Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Mogelijkheden wandel gps.

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Mogelijkheden wandel gps.

Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
    Ik ga je niet tegenspreken, maar ik heb altijd gedacht dat navigatie van punt tot punt wel kon met topografische kaarten, maar dat navigatie naar een stad, straat, huisnummers enz niet mogelijk was... of heb ik dat nu zo verkeerd voor .
    Dat klopt. Adressen kan je bij de topo niet opzoeken. Je kan echter thuis perfect WPs aanmaken of, als je ook een andere kaart hebt, eerst daar zoeken en na een "go to..." terug naar de topokaart switchen. Het is niet omdat je geen adres kan opzoeken dat de kaart niet routable is.

BTW, mijn Garmin topo Benelux is van 2010 of zo, het kan bij nieuwe kaarten mogelijk wel. Op de OSM kaarten kan het ook.
    bye, Maurice
    https://on4bam.com/
    Nikon D7500

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door on4bam Bekijk bericht
      Dat klopt. Adressen kan je bij de topo niet opzoeken. Je kan echter thuis perfect WPs aanmaken of, als je ook een andere kaart hebt, eerst daar zoeken en na een "go to..." terug naar de topokaart switchen. Het is niet omdat je geen adres kan opzoeken dat de kaart niet routable is.

BTW, mijn Garmin topo Benelux is van 2010 of zo, het kan bij nieuwe kaarten mogelijk wel. Op de OSM kaarten kan het ook.
      Sorry voor het reageren.
      Last edited by Guest17; 15 april 2015, 15:21.

Comment

Ik heb mijn GPS altijd bij als we een stad/land bezoeken. Bij de voorbereidingen voor citytrip of langere vakantie heb ik alle bezienswaardigheden als waypoints in de GPS zitten. Aangezien we ook altijd een uitgewerkte dagindeling hebben is het enkel de zaak om het volgende WP te kiezen en er naartoe te wandelen. In Japan hadden we niet echt zonder gekund omdat we op de meeste plaatsen niet eens de straatnamen (als ze er al waren) konden lezen. Niet 1 keer verkeerd gelopen maar wel met opzet "alternatieve routes" genomen.
        Ook handig om te zien waar de dichtste McDo of Starbucks is ;-) En ook om de (huur)auto terug te vinden als je een hele dag hebt rondgelopen.
        bye, Maurice
        Nikon D7500

Comment

In BaseCamp @ OSM van http://freizeitkarte-osm.de/garmin/en/release.html
          http://users.telenet.be/photo-memori...nosmzoeken.png

Comment

Ik heb dus gisteren een splinternieuwe Garmin GpsMap64 op de kop getikt, met de Topo kaarten Benelux
            en nog nieuw in de doos en met nog 18 maanden garantie, dat voor slechts 160€.

Iemand een idee waar ik stadskaarten (met info over bezienswaardigheden enz.) kan kopen of downloaden
            of heeft het pak city navigator europe dat in zich?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
              Iemand een idee waar ik stadskaarten (met info over bezienswaardigheden enz.) kan kopen of downloaden
              Even de eerdere posts overlopen. OSM e.d. hebben deze info.
              bye, Maurice
              Nikon D7500

Comment

Ik heb dus gisteren een splinternieuwe Garmin GpsMap64 op de kop getikt, met de Topo kaarten Benelux
                en nog nieuw in de doos en met nog 18 maanden garantie, dat voor slechts 160€.

Sorry dat ik goeie raad wilde geven.
                Last edited by Guest17; 15 april 2015, 15:22.

Comment

Ik heb dus gisteren een splinternieuwe Garmin GpsMap64 op de kop getikt, met de Topo kaarten Benelux en nog nieuw in de doos en met nog 18 maanden garantie, dat voor slechts 160€..............
                  Proficiat.
                  Veel plezier gewenst met dit mooie toestel.
                  En nu nooit meer de weg kwijt.
                  " Leven is slecht voor de gezondheid. " (Jacques Brel )

