbruik ga ik zonder morren 30 euro opleggen bij de Turteltaks. Maar als ik 4600 kWh verbruik heb op 365 of 366 dagen sinds vorige opname, en via allerlei witte konijnen uit witte regeringshoeden maakt Eandis daar bv. 5100 kWh van, dan ben ik niet akkoord.
                    Last edited by nete; 14 februari 2016, 14:33.

Comment

• Re: Meteropnames

Nogmaals, en helaas ook tot in den treure ... je hebt alle recht om ZELF je meterstand op het juiste tijdstip door te geven, telefonisch, per mail, per brief, per aangetekende brief, ... kies zelf maar wat voor jou het meest bewijskrachtig kan zijn.

Je hebt ook alle recht om de meterstanden op je faktuur (die je dus idd. veel later kan krijgen) te betwisten. Aan de hand van bovenstaande documenten bv. en alle mogelijke bewijsmiddelen die ons rechtsysteem toelaat. Laat desnoods een deurwaarder een vaststelling doen als je je meterstand noteert, héél bewijskrachtig.

Natuurlijk kan je pas een klacht indienen om de meterstand op de faktuur te betwisten NADAT je de faktuur hebt ontvangen. Maar die klacht kan je wel onderbouwen met bewijskrachtige elementen, zie hoger.

Die berekeningstabellen moeten er wel zijn, hoe anders zou je ontbrekende of overlappende periodes gaan faktureren zonder natte vingerwerk ?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Empe Bekijk bericht

Die berekeningstabellen moeten er wel zijn, hoe anders zou je ontbrekende of overlappende periodes gaan faktureren zonder natte vingerwerk ?
                        Maar het blijft nattevingerwerk: uw verbruikspatroon is niet mijn verbruikspatroon, is niet het verbruikspatroon van Verseg enz...

Ik heb wel gezien op mijn facturen dat mijn leverancier gewoon de echte verbruiken aanrekent en niks interpoleert, dat Eandis al een paar jaar zelf langskomt op 9 of 10 februari en de andere jaren een kaartje stuurt rond 20 januari. Het zal er dus op aankomen om volgend jaar de uiterste datum te nemen dat ik de tellerstanden zelf kan doorgeven, om zo dicht mogelijk bij een écht jaarverbruik te zitten. En de werkelijke standen op exact 1 jaar ergens te noteren en alvast mede te delen aan Eandis.

Voor de liefhebbers een beetje "lectuur": 36 pagina's om uit te leggen hoe ze een verbruik zo nodig omrekenen naar 12 maanden.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door buurmanBert Bekijk bericht
                          Geen idee. Ik hoop dat ik er nog net kan aan ontlopen en anders is het brute pech.
                          En de correcte uitleg is ...
                          Vanaf 1 maart moet men die taks betalen op het verbruik vanaf die dag.
                          Krijg je bijvoorbeeld op 15 maart uw telleropname, dan zal op de factuur van dit jaar 15/365e aangerekend worden van hetgeen je normaal zou moeten betalen.
                          Lijkt me voor iedereen de eerlijkste manier van berekenen.
                          Canon EOS Digital
                          BD0479BE

Comment

En de correcte uitleg is ...
                            Vanaf 1 maart moet men die taks betalen op het verbruik vanaf die dag.
                            Krijg je bijvoorbeeld op 15 maart uw telleropname, dan zal op de factuur van dit jaar 15/365e aangerekend worden van hetgeen je normaal zou moeten betalen.
                            Nee, dat is niet zo.

1/ het is geen taks op het verbruik, het is een taks van 100 euro op elk ean nummer rekening met bijbetaling als men bepaalde limieten overschrijdt.
                            2/ de heffing pro rata temporis is er enkel voor wie een maandelijkse factuur krijgt (factuur, geen maandelijks voorschot). Die mensen betalen elke maand een stuk heffing, maar ook hier gebaseerd op de som van de vorige 12 maanden, maw. elke maand wordt die berekening gedaan.

Voorbeeld:

Het jaarverbruik van toepassing op de factuur van de maand mei 2016 is gelijk aan de som van de afnamegegevens van de maanden juni 2015 tot en met mei 2016.
                            Zijn er geen 12 maanden dan wordt de som van de gekende maanden opgeteld en dan lineair geëxtrapoleerd.

