Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Financieel onafhankelijk, wat is dat?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #31
    Re: Financieel onafhankelijk, wat is dat?

    Oorspronkelijk geplaatst door Cheeta Bekijk bericht
    Mijn vrouw is financieel onafhankelijk (van mij),
    en ik ben financieel onafhankelijk (van m'n vrouw).
    We slapen dus (samen) op beide oren

    greetz
    Cheeta
    En gelukkig is dat bij ons ook zo..
    Leeft en LAAT LEVEN !

    Comment


    • #32
      Re: Financieel onafhankelijk, wat is dat?

      Oorspronkelijk geplaatst door Cheeta Bekijk bericht
      Mijn vrouw is financieel onafhankelijk (van mij),
      en ik ben financieel onafhankelijk (van m'n vrouw).
      We slapen dus (samen) op beide oren
      jullie zijn dus (af)hankelijk van elkaar en niet (on)afhankelijk.
      grt,bouk.
      wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
      http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
      https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

      Comment


      • #33
        Re: Financieel onafhankelijk, wat is dat?

        Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
        jullie zijn dus (af)hankelijk van elkaar en niet (on)afhankelijk.
        grt,bouk.
        even ter verduidelijking:
        soms hangt m'n vrouw af van mij ... maar niet financieel

        greetz
        Cheeta
        Light travels faster than sound. This is why some people appear bright, until you hear them speak.
        flickr

        Comment


        • #34
          Re: Financieel onafhankelijk, wat is dat?

          Oorspronkelijk geplaatst door Cheeta Bekijk bericht
          even ter verduidelijking:
          soms hangt m'n vrouw af van mij ... maar niet financieel

          greetz
          Cheeta
          ..en jij wellicht ook soms van haar.
          Leeft en LAAT LEVEN !

          Comment


          • #35
            Re: Financieel onafhankelijk, wat is dat?

            Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
            We zaten laatst met wat collega's wat te zeveren.

            Welke droom wouden we binnen een dikke 10 - 15 jaar realiseren.... (de meeste zijn jonge en minder jonge veertigers...)

            Er waren er een paar die "financieel onafhankelijk " wouden worden.

            Dan was de vraag natuurlijk hoeveel je naast je eigen huis nodig hebt daarvoor.
            Hoe beleg je het, en hoe haal je daar een inkomen uit.

            Persoonlijk zag ik een vastgoedbelegging niet direct zitten, omdat je als eigenaar zo veel miserie kan hebben met onvermogende huurders.

            Iemand suggesties, we zitten binnenkort terug samen, en dan dromen we verder.
            Meestal zijnde bedragen zo hoog dat we beseffen dat we nog efkes moeten doorwerken.
            Ik denk dat de meeste mensen al blij zijn dat ze rondkomen, laat staan dat ze kunnen sparen. En hoeveel % van de mensen heeft een eigen woning ?

            De mensen die nooit eigendom hebben (gehad) en nog huishuur moeten betalen als ze op pensioen zijn, zijn dikke sukkelaars jammer genoeg.
            Canon-man. Concerten en natuur.
            Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

            Comment


            • #36
              Re: Financieel onafhankelijk, wat is dat?

              Oorspronkelijk geplaatst door johan de man Bekijk bericht
              Ik denk dat de meeste mensen al blij zijn dat ze rondkomen, laat staan dat ze kunnen sparen. En hoeveel % van de mensen heeft een eigen woning ?

              De mensen die nooit eigendom hebben (gehad) en nog huishuur moeten betalen als ze op pensioen zijn, zijn dikke sukkelaars jammer genoeg.
              Het voorbeeld heb ik al dikwijls aangehaald Johan.
              En het heeft ook in de media gestaan met foto en al.
              Een koppel met één kind dat meer dan 3000 euro per maand optrekt en NIET toekomt.
              In welke wereld dat die leven snap ik niet.

              Maar ik denk en hoop dat dit een uitzondering is.
              Er zijn meer mensen die beantwoorden aan jouw voorbeeld.
              Ubi bene, ibi patria.
              BD0388BE
              Een website

              Comment


              • #37
                Re: Financieel onafhankelijk, wat is dat?

