Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

speakerstaanders & -kabels: dragen die bij tot de klankkwaliteit?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: speakerstaanders & -kabels: dragen die bij tot de klankkwaliteit?

Oorspronkelijk geplaatst door olivetti Bekijk bericht
    Die 35 mensen, die geen referentie zijn, kunnen in ieder geval hun geld in de zak houden
    Dat is hetzelfde dan die dat naar een frituur gaan omdat ze geen verschil proeven met het eten in een deftig restaurant ... ze houden hun geld, maar genieten niet.
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

Comment

Die 35 mensen, die geen referentie zijn, kunnen in ieder geval hun geld in de zak houden
      Om andere rommel te kopen?

Comment

Nee hoor "ze" waren geoefende luisteraars en je zou eens een "blinde" test mee moeten maken want dat is heel leerzaam
        Ik doe geen blinde test op een ander want de klank is toch niet hetzelfde als in je eigen woonkamer, hoe muziek moet klinken wil ik thuis testen want het is daar dat ik het wil horen.
        Het verschil in dunne flets kabeltjes of iets betere en dikkere luidsprekerkabel (daar gaat dit topic over) kan ik thuis wel heel goed horen.

Zet 35 mensen geblinddoekt in een wagen en laat ze 5 km meerijden om te zeggen welke de Mercedes was ... als er 5 het kunnen zeggen zal het veel zijn.
        Maar laat die 35 eens zelf honderden km's per dag rijden, ze zullen dan wel heel snel het verschil in comfort aanhalen.
        Een korte test is nooit geen goede referentie, tenzij je op die korte tijd al zeer duidelijk het slechte eruit kan halen.
        Canon EOS Digital
        BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
          Dat is hetzelfde dan die dat naar een frituur gaan omdat ze geen verschil proeven met het eten in een deftig restaurant ... ze houden hun geld, maar genieten niet.
          Dat is dan jouw tamelijk zwart/witte vertaling van mijn opmerking op een reactie van w00ha. Een reactie die 35 geoefende luisteraars met bovenmodale installaties wegzet als Jan Modaal, ook behoorlijk zwart/wit dus. Over wat mensen al dan niet horen valt niet te discusiëren en ga ik ook zeker niet proberen.
          De "blinde" luistersessies waren voor mij een "ooropener".

Ik zelf heb een heel leuke installatie en geniet met volle teugen van mijn muziek zonder mij de hele tijd af te vragen of het geluid misschien nog een procentje beter kan! Die zoektocht is zonde van de tijd en achter de rug..
          http://www.smuttynose.nl

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door w00ha Bekijk bericht
            Om andere rommel te kopen?
            Tsjonge....
            http://www.smuttynose.nl

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
              Hier kan je het verschil tussen digitale kabels gaan beluisteren
              Hadden we het niet over luidsprekerkabel?

Dat is niet aan mij besteed, want mijn Blu-Ray speler van 69 euro ga ik niet aansluiten met een kabel van een paar honderd euro.
              Niemand is verplicht om iets beter (vaak ook duurder) te kopen en dat is eenieders recht ... maar ik vind het wel straf dat het net altijd diegene zijn die het verschil niet eens kennen of het zelf niet bezitten, ook de eersten zijn dat zich overal mee moeien en alles afbreken.
              Begint te gelijken op het winterbanden topic, ze hebben nog nooit met winterbanden gereden maar ze kunnen wel vertellen dat het niet goed is.

P.S. Ik heb het hier niet op u, ik doe enkel een quote op een passend zinnetje.
              Canon EOS Digital
              BD0479BE

Comment

Ik zelf heb een heel leuke installatie en geniet met volle teugen van mijn muziek zonder mij de hele tijd af te vragen of het geluid misschien nog een procentje beter kan! Die zoektocht is zonde van de tijd en achter de rug..
                Het gaat hem niet om 1 procentje, het verschil in luidsprekerkabel heeft een veel grotere invloed dan dat en als jij een deftige installatie hebt ... dan zou je dat ook moeten kunnen bevestigen.
                Canon EOS Digital
                BD0479BE

Comment

Tsjonge....
                  Waarom zo reageren?

ik quote "Van de plusminus 35 personen die steeds aanwezig waren kon niemand verschil horen tussen de goedkope "troep" en het peperdure spul."

Waren dat geoefende luisteraars? of kwamen die daar toevallig langs?

Comment

De TS vraagt of luidsprekerkabels invloed hebben. Uiteraard hebben ze dat. Maar er zijn zaken die nog veel belangrijker zijn : de kwaliteit van de opname, de kwaliteit van de luidsprekers en akoestiek van de ruimte, de plaatsing van de luidsprekers...
                    Als je de bekabeling neemt zit er inderdaad verschil tussen een veel te dun elektriciteitssnoer en een degelijke luidsprekerkabel van de juiste dikte. Maar op het moment dat je gezorgd hebt dat die impedantie laag genoeg is (ik heb daar al die 0.1 ohm genoemd), zal een andere kabel echt heel weinig invloed meer hebben.
                    Zo laag dat die invloed onhoorbaar is.
                    Als iemand daar 10.000€ voor over heeft : dat is zijn probleem en zijn keuze. Maar als je hetzelfde kan bereiken met een kabel van 50€ dan zou je moeten dom zijn om er je geld aan uit te geven.

