Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Mogelijkheden wandel gps.

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Mogelijkheden wandel gps.

Oorspronkelijk geplaatst door Mullie Bekijk bericht
    Vandaag eens de Oregon 650 en de GPSmap 64 beid Garmin in de handen gehad. We zouden gaan voor de Oregon 650 gaan echter we kwamen op duitse sites toch verschillende niet zo lovende beoordelingen tegen. Niet zozeer de hardware maar softwarematige. De Oregon 650 zou o.a. niet zo nauwkeurig zijn, regelmatig vastlopers hebben....iemand enige ervaring hiermee.
    Natuurlijk worden er tig van die dingen verkocht en de slechtere ervaringen bereiken het internet maar ik zou het jammer vinden als je straks zo'n ding in je handen hebt met dezelfde klachten...liever een goed voorbereide koop.
    In't kort. Nauwkeurigheid van de Oregon 6xx, perfect (bij geocaching is het prettig dat je zoekcirkel niet te groot moet zijn) Ontvangst GPS + Glonass
    Software problemen... sporadisch... Vastlopen en alleen uitzetten door batterijen te verwijderen, verleden week profiel veranderd omdat we een stukje autonavigatie nodig hadden.. blijkt dat het profiel geocaching overschreven was met de settings van "automotive". Het gaat meestal maanden goed (intensief gebruik) en dan is er plots een probleem. Vergeet niet dat het om complexe software gaat en die kan net als een PC al eens een probleem vertonen. Mijn Colorado 300 heeft ook vastlopers gehad en daarvan waren de mogelijkheden minder dan de Oregon. Ik zou hem alleszins niet meer kunnen missen.
    bye, Maurice
    https://on4bam.com/
    Nikon D7500

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door on4bam Bekijk bericht
      In't kort. Nauwkeurigheid van de Oregon 6xx, perfect (bij geocaching is het prettig dat je zoekcirkel niet te groot moet zijn) Ontvangst GPS + Glonass
      Software problemen... sporadisch...... Ik zou hem alleszins niet meer kunnen missen.
      Laat weer een ander beeld zien van de Oregon 6xx.. voor ons toch een belangrijke mening/ervaring van een BD lid. waar we wel waarde aan hechten.
      Dank je wel "on4bam".

@ Djivan:
      Vraag is natuurlijk of je dat nodig hebt bij wandelen/fietsen. Wanneer je slechtziend ben zal dit wel een voordeel zijn.
      Slechtziend zijn we niet...maar het is gewoon prettiger om naar een iets groter scherm te kijken....en wij vinden het een voordeel dat het een touchscreen is....Ieder het zijne toch.
      Last edited by Mullie; 2 mei 2015, 09:25. Reden: Aanvulling Djivan

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Mullie Bekijk bericht

@ Djivan:
        Slechtziend zijn we niet...maar het is gewoon prettiger om naar een iets groter scherm te kijken....en wij vinden het een voordeel dat het een touchscreen is....Ieder het zijne toch.
        Ik bedoelde hiermee gewoon dat een groot scherm beter is voor iemand die minder goed ziet, maar een groot scherm = groter toestel = minder handig.
        Maar sorry dat ik mijn mening schreef, het zal niet meer gebeuren.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
          Ik bedoelde hiermee gewoon dat een groot scherm beter is voor iemand die minder goed ziet, maar een groot scherm = groter toestel = minder handig.
          Goed zien of niet goed zien, ik vind een groter scherm (heb ikzelf niet, vond ik te duur) meer overzicht geven. Bij lange wandeltochten in mij onbekende streken heb ik meestal toch ook een papieren kaart mee vanwege het totaal overzicht dat deze biedt.
          http://www.smuttynose.nl

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door olivetti Bekijk bericht
            Goed zien of niet goed zien, ik vind een groter scherm (heb ikzelf niet, vond ik te duur) meer overzicht geven. Bij lange wandeltochten in mij onbekende streken heb ik meestal toch ook een papieren kaart mee vanwege het totaal overzicht dat deze biedt.
            Dat is vanzelfsprekend toch, niet alleen wegens het overzicht, maar je GPS zal maar eens defect raken tijdens een wandeling.
            Of één van de batterijen geeft de geest.
            Een papieren kaart heb ik nog maar weinig defect weten raken .

Comment

Vind ik ook Ivan, en een aanraak scherm heeft blijkbaar ook zijn nadelen, zo hoor ik dat het echt niet handig is als je dat tegen je vest laat hangen enz.
              De 64 serie van Garmin met knoppen is in het begin wat moeilijk, maar eenmaal je het door hebt vrij handig. Mijn gedacht hé.

Comment

Je hoeft je bij mij niet te verontschuldigen hoor...het is jouw mening...geen enkel probleem.

