Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Electrabel - Nachttarief

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Electrabel - Nachttarief

Zonnepanelen installeren, warmtekrachtpompen installeren, ... allemaal goed en wel, maar pech voor de meeste appartementsbewoners die die keuze niet hebben of niet krijgen, behalve deze op het gelijkvloers.

Overschakelen op gas dan maar ? Dat wordt ook duurder en is ook eindig en je moet het toch eerst maar weer binnenbrengen en installeren. Als binnenkort de olieprijzen terug stijgen, de dollar nog wat sterker wordt, dan stijgt ook de gasprijs want die zijn gekoppeld.

Comment

Topvrouw Christine Lagarde van het IMF voorspelt dat lage olieprijzen nog jarenlang zullen aanhouden. En ik hoop dat ze het bij het rechte eind heeft.
      Zij heeft natuurlijk ook geen glazen bol.
      Alhoewel wij in de jaren dat we ongeveer 60 % meer moesten betalen ook nooit kou geleden hebben.
      Zolang mijn CV installatie op gasolie nog werkt hou ik ze.
      Mocht ze in de eerstkomende jaren de geest geven (is reeds 40 jaar in gebruik) dan wordt het gas.
      Electriciteit... geen haar op mijn hoofd dat er aan denkt, vooral niet wanneer ik iemand van de schoonfamilie, die verwarmt met elektriciteit, het laatste jaar hoor klagen en zagen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
        Ik hoor toch regelmatig mensen klagen dat ze op strenge winterdagen in de problemen komen, vooral tijdens het WE als ze meer verwarming nodig hebben.
        Is dan toch niet slecht om over meer uren te beschikken om te kunnen laden?
        Of zie ik dat verkeerd?

En heb je daarbuiten nu ook tweevoudig tarief voor de rest?
        Hier zitten we met het grootste deel van ons verbruik tijdens het daltarief.
        Heb dit ook al gehoord van mensen maar die regelen hun accumulatoren verkeerd af.
        Hier bij ons in huis is het altijd héél warm (daar houden wij nu eenmaal van), liever de verwarming aanzetten dan een trui aandoen.
        Nog nooit in die 25 jaar hebben wij problemen gehad dat de accumulatoren het niet zouden kunnen halen, zelfs in een hele strenge winter.

Jawel ik heb daarbuiten ook nog tweevoudig tarief

grts
        Sieg
        Voor meer foto's ; www.sieg.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
          Het is ook wel zo dat je met het specifieke nachttarief voor verwarming nooit iets van die kosten kan recupereren door zonnepanelen te plaatsen, want tijdens die uren schijnt de zon nooit.
          Iemand die nu dus elektrisch verwarmt met accumulatie (kachels of vloerverwarming) kan de kostprijs van de verwarming zelf niet verlagen door te investeren in zonnepanelen.
          Wij hebben ook zonnepanelen liggen Bart en die zijn genoeg voor ons gebruik van overdag op te vangen.

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
          En de zonnepanelen moeten een zo juist mogelijk vermogen om het jaarlijks verbruik op 0 te krijgen, teveel is ook niet goed, want dan zal je meer netvergoedingen moeten betalen.
          Hetgeen je schrijft klopt niet, want onze "slimme" regering berekend je netvergoeding niet op basis van hetgeen je op het net steekt maar op basis van welke omvormer je hangen hebt.
          Totaal onlogisch uiteraard ! Iemand met een zware omvormer die praktisch al zijn elektriciteit die door de panelen worden gegenereerd opgebruikt betaald een pak meer dan iemand met een lichte omvormer die zijn gegenereerde elektriciteit volledig op het net plaatst.

grts
          Sieg

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Empe Bekijk bericht
            Nee Sieg, in koude periodes zal je ook overdag enkele uurtjes uitsluitend nachttarief hebben (en zal je accumulatiekachel bijladen). Je weet dat misschien niet, maar het is (was) zo, je kan dat opvragen bij je netbeheerder (die hebben hun eigen periodes). Vergeet ook niet dat de tijdsperiode voor uitsluitend nachttarief niet dezelfde is als die voor nachttarief via de dubbele meter, het echte uitsluitend nachttarief krijg je voor zo'n 8 tot 9 uur per dag en het is de netbeheerder die beslist hoe die 8 tot 9 uur verdeeld worden, wanneer die starten en wanneer die eindigen en hoe ze gesplitst worden in de echte koude winterperiodes.

Die aparte nachtmeter(kast) gebruik je best als die er al lag, maar om die eerst aan te kopen, aan te (laten) sluiten is dikwijls niet eens rendabel.

Het nut is ook : als je thuiskomt na een periode afwezig te zijn geweest, dan kan je je accumulatiekachel direkt opladen (na ski vakantie of weekendje weg of zo) en hoef je niet te wachten tot 's nachts. Dat is alleszins veel goedkoper dan via je dagweerstand te moeten verwarmen in zo'n situaties (meeste accumulatiekachtels hebben dat).

