Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

speakerstaanders & -kabels: dragen die bij tot de klankkwaliteit?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: speakerstaanders & -kabels: dragen die bij tot de klankkwaliteit?

Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
    Het ging over die vergelijking met het winterbandentopic...
    Het enige vergelijk dat ik met dat topic maakte is het feit dat wie het nooit zelf geprobeerd heeft, net het meeste kritiek geeft.
    Winterbanden of dikkere luidsprekerkabels ... wie het zelf test, kent het verschil.

Ik denk trouwens dat ik gewoon de luidsprekerkabels ga blijven gebruiken (nog altijd bi-wired). Gewoon de kabeltjes eens opnieuw strippen : dan zullen ze wel weer 20 jaar mee kunnen
    Ik denk inderdaad ook niet dat uw kabels "versleten" zijn op die tijd.
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

Comment

Een paar losse bedenkingen uit eigen ervaring:
      1. train je eigen oren door regelmatig naar concerten of life-optredens te gaan van je geliefde muziekgenre, best naar acoustische muziek ipv electronische.
      2. geloof alleen je eigen oren en ga niet voort op beweringen van anderen, op de prijs enz... Met meten geraak je niet ver in de muziekwereld, je moet luisteren. Het is zoals het verschil tussen de ene en de andere foto. Pixelpeepen is ook daar een steriele bedoening.
      3. de kwaliteit van je muziekinstallatie hangt af van de zwakste schakel. Je moet de onderdelen op elkaar afstemmen.
      4. Ik was onlangs in een betere muziekwinkel en de verkoper liet mij het verschil horen van dezelfde luidsprekerbox op de grond, op een eleganter lichter statief en op een veel zwaarder statief. Het verschil was overweldigend en het had niets met de hoogte te maken. Ik heb daar geen theorie over maar ik kon het wel onmiddellijk horen.
      5. Kabels kunnen wel een groot verschil maken, maar het heeft zeker niet met hun dikte te maken. Ik heb onlangs mijn luidsprekerkabels vervangen door een ragfijne enkele draad ipv de vroegere dikkere verzilverde gevlochten draad en het resultaat is opmerkelijk. Hetzelfde geldt voor de stroomtoevoer: er is ongetwijfeld altijd genoeg spanning en vermogen op het electriciteitsnet, maar toch klinkt mijn muziek na 23u veel beter omdat het net dan blijkbaar minder verstoord wordt door aanslaande machines edm. Het heeft niets met het omgevingsgeluid te maken want ik woon afgelegen. Eigenlijk is het logisch als je bedenkt dat het geluid dat uit je boxen komt niets anders is dan omgevormde electriciteit.
      Veel luisterplezier aan iedereen.
      Last edited by Orval; 24 november 2014, 19:04. Reden: Ik kan nu tot 5 tellen ;-)
      BD0252BE

Comment

En hoe was de klank in puntje vier dan volgens jou het beste, Orval? graag wat meer info van je, ik moet nog steeds mijn statieven maken. vandaar ;-)