We hebben beiden toestellen in de hand gehad en vinden de Oregon veel prettiger in de hand liggen...iets minder dik...denk dat ze wat formaat betreft niet veel afwijken...de GPSMAp met antenne en daarnaast de Oregon.
                Zelf vind het werken met de toetsen niks...een ander vindt de Touch niks...dat kan...had ook gelezen dat de Touch makkelijk reageert op aanraken als die ergens tegen aan bungelt...Is natuurlijk ook een zaak om de juiste plek te zoeken om hem te laten "bungelen".
                Voor ons is de keuze in ieder geval makkelijk...een Oregon 6xx.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                  Vind ik ook Ivan, en een aanraak scherm heeft blijkbaar ook zijn nadelen, zo hoor ik dat het echt niet handig is als je dat tegen je vest laat hangen enz.
                  Je kan je scherm automatisch laten vergrendelen na xx seconden. Je moet dan wel een bepaalde toets indrukken om alles weer vrij te geven.
                  Geen idee van de 64 maar de nieuwe toestellen hebben een massa settings om alles te personaliseren. Het is dan ook belangrijk (zoals met alles) om die goed na te kijken en in te stellen (vergelijk het met een goede camera.

Kijk voor een overzicht hier
                  bye, Maurice
                  Nikon D7500

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door olivetti Bekijk bericht
                    Een papieren kaart raadplegen en bij hebben is altijd een pluspunt als je met GPS werkt.
                    In moeilijke gebieden zoals de bergen en grote wouden zou een handig kompas niet misstaan. De zon is niet altijd van de partij.
                    " Leven is slecht voor de gezondheid. " (Jacques Brel )

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Skitch Bekijk bericht
                      Een papieren kaart raadplegen en bij hebben is altijd een pluspunt als je met GPS werkt.
                      In moeilijke gebieden zoals de bergen en grote wouden zou een handig kompas niet misstaan. De zon is niet altijd van de partij.
                      Een papieren kaart hebben wij nooit mee bij (op vakantie soms wel zo'n toeristenkaartje op een foldertje). Een kompas (elektronisch en/of magnetisch) zit in de meeste GPSen ook. Wel vreemd om in Groenland het noorden niet op 0/360 graden te zien liggen (magnetische deviatie omdat het magnetische noorden nu eenmaal niet op N90°) ligt.

Hier loopt het zo'n vaart niet maar R02/20 van Zaventem is ondertussen toch R01/19.
                      Last edited by on4bam; 3 mei 2015, 11:21.
                      bye, Maurice
                      Nikon D7500

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                        Ik ben een leek voor wandel GPSen.

Kan er mij iemand eens verklaren wat de voordelen zijn van een aparte GPS (makkelijk 300-500€) ten opzichte van de smartphone.

De App OnRoute voor nederlandse wandelkaarten is alvast gratis.
                        Ik lees her en der dat één van de voordelen ligt in de batterijduur. Dat kan ik oplossen met een knijpkat of een externe batterij die mijn telefoon kan bijladen.
                        Trouwens, een wandeling van een uur of 4 moet toch lukken met een iPhone of Samsung S4mini.
                        Duidelijk niemand die erom heen kan, Tommie1.

Dat een smartphone alle kan, is intussen duidelijk.
                        Waarom zijn er nog boeken en cd's, afstandsbedieningen, kompassen, zakagenda's, spiegels, gps'en, computers, camera's, kranten, ... op de markt wanneer je alles met je smartphone kan doen?

Soit, ik heb vorig jaar ook een fiets gps gekocht. Werkt zalig.
                        Woonachtig in een nieuwe omgeving, leer ik de streek heel makkelijk kennen. Geen onhandige papieren kaarten meer openvouwen, of plannetjes uitprinten.
                        Hij stuurt me niet via de snelste (drukke) autobaan, maar ik kan kiezen tussen veldweggetjes of secundaire banen. Ik kom langs plaatsen waar ik anders nooit zou komen.
                        De meerwaarde is niet de typische gps functie: van A naar B gaan.
                        Maar wel:
                        - me een random rondrit laten fietsen op basis van het aantal km of duurtijd: trainen met elke keer andere baantjes.
                        - laps berekenen, uitdagen voor snellere tijden op de volgende lap
                        - leuke graphs met hoogteverschillen
                        - me vrij laten rijden terwijl hij alles opneemt, en als ik verdwaal me terug naar huis brengt
                        - je kan er hartslagmeter en toestanden aan koppelen voor sportievelingen die het willen.
                        - duidelijke aanduidingen die handig zijn voor het fietsen
                        - ritten die anderen doen makkelijk downloaden en je uitdagen om ze beter te rijden
                        - veel punctueler dan de gps van een kameraad die eens met smartphone meefietste (heel raar om op het einde aan een ander aantal km te komen).
                        - speciaal met houder voor fiets gemaakt, in tegenstelling tot smartphone waar je een afzonderlijke dure houder moet kopen die niet zo goed fit, en waarbij je smartphone in de modder valt bij het mountainbiken.

En het heeft zeker geen € 300 gekost...

Akkoord ja, je zal apps hebben die hetzelfde proberen te evenaren... maar je moet dan ook al een smartphone hebben.
                        Soit, er is ook nog steeds een grote groep mensen zonder smartphone, die het misschien nooit zullen kopen. Maar die wel willen wandelen of fietsen.

Ik heb er voorlopig nog geen nieuwe kaart opgezet. Maar ik kan hem eigenlijk ook te voet gebruiken in een stad. Nog niet gedaan, maar kom.

Comment

Working...
                        X