Een boiler idem. Als je met kinderen of tieners in je huis dan kan je voorraad warm water opgeraken, wat dan ? Wachten tot het nacht is ? Nee, je kan dan op je schakelkast de switch op manueel zetten (die zal 's nachts wel automatisch terug op auto gezet worden door de netbeheerder).

Mijn gedacht is dat ze zelfs dat nachttarief tijdens het weekend (dubbele teller) liefst zouden willen afschaffen en dat het nu de juiste tijd daarvoor is, vergeten we niet dat dat nog stamt van Steve Stevaert (2004 gestemd en in 2007 ingevoerd), de huidige regeringsploeg lijkt wel gebeten om alle ' rode ' verwezenlijkingen af te schaffen.
            Ik heb hier een aparte nachttariefteller en een dubbel uurs tarief liggen.
            Op mijn nachttarief liggen de accumulatiekachels en 1 grote boiler.

Op mijn dubbel uur tarief ligt uiteraard al de rest van het huis + nog een kleine boiler.

Tevens heb ik zonnepanelen liggen die genoeg zijn om mijn dagtarief eruit te halen.

Dus misschien is de beste oplossing dan wel dat ik die nachttariefteller gewoon laat afsluiten ?

grts
            Sieg

Comment

Het belachelijkste vanal vind ik dat ze proberen om de mensen te laten omschakelen naar elektrische auto's.
              En net met die elektriciteitsprijzen beginnen ze een loopje te maken totdat het bijna onbetaalbaar wordt
              Het moet toch niet meer gekker worden toch ....

grts
              Sieg

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                Het belachelijkste vanal vind ik dat ze proberen om de mensen te laten omschakelen naar elektrische auto's.
                En net met die elektriciteitsprijzen beginnen ze een loopje te maken totdat het bijna onbetaalbaar wordt
                Het moet toch niet meer gekker worden toch ....

grts
                Sieg
                Daar komt nog bij dat ze ooit nog een manier moeten verzinnen om de elektrische auto's op een vergelijkbare manier te belasten zoals ze dat nu doen met de accijnzen op brandstof.
                Dat is ook een reden waarom aardgas op dit ogenblik voordeliger is als autobrandstof, daar hebben ze de accijnzen nog niet bijgerekend.
                Al die belastingen zijn nodig om de staatskas op peil te houden, als de accijnzen op autobrandstoffen wegvallen, dan is er een heel groot probleem met de begroting.
                Je mag er dus wel zeker van zijn dat ze al op zoek zijn naar een manier om dat probleem aan te pakken.

Als je bij de elektriciteitsprijs in verhouding dezelfde taksen telt dan zal een elektrische wagen per afgelegde kilometer ook een stuk duurder worden.
                Maar omdat je een elektrische auto thuis kan laden kunnen ze die taks niet zomaar bij op de elektriciteitsfactuur zetten, anders wordt elektriciteit helemaal onbetaalbaar (dat wordt het nu al voor heel wat mensen).
                http://barthuysmans.smugmug.com/
                BD0338BE

Comment

Waar is de tijd van voor de "vrijmaking" van de markt, vrijmaking waardoor de elektriciteit pakken goedkoper ging worden . Nu ja, de stroomprijs op zich is misschien wel gedaald, maar als die straks nog zo'n 25% van de prijs vertegenwoordigt.... Zonder dan nog rekening te houden met de vrijwel overal gestegen gemeentebelastingen (door het wegvallen van de dividenden die de gemeenten ontvingen van Electrabel). Je betaalde vroeger dus in feite een stukje gemeentebelasting onrechtstreeks via je el. rekening, of dat logisch was is ook een vraag.
                  BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                  Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

Comment

Ik heb hier een aparte nachttariefteller en een dubbel uurs tarief liggen.
                    Op mijn nachttarief liggen de accumulatiekachels en 1 grote boiler.

Op mijn dubbel uur tarief ligt uiteraard al de rest van het huis + nog een kleine boiler.

Tevens heb ik zonnepanelen liggen die genoeg zijn om mijn dagtarief eruit te halen.

Dus misschien is de beste oplossing dan wel dat ik die nachttariefteller gewoon laat afsluiten ?

grts
                    Sieg
                    Die aparte nachttariefteller(kast) kan je gewoon zo laten, die kost je toch niets. Er is dan ook geen financieel voordeel om die te laten afsluiten, in het appartement dat ik net gekocht heb staat er ook al jaren zo eentje niets te doen; de vorige eigenaar had zijn accumulatie kachel ook op de dubbeltariefteller aangesloten (gewoon lekker even de kabel doorgeknipt en die dan verbonden naar de zekeringkast voor het gewone gebruik).