Comment

Veel geluk ermee Geert. Ben zelf zo gene wandelaar, wel een loper en die kennen best hun parcours op voorhand hé.
                    Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Even de eerdere posts overlopen. OSM e.d. hebben deze info.
                      Heb ik gelezen Maurice, zoals gezegd is dat mijn eerste draagbaar gps toestel,
                      kan je mij wat tips geven hoe en waar ik dat het beste kan doen, en wat de beste sites zijn
                      met betrouwbaar kaartmateriaal, ik weet het, eerst leren gaan en dan pas lopen
                      Bestaat er niet het risico dat je bepaalde dingen binnen haalt wat je liever niet in dat toestel wil hebben?
                      Of is dat allemaal veilig, hoe zit het bv. met de rechten op dat kaartmateriaal, is dat legaal?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Skitch Bekijk bericht
                        Proficiat.
                        Veel plezier gewenst met dit mooie toestel.
                        En nu nooit meer de weg kwijt.
                        Je zou er mee lachen Skitch, maar verleden jaar was ik toch wel mijn auto kwijt zeker, ik had deze in Frankrijk (Uzes) even buiten de stad gezet,
                        maar wij vonden deze langs geen kanten meer terug, toch wel twee uur gezocht voor we deze terug vonden, kom dat tegen......

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door enero Bekijk bericht
                          Veel geluk ermee Geert. Ben zelf zo gene wandelaar, wel een loper en die kennen best hun parcours op voorhand hé.
                          Zelf ook geen "echte" wandelaar hoor Pol, maar na wat ik daar in Frankrijk eens heb gezien lijkt het mij wel een handig ding
                          om bv. in een stad te navigeren naar bekende punten, zoals gezegd heb ik in een bepaalde stad (ook Uzes) gezien
                          dat je daar gewoon een stadskaart met de bezienswaardigheden kon inladen bij de toeristische dienst, je gaf je toestel af,
                          en één minuut later stond dat er reeds op geladen, maar beperkt tot een paar merken denk ik waaronder Garmin.
                          Zal wel niet voor iedere stad zo zijn denk ik, maar dat leek mij wel echt handig.

Comment

Heb ik gelezen Maurice, zoals gezegd is dat mijn eerste draagbaar gps toestel,
                            kan je mij wat tips geven hoe en waar ik dat het beste kan doen, en wat de beste sites zijn
                            met betrouwbaar kaartmateriaal, ik weet het, eerst leren gaan en dan pas lopen
                            Bestaat er niet het risico dat je bepaalde dingen binnen haalt wat je liever niet in dat toestel wil hebben?
                            Of is dat allemaal veilig, hoe zit het bv. met de rechten op dat kaartmateriaal, is dat legaal?
                            1. OSM kaarten zijn gratis en legaal
                            OpenStreetMap is open data, licensed under the Open Data Commons Open Database License (ODbL).
                            You are free to copy, distribute, transmit and adapt our data, as long as you credit OpenStreetMap and its contributors. If you alter or build upon our data, you may distribute the result only under the same licence. The full legal code explains your rights and responsibilities.
                            The cartography in our map tiles, and our documentation, are licensed under the Creative Commons Attribution-ShareAlike 2.0 license (CC BY-SA).
                            2. Downloads en installatie is zeer eenvoudig en kan van de sites die hier al gegeven werden. Via deze site kan je ofwel een land kiezen uit de dropdowns ofwel zelf vakjes selecteren. Je krijgt dan een mail met de downloadlink. Op sommige ogenblikken is de server druk in de weer en moet je een tijdje wachten eer je kaart gemaakt is.
                            Je kan ze downloaden als exe file en installeren in mapsource en/of basecamp (gratis bij Garmin te downloaden) of als .img zodat je de file retstreeks naar je GPS kan schrijven. Let op dat je je andere kaart(en) niet overschrijft. Ik denk dat de 64 meerdere kaarten tegelijk ondersteund dus als je je kaart een herkenbare naam geeft is dat zeer handig. Ik heb nu gmapsupp_EU0115.img op de GPS, De OSM kaart van Europa die ik in januari 2015 heb geinstaleerd. OSM_de0614.img is dan de Duitse kaart die we verleden jaar gebruikt hebben.

Kaart materiaal is zeker betrouwbaar en eens je goed overweg kan met je GPS en je ontdekt een fout of nieuwe straat, pad dan kan je mits een account te maken op osm het stukje track uploaden.

Over de veiligheid moet je je even veel zorgen maken dan over Windows updates of updates voor je antivirus... zo goed als geen dus.

