Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Met 1 loon kun je niet meer alleen wonen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #31
    Re: Met 1 loon kun je niet meer alleen wonen

    De prijs van huizen is nogal sterk gestuurd door vraag en aanbod.

    Als "de mensen" dat niet meer kunnen betalen, dan zulln de prijzen voor langere tijd stagneren of zelfs dalen.
    Die grote stijgingen van lonen, inflatie en vastgoed zijn voorbij.

    Daarom geloof ik niet meer in het kopen van vastgoed om het te verhuren.
    Je hebt serieuze huurrisicos (leegstand, slechte betalers, mensen die de boel afbreken), stevige onderhoudskosten, en een heel beperkte waardestijging.
    Als er minder mensen huizen en appartementen kopen om te verhuren zakken de prijzen ook.

    Comment


    • #32
      Re: Met 1 loon kun je niet meer alleen wonen

      Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
      En zo is het !
      Als ik zie welke huizen en welke luxe ze tegenwoordig hebben ...
      Als ik zie met welke auto's ze de dag van vandaag allemaal rijden ...
      Als ik zie waar ze naartoe op vakantie moeten/willen gaan ....
      enz .......
      Tevens hebben ze nu de luxe van een lening aan te gaan met een belachelijk lage rente, was in mijn tijd toch heel wat anders.
      Plus ze krijgen bonussen voor alles en nog wat, heb ik nooit gehad toen ik jong was ....

      grts
      Sieg

      Wie is "ze"?
      Als ik zie wie tegenwoordig nog een nieuwbouw zet, dan zijn dat veelal 40ers die hard werken en veel meer dan gemiddeld verdienen.

      Comment


      • #33
        Re: Met 1 loon kun je niet meer alleen wonen

        Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
        Wie is "ze"?
        Als ik zie wie tegenwoordig nog een nieuwbouw zet, dan zijn dat veelal 40ers die hard werken en veel meer dan gemiddeld verdienen.
        Dan moet U eens wat meer rondkijken ;-)

        grts
        Sieg
        Voor meer foto's ; www.sieg.be

        Comment


        • #34
          Re: Met 1 loon kun je niet meer alleen wonen

          Of ze hebben een oprotpremie of voorschot op de erfenis gekregen.

          Comment


          • #35
            Re: Met 1 loon kun je niet meer alleen wonen

            Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
            Wie is "ze"?
            Als ik zie wie tegenwoordig nog een nieuwbouw zet, dan zijn dat veelal 40ers die hard werken en veel meer dan gemiddeld verdienen.
            Klopt langs geen kanten, zeker niet overal. Ga maar gerust eens kijken in diverse nieuwe verkavelingen, praktisch allemaal mensen van rond de 30, wel tweeverdieners, dat geef ik toe.
            Ik heb het er onlangs nog over gehad met de vertegenwoordiger van een woningbouwfirma en die had het ook over tweeverdieners tussen 25 en 35 jaar.
            Ik heb het dan wel over verkavelingen 'op den buiten', en dat is toch waar velen zo graag wonen hé .
            Misschien is in de rand van bvb. Brussel, Antwerpen, Gent, Brugge en andere wel wat duurder, en zijn het daar dikverdienende veertigers, dat weet ik niet.

            Maar ik geef de meeste van mijn voorgangers gelijk, nu willen de jonge mensen een paar dikke auto's, enkele dure reizen per jaar, alles van PC, over laptop tot tablet en smarphone...kortom ze willen leven zoals hun ouders die wel reeds een loopbaan van 40 jaar of meer achter de rug hebben... en dat lukt jammer genoeg (of moet ik schrijven, gelukkig) niet.
            Last edited by Guest17; 17 januari 2015, 15:17.

            Comment


            • #36
              Re: Met 1 loon kun je niet meer alleen wonen

              Hier in de ruime rand rond Brussel is de grond nog duurder, of veel kleiner, en dan likt dat niet met een modaal loon.
              Maar als die allebei 100.000€ van thuis mee krijgen, dan gaat dat ineens een stuk makkelijker hé. En geloof me, dat gebeurt meer dan je denkt.