                Ik droom er soms van om de staatsloterij te winnen, maar ik ben te zuinig om een lot te kopen.
                ik ook....
                Dat we ze nog lang mogen "trekken".
                Nikon D4S - SB800 - 17-35 - 28-70 - 70-200VR - 50 1.4

                Comment


                • #38
                  Re: Financieel onafhankelijk, wat is dat?

                  Interessant topic.

                  Je moet eerst en vooral je oogkleppen durven afzetten.

                  Want als je enkel kijkt naar België, dan is de kans heel groot dat je nooit "financieel onafhankelijk" zal kunnen zijn. Daarvoor ligt de levensduurte hier te hoog.

                  Maar! Als je op je 45-50 alles in-cash'ed, en je vertekt naar een vergeten hoekje van deze planeet, dan is de kans zeer reëel dat je rijkelijk kan leven, tot het einde van je dagen.

                  Voor de meesten gaat dat "vergeten hoekje" echter niet aantrekkelijk klinken. "Haa nee" zeggen ze dan "want dan moet ik mijn luxe opgeven". Maar wat is dat; luxe? Naar een grote TV kunnen zien, met 99 posten en niks interessants op? In de file staan met je Porche? Van de "natuur" genieten in CenterParks? Of is het lekker warm in je living van een glas wijn genieten? (In dit laatste geval; er al eens bij stilgestaan dat wij bijna altijd onszelf binnen moeten opsluiten om het warm te hebben?)
                  http://www.theafricabug.com

                  Comment


                  • #39
                    Re: Financieel onafhankelijk, wat is dat?

                    Jochen, je slaat de nagel op de kop.
                    Velen verwarren materialisme met rijkdom.
                    Minder glas dan vroeger, maar beter.

                    Comment


                    • #40
                      Re: Financieel onafhankelijk, wat is dat?

                      Op tijd beginnen met "handenarbeid" misschien, in plaats van tot 28 jarige leeftijd te "studeren".
                      Iemand die op jonge leeftijd begint als zelfstandig bakker, beenhouwer, metser, schrijnwerker, loodgieter, en een beetje zijn hersenen gebruikt heeft gegarandeerd een mooi inkomen. Mogen vele langstudeerders achterkomen om die nog in te halen voor hun pensioenleeftijd.

                      Comment


                      • #41
                        Re: Financieel onafhankelijk, wat is dat?

                        Oorspronkelijk geplaatst door bereboot Bekijk bericht
                        Op tijd beginnen met "handenarbeid" misschien, in plaats van tot 28 jarige leeftijd te "studeren".
                        Iemand die op jonge leeftijd begint als zelfstandig bakker, beenhouwer, metser, schrijnwerker, loodgieter, en een beetje zijn hersenen gebruikt heeft gegarandeerd een mooi inkomen. Mogen vele langstudeerders achterkomen om die nog in te halen voor hun pensioenleeftijd.
                        Dat vind ik verschrikkelijk kort door de bochten .. als ik zie wat sommige top ingenieurs incasseren op het einde van de maand .. goh jong .. daar moet een bakker wel veel uren voor kloppen hoor .. mogelijk was dat 30-40 jaar geleden wel het geval, maar nu? .. ik ben daar absoluut niet meer van overtuigd .. een van onze studenten studeerde af met een doctoraat in de "Moleculaire Biologie" en ging werken als computer analist bij een verzekeringsbedrijf haha, toen ik 'm vroeg wanneer hij nu zijn eigenlijke specialiteit ging uitoefenen zei hij " jong, gezien wat ze mij hier betalen zou ik wel volslagen idioot moeten zijn om terug te gaan naar de scheikunde" ...

                        Comment


                        • #42
                          Re: Financieel onafhankelijk, wat is dat?

                          Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
                          Het voorbeeld heb ik al dikwijls aangehaald Johan.
                          En het heeft ook in de media gestaan met foto en al.
                          Een koppel met één kind dat meer dan 3000 euro per maand optrekt en NIET toekomt.
                          In welke wereld dat die leven snap ik niet.

                          Maar ik denk en hoop dat dit een uitzondering is.
                          Er zijn meer mensen die beantwoorden aan jouw voorbeeld.
                          De meeste tweeverdieners hebben samen wel meer dan 3000 euro netto per maand.

                          Het leven als single is bijna niet te betalen, als je dezelfde luxe wil als tweeverdieners, dat is het probleem.