Die boiler zou ik dan weer wel op de dubbeltariefmeter laten werken, met zo'n automatische sturing met 3 posities : OFF, Automatisch en Manueel. Op automatisch zal je netbeheerder het signaal geven om bij te laden (bij mij bv. rond 0:30 h.. Moest je onverwacht overdag zonder warm water vallen, dan zet je de schakelaar op manueel en je boiler zal opwarmen (in het weekend dan ook op nachttarief).

Heel waarschijnlijk heeft Nete daar meer kennis van.

Comment

Ik volg dat hier heel aandachtig om de zeer eenvoudige reden dat ik een gewoon dubbel tarief heb ttz één dagteller en één nachtteller, beiden afzonderlijk (twee gigantische kasten in mijn kelder!). maar als ik eea goed begrijp dan ben ik hier gechareld ?
                      Mijn nachttarief (met destijds verplichte vaste aansluiting, warm water boiler) stijgt dus naar gewoon, klassiek nachttarief enkel voor warm water maar al de rest van mijn woning blijft aan de volle pot aangerekend ?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                        Ik volg dat hier heel aandachtig om de zeer eenvoudige reden dat ik een gewoon dubbel tarief heb ttz één dagteller en één nachtteller, beiden afzonderlijk (twee gigantische kasten in mijn kelder!). maar als ik eea goed begrijp dan ben ik hier gechareld ?
                        Mijn nachttarief (met destijds verplichte vaste aansluiting, warm water boiler) stijgt dus naar gewoon, klassiek nachttarief enkel voor warm water maar al de rest van mijn woning blijft aan de volle pot aangerekend ?
                        Dat is de prangende vraag : krijgt zo'n uitsluitend nachtteller dan ook de sturing en tijdsperiodes als de nachtteller op een TUT teller ... ik weet het niet, ik hoop het maar twijfel erg.

Voor alle duidelijkheid :

NT = Normaal Tarief (dagtarief aan normale prijs)
                        TUT = Tweevoudig Uur Tarief (dagtarief aan hogere prijs + nachttarief)
                        UNT = Uitsluitend Nacht Tarief (verlaagd nachttarief en strikt beperkte gebruiksuren)

en daar kan je ' meterkast ' achter plaatsen. Meerdere combinaties dus mogelijk.

Zit je met NT + UNT, dan zal je kostprijs per Kwh. worden gelijkgezet met dat van het tarief van de TUT-nachttarief en verandert er verder waarschijnlijk niets (dus geen nachttarief overdag in de weekends en feestdagen).

Wel gelijke lasten maar geen gelijke lusten ? Wellicht wordt dat nog rechtgetrokken of verduidelijkt. Wie weet laat men dan toe dat toestellen op de UNT via een stopcontact mogen worden aangesloten en niet meer direkt en vast, dan kan je tenminste tijdens de nacht je was en plas doen aan lager tarief.

Zoals vaak : iets faktureren gaat vlotjes, iets uitleggen of een dienst verlenen is vaak moeilijker.

Ik kan een soap vertellen over de laatste weken om voor de eerste keer een electriciteitsleverancier te vinden en het contract echt rond te krijgen, de fakturatiedienst weet niet wat de ledendienst doet en vice versa, de ene dienst zit op een betaalnummer en de andere een gewoon nummer, fakturatie kan mij na 2 dagen al een faktuur sturen voor mijn EAN nr. aansluiting, maar de ledendienst meldt dat er die EAN code niet klopt, enz....
                        Last edited by Empe; 14 november 2015, 22:10.

Comment

Als ik dus de nieuwe tarieven aangesmeerd krijg dan heb ik er nut bij om gewoon alles over boord te laten kieperen en één TUT (fopspeen haha) te laten zetten ... alleszins één kast minder in mijn kelder ?

edit: is deze nieuwe tariffering geldig voor alle providers ? want de tellers, dat is toch bij Eandis ? één dubbele teller kost mij toch minder huur dan 2 ?? ja toch ?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Empe Bekijk bericht
                            Die aparte nachttariefteller(kast) kan je gewoon zo laten, die kost je toch niets.
                            Op voorwaarde dat je die teller laat afsluiten, anders betaal je er een vaste vergoeding voor.

Comment

Inderdaad Geert
                              Nachttarief valt weg en enkel piek en dal blijven over
                              Maar deze stijgen ook allebei nog eens in prijs.

grts
                              Sieg

Maar wat is dan het gunstigst? Nacht tarief of dubbel tarief?
                              Zouden ze dan niet beter die dingen gaan sturen naar gelang er overschot gemaakt wordt, met name bij veel zon of wind.
                              Volgens mij is de tijd met nachtoverschot verleden tijd, en stamt deze nog uit het verleden toen verlichting de enige grote verbruiker was.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                                Volgens mij is de tijd met nachtoverschot verleden tijd, en stamt deze nog uit het verleden toen verlichting de enige grote verbruiker was.
                                Eerder uit de tijd dat de kerncentrales nog werkten...

Comment

Working...
                                X