BTW, JaVaWa is een mooi stukje software dat je de mogelijkheid geeft om de gegevens van je kaarten aan te passen. Dit is voor Garmin kaarten niet van toepassing maar voor OSM is het onmisbaar.
                            Een kaart heeft steeds een ID nummer en bij osmkaarten is dat 2000 (bij Garmin heeft elke kaart een uniek nummer). Je kan via JaVaWa dan zelf elke kaart een nieuw ID geven (2001, 2002... voor elke kaart) en ook de naam aanpassen. Alle OSM kaarten heten "OSM generic routable" ik geef ze dan de naam OSM generic routable(Belgium), OSM generic routable(NOR) zodat ze herkenbaar zijn bij de kaartsettings in het menu op de GPS. De Noorse kaart staat nu uitgeschakeld en wordt bij het starten dus niet geladen.
                            Last edited by on4bam; 15 april 2015, 15:39. Reden: JaVaWa info toegevoegd
                            bye, Maurice
                            Nikon D7500

Comment

1. OSM kaarten zijn gratis en legaal

2. Downloads en installatie is zeer eenvoudig en kan van de sites die hier al gegeven werden. Via deze site kan je ofwel een land kiezen uit de dropdowns ofwel zelf vakjes selecteren. Je krijgt dan een mail met de downloadlink. Op sommige ogenblikken is de server druk in de weer en moet je een tijdje wachten eer je kaart gemaakt is.
                              Je kan ze downloaden als exe file en installeren in mapsource en/of basecamp (gratis bij Garmin te downloaden) of als .img zodat je de file retstreeks naar je GPS kan schrijven. Let op dat je je andere kaart(en) niet overschrijft. Ik denk dat de 64 meerdere kaarten tegelijk ondersteund dus als je je kaart een herkenbare naam geeft is dat zeer handig. Ik heb nu gmapsupp_EU0115.img op de GPS, De OSM kaart van Europa die ik in januari 2015 heb geinstaleerd. OSM_de0614.img is dan de Duitse kaart die we verleden jaar gebruikt hebben.

Kaart materiaal is zeker betrouwbaar en eens je goed overweg kan met je GPS en je ontdekt een fout of nieuwe straat, pad dan kan je mits een account te maken op osm het stukje track uploaden.

Over de veiligheid moet je je even veel zorgen maken dan over Windows updates of updates voor je antivirus... zo goed als geen dus.

BTW, JaVaWa is een mooi stukje software dat je de mogelijkheid geeft om de gegevens van je kaarten aan te passen. Dit is voor Garmin kaarten niet van toepassing maar voor OSM is het onmisbaar.
                              Een kaart heeft steeds een ID nummer en bij osmkaarten is dat 2000 (bij Garmin heeft elke kaart een uniek nummer). Je kan via JaVaWa dan zelf elke kaart een nieuw ID geven (2001, 2002... voor elke kaart) en ook de naam aanpassen. Alle OSM kaarten heten "OSM generic routable" ik geef ze dan de naam OSM generic routable(Belgium), OSM generic routable(NOR) zodat ze herkenbaar zijn bij de kaartsettings in het menu op de GPS. De Noorse kaart staat nu uitgeschakeld en wordt bij het starten dus niet geladen.
                              Bedankt voor je antwoord Maurice, ik ben nu momenteel Frankrijk aan het binnen halen.
                              Wat bedoel je met andere overschrijven?
                              Als ik nu dat .exe bestand binnen heb,hoe zet ik deze dan bv. in BaseCamp? Sorry voor mijn misschien domme vragen,
                              maar ik ben totaal een leek in dat soort dingen.
                              Ik kan daar bv. kiezen tussen Generic Routable en Generic Routable (new style), wat is daar het verschil?
                              Last edited by Guest42; 15 april 2015, 15:51.

Comment

Wat bedoel je met andere overschrijven?
                                Als ik nu dat .exe bestand binnen heb,hoe zet ik deze dan bv. in BaseCamp?
                                Overschrijven: Een gedownloade kaart (*.img) heeft altijd dezelfde filenaam. Als je dus Frankrijk als img file op je GPS zet en daarna ook nog bv. Duitsland dan moet je zorgen dat de kaarten een andere filenaam hebben. De standaardnaam (ook voor de garminkaarten) is gmapsupp.img. Heb je dus een gekochte Garmin Topo dan kan je die beter gmapsupp_topo.img o.i.d. noemen zodat je niet toevallig een andere kaart met gmapsupp.img op je GPS zet. Vandaar dat ik steeds een herkenbare naam meegeef.

De EXE file kan je als gewone installatie uitvoeren, de vragen beantwoorden en alles verloopt (normaal) probleemloos.
                                Last edited by on4bam; 15 april 2015, 16:03.
                                bye, Maurice
                                Nikon D7500

Comment

Working...
                                X