              Comment


              • #37
                Re: Met 1 loon kun je niet meer alleen wonen

                Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                Hier in de ruime rand rond Brussel is de grond nog duurder, of veel kleiner, en dan likt dat niet met een modaal loon.
                Maar als die allebei 100.000€ van thuis mee krijgen, dan gaat dat ineens een stuk makkelijker hé. En geloof me, dat gebeurt meer dan je denkt.
                Komaan zeg, 100.000 euro...je gaat je kinderen toch geen aalmoes geven hé .

                Comment


                • #38
                  Re: Met 1 loon kun je niet meer alleen wonen

                  Er wordt weer flink wat veralgemeend over "mijn" generatie.

                  Ik schets graag m'n eigen situatie (30j - we werken beiden full-time sinds ons 23e).
                  Wij hebben gehuurd & gespaard tot we 29 waren; op heel die periode 2 vliegtuigreizen gemaakt (décadent, ik weet het - oa. 350 euro betaald voor heen/terugtickets naar LA...). Vorig jaar een bescheiden huis gekocht met een eigen inbreng van 140k euro. Ondertussen hebben we beiden een bedrijfswagen, het 2ehands Golfje dat we in 2012 met ons spaargeld kochten omdat ik in Brussel ging werken mag weg.

                  Wie in de omgeving van Brussel wil wonen moet niet al te zot doen, zelfs met een bovengemiddeld inkomen.
                  Feit is wel dat wij veel meer comfort hebben dan onze ouders aan deze leeftijd (op zich is dat ook maar normaal...).
                  Over het algemeen niet snel onder de indruk.

                  Comment


                  • #39
                    Re: Met 1 loon kun je niet meer alleen wonen

                    140k sparen in 6 jaar is weinigen gegeven...

                    Comment


                    • #40
                      Re: Met 1 loon kun je niet meer alleen wonen

                      Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                      140k sparen in 6 jaar is weinigen gegeven...
                      Dan moet je inderdaad een loon hebben dat boven het gemiddelde zit, zo'n 1900 euro per maand opzij zetten zit er voor mij niet in, dat is meer dan het nettoloon dat ik maandelijks op mijn rekening krijg (en dan moet ik elk jaar nog belastingen bijbetalen omdat ze te weinig afhouden, maar sinds ik die woonlening terugbetaal is dat bedrag wel een stuk lager geworden...).
                      Misschien hebben de ouders dan mee "gesponsord" om aan die 140.000 euro te geraken (maar daar hebben wij geen zaken mee).

                      Maar als je twee redelijke inkomens hebt, en je leeft zuinig, dan is het wel mogelijk om zoveel te sparen.
                      Als je samenwoont en beiden werkt dan moet je ook maar één keer huishuur, verwarming en andere nutsvoorzieningen betalen.
                      Als je van één loon al die kosten aftrekt, dan blijft er heel wat minder over om te sparen.
                      Bij heel wat mensen blijft er dan helemaal niets meer over, en dan kan je nooit een eigen woning kopen, dan zit je vast aan die huishuur (geen geld gespaard = geen lening bij de meeste banken).
                      Als dan om een of andere reden het inkomen vermindert (werkloos, ziek, pensioen...) dan denk ik dat het erg moeilijk wordt om rond te komen.
                      Als je dan een eigen woning hebt die afbetaald is, dan zit je financieel gezien een heel stuk comfortabeler.
                      Last edited by Black B@ndit; 17 januari 2015, 21:39.
                      http://barthuysmans.smugmug.com/
                      BD0338BE

                      Comment


                      • #41
                        Re: Met 1 loon kun je niet meer alleen wonen

                        Voor een belangrijk deel gerealiseerd dankzij familiale steun langs de kant van mijn echtgenote, zij het niet in monetaire vorm. Zelf ben ik "met mijn gat in de boter gevallen" qua werkgever/sector...

