Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Messen slijpen, maar hoe?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Messen slijpen, maar hoe?

Gewoon hier op zoals ze het al 100 jaar doen bij wijze van spreken.
    Altijd vlijmscherp en geen gepruts gedurende een half uur om een mes te slijpen.
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
      Altijd vlijmscherp en geen gepruts gedurende een half uur om een mes te slijpen.
      Dit is een goed stuk materiaal voor courant gebruik, maar af en toe moeten messen wel vakkundig geslepen worden.
      Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door enero Bekijk bericht
        Dit is een goed stuk materiaal voor courant gebruik, maar af en toe moeten messen wel vakkundig geslepen worden.
        Ik gebruik dat ook, maar dat is om de scherpe kant even terug te zetten. Als je je mes intensief gebruikt, dan moet je elk jaar toch even iets meer doen en de hoek terug goed slijpen.

Een mes is pas echt scherp als je het haar van je armen droog kan wegscheren. Met die Lansky lukt me dat wel.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door HEYLO Bekijk bericht
          Zo'n messen kan ik me niet veroorloven. Helaas. Daarom de arduin.
          Niks mis met een arduin, maar de structuur moet echt fijn zijn. Nadien stroppen, en je mes is scherp.
          Het verschil tussen een goedkoop en duur mes is.... Merknaam en hardheid van het staal.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door HEYLO Bekijk bericht
            Zo'n messen kan ik me niet veroorloven. Helaas. Daarom de arduin.
            Zo'n messen koop je ook maar één keer in je leven, als hobbykok kan ik me niet voorstellen dat die ooit helemaal op gaan zijn , die blijven ook stukken langer scherp dan goedkopere (lees zachte staalsoorten ) messen.

Doe dat met Japanse messen die een Rockwelhardheid van 60 en erboven hebben en je wetstaal is er aan voor de moeite...

Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
            Ik gebruik dat ook, maar dat is om de scherpe kant even terug te zetten. Als je je mes intensief gebruikt, dan moet je elk jaar toch even iets meer doen en de hoek terug goed slijpen.

Een mes is pas echt scherp als je het haar van je armen droog kan wegscheren. Met die Lansky lukt me dat wel.
            Zo'n Lansky dingetje is echt wel niet zo slecht dat klopt ! Wel een beetje geduldig werk maar dat loont. Ik verwacht wel dat die normale steentjes niet echt jaren zullen meegaan, diamantversies zijn dan wel de betere misschien... Nu ik gebruik meestal m'n normale stenen, als ik echt begin te merken dat de snede echt niet meer perfect is hou ik me eens een avondje bezig met die Lansky, een monkey proof manier om de hoek netjes constant en correct te zetten , iets wat ik uit de hand toch moeite mee heb...
            Last edited by RDB; 23 maart 2015, 18:59.
            1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

Comment

Als ik een professionele slijperij wil starten, dan zal ik dat niet met zo'n Lansky setje doen, dat klopt.

Ik heb het diamant setje gekocht en een goede patattenschiller doe je op 10 minuutjes.
              Een koksmes dat niet helemaal ver***** is, duurt 15-20 minuten.
              Daarna is regelmatig wetten op een keramische wetstaaf voldoende voor 1-2 jaar afhankelijk van de kwaliteit van het staal.

Comment

Hmmm ... dan heb ik meer geluk dan jij, we hebben hier messen dat ongeveer 30 jaar oud zijn en die zijn vlijmscherp zonder ooit van die speciale tools gebruikt te hebben.
                Ik beweer niet dat die tooltjes geen nut hebben, ik zie gewoon niet in wat deze mij als meerwaarde zouden kunnen bieden.
                Een goed mes correct gebruiken, wat gaat er dan meer mis mee dan wat botter worden?
                Canon EOS Digital
                BD0479BE

Comment

Ik heb een schilmesje (aardappelmesje).
                  Het mesje is 42 jaar oud....en ik schil er nog zonder moeite de aardappelen mee
                  (Stainless Steal England - Prestige)
                  Ubi bene, ibi patria.
                  BD0388BE
                  Een website

Comment

Hmmm ... dan heb ik meer geluk dan jij, we hebben hier messen dat ongeveer 30 jaar oud zijn en die zijn vlijmscherp zonder ooit van die speciale tools gebruikt te hebben.
                    Ik beweer niet dat die tooltjes geen nut hebben, ik zie gewoon niet in wat deze mij als meerwaarde zouden kunnen bieden.
                    Een goed mes correct gebruiken, wat gaat er dan meer mis mee dan wat botter worden?
                    Dan betekent alleen dat jij de hoek op je wetstaal echt perfect goed kan houden.
                    Maar er is wel een verschil tussen scherp en vlijmscherp.
                    Probeer maar eens een hoekje van een krant af te snijden. Dat lukt alleen als alles goed zit.

Comment

Probeer maar eens een hoekje van een krant af te snijden. Dat lukt alleen als alles goed zit.
                      Keukenmes en krant snijden ... moet men daar een mes van 250€ voor kopen en daarna investeren in een duur slijpmechanisme?

