Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

speakerstaanders & -kabels: dragen die bij tot de klankkwaliteit?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #31
    Re: speakerstaanders & -kabels: dragen die bij tot de klankkwaliteit?

    Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
    Persoonlijk gebruik ik toch goedkope "echte" luidsprekerkabel : van die 2-3 €/m. loop je niet scheef .
    Door luidsprekerkabel vloeit tenminste nog een beetje stroom, dus dat kabeltje mag degelijk zijn. En duur hoeft dat dus helemaal niet te zijn.
    Op de rommelmarkt heb ik een rolletje echte luidsprekerdraad (100 meter 2 x 0,75mm²) gekocht voor 10 euro.
    Die draad heb ik gebruikt om led spotjes aan te sluiten (12V 5W), en de volgende jaren zal ik die spotjes met die draad ook nog wel gebruiken voor de fototentoonstelling (fotoclub).
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #32
      Re: speakerstaanders & -kabels: dragen die bij tot de klankkwaliteit?

      Er is een groot verschil tussen wat je kan doen, wat aanbevolen is en wat officieel is.
      Luidsprekerkabel gaan gebruiken om ledjes aan te sluiten is technisch gezien perfect mogelijk, maar wettelijk niet echt in orde.
      Stel dat je kot afbrandt en de verzekering komt uit op allerlei gepruts met je elektrische installatie, dan zou je wel een voor heel nare situaties kunnen komen te staan!
      Je hebt draad en draad wat meestal niet echt veel uitmaakt, maar je hebt isolatie en isolatie en daar zit nu net wel het verschil ... de normen voor luidsprekerkabel en elektriciteitskabel zijn niet hetzelfde.

      Wat de luidsprekerkabel betreft intern in de luidspreker, klopt dat die vaak minder dik is dan de kabel dat je extern gebruikt.
      Maar je moet ook rekening houden met de lengte van die kabel en de weerstand.
      Op die 10 à 50 cm lengte zal er niet echt een groot verlies zitten.
      Verder worden er voor laag, midden en hoog aparte draden gebruikt en tussen versterker en luidsprekeraansluiting moet alles vaak door dezelfde draad (uitgezonderd in geval van bi-amping of bi-wiring).
      Ook heeft de lengte van je kabel een grote invloed op de weerstand van de kabel en die weerstand neemt net af met dikkere kabels.
      Wie zijn luidprekers kan aansluiten met een kort stuk kabel heeft daar dan weer minder last van, wie langere kabels moet gebruiken om deze bijvoorbeeld via kelder weg te werken zit al direct met een grotere weerstand.

      Ook moet je rekening houden of je speakers 4 of 8 ohm zijn, bij 4 ohm moet je al dikkere kabels gebruiken (bij grotere lengte) om de invloed van de weerstand te verminderen.
      Als je een afstand van 5 meter overbrugt, dan is je totale kabellengte al 10 meter (mits kabel uit 2 draden bestaat), bij een kabeldikte van 0,75 mm heb je dan al een weerstand van bijna 0,5 Ohm of 12,5% invloed op de impedantie van een speaker van 4 Ohm.
      Als je dan een kabeldikte van 4 mm gebruikt, dan zit je maar aan een verlies van ongeveer 0,08 Ohm of maar een invloed van 2%.

      De waarden zijn op zich misschien niet extreem, maar zeggen dat een dunnere kabel geen invloed heeft is dus dikke zever.
      En om het met elektrische toestellen te vergelijken, klopt dat daar dunnere draden gebruikt worden maar de invloed van de weerstand heeft dan ook minder invloed op de werking van het toestel.
      Canon EOS Digital
      BD0479BE

      Comment


      • #33
        Re: speakerstaanders & -kabels: dragen die bij tot de klankkwaliteit?

        Als ik me niet vergis houden luidsprekerfabrikanten het op een aanbevolen maximum impedantie van 0.1 ohm voor de luidsprekerkabel. Ik heb mijn installatie bi-wired aangesloten met kabel van 4 mm2 van ongeveer 3.5 m. lang. Dus daarmee zal dat wel ongeveer onder die 0.1 ohm zitten.

        Maar moet eerlijk zeggen dat ik helemaal geen verschil hoor tussen bi-wired of enkel aansluiten. Maar als je de kabel toch hebt liggen, kan je die evengoed gebruiken.
        Groeten,

        Polleke

        Comment


        • #34
          Re: speakerstaanders & -kabels: dragen die bij tot de klankkwaliteit?

          Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
          Er is een groot verschil tussen wat je kan doen, wat aanbevolen is en wat officieel is.
          Luidsprekerkabel gaan gebruiken om ledjes aan te sluiten is technisch gezien perfect mogelijk, maar wettelijk niet echt in orde.
          Stel dat je kot afbrandt en de verzekering komt uit op allerlei gepruts met je elektrische installatie, dan zou je wel een voor heel nare situaties kunnen komen te staan!
          Je hebt draad en draad wat meestal niet echt veel uitmaakt, maar je hebt isolatie en isolatie en daar zit nu net wel het verschil ... de normen voor luidsprekerkabel en elektriciteitskabel zijn niet hetzelfde.
          Die spotjes worden alleen gebruikt tijdens de tentoonstelling van de fotoclub, de draad wordt nergens ingebouwd, en er is voor elke 12V 5W spot een aparte draad voorzien vanaf de transformator (ik had er al bij gezet dat het 12V spotjes zijn).
          Op tentoonstellingspanelen van andere clubs zie ik veel gevaarlijkere zaken, een hele rij 12V 50W spots die per 4 of 5 op draad van 1,5mm² aangesloten zijn bijvoorbeeld, dan zit je toch echt op de limieten van die draad wat de maximale stroomsterkte betreft. Ik gebruik ook Wago klemmen, dan is de kans op losse draadjes ook heel wat kleiner dan met lusterklemmen die elke keer opnieuw door de draad snijden (de uiteindes van de draadjes zijn zelfs vertind om losse draadjes en kortsluiting zoveel mogelijk te vermijden).
          Die draad is volgens wat er op de rol staat goedgekeurd voor 48V, een spanning van 12V zal dus echt geen probleem geven.
          Dezelfde draad (maar dan in bruin, zwart, wit of doorzichtig) zie ik geregeld aan oude bureaulampen of staande lampen hangen, en dan vertrouw ik het zelf ook niet.
          Maar 12V via een echte ouderwetse scheidingstransformator, daar heb ik veel meer vertrouwen in dan in 230V op een draad die oorspronkelijk ontworpen is voor 48V...
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

          Comment


          • #35
            Re: speakerstaanders & -kabels: dragen die bij tot de klankkwaliteit?

            Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht



            Ook moet je rekening houden of je speakers 4 of 8 ohm zijn, bij 4 ohm moet je al dikkere kabels gebruiken (bij grotere lengte) om de invloed van de weerstand te verminderen.
            Als je een afstand van 5 meter overbrugt, dan is je totale kabellengte al 10 meter (mits kabel uit 2 draden bestaat), bij een kabeldikte van 0,75 mm heb je dan al een weerstand van bijna 0,5 Ohm of 12,5% invloed op de impedantie van een speaker van 4 Ohm.
            Als je dan een kabeldikte van 4 mm gebruikt, dan zit je maar aan een verlies van ongeveer 0,08 Ohm of maar een invloed van 2%.

            De waarden zijn op zich misschien niet extreem, maar zeggen dat een dunnere kabel geen invloed heeft is dus dikke zever.
            En om het met elektrische toestellen te vergelijken, klopt dat daar dunnere draden gebruikt worden maar de invloed van de weerstand heeft dan ook minder invloed op de werking van het toestel.
            kan je uwe uitkomsten ook met werkelijke berekeningen en cijfers staven?
            via de wet van Pouillet berekend? want hier telt de wet van Ohm niet

            Comment


            • #36
              Re: speakerstaanders & -kabels: dragen die bij tot de klankkwaliteit?

              Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
              Die spotjes worden alleen gebruikt tijdens de tentoonstelling van de fotoclub, de draad wordt nergens ingebouwd, en er is voor elke 12V 5W spot een aparte draad voorzien vanaf de transformator (ik had er al bij gezet dat het 12V spotjes zijn).
              Ja en?
              Niet wettig is niet wettig, ook al hou je rekening met vermelde gegevens.
              Als er iets zou gebeuren, dan zal elke verzekeringsmaatschappij de punt op de i zetten en elke reden aanhalen om maar niet te moeten betalen of om u aansprakelijk te stellen.
              Zeker op een fotobeurs waar meerdere mensen samen komen zou ik me toch maar liever aan de wettelijke voorschriften houden.
              Het moet niet altijd de echte oorzaak van onheil zijn, maar jarenlange discussies en pogingen tot schadeclaims zou ik toch liever voorkomen.
              Ver gezocht? Ja, in dit topic is het ver gezocht ... maar mocht de wet van Murphy toeslaan, dan is deze kleine besparing van enkele Eurotjes toch wel iets van het zotste dat ge kunt doen.

              Op tentoonstellingspanelen van andere clubs zie ik veel gevaarlijkere zaken
              Dus morgen mag ik tegen 90 door een zone 30 rijden en als excuus gebruiken dat anderen dat ook doen?
              Inderdaad, je ziet veel zaken die wettelijk niet in orde zijn, maar zolang er niets gebeurt is er geen echt probleem.
              Mocht bij die anderen iets gebeuren, dan zou het ook wel de laatste keer zijn dat ze zo'n stoten uithangen.

