Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Electrabel - Nachttarief

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Electrabel - Nachttarief

Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
    Mijn nachttarief (met destijds verplichte vaste aansluiting, warm water boiler) stijgt dus naar gewoon, klassiek nachttarief enkel voor warm water maar al de rest van mijn woning blijft aan de volle pot aangerekend ?
    Dat is nu toch ook zo dat je al de rest aan dagtarief betaalt (volgens uw uitleg).

In uw geval ben je dan beter met één dubbeltariefmeter (TUT).
    Maar vergeet niet dat het laten vervangen van de tellers ook geld kost en dat een aanpassing van de bekabeling nodig is waardoor "mogelijks" ook de elektrische installatie herkeurd moet worden.
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
      Op voorwaarde dat je die teller laat afsluiten, anders betaal je er een vaste vergoeding voor.
      Ook weer juist. Plus : dat is duurder in combinatie met een tweevoudige teller dan in combinatie met een enkelvoudige (dag) teller.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
        Als ik dus de nieuwe tarieven aangesmeerd krijg dan heb ik er nut bij om gewoon alles over boord te laten kieperen en één TUT (fopspeen haha) te laten zetten ... alleszins één kast minder in mijn kelder ?

edit: is deze nieuwe tariffering geldig voor alle providers ? want de tellers, dat is toch bij Eandis ? één dubbele teller kost mij toch minder huur dan 2 ?? ja toch ?
        De tarifering zal door alle leveranciers worden toegepast, je kan dat nu al zien als je naar zo'n vergelijkende site gaat.

Er zal nog wel een klein verschil blijven net omwille van de kosten voor de netbeerder, de ene regio is al wat duurder dan de andere. Maar ook dat zal verdwijnen want Eandis neemt zowat alle andere netbeheerders onder controle en dan blijft er eigenlijk nog enkel Eandis, Infrax en Sibelgas over.

Als men prijzen gaat gelijktrekken is dat meestal gelijktrekken met het duurste.

1 teller kost idd. minder dan 2 tellers. Nu nog zien of het afsluiten van een teller gratis wordt gedaan ... en je dagteller vervangen door een TUT kost eenmalig ook iets.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
          Dat is nu toch ook zo dat je al de rest aan dagtarief betaalt (volgens uw uitleg).

Maar vergeet niet dat het laten vervangen van de tellers ook geld kost en dat een aanpassing van de bekabeling nodig is waardoor "mogelijks" ook de elektrische installatie herkeurd moet worden.
          Jawel, ik ben mij daar heel goed van bewust ... hangen of wurgen dus ...

Comment

Ik denk toch niet dat het verbinden van een deel van de bestaande, gekeurde installatie op een te plaatsen dubbeltariefmeter ipv op de huidige uitsluitend nachtteller een herkeuring wettelijk verplicht maakt. Maar ik durf er nu wel mijn hand niet voor in het vuur steken.
            BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
            Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

Comment

Ik denk toch niet dat het verbinden van een deel van de bestaande, gekeurde installatie op een te plaatsen dubbeltariefmeter ipv op de huidige uitsluitend nachtteller een herkeuring wettelijk verplicht maakt. Maar ik durf er nu wel mijn hand niet voor in het vuur steken.
              In principe moet je daarvoor aanpassingen doen in de zekeringkast (is maar een vermoeden) en die kast is verzegeld.
              Als je daar veranderingen in aanbrengt, dan zou er in principe herkeurd moeten worden.
              Maar het is weer een specifieke situatie en mogelijks wordt zoiets anders geregeld.
              Ik ken ook alle regeltjes niet ... hopelijk verloopt alles dan wat eenvoudiger.
              Canon EOS Digital
              BD0479BE

Comment

als enkel en alleen de teller moet vervangen worden en je huidige installatie voldoet nog aan je huidige keuring
                dan moet er niets herkeurd worden, een elektrische keuring telt enkel voor alles wat achter de teller komt te staan
                als je installatie dus jonger is dan 25jaar en je hebt er geen grote wijzigingen aan gedaan dan moet er niets herkeurd worden
                elke elektrische installatie moet minstens eenmaal om de 25jaar gekeurd worden
                als je na een keuring grote wijzigingen aanbrengt , bijvoorbeeld een extra kring bij trekt met een automaat/zekering , dan moet je installatie terug gekeurd worden

Comment

Krijg hier wel ongeveer het "spaans benauwd" ... die mannen van eandis zijn hier een aantal jaren eens binnen gevallen nadat ze alle luchtleidingen ondergronds hadden gestopt en ze hebben hier TWEE gigantische kasten opgehangen in mijn kelder, en al de oude tellers die hier al jaaaaren hingen verwijderd (5 in totaal geloof ik, sja ik heb een oud huis he) maar over "keuring" hebben ze met geen woord gerept ...

