Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Windows 10: wie heeft het aangedurfd?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: Windows 10: wie heeft het aangedurfd?

    Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
    Zouden er écht nog zijn die dit niet doen !?!?
    te veel fuzz voor wat het waard is.

    een partitie is niet echt een 'fysieke' scheiding. Dat is hetzelfde als een lijn op uw tafel trekken en zeggen dat de ene helft van u is en de andere van uw vrouw. Maar als de poten van onder uw vrouw haren helft doorzakken staat ook uwe kant scheef. Maw: Als uw c: fysiek crashed is uwen d: ook onbereikbaar.
    Tegen virussen en fouten in het OS waarbij een re-install nodig is, is het natuurlijk wel een goede manier. Maar een backup van uw data blijft altijd aangewezen.

    Oorspronkelijk geplaatst door stefaand Bekijk bericht
    Dat hoeft niet: gewoon de bestaande schijf in meerdere partities verdelen. Zo doe ik het ook altijd: goedkoop en effectief. Hierdoor mag je besturingsysteem-partitie gewoon naar de ****** worden geholpen door een virus of zo en dan zet je enkel de backup van je besturingssysteem terug en staan je data veilig op je andere partitie.
    niet veilig dus i.v.m. fysieke crashes.
    Last edited by Guest5; 15 augustus 2015, 12:20.

    Comment


    • Re: Windows 10: wie heeft het aangedurfd?

      Oorspronkelijk geplaatst door fhuppel Bekijk bericht
      een partitie is niet echt een 'fysieke' scheiding. Dat is hetzelfde als een lijn op uw tafel trekken en zeggen dat de ene helft van u is en de andere van uw vrouw. Maar als de poten van onder uw vrouw haren helft doorzakken staat ook uwe kant scheef. Maw: Als uw c: crashed is uwen d: ook onbereikbaar.
      De twee enige keren dat ik gegevens massaal kwijt was is door het crashen van de schijf.
      De eerste keer was ik echt helemaal alles kwijt en toen heb ik mijn lesje geleerd. Dat is al heel lang geleden want het was een schijf van een 104 Mb denk ik.
      Vanaf toen heb ik van alles tenminste één copie. Vroeger waren dat zelfs nog CD's.... , nu zijn het allemaal schijven.
      Met een partitie kan je wel relatief eenvoudig het besturingssysteem hernieuwen als er hardnekkige beestjes in zitten.
      " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Verstraete)

      Comment


      • Re: Windows 10: wie heeft het aangedurfd?

        Oorspronkelijk geplaatst door fhuppel Bekijk bericht
        te veel fuzz voor wat het waard is.

        een partitie is niet echt een 'fysieke' scheiding. Dat is hetzelfde als een lijn op uw tafel trekken en zeggen dat de ene helft van u is en de andere van uw vrouw. Maar als de poten van onder uw vrouw haren helft doorzakken staat ook uwe kant scheef. Maw: Als uw c: fysiek crashed is uwen d: ook onbereikbaar.
        Tegen virussen en fouten in het OS waarbij een re-install nodig is, is het natuurlijk wel een goede manier. Maar een backup van uw data blijft altijd aangewezen.



        niet veilig dus i.v.m. fysieke crashes.
        Dat is ook niet de bedoeling hiervan. Je maakt van je documenten immers een backup op een externe drager, zoals ik schreef. Bij Skitch was het geval dat hij bang was dat de vorige installatie (OS + bestanden op dezelfde partitie) door de Windows 10 update om zeep werd geholpen. Als hij een gescheiden systeem had en het mislukt alsnog, dan had hij heel eenvoudig een image van de OS-partitie snel terug kunnen zetten, zonder dat de data overschreven werd met oudere data van een oudere backup.

        Niet veilig, maar nog altijd wel gemakkelijker bij software calamiteiten en zelfs bij een fysieke calamiteit kan je dan heel snel de nieuwe schijf indelen en de backups voor het OS en je bestanden weer terugzetten naar de corresponderende partities. Ik heb al veel vrienden gehad met een software crash en opnieuw moesten installeren en dom waren om de schijf gewoon te formatteren met uiteraard catastrofale gevolgen voor hun data die op dezelfde partitie/schijf stonden en zich afvroegen waar de data naar toe was....

        Zoals ik al zie is het de bedoeling ook je documenten partitie naar een EXTERNE drager te backuppen. Een schijf kan altijd crashen, maar met dit systeem is een herstel op een nieuwe schijf een stuk gemakkelijker en overzichtelijker.
        Canon 17-55 EF-S IS USM F2.8

        Comment


        • Re: Windows 10: wie heeft het aangedurfd?