              Die draad is volgens wat er op de rol staat goedgekeurd voor 48V, een spanning van 12V zal dus echt geen probleem geven.
              Klopt dat het technisch kan, maar daarom is het nog niet volgens de regeltjes in orde ... zaken aanhalen of aanbevelen die niet voldoen aan de regelgeving zijn altijd een risico want heel wat mensen nemen zo'n zaken direct als waarheden en toegelaten, plus dat ze dan al vaak denken dat er nog reserve genoeg is.

              Nogmaals zoals eerder vermeld, er is een verschil tussen wat mag en wat kan.
              Dat uw led-lamp zal branden met luidsprekerkabel is zeker, ook al is die draad daarvoor niet bedoeld.
              Canon EOS Digital
              BD0479BE

              Comment


              • #37
                Re: speakerstaanders & -kabels: dragen die bij tot de klankkwaliteit?

                Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
                Als ik me niet vergis houden luidsprekerfabrikanten het op een aanbevolen maximum impedantie van 0.1 ohm voor de luidsprekerkabel. Ik heb mijn installatie bi-wired aangesloten met kabel van 4 mm2 van ongeveer 3.5 m. lang. Dus daarmee zal dat wel ongeveer onder die 0.1 ohm zitten.
                Geen mogelijkheid tot bi-amping?
                Daar zou je in principe meer uithalen dan met bi-wiring ... maar uw installatie moet het technisch ondersteunen natuurlijk.
                Hier ligt ook voor alles 4 mm² en inderdaad, op een installatie van een paar duizend Euro ga je niet besparen op 10€ kabel.
                Canon EOS Digital
                BD0479BE

                Comment


                • #38
                  Re: speakerstaanders & -kabels: dragen die bij tot de klankkwaliteit?

                  Alweer een amusant topic over audio

                  Ik gebruik momenteel de instapreeks van Audioquest voor bekabeling. Als ze de pretentie hebben om hele dure kabels te verkopen kunnen ze het niet maken om onderaan de budgetladder brol te verkopen. En het oog wil ook wat Een ordinaire zwart-rode of andere draad misstaat op een betere luidspreker.

                  Voor mijn thuisbioscoop heb ik een rol 2.5mm² van 50m transparante OFC Konig gekocht en voor de subwoofers 25m 4mm²

                  Comment


                  • #39
                    Re: speakerstaanders & -kabels: dragen die bij tot de klankkwaliteit?

                    Ik ben in het verleden bij diverse luistertests geweest zoals een blind vergelijk met luidsprekerkabels of een met interlinks of een met CD spelers (standaard en gemodificeerd, van Krell tot instap Yamaha). Van de plusminus 35 personen die steeds aanwezig waren kon niemand verschil horen tussen de goedkope "troep" en het peperdure spul.

                    Zolang je het niet ziet hoor je het verschil niet, koop dus maar wat je mooi vind....
                    http://www.smuttynose.nl

                    Comment


                    • #40
                      Re: speakerstaanders & -kabels: dragen die bij tot de klankkwaliteit?

                      Oorspronkelijk geplaatst door olivetti Bekijk bericht
                      Ik ben in het verleden bij diverse luistertests geweest zoals een blind vergelijk met luidsprekerkabels of een met interlinks of een met CD spelers (standaard en gemodificeerd, van Krell tot instap Yamaha). Van de plusminus 35 personen die steeds aanwezig waren kon niemand verschil horen tussen de goedkope "troep" en het peperdure spul.

                      Zolang je het niet ziet hoor je het verschil niet, koop dus maar wat je mooi vind....
                      Het is niet omdat ze geen enkel verschil horen dat er ook geen verschil is ... er zijn ook mensen die content zijn met wat gekwaak uit een 15€ draagbaar mono radiootje.
                      Maar klopt dat niet altijd alles beter is omdat het duurder is.
                      Canon EOS Digital
                      BD0479BE

                      Comment


                      • #41
                        Re: speakerstaanders & -kabels: dragen die bij tot de klankkwaliteit?

                        Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                        Het is niet omdat ze geen enkel verschil horen dat er ook geen verschil is ... er zijn ook mensen die content zijn met wat gekwaak uit een 15€ draagbaar mono radiootje.
                        Maar klopt dat niet altijd alles beter is omdat het duurder is.
                        Nee hoor "ze" waren geoefende luisteraars en je zou eens een "blinde" test mee moeten maken want dat is heel leerzaam
                        http://www.smuttynose.nl

                        Comment


                        • #42
                          Re: speakerstaanders & -kabels: dragen die bij tot de klankkwaliteit?