Comment

Maar nee, geen herkeuring nodig als de netbeheerder andere kasten komt installeren of bijzetten, laat je niet bang maken.

Wat niet wil zeggen dat JOUW installatie geen keuring zou nodig hebben (wie weet heb je wat kringen bijgelegd of dergelijke) maar dat staat dus los van wat de netbeheerder heeft komen plaatsen.

Wees blij dat Eandis je oude kasten is komen vervangen, nu zal een tweevoudige meter daarin gemonteerd kunnen worden. Had je nog die oude zwarte bakelieten spullen hangen, dan had je zelf die kast moeten betalen en dan komt het rond de 400 euro ...
                    Last edited by Empe; 16 november 2015, 21:46.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Empe Bekijk bericht
                      Maar nee, geen herkeuring nodig als de netbeheerder andere kasten komt installeren of bijzetten, laat je niet bang maken.
                      Klopt, maar het gaat hem niet enkel om vervanging van tellers.
                      Bij omschakeling van bijvoorbeeld enkelvoudig naar dubbelvoudig tarief verandert enkel de teller en is er verder geen aanpassing noodzakelijk.
                      Als die verwarming op een afzonderlijk circuit zit voor een nachttarief en nu bij op het circuit dag/nacht moet komen, dan is er ook een verandering in schema mogelijk.

Nu ja ... mogelijks hebben ze daar specifieke overeenkomsten/regels voor en hopelijk geen extra kosten.
                      Ook is niet elke installatie identiek.

Hier ooit een andere teller gehad op verzoek van de maatschappij (kleiner model) en daardoor moest de kabel naar de zekeringkast iets langer zijn, dat was ook op eigen kost.
                      Canon EOS Digital
                      BD0479BE

Comment

Een verandering aan het eendraadschema mag altijd, je moet in je dossier bijvoegen.

Zijn installatie wijzigt niet : accumulatiekachels waren er al en blijven er.

Enkel zal hij het apart zekeringkastje voor die accumulatiekachel(s) / boiler afkoppelen en die verzetten naar de gewone zekeringskast. Er wordt dus geen nieuwe kring bijgemaakt.

Of uit de toelichting :

Nota nr 12 aan de erkend organismen

Definitie van het begrip “belangrijke uitbreiding”

Tot nu toe werd er nog geen bepaling gegeven van de belangrijke wijzigingen en uitbreidingen.

Een eerste bepaling wordt hier gegeven :

Onder “belangrijke uitbreiding” wordt het feit verstaan tenminste “een nieuwe kring te installeren vanaf het verdeelbord”.

Om de voorwaarden na te komen, die door het AREI worden opgelegd, dient er aan het begin van de installatie een algemene automatische differentieelstroominrichting geplaatst te worden met een gevoeligheid van 300 mA.
                        Als de nieuwe kring een badkamer, wasruimte, stortbad of wasmachine voedt, wordt er een tweede differentieelstroominrichting geplaatst met grote of zeer grote gevoeligheid (≤ 30 mA).
                        Bovendien moet er een aardelektrode zijn conform de in het AREI voorgeschreven waarden. Indien de aardelektrode een spreidingsweerstand heeft van meer dan 30 ohm, zal ze aangevuld worden om de weerstandwaarde te verlagen tot onder die grens.
                        Slechts in uitzonderlijke gevallen waar het moeilijk blijkt beneden deze waarde te dalen, zal een waarde van meer dan 30 ohm, maar minder dan 100 ohm geduld worden. Evenwel zijn in dit geval de voorschriften van art. 86.7 van toepassing; een of meerdere differentieelschakelaars moeten op de kringen geplaatst worden volgens het belang van de wijziging.
                        Wat betreft het eendradig schema en het opstellingsschema van de elektrische installatie, mag men zich beperken tot het aangeven van de wijzigingen die aan de elektrische installatie werden aangebracht; op het eendradig schema zal het oude deel aangeduid worden door een kadertje met de vermelding “oude installatie”
                        Artikel 3.

Ingeval van een wijziging die niet als belangrijk kan beschouwd worden of van een uitbreiding die niet aanzienlijk is, is het opstellen van een nieuw eendraadschema niet verplicht; een bondige beschrijving van de verandering of de uitbreiding volstaat.

