Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

speakerstaanders & -kabels: dragen die bij tot de klankkwaliteit?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: speakerstaanders & -kabels: dragen die bij tot de klankkwaliteit?

Ik geloof mijn ogen niet meer.

Om je "voeding" proper te krijgen ga je zo'n 4000€ uitgeven, en voor je staanders volstaat een balk van 20€....

Wat een zever die power Plant nu. Er staat gewoon niks in die specs.
    En er is nog nergens bewezen dat netstoringen meetbaar of hoorbaar zijn in de muziek.
    Trouwens, als je iets van electronica kent, dan weet je dat de grootste storingsbron komt van de 50 HZ, maar dat we ondertussen al ver genoeg staan om die er uit te filteren. Een hogere frequentie geraakt gewoon niet door de voeding van een huis tuin en keuken versterker van 250€...

Ach, het zal wel mooi staan in die hifi toren zeker...

Comment

Je hoeft je niet zo op te winden Tommie!
      intussen ben ik er namelijk al wel uit dat kabels er niet toedoen hoor.
      Ik had nu graag wat meer info en ervaringen gehoord omtrent de eigenschappen van een goede speakerkolom.

Comment

Het belangrijkste van een speakerkolom is dat je de tweeters beter op oorhoogte brengt.

En verder moet je kiezen tussen het koppelen van je speakers met de grond (spikes) of het ontkoppelen door rubber matten, maar ook daar zijn de verschillen overroepen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
          Het belangrijkste van een speakerkolom is dat je de tweeters beter op oorhoogte brengt.

En verder moet je kiezen tussen het koppelen van je speakers met de grond (spikes) of het ontkoppelen door rubber matten, maar ook daar zijn de verschillen overroepen.
          We beginnen terug naar de Voices of Reason te geraken

Vind het ook leuk dat iedereen dan zo veel uitgeeft aan voedingen die vanalles beloven, kabels waar je tonen mee hoort die nooit bestemd waren voor aardse mensenoren en andere esoterische spullen, maar dan hun luidsprekers tegen de muur zetten in een kamer vol baksteen.

Ik zou persoonlijk meer investeren in akoestische behandeling van de kamer en vooral (omdat het gratis is!) in juiste plaatsing van luidsprekers en eventuele absorbers en basstraps.

Aan de andere kant, in mijn homestudio heb ik die akoestische behandelingen in kleine mate moeten doen omdat ik vooral muziek opneem, maar als je muziek wil beluisteren is dat zeker ook geen overbodige luxe.

IZ.
          For Greater Good - Ambient Music for the Masses

Canon 600 D - EF-S 18–55mm IS STM - 50 mm 1.8 - EF-S 10-22 mm - EF 35mm f/2.0

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Izzy HaveMercy Bekijk bericht
            We beginnen terug naar de Voices of Reason te geraken

Vind het ook leuk dat iedereen dan zo veel uitgeeft aan voedingen die vanalles beloven, kabels waar je tonen mee hoort die nooit bestemd waren voor aardse mensenoren en andere esoterische spullen, maar dan hun luidsprekers tegen de muur zetten in een kamer vol baksteen.

Ik zou persoonlijk meer investeren in akoestische behandeling van de kamer en vooral (omdat het gratis is!) in juiste plaatsing van luidsprekers en eventuele absorbers en basstraps.

Aan de andere kant, in mijn homestudio heb ik die akoestische behandelingen in kleine mate moeten doen omdat ik vooral muziek opneem, maar als je muziek wil beluisteren is dat zeker ook geen overbodige luxe.

IZ.
            In de lijst met zaken die belangrijk zijn staan die kabels helemaal achteraan. Uiteraard moet je zorgen dat ze degelijk zijn, en voldoen aan de eisen van de fabrikant (bv. die 0.1 ohm max.)...
            Maar zaken als akoestiek van de ruimte, plaatsing van die speakers, kwaliteit van het bronmateriaal, kwaliteit van de luidsprekers zijn veel belangrijker dan een kabel of een "gestabiliseerde voeding".

Ik begrijp trouwens ook niet waarom het nooit de leveranciers van versterkers en luidsprekers zijn die dergelijke zaken leveren : moest het echt zo'n verschil maken dan zaten die dingen standaard bij de levering.
            Als iemand 15000€ uitgeeft voor een versterker, dan kan die leverancier daar wel zo'n ontstoorderke standaard bijleveren. Als er genoeg van gemaakt worden, dan kost dat nog 1000€ i.p.v. 4000 € en moet hij zijn versterker maar aan 16000€ verkopen. Eh doch : dat gebeurd niet...
            Uiteraard gaan leveranciers van audio-materiaal nooit zeggen dat die dure kabels en andere ongein niet nodig zijn : Die gasten leven van elkaar, en voor wat, hoort wat... Maar de hoeveelheid onzin die in de high-end wereld blijkbaar gebruikelijk is, is wel behoorlijk belachelijk.
            Groeten,

Polleke

Comment

Een ontstoorderke voor 1000€....
              Als het 2,5€ is zal het veel zijn. En in die dure versterkers zal dat wel in zitten als het nodig is.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door dréten Bekijk bericht
                intussen ben ik er namelijk al wel uit dat kabels er niet toedoen hoor.
                Uw volste recht dit voor u persoonlijk uit te maken en een keuze waar iedereen vrij in is.
                Maar dat betekent niet dat kabels er in het algemeen niets aan veranderen.
                Natuurlijk is elke situatie anders en bezit niet iedereen dezelfde installatie.

Nog belangrijker is dat je de tweeters naar je oren richt.
                Canon EOS Digital
                BD0479BE

Comment

The Cardas Speaker Placement Guide. Setting up speakers in a golden ratio, golden cuboid, golden trapagon room, etc.. Speaker placement calculators.