Ik kan je verzekeren dat gewoon je luidsprekers op de juiste afstand van de muur zetten, een veel groter invloed zal hebben dan het verschil tussen een OFC kabel van 4 mm2 en die verzilverde deluxe-uitvoering die 200 keer meer kost.

Ik heb door mijn luidsprekers bi-wired aan te sluiten ervoor gezorgd dat mijn bekabeling dubbel zoveel kost (eigenlijk niet, want ik had ze al : doch dit terzijde). Ik hoor dat verschil niet. Waarom : gewoon omdat die enkele bekabeling al goed genoeg was. Moest ik er 0.5 mm2 kabel op aansluiten, dan zou ik dat verschil waarschijnlijk wel horen, maar dat doe ik dus niet.

Nu : een andere reden kan inderdaad die esthetische reden zijn. Duurdere kabels zijn inderdaad zichtbaar beter afgewerkt. Vergelijk zo'n gratis bijgeleverde interlink eens met een deftiger exemplaar : die laatste zien er mooier uit. Maar dat lukt ook met een versie van 25€, daarvoor moet ze geen 1000€ kosten.
                    Het klankverschil is nihil : de frequenties die erdoor passeren zijn niet van die aard dat er veel storing kan opgenomen worden, de ingangsimpedantie van een versterker is veel te hoog om daar veel stroom te laten door passeren : het doel van een analoge interlink is gewoon om de spanning aan de uitgang van de bron, op de ingang van de versterker te krijgen. Daar is bijna geen stroom bij nodig en dat lukt dus effectief met die "veter" die de fabrikant bijlevert...

Mochten die kabelfabrikanten eerst eens beginnen met een deftige uitleg te verzinnen waarom hun kabels beter zijn, i.p.v. onzin te verkopen. Maar die onzin is de enige manier om hun exorbitante prijzen te kunnen onderbouwen. En blijkbaar zijn sommige consumenten hier gevoelig voor.
                    Groeten,

Polleke

Comment

Het gaat hem niet om 1 procentje, het verschil in luidsprekerkabel heeft een veel grotere invloed dan dat en als jij een deftige installatie hebt ... dan zou je dat ook moeten kunnen bevestigen.
                      Probleem is dat metingen tonen dat de verschillen tussen luidsprekerkabels ergens bij -120 dB zitten. Vooral als je daarnaast legt dat heel goede luidsprekers zo'n 0.2%-1% vervormen. En vaak heeft de kamer nog grotere invloed op wat je hoort dan dat. Dus voor je betere luidsprekerkabel koopt eerst je speakers zelf eens onder oren nemen, maar nog eerder je kamer onder handen nemen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
                        Probleem is dat metingen tonen dat de verschillen tussen luidsprekerkabels ergens bij -120 dB zitten. Vooral als je daarnaast legt dat heel goede luidsprekers zo'n 0.2%-1% vervormen. En vaak heeft de kamer nog grotere invloed op wat je hoort dan dat. Dus voor je betere luidsprekerkabel koopt eerst je speakers zelf eens onder oren nemen, maar nog eerder je kamer onder handen nemen.
                        Het heeft geen zin om hier iets te schrijven uit ervaring, mensen zonder ervaring komen toch altijd met de verst gezochte beweringen om toch maar het tegendeel aan te kaarten.
                        Wees allen blij met jullie minder goede opstelling, maar kom niet klagen dat jullie duurdere luidsprekers eigenlijk hun geld niet waard zijn door besparing van een paar Euro op de kabels.
                        Wij hebben hier een set B&W en met dunne kabels klinken die van geen kanten zo goed als met de iets betere dikkere kabels ... vooral de lage tonen wel te verstaan.

En klopt, het verschil tussen een 0,75mm² kabel van 20€ en een 0,75mm² kabel ban 100€ hoor ik zelf ook niet, maar het verschil tussen een 0,75mm² kabel en een 4mm² kabel is wel duidelijk merkbaar.
                        Waarom ga ik zelf niet schrijven, lees verder: http://nl.wikipedia.org/wiki/Luidsprekerkabel
                        En verder heb ik nooit beweerd dat luidsprekerkabel daarom zeer duur moet zijn, het is vooral de dikte dat een invloed heeft en een kwalitatieve kabel kost inderdaad heus niet zo veel.
                        Canon EOS Digital
                        BD0479BE

Comment

Niemand is verplicht om iets beter (vaak ook duurder) te kopen en dat is eenieders recht ... maar ik vind het wel straf dat het net altijd diegene zijn die het verschil niet eens kennen of het zelf niet bezitten, ook de eersten zijn dat zich overal mee moeien en alles afbreken.
                          Begint te gelijken op het winterbanden topic, ze hebben nog nooit met winterbanden gereden maar ze kunnen wel vertellen dat het niet goed is.