Comment

http://m.youtube.com/watch?v=c6jyutMh6bk het gaat wel over gitaarkabels maar dat is hetzelfde.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door fhuppel Bekijk bericht
            http://m.youtube.com/watch?v=c6jyutMh6bk het gaat wel over gitaarkabels maar dat is hetzelfde.
            Er is een heel groot verschil tussen het signaal dat van een gitaar of een microfoon komt ten opzichte van het luidsprekersignaal.
            Een gitaar en microfoon geeft een heel zwak signaal af dat nog versterkt moet worden om het naar de luidsprekers te sturen.
            Dat zwakke signaal zal veel sneller last hebben van allerhande storingen dan het signaal dat van de versterker naar de luidsprekers gaat.
            De afscherming van een kabel voor een gitaar of microfoon is dus véél belangrijker dan die van kabels waar een hogere spanning en stroomsterkte door gaat.
            Je moet al een héél sterke storingsbron hebben om via de luidsprekerkabels een hoorbaar geluid te produceren (dan zou je het even goed moeten horen als de versterker niet aan staat).
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Orval Bekijk bericht
              Een paar losse bedenkingen uit eigen ervaring:
              1. train je eigen oren door regelmatig naar concerten of life-optredens te gaan van je geliefde muziekgenre, best naar acoustische muziek ipv electronische.
              2. geloof alleen je eigen oren en ga niet voort op beweringen van anderen, op de prijs enz... Met meten geraak je niet ver in de muziekwereld, je moet luisteren. Het is zoals het verschil tussen de ene en de andere foto. Pixelpeepen is ook daar een steriele bedoening.
              3. de kwaliteit van je muziekinstallatie hangt af van de zwakste schakel. Je moet de onderdelen op elkaar afstemmen.
              4. Ik was onlangs in een betere muziekwinkel en de verkoper liet mij het verschil horen van dezelfde luidsprekerbox op de grond, op een eleganter lichter statief en op een veel zwaarder statief. Het verschil was overweldigend en het had niets met de hoogte te maken. Ik heb daar geen theorie over maar ik kon het wel onmiddellijk horen.
              4. Kabels kunnen wel een groot verschil maken, maar het heeft zeker niet met hun dikte te maken. Ik heb onlangs mijn luidsprekerkabels vervangen door een ragfijne enkele draad ipv de vroegere dikkere verzilverde gevlochten draad en het resultaat is opmerkelijk. Hetzelfde geldt voor de stroomtoevoer: er is ongetwijfeld altijd genoeg spanning en vermogen op het electriciteitsnet, maar toch klinkt mijn muziek na 23u veel beter omdat het net dan blijkbaar minder verstoord wordt door aanslaande machines edm. Het heeft niets met het omgevingsgeluid te maken want ik woon afgelegen. Eigenlijk is het logisch als je bedenkt dat het geluid dat uit je boxen komt niets anders is dan omgevormde electriciteit.
              Veel luisterplezier aan iedereen.
              De juiste plaatsing van je luidsprekers en de akoestiek van de ruimte is 1 van de belangrijkste dingen als het over klankkwaliteit gaat. Veel belangrijker dan de kwaliteit van je aansluitkabels. Dat je dat onmiddellijk hoort is dus maar logisch... Veel theorie is daar niet aan.
              En luidsprekerkabel zal maar verschil maken in hoeverre je de impedantie al laag genoeg hebt gekregen. Als een luidsprekerbouwer de hint geeft om die lager dan 0.1 ohm te houden, dan zullen ze daar wel een reden voor hebben... Maar ook die kabel heeft een heel kleine invloed ten opzichte van andere factoren.
              Uiteraard moet je luisteren, en je oren geloven. Maar ook in deze is er een behoorlijk sterk placebo-effect : de verschillen die je denkt te horen zijn echt niet altijd zo in die mate aanwezig. Die luidsprekermakers geraken trouwens met meten echt behoorlijk ver : de apparatuur die die gasten gebruiken is veel gevoeliger dan onze oren. En gewoonlijk geraak je verder met een objectief gegeven, dan met de pseudo-wetenschappelijke marketing gezever van zij die er op uit zijn om een goedgelovige audiofiel het geld uit zijn zak te kloppen...
              Persoonlijk verplaats ik liever mijn luidsprekers 15 cm. verder van de muur, dan een kabel van 1000€ te kopen : het heeft stukken meer effect, en het is vele goedkoper ...

Nu : zolang er zijn die de randen van hun CD's groen kleuren, om de weerkaatsing tegen te gaan zullen er altijd wel zijn die in fabels geloven. Nu : zo'n stiftje is gelukkig nog goedkoop. De gold-CD's zijn al een pak duurder ...
              Ik geniet nog altijd van mijn 21 jaar oud stereo-ketentje met standaard bekabeling. En heb eerlijk gezegd nog nooit de behoefte gevoeld om toch maar weer die ultieme aanpassing te doen in het streven naar het perfecte geluid. Hoewel ik vandaag toch terug goesting begin te krijgen om toch eens iets anders aan te kopen. Na die 21 jaar mag dat wel eens...
              Groeten,

Polleke

Comment

En telkens is daar weer de "flat earth society" om elke positieve beleving rond audio de kop in te drukken

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                  Er is een heel groot verschil tussen het signaal dat van een gitaar of een microfoon komt ten opzichte van het luidsprekersignaal.
                  Een gitaar en microfoon geeft een heel zwak signaal af dat nog versterkt moet worden om het naar de luidsprekers te sturen.
                  Dat zwakke signaal zal veel sneller last hebben van allerhande storingen dan het signaal dat van de versterker naar de luidsprekers gaat.
                  De afscherming van een kabel voor een gitaar of microfoon is dus véél belangrijker dan die van kabels waar een hogere spanning en stroomsterkte door gaat.
                  Je moet al een héél sterke storingsbron hebben om via de luidsprekerkabels een hoorbaar geluid te produceren (dan zou je het even goed moeten horen als de versterker niet aan staat).
                  hartelijk bedankt voor de uitleg. Ik wist niet dat er zo'n verschil was