          Oorspronkelijk geplaatst door stefaand Bekijk bericht
          Dat is ook niet de bedoeling hiervan. Je maakt van je documenten immers een backup op een externe drager, zoals ik schreef. Bij Skitch was het geval dat hij bang was dat de vorige installatie (OS + bestanden op dezelfde partitie) door de Windows 10 update om zeep werd geholpen. Als hij een gescheiden systeem had en het mislukt alsnog, dan had hij heel eenvoudig een image van de OS-partitie snel terug kunnen zetten, zonder dat de data overschreven werd met oudere data van een oudere backup.

          Niet veilig, maar nog altijd wel gemakkelijker bij software calamiteiten en zelfs bij een fysieke calamiteit kan je dan heel snel de nieuwe schijf indelen en de backups voor het OS en je bestanden weer terugzetten naar de corresponderende partities. Ik heb al veel vrienden gehad met een software crash en opnieuw moesten installeren en dom waren om de schijf gewoon te formatteren met uiteraard catastrofale gevolgen voor hun data die op dezelfde partitie/schijf stonden en zich afvroegen waar de data naar toe was....

          Zoals ik al zie is het de bedoeling ook je documenten partitie naar een EXTERNE drager te backuppen. Een schijf kan altijd crashen, maar met dit systeem is een herstel op een nieuwe schijf een stuk gemakkelijker en overzichtelijker.
          mijn excuses voor het niet begrijpend lezen.

          Comment


          • Re: Windows 10: wie heeft het aangedurfd?

            Oorspronkelijk geplaatst door stefaand Bekijk bericht
            Skitch blijkbaar niet...die moest 450 GB data backuppen voordat hij aan de update begon. Overigens is dit ook niet vanzelfsprekend met kant-en-klare laptops/notebooks. Daar staat het besturingsysteem gewoon op 1 enkele partitie (wel een hidden restore-partitie, maar die reset gehele boel, waardoor de gehele partitie met OS en data wordt gewist). Het eerste wat ik doe met dit soort dingen is gewoon de boel volledig eraf smijten en opnieuw en logisch indelen en installeren.
            Dat is uit de jaren stillekes !! ... Mijn Asus laptop 2013, initialiseerde onder W7 home premium, propertjes met "Hidden system reserved(EFI), OS, Data en hidden recovery" partities ... daar is compleet niets mis mee ! wat er "logisch" kan zijn om dat vanaf scratch terug op te bouwen naar "hetzelfde"(?) ontgaat mij volledig, tenzij men enkel de recovery partitie de nek wil omwringen ! .... trouwens, zulke indelingen, dat deden een hoop laptops 10 jaar geleden al ! (HP/Compaq) ... en de recovery CD's die je brandt na initialisatie die resetten just nul de botten die herstellen de toestand zoals je 'm geinitialiseerd hebt, 4 partities incluis. Wel zonder al de rommel die je achteraf oppleurt ...
            .. enne FYI als men onder W7/8/8.1 de locaties voor de User bestanden verplaatst naar een ander volume/partitie, zoals dat onder deze versies van Windows "legaal" kan ttz zonder bijkomende hacking, dan verdient het aanbeveling om bij belangrijke OS ingrepen, deze toestand tijdelijk terug te draaien. Hoedanook ...
            Hoe ge naar een "hidden image disk partitie" schrijft onder windows(?) moet ge eens duidelijker toelichten want "hidden" partities krijgen onder windows niet eens een disk drive letter toegewezen ... en tevens de voordelen aanhalen waarom die partitie "hidden" zou moeten zijn ...

            Comment


            • Re: Windows 10: wie heeft het aangedurfd?

              Oorspronkelijk geplaatst door fhuppel Bekijk bericht
              te veel fuzz voor wat het waard is.

              een partitie is niet echt een 'fysieke' scheiding. Dat is hetzelfde als een lijn op uw tafel trekken en zeggen dat de ene helft van u is en de andere van uw vrouw. Maar als de poten van onder uw vrouw haren helft doorzakken staat ook uwe kant scheef. Maw: Als uw c: fysiek crashed is uwen d: ook onbereikbaar.
              ....
              neen ... niet onvoorwaardelijk .. een kort door de bocht opmerking: de gecrashte schijf monteren als "slave" in een ander systeem laat in de meeste gevallen toe om probleemloos uw data op de ex-D te recupereren ..

              Comment


              • Re: Windows 10: wie heeft het aangedurfd?

                Op mijn Toshiba laptop het wachten een beetje beu, via een link (https://www.microsoft.com/nl-nl/soft...load/windows10) de versie 10 gedownload en de update opgestart. Gaat vrij vlot tot 83% (en 35% instellingen configureren). Nu is al ongeveer gedurende een uur enkel nog iets beweging te zien in het lichter en donkerder worden van het grijze gedeelte van de cirkel die de restpercentage aangeeft.
                Hoe lang kan dit duren en zou een gedwongen heropstart hier soelaas brengen of de zaak helemaal om zeep helpen ? (ik heb een donkerbruin vermoeden dat de zaak gewoon "hangt" en dat ik binnen 24 uur nog altijd met die 83% zal zitten).
                BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                Comment


                • Re: Windows 10: wie heeft het aangedurfd?