P.S. Ik heb het hier niet op u, ik doe enkel een quote op een passend zinnetje.
                          Wat hebben winterbanden hier eigenlijk mee te maken ? Ik heb trouwens ook nog nooit beweerd dat winterbanden niet beter zijn, ik gebruik ze niet, omdat die dingen te duur zijn voor mijn aantal kilometers per jaar.
                          En met de manier waarop de winter er op dit ogenblik begint aan te komen, zou je kunnen afvragen of die winterbanden in België nog nodig gaan zijn : 21°C op 1 november... .

Met dure audio-kabel is het dus nog veel erger : ze zijn geen sikkepit beter dan een deftig goedkoop alternatief. Winterbanden zijn maar dubbel zo duur (want je heb een 2e set nodig) en tenminste wel beter .
                          Last edited by polleke_cgc; 3 november 2014, 21:26.
                          Groeten,

Polleke

Comment

Het heeft geen zin om hier iets te schrijven uit ervaring, mensen zonder ervaring komen toch altijd met de verst gezochte beweringen om toch maar het tegendeel aan te kaarten.
                            Wees allen blij met jullie minder goede opstelling, maar kom niet klagen dat jullie duurdere luidsprekers eigenlijk hun geld niet waard zijn door besparing van een paar Euro op de kabels.
                            Wij hebben hier een set B&W en met dunne kabels klinken die van geen kanten zo goed als met de iets betere dikkere kabels ... vooral de lage tonen wel te verstaan.

En klopt, het verschil tussen een 0,75mm² kabel van 20€ en een 0,75mm² kabel ban 100€ hoor ik zelf ook niet, maar het verschil tussen een 0,75mm² kabel en een 4mm² kabel is wel duidelijk merkbaar.
                            Waarom ga ik zelf niet schrijven, lees verder: http://nl.wikipedia.org/wiki/Luidsprekerkabel
                            En verder heb ik nooit beweerd dat luidsprekerkabel daarom zeer duur moet zijn, het is vooral de dikte dat een invloed heeft en een kwalitatieve kabel kost inderdaad heus niet zo veel.
                            Mooi artikel, dat is de eerste keer dat ik een wetenschappelijk basis zie om iets dikkere kabels te verantwoorden.

Wat je echter nergens vindt is een objectief verslag over een dubbelblindtest van dergelijke kabels.
                            Wat ik wel ergens gelezen heb is een test waar ze de speakerkabel hadden vervangen door een stuk ijzeren kapstok (en ijzer is zeker een slechtere geleider dan koper).
                            Daar waren geen verschillen te horen.

En eerlijk, ik heb ook nog nooit een deftige objectieve test gelezen over het verschil tussen speakers van 100€, 1000€ en 10.000€.

Als ik ze naast elkaar zet in een winkel hoor ik verschil, maar of ik ze er blind uit zou halen is een andere vraag. Dus om mijzelf een goed gevoel te geven heb ik iets uit de middenklasse gekocht.
                            Maar toch ben ik al verbaasd geweest over de kwaliteit van bv Boston Acoustics A25. Een shelf speakertje van een dikke 100€ per stuk.... En die was niet verbonden met zilveren kabels die gevlochten werden door elfjes bij maanlicht...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
                              Met dure audio-kabel is het dus nog veel erger : ze zijn geen sikkepit beter dan een deftig goedkoop alternatief.
                              Wat had ik hierboven geschreven?

Canon EOS Digital
                              BD0479BE

Comment

Wat had ik hierboven geschreven?

Het ging over die vergelijking met het winterbandentopic...

Als je luidsprekers naast elkaar vergelijkt dan zal je weldegelijk verschil horen : daar zijn de verschillen echt veel groter. En de relatie tussen prijs en kwaliteit is niet altijd duidelijk. Als we het even over die 685S2's hebben : ik heb die dingen gehoord (de volledige serie van 686 tot 683), samen met een CM10 (geen S2). Je hoeft geen geoefende oren te hebben om te horen dat de CM10 duidelijk de beste is, maar persoonlijk vind ik de 684S2 (die duurder is...)minder goed dan de 685S2. Ik heb nochtans een voorkeur voor vloerstaanders, maar die 684S2 zal hier niet binnen komen. En de 686S2 (waarvan ik de voorganger heb), hebben me behoorlijk ontgoocheld (zeker in vergelijking met de nieuwe 685S2).

Mijn installatie begint na 21 jaar wat kuren te vertonen, dus ik denk dat het binnenkort tijd wordt om het ding een duwtje te geven. Ik weet zeker dat het vloerstaanders worden, maar of het de 683S2, CM8S2 of CM 9S2 zal worden (of nog iets anders natuurlijk...) : geen gedacht van.
                                De CM10S2 zou ik graag hebben dat het die zouden worden, maar mijn appartement is wat te klein voor die dingen (jammer genoeg). En het prijskaartje is ook niet van de poes...

Ik denk trouwens dat ik gewoon de luidsprekerkabels ga blijven gebruiken (nog altijd bi-wired). Gewoon de kabeltjes eens opnieuw strippen : dan zullen ze wel weer 20 jaar mee kunnen .
                                Last edited by polleke_cgc; 3 november 2014, 21:28.
                                Groeten,

Polleke

Comment

Working...
                                X