Voorbeeld:

- De gekende verbruiken zijn deze van de maanden maart, april en mei
                            - Het jaarverbruik van toepassing voor de factuur van de maand mei:
                            De gekende verbruiken van de 3 maanden op te tellen en te delen door 3 (maanden) om vervolgens dit resultaat te vermenigvuldigen met 12 (maanden) (= lineaire extrapolatie)
                            Dat dus voor de berekening van de heffing als klanten een maandfactuur ontvangen.

De nieuwe tariefbepaling gaat in op 1 maart 2016 maar de manier van berekenen blijft gelijk, vandaar dat men vanaf maart 2016 het totaalverbruik van de vorige 12 maanden zal nemen.

Voor klanten met een jaarfactuur (de meeste partikuliere klanten) is er geen sprake van ' pro rata temporis ' verbruik maar werkt men bij ontbrekende maanden met de berekening volgens verbruiksprofiel.

7. Hoe wordt mijn jaarverbruik bepaald als mijn elektriciteitsverbruik wordt afgerekend met een jaarlijkse afrekeningsfactuur?

Klanten voor wie een jaarlijkse meteropname wordt verricht, krijgen een jaarlijkse afrekeningsfactuur (= slot/eindfactuur). Let op: vaak krijgt u in deze situatie wel maandelijks een factuur maar dit zijn slechts voorschotfacturen en geen (eind)afrekeningsfacturen.

De bepaling van het tarief van de bijdrage gebeurt vanaf 1 maart 2016 aan de hand van het jaarverbruik van de betrokken afnemer.

Er kunnen zich drie situaties voordoen:

- Indien de vorige meteropname exact één jaar geleden plaats vond, dan is het jaarverbruik gelijk aan het verbruik gemeten bij deze opnames.

- Indien de verbruiksperiode tussen de jaarlijkse meteropnames korter of langer is dan 365 dagen, dan zal het verbruik gemeten bij deze opnames geëxtrapoleerd worden tot 365 dagen aan de hand van de in de elektriciteitsmarkt vastgelegde verbruiksprofielen. Deze verbruiksprofielen zijn reglementair vastgelegd en worden ook standaard gebruikt voor elke tarief- en prijswijziging.

- Indien er een opname plaats vindt tussen de jaarlijkse meteropnames, bijvoorbeeld naar aanleiding van een verhuis, een leverancierswissel, een metervervanging of een afsluiting van de meter, dan moet uw leverancier uw jaarverbruik bepalen aan de hand van het laatste gemeten verbruik dat via de afrekening gefactureerd wordt. Het gemeten verbruik wordt dan geëxtrapoleerd tot 365 dagen aan de hand van de in de elektriciteitsmarkt vastgelegde verbruiksprofielen. Deze verbruiksprofielen zijn reglementair vastgelegd en worden ook standaard gebruikt voor elke tarief- en prijswijziging.
                            bron : http://www.vlaamseombudsdienst.be/om...turteltaks.pdf

Comment

Als ik het goed begrijp gaan ze in dat geval uw verbruik van 15 dagen omrekenen naar een jaar (dus ongeveer een factor 24 !!!), om te zien of je niet in een hogere schijf terechtkomt en, na het vaststellen van het nattevingerverbruik, gaan ze u 15 / 365ste van die som aanrekenen ? Het wordt gekker met de minuut.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht

Ik heb wel gezien op mijn facturen dat mijn leverancier gewoon de echte verbruiken aanrekent en niks interpoleert,

.
                                Als er geen ontbrekende maanden zijn, dan zie je idd. niets.
                                Als er geen tussentijdse wijzigingen zijn geweest qua tarifering, btw, en andere taksen, dan zie je idd. niets.

Maar van zodra iets wijzigt dan kan je zien op welke datum die wijziging ingaat en vanaf wanneer dus een ander tarief of een ander btw. percentage wordt geheven .... op een verbruik bepaald volgens het verbruiksprofiel.

Bekijk je faktuur van 2014 en je kan dat zien.
                                Bekijk je faktuur van 2016 en je zal dat ook zien.
                                Want telkens gebeurt er ergens in de loop van dat jaar een wijziging van de btw. heffing, van 21 % naar 6 % en van 6 % naar 21 %.