Deze beschrijving, met vermelding van de naam, hoedanigheid en adres van degene of degenen die verantwoordelijk zijn voor de uitvoering van het werk, moet door hen gedateerd en ondertekend worden.
                        Bijlage 4 geeft, ten titel van inlichting, een voorbeeld van een bondige beschrijving van een onbelangrijke wijziging en van een niet-aanzienlijke uitbreiding van de elektrische installatie. Het adres van de plaats waar deze elektrische installatie wordt verwezenlijkt is vermeld op het eendraadschema.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Empe Bekijk bericht
                          Enkel zal hij het apart zekeringkastje voor die accumulatiekachel(s) / boiler afkoppelen en die verzetten naar de gewone zekeringskast. Er wordt dus geen nieuwe kring bijgemaakt.
                          Dan komen in de gewone zekeringkast toch extra zekeringen?
                          De leidingen blijven inderdaad, maar het schema van de zekeringkast verandert.
                          Maar goed, als dit niet als een aanpassing aanzien wordt.
                          Canon EOS Digital
                          BD0479BE

Comment

Dan komen in de gewone zekeringkast toch extra zekeringen?
                            De leidingen blijven inderdaad, maar het schema van de zekeringkast verandert.
                            Maar goed, als dit niet als een aanpassing aanzien wordt.
                            Toen ik vier jaar geleden mijn zekeringkast heb laten keuren (ivm. plaatsen zonnepanelen)
                            had ik helemaal geen schema van de kast nodig, enige vereiste was dat de interne bekabeling
                            minimaal 10mm² was en dat de verliesstroomschakelaars werkten zoals het hoorde.
                            doorlussing van de kast is hier volledig met stroomrails, is dus 16mm² en het splitsen van de fasen en nul
                            naar de aparte rijen met zekeringen heb ik dan ook maar met 16mm² doorverbonden.
                            er is zelfs geen schema van de kast en er zijn drie kringen op 3 X 400 volt+0 en 18 kringen mono waarvan 2 reserve, dus 16 gebruikte mono kringen.
                            Aansluiting is maal 400 volt 32Amp. +0

Comment

goh, als ik jullie bijdragen hier lees en dan naar mijn stokoude electrische dradenpuzzel hier kijk dan breekt het koude angstzweet mij gelijk uit !! .. kan men zich dat voorstellen .. een oude installatie (°1932) waar steeds "stukken en brokken" bij *aangebouwd* werden in de loop der jaren ? .. en een groot deel dan nog voor mijn tijd (op een zeker moment stonden hier 5 tellers op zo'n lange marmeren plaat, 3 oude en 2 in gebruik!) ... man, ik schiet er soms 's nachts wakker van !

edit (kent er iemand een degelijke vakman in deze materie in de streek van Halle, Brabant? LOL!)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                                Toen ik vier jaar geleden mijn zekeringkast heb laten keuren (ivm. plaatsen zonnepanelen)
                                had ik helemaal geen schema van de kast nodig, enige vereiste was dat de interne bekabeling
                                minimaal 10mm² was en dat de verliesstroomschakelaars werkten zoals het hoorde.
                                doorlussing van de kast is hier volledig met stroomrails, is dus 16mm² en het splitsen van de fasen en nul
                                naar de aparte rijen met zekeringen heb ik dan ook maar met 16mm² doorverbonden.
                                er is zelfs geen schema van de kast en er zijn drie kringen op 3 X 400 volt+0 en 18 kringen mono waarvan 2 reserve, dus 16 gebruikte mono kringen.
                                Aansluiting is maal 400 volt 32Amp. +0
                                Wij hebben hier ook onze oude (1978) zekeringkast volledig laten vernieuwen toen we zonnepanelen hebben laten plaatsen.
                                Ook meteen een nieuwe verliesstroomschakelaar laten plaatsen (heb er slechts ééntje voor de ganse installatie).
                                De installatie van de zonnepanelen werd gekeurd, de keurder keek eventjes naar de nieuwe kast, heeft de aarding gemeten, maar een échte keuring van de zekeringskast leek me dat toch niet te zijn.
                                Of zou het dat wel geweest zijn zonder dat ik dat wist of merkte ?
                                Die nieuwe kast oogt veel mooier, ordentelijker, dan de oude met afhangend deurtje, en ik voel me er precies beter/geruster bij ook, raar hé.
                                Last edited by Guest17; 18 november 2015, 13:35.

Comment

Working...
                                X