                          Oorspronkelijk geplaatst door gert007 Bekijk bericht
                          vooral kopen als je weet dat de rest achter je stopcontact in vob 2.5mm² is
                          pas op er zijn audiofreaks die zelfs naar dat bepaald stopcontact een aparte speciale leiding leggen met zogenaamde superieure bekabeling en dito zekeringen





                          dus als je alles tot goed wilt doen, tot en met de zekeringskast
                          ps wel alles opnieuw laten keuren dan he, elke wijziging van de zekeringskast moet je laten keuren
                          succes daarmee
                          Ik denk eerder dat er een draadje los zit in de grijze massa van hen die deze volstrekte onzin geloven.

                          Comment


                          • #43
                            Re: speakerstaanders & -kabels: dragen die bij tot de klankkwaliteit?

                            Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                            Het is niet omdat ze geen enkel verschil horen dat er ook geen verschil is ... er zijn ook mensen die content zijn met wat gekwaak uit een 15€ draagbaar mono radiootje.
                            Maar klopt dat niet altijd alles beter is omdat het duurder is.
                            Hier kan je het verschil tussen digitale kabels gaan beluisteren http://www.fwdmagazine.be/fwd/158864...ampaign=weekly

                            Dat is niet aan mij besteed, want mijn Blu-Ray speler van 69 euro ga ik niet aansluiten met een kabel van een paar honderd euro.
                            Die werkt ook prima met een kabel van den Action.
                            Het geluid dat ik daaruit krijg (muziek CD's, DVD en Blu-Ray films) is voor mij prima in orde (niet via de luidsprekertjes van de tv zelf, want dat geluid is even "plat" als de tv zelf, maar dat ligt niet aan de kabel(s), in een platte tv is geen plaats voor een klankkast).
                            http://barthuysmans.smugmug.com/
                            BD0338BE

                            Comment


                            • #44
                              Re: speakerstaanders & -kabels: dragen die bij tot de klankkwaliteit?

                              Natuurlijk is dat meestal aan niemand besteed.
                              Het zijn hier de meeste die niet in die "onzin"geloven, omdat ze :

                              Het niet kunnen horen, door gebrek aan luister ervaring.
                              Met een pak vooroordelen zitten of 'n tunnelvisie hebben.
                              En het daarom nooit echt met veel aandacht ZELF hebben uitgetest.

                              Er bestaat jammer genoeg veel extravagante peperdure rommel die deze gedachten bij dat soort mensen staven.

                              Maar er is wel degelijk 'n verschil tussen kabels hoorbaar, zeker in de front-bekabeling.

                              Als er 35 of meer mensen dat niet horen is geen referentie.
                              Ik ben al meer als 25 jaar met high end materiaal bezig en al die tijd ken ik er nog geen 5 die het echt onmiddellijk horen. (zonder A-B vergelijking)
                              Hoe ga je dan in godsnaam Jan mondiaal kunnen overtuigen. Ik doe me die moeite niet meer.

                              Maar er is voor de kenner zeker 'n verschil, anders was die kabel-mythe al lang uitgestorven.

                              Comment


                              • #45
                                Re: speakerstaanders & -kabels: dragen die bij tot de klankkwaliteit?

                                Oorspronkelijk geplaatst door w00ha Bekijk bericht
                                Natuurlijk is dat meestal aan niemand besteed.
                                Het zijn hier de meeste die niet in die "onzin"geloven, omdat ze :

                                Het niet kunnen horen, door gebrek aan luister ervaring.
                                Met een pak vooroordelen zitten of 'n tunnelvisie hebben.
                                En het daarom nooit echt met veel aandacht ZELF hebben uitgetest.

                                Er bestaat jammer genoeg veel extravagante peperdure rommel die deze gedachten bij dat soort mensen staven.

                                Maar er is wel degelijk 'n verschil tussen kabels hoorbaar, zeker in de front-bekabeling.

                                Als er 35 of meer mensen dat niet horen is geen referentie.
                                Ik ben al meer als 25 jaar met high end materiaal bezig en al die tijd ken ik er nog geen 5 die het echt onmiddellijk horen. (zonder A-B vergelijking)
                                Hoe ga je dan in godsnaam Jan mondiaal kunnen overtuigen. Ik doe me die moeite niet meer.

                                Maar er is voor de kenner zeker 'n verschil, anders was die kabel-mythe al lang uitgestorven.
                                Die 35 mensen, die geen referentie zijn, kunnen in ieder geval hun geld in de zak houden
                                http://www.smuttynose.nl

                                Comment

                                Working...
                                X