                  Iets te vroeg "gevreesd", intussen is er eindelijk nog wat beweging in gekomen en zitten we aan 91%
                  BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                  Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                  Comment


                  • Re: Windows 10: wie heeft het aangedurfd?

                    Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                    Dat is uit de jaren stillekes !! ... Mijn Asus laptop 2013, initialiseerde onder W7 home premium, propertjes met "Hidden system reserved(EFI), OS, Data en hidden recovery" partities ... daar is compleet niets mis mee ! wat er "logisch" kan zijn om dat vanaf scratch terug op te bouwen naar "hetzelfde"(?) ontgaat mij volledig, tenzij men enkel de recovery partitie de nek wil omwringen ! .... trouwens, zulke indelingen, dat deden een hoop laptops 10 jaar geleden al ! (HP/Compaq) ... en de recovery CD's die je brandt na initialisatie die resetten just nul de botten die herstellen de toestand zoals je 'm geinitialiseerd hebt, 4 partities incluis. Wel zonder al de rommel die je achteraf oppleurt ...
                    .. enne FYI als men onder W7/8/8.1 de locaties voor de User bestanden verplaatst naar een ander volume/partitie, zoals dat onder deze versies van Windows "legaal" kan ttz zonder bijkomende hacking, dan verdient het aanbeveling om bij belangrijke OS ingrepen, deze toestand tijdelijk terug te draaien. Hoedanook ...
                    Hoe ge naar een "hidden image disk partitie" schrijft onder windows(?) moet ge eens duidelijker toelichten want "hidden" partities krijgen onder windows niet eens een disk drive letter toegewezen ... en tevens de voordelen aanhalen waarom die partitie "hidden" zou moeten zijn ...
                    Hoeft niet als je geen zin hebt erin...Je kunt heel gemakkelijk zowel die hidden EFI system reserved als je OS partitie gemakkelijk met Acronis en Ghost naar een hidden partitie schrijven en indien nodig ook ervan lezen om eventueel terug te zetten. Opstarten van USB-stick of CD met Acronis of Ghost en copy maken of terugzetten.
                    Canon 17-55 EF-S IS USM F2.8

                    Comment


                    • Re: Windows 10: wie heeft het aangedurfd?

                      Zou het toch een 24 uur (of 48 uur) operatie zijn ? Staat nu alweer méér dan een uur op 91% (en 67 % instellingen configureren).
                      Ik wist niet dat er zoveel "instellingen" waren op mijn laptop
                      BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                      Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                      Comment


                      • Re: Windows 10: wie heeft het aangedurfd?

                        Het zal ergens tussenin worden denk ik: nu 68%, dus ongeveer 1% per uur en nog 32% te gaan.
                        Hopelijk draait de 10 na installatie "iets" vlotter.
                        BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                        Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                        Comment


                        • Re: Windows 10: wie heeft het aangedurfd?

                          Stond bij mij toch ook zo'n 4 uur te draaien.

                          Comment


                          • Re: Windows 10: wie heeft het aangedurfd?

                            Hij heeft een inspanning gedaan: ik heb al mijn iconen terug, zelfs mijn vorige achtergrond, maar wat ik ook aanklik, er gebeurt helemaal niks. Of toch: de iconen in de taakbalk onderaan kan ik verslepen als ik wil.
                            Als dat zo ellendig blijft: kan ik nog terug ? (win 8.1) ?

                            Bon, om 21 uur kan ik toch terug werken, weliswaar trager dan in win8.

                            En om 21u10 lijkt alles OK en zelfs snediger dan Win8. De diesel lijkt gerodeerd.
                            Last edited by nete; 15 augustus 2015, 20:08.
                            BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                            Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                            Comment


                            • Re: Windows 10: wie heeft het aangedurfd?

                              Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
                              Ik wist niet dat er zoveel "instellingen" waren op mijn laptop
                              Dat zijn al die SEPA instellingen.
                              Canon EOS Digital
                              BD0479BE

                              Comment


                              • Re: Windows 10: wie heeft het aangedurfd?

                                Na een kleine dag gebruik: ziet er best OK uit, alles werkt, nadat ik het geduld kan opbrengen om zo'n 4 minuten met mijn vingers te zitten draaien bij het opstarten. Dat is wel een afknapper. Ik heb er Advanced Uninstaller eens op los gelaten, heeft het register 11% verkleind, en het gaat al iets vlotter. Maar het blijft oertraag tegenover win8 (2 à 2,5 keer trager dan win8)
                                BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                                Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                                Comment

                                Working...
                                X