Papier snijden is al helemaal niet zo goed voor een mes, maar buiten dit ben ik tevreden als mijn keukenmessen al mijn voeding perfect kunnen snijden.
                      Ja, ik snij soms ook eens in papier met een mes dat daarvoor niet bestemd is, maar daar de scherpte mee testen is niet echt wat in mijn gedachten komt.
                      Canon EOS Digital
                      BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
                        Ik heb een schilmesje (aardappelmesje).
                        Het mesje is 42 jaar oud....en ik schil er nog zonder moeite de aardappelen mee
                        (Stainless Steal England - Prestige)
                        Je zou zeggen: als je er mee tegen een rots zou staan aanschurken, dat het bot wordt, maar soms vraag ik me af in hoeverre een staalhard mes bot kan worden door er patatten mee te schillen.
                        Toch kan het. Blijkbaar.

En in hoeverre mag een mesje bot worden?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door anonymous Bekijk bericht
                          Je zou zeggen: als je er mee tegen een rots zou staan aanschurken, dat het bot wordt, maar soms vraag ik me af in hoeverre een staalhard mes bot kan worden door er patatten mee te schillen.
                          Toch kan het. Blijkbaar.

En in hoeverre mag een mesje bot worden?
                          Dan vraag ik me af wat mensen met hun messen aanvangen?
                          Groenten zijn toch ook geen rotsen.
                          Vlees is ook geen rots.

Ik zal je eerlijk zeggen dat ik twee messen heb van ex SOS Piet
                          Mijn oud aardappelmesjes is scherper en ligt beter in de hand dan dat schilmes(je) van Piet.
                          Over zijn kookpotten heb ik totaal geen klagen.

Ik heb een goedkoop mes van den Aldi en dat snijdt als vergif zeggen ze thuis.
                          Dat snijdt brood, vlees, groenten en noem maar op

Als ik de prijzen bekijk van die dure merken?
                          Hoe kunnen die dan bot worden als je nooit tegen rotsen aanschurkt?
                          Ubi bene, ibi patria.
                          BD0388BE
                          Een website

Comment

Hoe zou het toch komen dat koks en beenhouwers om de paar tellen hun mes bijwetten?
                            Of hoe zou het komen dat de barbier zijn scheermes langs de scheerriem trekt?

Nu gaan ze dat hier op BD ook nog eens in twijfel trekken manman........

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
                              Dan vraag ik me af wat mensen met hun messen aanvangen?
                              Groenten zijn toch ook geen rotsen.
                              Vlees is ook geen rots.

Ik zal je eerlijk zeggen dat ik twee messen heb van ex SOS Piet
                              Mijn oud aardappelmesjes is scherper en ligt beter in de hand dan dat schilmes(je) van Piet.
                              Over zijn kookpotten heb ik totaal geen klagen.

Ik heb een goedkoop mes van den Aldi en dat snijdt als vergif zeggen ze thuis.
                              Dat snijdt brood, vlees, groenten en noem maar op

Als ik de prijzen bekijk van die dure merken?
                              Hoe kunnen die dan bot worden als je nooit tegen rotsen aanschurkt?
                              Die messen worden ook niet echt bot.
                              De snede van het mes 'kartelt' en dat is juist het idee van een wetstaal: dit slijpt niet, maar de snede van het mes wordt terug recht gezet.
                              Hetzelfde idee voor een klassiek scheermes met een leren riem.
                              Echter staal is hard (mij is ooit een 'GLOBAL' op de grond gevallen krek in 2 stukken. ) en kan kleine microbreuken na verloop van tijd krijgen: dan is het tijd om te slijpen met een steen ed. want rechtrzetten met een staal helpt dan niet meer.

YMMV
                              Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                                Hoe zou het toch komen dat koks en beenhouwers om de paar tellen hun mes bijwetten?
                                Of hoe zou het komen dat de barbier zijn scheermes langs de scheerriem trekt?

Nu gaan ze dat hier op BD ook nog eens in twijfel trekken manman........
                                Tja, Geert, sommigen stellen alles in vraag hé …
                                Gelijk welk mes dien je te slijpen , het is eigenlijk vrij simpel , de betere en duurdere messen zijn minder snel bot dan de goedkopere. Je hebt scherp en je hebt heel scherp , ik zou zeggen snij eens heel rijpe tomaten met een vers geslepen kwaliteitsmes ( geslepen zodat je het als scheermes kan gebruiken bedoel ik dan ) , en snij dan eens met een mes die al een tijdje niet meer hebt geslepen ( maar toch nog heel scherp lijkt ). Als je het verschil niet merkt dan moet je gewoon een mes kopen in de Ikea en als je daar tevreden mee bent des te beter. Ik wens iets beters in elk geval.
                                Onder kwaliteitsmessen versta ik dan merken als Global ( alhoewel te duur in tegenstelling tot de kwaliteit vlgs mij , heb er zo een stuk of 4 liggen die ik eigenlijk nooit meer gebruik… ) , Wusthof , Zwilling , Kai Shun ( prijs/kwaliteit voor mij de betere )
                                1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

Comment

Working...
                                X