                        Maar goed, mijn punt was eigenlijk dat veel mensen in mijn directe omgeving (ie. 30ers) al héél gelukkig zijn als ze een huis kunnen kopen. Dat "ze" daarbij een dikke wagen moeten hebben, al de nieuwste gadgets, 2x per jaar op reis moeten etc.. dat klopt gewoon niet.
                        Over het algemeen niet snel onder de indruk.

                        Comment


                        • #42
                          Re: Met 1 loon kun je niet meer alleen wonen

                          Nog wat reacties die hier passen:
                          Forum voor alle off-topic postings, postings die dus absoluut NIETS met fotografie te maken hoeven hebben. Lees de specifieke forumregels erop na in de sticky posting.
                          Ubi bene, ibi patria.
                          BD0388BE
                          Een website

                          Comment


                          • #43
                            Re: Met 1 loon kun je niet meer alleen wonen

                            Oorspronkelijk geplaatst door ThierryM Bekijk bericht
                            Voor een belangrijk deel gerealiseerd dankzij familiale steun langs de kant van mijn echtgenote, zij het niet in monetaire vorm. Zelf ben ik "met mijn gat in de boter gevallen" qua werkgever/sector...

                            Maar goed, mijn punt was eigenlijk dat veel mensen in mijn directe omgeving (ie. 30ers) al héél gelukkig zijn als ze een huis kunnen kopen. Dat "ze" daarbij een dikke wagen moeten hebben, al de nieuwste gadgets, 2x per jaar op reis moeten etc.. dat klopt gewoon niet.
                            Inderdaad.
                            Al ben ik soms toch verwonderd hoe mensen hun prioriteiten leggen.
                            Een collega hier is 45, en huurt nog altijd. Heeft wel een moto, en gaat elk weekend uit in dure restaurants.
                            Een huis is te duur....
                            Maar zo heeft iedereen zijn prioriteiten. Tot die kerel op pensioen gaat. Dan zal hij een stevig stapje terug moeten zetten.

                            Comment


                            • #44
                              Re: Met 1 loon kun je niet meer alleen wonen

                              Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                              Inderdaad.
                              Al ben ik soms toch verwonderd hoe mensen hun prioriteiten leggen.
                              Een collega hier is 45, en huurt nog altijd. Heeft wel een moto, en gaat elk weekend uit in dure restaurants.
                              Een huis is te duur....
                              Maar zo heeft iedereen zijn prioriteiten. Tot die kerel op pensioen gaat. Dan zal hij een stevig stapje terug moeten zetten.
                              Soms zijn er dingen waar geen prioriteit kan worden aan gegeven, ze worden opgelegd.
                              1) Gezondheid. Al een paar keren voren gehad dat een spaarpotje voor een leuk bijkomend voorwerp, onderwerp plots volledig verdwijnt naar je gezondheid. Als ik alles op een hoopje leg van datgene ik gekocht, aangeschaft heb daarvoor, wel daar kan je verdikke al een aardig iets mee kopen.
                              2) Opvoeding van de kinderen
                              3) Basisvoeding
                              4) Basiskledij
                              5) Basisuitrusting in een huis om een minimale levensgenot te hebben
                              6) belastingen

                              Al de rest is dan leuk bij genomen.
                              https://www.fotospotter.be
                              Je suis content d’être heureux

                              Comment


                              • #45
                                Re: Met 1 loon kun je niet meer alleen wonen

                                Oorspronkelijk geplaatst door xafke Bekijk bericht
                                De prijzen voor aankoop van een woning zijn in Belgie het duurste van de hele wereld (en dat is dan nog een gemiddelde) want er zijn plaatsen waar de prijzen extreem hoog zitten maar dat heb je in het buitenland ook zoals bv londen en zo.

                                Probleem is de overwaardering en ook absurde vraagprijzen.
                                Maar in de praktijk verkopen die huizen niet meer gemakkelijk.