IZ.
                  For Greater Good - Ambient Music for the Masses

Canon 600 D - EF-S 18–55mm IS STM - 50 mm 1.8 - EF-S 10-22 mm - EF 35mm f/2.0

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                    Uw volste recht.....

Nog belangrijker is dat je de tweeters naar je oren richt.
                    Dat was eigenlijk al het voorziene plan:

een RVS plaat van 300x250x10.
                    daarop 2 mooie notelaar balkjes van 40x130x750 met tussenin een speling van enkele cm (maakt het geheel wat minder lomp)
                    Mooi warm kleurtje op het hout en een laagje satijnlak erop.
                    bovenaan een eenvoudig scharniersysteem (roteerbereik ong 10°) waarop de plaat wordt gemonteerd waar de eigenlijke speaker op staat.
                    Dat scharniersysteem dient om de speakers uit te richten naar de plaats waar mijn oren zich meestal bevinden
                    Wat denken jullie?
                    wordt het goed?
                    Last edited by dréten; 27 november 2014, 12:15.

Comment

Vraag me af waar jij RVS gaat vinden van 1cm dik.

Waarom zou dat ook RVS moeten zijn?
                      Ofwel laat je een stalen plaat verchromen of lakken, of neem een houten plaat.

Ik vraag me trouwens af hoe je daar een gaatje in gaat boren. Niet simpel...

Comment

Vraag me af waar jij RVS gaat vinden van 1cm dik.

Waarom zou dat ook RVS moeten zijn?
                        Ofwel laat je een stalen plaat verchromen of lakken, of neem een houten plaat.

Ik vraag me trouwens af hoe je daar een gaatje in gaat boren. Niet simpel...
                        Volgens mij bedoelt hij MDF
                        ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
                        Si non, on devient bonbon
                        Et les gens nous mangent !"

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Alfa Centauri Bekijk bericht
                          Volgens mij bedoelt hij MDF
                          Volgens mij weet hij beter dan wie ook wat MDF is, en wat RVS is.
                          Hij is namelijk een handige Harry die alles aanpakt!
                          En hij weet heel goed waar hij mee bezig is en hij heeft intussen al zijn platen RVS van 10 dik in huis (hij kon zelfs opteren voor 12 of 14 dik maar vond dat 10 design-gewijs kon volstaan).
                          En die platen RVS waren trouwens helemaal niet zo moeilijk te vinden, gewoon omdat hij de weg kent naar de vakhandel.
                          Hij wéét trouwens dat hij niet in de GAMMA of Brico terecht moet voor professioneel materiaal en materieel
                          En hij weet ook heel goed waarom hij platen RVS heeft gekozen en geen MDF.
                          Dat heeft hij ondermeer gedaan omdat die platen, in tegenstelling tot MDF (of zelfs HDF) van hetzelfde formaat, zwaar genoeg zij om voor een solied zwaartepunt te zorgen opdat de speakerbox niet bij het minste geringste uit zijn evenwicht gaat en op de grond stuitert. MDF heeft namelijk een soortelijke massa van zo'n 650-800kg, afhankelijk van de persdruk. RVS 7500kg.
                          Hij heeft ook bewust voor RVS gekozen (ondanks de forse prijs) omdat hij graag dingen maakt die mooi zijn om zien, en dat het dan ook wat mag kosten.
                          O ja...gaatjes boren in RVS vindt hij al helemaal geen probleem. Hij is namelijk niet voor één gaatje te vangen...
                          passende boor, passende koelvloeistof en klaar is kees
                          Dit gezegd zijnde groet hij jullie
                          Last edited by dréten; 29 november 2014, 15:47.

Comment

op tijd wat foto's van de vorderingen plaatsen he

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door gert007 Bekijk bericht
                              op tijd wat foto's van de vorderingen plaatsen he
                              Wil je dat?
                              Graag!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door dréten Bekijk bericht
                                Volgens mij weet hij beter dan wie ook wat MDF is, en wat RVS is.
                                Hij is namelijk een handige Harry die alles aanpakt!
                                En hij weet heel goed waar hij mee bezig is en hij heeft intussen al zijn platen RVS van 10 dik in huis (hij kon zelfs opteren voor 12 of 14 dik maar vond dat 10 design-gewijs kon volstaan).
                                En die platen RVS waren trouwens helemaal niet zo moeilijk te vinden, gewoon omdat hij de weg kent naar de vakhandel.
                                Hij wéét trouwens dat hij niet in de GAMMA of Brico terecht moet voor professioneel materiaal en materieel
                                En hij weet ook heel goed waarom hij platen RVS heeft gekozen en geen MDF.
                                Dat heeft hij ondermeer gedaan omdat die platen, in tegenstelling tot MDF (of zelfs HDF) van hetzelfde formaat, zwaar genoeg zij om voor een solied zwaartepunt te zorgen opdat de speakerbox niet bij het minste geringste uit zijn evenwicht gaat en op de grond stuitert. MDF heeft namelijk een soortelijke massa van zo'n 650-800kg, afhankelijk van de persdruk. RVS 7500kg.
                                Hij heeft ook bewust voor RVS gekozen (ondanks de forse prijs) omdat hij graag dingen maakt die mooi zijn om zien, en dat het dan ook wat mag kosten.
                                O ja...gaatjes boren in RVS vindt hij al helemaal geen probleem. Hij is namelijk niet voor één gaatje te vangen...
                                passende boor, passende koelvloeistof en klaar is kees
                                Dit gezegd zijnde groet hij jullie
                                Kan knap worden, maar wel wat overkill voor mij.

Is een RVS plaat trouwens helemaal plat?

Comment

Working...
                                X