Bijvoorbeeld : vanaf 1 april 2014 ging de btw. van 21 % naar 6 % op electriciteit. Hoe denk je dat ze berekenen hoeveel electriciteit je verbruikt hebt in januari, februari of maart 2014 ? Dat doen ze niet met de natte vinger, maar door te werken met een berekening via het verbruikerprofiel.

Of zoals de btw administratie het (nog eens ) mooi uitlegde vorig jaar :
                                2. DEFINITIEVE HEFFING VAN DE BTW OP DE AFREKENINGS- OF SLOTFACTUUR M.B.T. DE VERBRUIKSPERIODE MET BTW-TARIEFWIJZIGING

Het btw-bedrag voldaan volgens de tussentijdse voorschotfacturen welke worden uitgereikt in de verbruiksperiode met btw-tariefwijziging, stemt niet overeen met de btw die deels aan 6% en deels
                                aan 21% verschuldigd is met betrekking tot de verbruikte hoeveelheden kWh. Dat verschil zal worden rechtgezet bij de afrekenings- of slotfactuur met betrekking tot de verbruiksperiode met btw-tariefwijziging.

Hierbij wordt de maatstaf van heffing bij de afrekenings- of slotfactuur met betrekking tot het volledige verbruik tijdens de verbruiksperiode met btw-tariefwijziging omgeslagen zodat :

– het gedeelte van die maatstaf van heffing dat betrekking heeft op het verbruik vóór 01.09.2015 belast wordt met toepassing van het verlaagd btw-tarief van 6%;
                                – het gedeelte van die maatstaf van heffing dat betrekking heeft op het verbruik vanaf 01.09.2015 belast wordt met toepassing van het normaal btw-tarief van 21%.

De componenten van de maatstaf van heffing van het volledige verbruik die worden aangerekend in functie van de hoeveelheid geleverde kWh (componenten waarvoor een eenheidsprijs €c/kWh is bepaald (1), worden met het oog op de definitieve heffing van de btw omgeslagen aan de hand van synthetische lastprofielen (Synthetic Load Profiles - SLP).
                                bron : https://www.iec-iab.be/nl/leden/Publ...17.08.2015.pdf

Artikel 1bis, § 3, nieuw, van het koninklijk besluit nr. 20 van 20.07.1970 wordt met ingang van 01.09.2015 als volgt gewijzigd:, bepaalt:

Onverminderd het tweede lid is het toe te passen btw-tarief voor de voorschotten aangerekend tot uiterlijk 31.08.2015 en die geheel of gedeeltelijk betrekking hebben op de levering van elektriciteitvanaf 01.09.2015, het tarief dat van kracht is op het tijdstip van de facturering van deze voorschotten.
                                Voor de definitieve heffing van de btw op de eindafrekening die betrekking heeft op de periode die aanvangt vóór en eindigt na het tijdstip van de tariefwijziging op 01.09.2015, wordt de maatstaf van heffing met betrekking tot het volledige verbruik tijdens die periode per onderscheiden btwtarief omgeslagen en dit rekening houdend met het verbruik vóór en na het tijdstip van de tariefwijziging.

De berekening van het verbruik met het oog op de in het tweede lid bedoelde omslag per btwtarief, wordt uitgevoerd aan de hand van het in de elektriciteitsmarkt vastgestelde verbruiksprofiel (SLP of synthetisch lastprofiel) dat per kwartier of per uur van een volledig jaar het relatieve gebruik weergeeft van een bepaald type van klanten.

Die bepaling heeft dus betrekking op de regeling inzake de toe te passen btw-tarieven van 6% en 21% met betrekking tot de verbruiksperiode die aanvangt vóór en eindigt na het tijdstip van de tariefwijziging op 01.09.2015 (hierna eenvoudigheidshalve "verbruiksperiode met btwtariefwijziging" genoemd).

Maar het blijft nattevingerwerk: uw verbruikspatroon is niet mijn verbruikspatroon, is niet het verbruikspatroon van Verseg enz...
                                Nee, dat is het niet. jij wordt berekend op jouw type verbruik, Verseg op zijn type verbruik en ik op mijn type verbruik want idd. niet iedereen heeft eenzelfde verbruikspatroon, maar vaak wel een gelijkaardig verbruikspatroon.
                                Last edited by Empe; 15 februari 2016, 18:50.

Comment

Working...
                                X