                                Zo was hier recent een huis te koop in straat, eenvoudige maar mooie rijwoning, geen garage, geen tuin, 3 verdiepen, interieur stijl jaren 70/80, recent opgefriste gevel en dubbel glas ramen maar voor de rest eigenlijk een oud kot zonder issolatie in de muren. Vraagprijs was aanvankelijk 375 000 euro LOL. En heeft lang tekoop gestaan.
                                Nu zitten er nieuwe mensen in en ik vroeg eens langs de neus weg hoeveel ze eigenlijk betaald hadden. Bleek het 215 000 euro te zijn + kosten voor notaris etc...
                                Groot verschil dus tussen vragen en krijgen.

                                Maar sowieso zijn de prijzen te hoog ivt wat je krijgt. Nieuwbouw is dan beterkoop maar nog duurder.
                                Als ik mijn loon bekijk wat ik kreeg toen ik starte als ik 19 was en de prijs van huizen in die tijd tov de verhouding loon/prijs woning nu....
                                De intrest stond in die tijd wel heel hoog. 8% en hoger wat eigenlijk niet meer afbetaalbaar is.
                                Nu zit de intrest gelukkig laag maar dat zal niet blijven duren.
                                Als die trend zich verder zet zullen mijn kleinkinderen niet meer in staat zijn om nog een woning te kunnen kopen zelfs niet met 2 inkomens binnen pakweg 15 jaar.

                                Mijn verwachting is dat het ofwel richting matiging zal gaan en de prijzen voor huizen op zijn minst zullen stagneren ofzelfs gaan dalen omdat er gewoonweg geen verkoop meer zal zijn.
                                Maar er is ook een ander mogelijkheid en dat is dat de trend zich verder zet en de "elite" zich hier komt vestigen in vlaanderen. Waardoor de prijzen nog hoger gaan uitvallen.

                                Doch ik denk dat we realistisch moeten zijn. De soep wordt niet zo heet gegeten als ze opgedient wordt. Maar het is zeker dat het er duurder op geworden is. Ook omdat onze standaard hoger is komen te liggen omdat we dat willen, maar erger nog, omdat we straks gaan moeten.
                                Oude huizen zonder issolatie zullen onder druk van de wetgever gemoderniseerd moeten worden. En dat zal ook de verkoopprijzen doen dalen.
                                Best zou nog zijn van die oude huizen gewoon af te breken en er hogere nieuwbouw op te zetten zodat er ook meer aanbod komt op de markt.
                                We moeten inzien dat we die oude boel niet moeten blijven koesteren en renoveren. Een normaal huis is gemaakt om pakweg 4 generaties te kunnen in wonen en dan is het tijd voor afbraak. Houtsceletbouw is zelfs maar gemaakt om 2 generaties in wonen.

                                In Brugge centrum is alles beschermd. Snap ik wel hoor. Toeristen en zo.... Maar de realiteit is dat die oude huizen een zware aanslag zijn op ons milieu inzake verwarming om nog niet te spreken van de gezondheidsrisicos. En zo staat Belgie vol.
                                Het duurste van de wereld ? Vandaar dat die Nederlanders in Antwerpen de prijzen de pan laten uitswingen... Blijkbaar is het daar spotgoedkoop voor die mannen...
                                En misschien ook eens kijken of er geen subsidie'ke te krijgen is voor een monument in Brugge : Als Verafstoot dat kan in Gent, moet dat in Brugge toch ook lukken ...

                                Het hangt er inderdaad gewoon vanaf waar je je prioriteiten legt. Hoeveel je verdient is uiteraard belangrijk, maar mijn wedde is zeker niet uitzonderlijk. En toen ik het appartement kocht, was ze zelfs super laag : mijn bruto toen, was stukken lager dan wat ik nu netto verdien... En nee : ik heb geen firmawagen, dus dat bijna 9 jaar VW Golf V'je betaal ik zelf...
                                Groeten,

                                Polleke

                                Comment

                                Working...
                                X