                          Huishuur voor een bepaald appartement blijft hetzelfde, of er nu een single woont, of een koppel met al werkende kinderen (3 inkomens).

                          Idem voor het afbetalen van een wagen.

                          Iets anders : er zijn mensen die de lotto winnen en 2 jaar later staan ze bij het ocmw...
                          Canon-man. Concerten en natuur.
                          Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

                          Comment


                          • #43
                            Re: Financieel onafhankelijk, wat is dat?

                            Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
                            Het voorbeeld heb ik al dikwijls aangehaald Johan.
                            En het heeft ook in de media gestaan met foto en al.
                            Een koppel met één kind dat meer dan 3000 euro per maand optrekt en NIET toekomt.
                            In welke wereld dat die leven snap ik niet.

                            Maar ik denk en hoop dat dit een uitzondering is.
                            Er zijn meer mensen die beantwoorden aan jouw voorbeeld.
                            Als je net een beetje te veel geleend hebt, en je moet ook nog eens 2 auto's betalen, dan is 3000€ per maand geen bedrag om 'den dikke mee uit te hangen'.

                            Mijn overtuiging is altijd geweest, lenen alleen voor een huis, en in gelijk welke situatie, sparen (al is het 10€ per maand) moet lukken.
                            Als als er wat meer binnenkomt, eerst eens wat sparen, en dan misschien eens iets groter kopen.
                            Ik ben zeker nog niet binnen, maar ik heb 4 kinderen tussen de 13 en 18. De eerste is al begonnen aan de Unief, dan weet je wel waar je voor werkt. Gelukkig kan ik nu al beloven aan allemaal dat ze mogen studeren en indien nodig zelfs op kot.
                            Momenteel is dat voor mij het belangrijkste, en daar zullen we de komende 10 jaar ook het meeste aan uitgeven, wat ik ook met plezier zal doen.
                            Daarna kunnen we andere dromen realiseren, en als het professioneel verder goed loopt mag dat ook al eens een grotere droom zijn.

                            Comment


                            • #44
                              Re: Financieel onafhankelijk, wat is dat?

                              Oorspronkelijk geplaatst door Jochen Bekijk bericht
                              Interessant topic.

                              Je moet eerst en vooral je oogkleppen durven afzetten.

                              Want als je enkel kijkt naar België, dan is de kans heel groot dat je nooit "financieel onafhankelijk" zal kunnen zijn. Daarvoor ligt de levensduurte hier te hoog.

                              Maar! Als je op je 45-50 alles in-cash'ed, en je vertekt naar een vergeten hoekje van deze planeet, dan is de kans zeer reëel dat je rijkelijk kan leven, tot het einde van je dagen.

                              Voor de meesten gaat dat "vergeten hoekje" echter niet aantrekkelijk klinken. "Haa nee" zeggen ze dan "want dan moet ik mijn luxe opgeven". Maar wat is dat; luxe? Naar een grote TV kunnen zien, met 99 posten en niks interessants op? In de file staan met je Porche? Van de "natuur" genieten in CenterParks? Of is het lekker warm in je living van een glas wijn genieten? (In dit laatste geval; er al eens bij stilgestaan dat wij bijna altijd onszelf binnen moeten opsluiten om het warm te hebben?)
                              Leuk maar je vergeet iets
                              Er zijn ook mensen die graag tonen dat ze iets hebben.
                              Ubi bene, ibi patria.
                              BD0388BE
                              Een website

                              Comment


                              • #45
                                Re: Financieel onafhankelijk, wat is dat?

                                Gevoelig hé, discussies over geld?

                                Ik begrijp best dat mensen iets kopen onwille van de 'Status' en om te laten zien dat ze ergens wel succesvol zijn, zeer menselijk hoor.
                                Eigenlijk zie ik het verschil niet tussen iemand die hard gewerkt heeft en met succes een zaak heeft opgezet, en zich dan eens een mooie wagen permitteert, en iemand die zich stevig heeft toegelegd op fotografie, en dit op een forum komt tonen.
                                Geef toe, als je foto in 'den Hof' komt, dan ben je toch direct 5 cm groter.

                                Mijn vraag blijft echter onbeantwoord.
                                Welk bedrag zou jij voldoende vinden?
                                Hoe leg je het aan boord om daar dan een inkomen uit te halen.

                                Comment

                                Working...
                                X