Comment

@Orval:
                    En hoe was de klank, in puntje vier van je betoog, dan volgens jou het beste? graag wat meer info van je, ik moet namelijk nog steeds mijn statieven maken. vandaar ;-)

Comment

Sorry dréten voor de late reactie, ik ben een tijdje niet meer komen kijken wegens te druk.
                      Ik kan niet de klanken beschrijven, want daar ken ik te weinig van. Ik beschrijf de muziek zoals ik ze in zijn geheel ervaar.
                      De boxen op de grond (vasttapijt) gaf een schraler geluid, minder detail, alsof de muziek verder weg werd afgespeeld. Dit was zo ook als ik mij bukte om op de boxen op oorhoogte te brengen en het lag dus niet aan het hoogteverschil t.o.v. mijn oren.
                      De boxen op de statieven bracht de muziek meer naar voren. Bij de zwaarste statieven was het verschil nog groter. De muziek werd merkelijk voller, heler, meer harmonisch in zijn samenhang, meer aanwezig, dichterbij, omringde mij meer als het ware. Ik weet niet hoe ik het als leek beter kan zeggen.
                      De zwaarste statieven waren gemaakt van dikkere buizen gevuld met droog zand.
                      Let op, wat ik zeg geldt voor die bepaalde boxen. Ik beweer dus zeker niet dat alle boxen beter op zware statieven staan.
                      De verkoper in die winkel is geen klassieke verkoper maar een gepassioneerde muziekliefhebber, zelf ook muzikant. Hij gelooft sterk in enkelvoudige luidsprekers met een breed frequentiebereik en een hoge gevoeligheid. Volgens hem vernietigen de filters en de sampling de ziel van de muziek. Enkel de eenvoud kan de meest complexe muziek aan. Het beste is dus volgens hem niet het duurste. Hij experimenteert ook met zelfgemaakte ontwerpen waarmee hij voldoende hoge en lage tonen kan bereiken zonder de muziek te moeten verknippen en afleiden naar tweeters en subwoofers. Een bijzonder man die over zijn passie kan uitweiden zonder dat hij u zelfs iets probeert te verkopen.
                      Mvg,
                      Orval
                      BD0252BE

Comment

Mooi concept, maar luidsprekers die het volledige frequentiebereik kunnen weergeven met 1 "weergever" bestaan niet. Een woofer die het opgeeft aan 350 hz en een tweeter die maar begint bij 4000 hz moet nu eenmaal aan volledige andere eisen voldoen.
                        Hij heeft wel gelijk dat die crossover-filters inderdaad heel belangrijk zijn, en ze zijn inderdaad een bron van frustratie voor luidsprekerontwerpers, maar helaas dus wel noodzakelijk...

Er zijn een aantal merken pogingen aan het doen om die analoge crossover te vermijden door de opsplitsing digitaal te doen, die analoge crossover-filter dus te laten vallen en dus voor een 3-weg luidsprekersysteem per weergever een eigen aangepaste versterker te gebruiken in de luidspreker.
                        Bv. Medidian is hiermee bezig. Hoofddoel is dus het signaal zo lang mogelijk digitaal te houden, en elke nadelige analoge invloed (dus ook die crossover filter) zoveel mogelijk uit te sluiten.
                        Maar een dergelijk systeem is uiteraard niet de definitie van het vereenvoudigen van een luidsprekersysteem ... Je voelt aan je water dat zo'n Meridianneke niet goedkoop is. Hun vlaggeschip is dacht ik een 80.000 € .

Denk dat ik het bij een klassiek systeemke ga houden...
                        Last edited by polleke_cgc; 24 november 2014, 21:16.
                        Groeten,

Polleke

Comment

En nu wil ik ook nog graag even, in het verlengde van de kabels, een vraagje stellen over statieven voor onder de B&W 685's:
                          Klopt het dat die zo zwaar mogelijk moeten zijn??
                          Laat ik het simpel houden: zou het volstaan om twee massief notelaar balken van 100breed x 40dik x 800 hoog (samen zo'n 5kg zwaar) op enkele cm van mekaar rechtop op een metalen plaat(6kg) vast te maken en daar bovenop de boxen monteren?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door gert007 Bekijk bericht
                            vooral kopen als je weet dat de rest achter je stopcontact in vob 2.5mm² is
                            pas op er zijn audiofreaks die zelfs naar dat bepaald stopcontact een aparte speciale leiding leggen met zogenaamde superieure bekabeling en dito zekeringen

dus als je alles tot goed wilt doen, tot en met de zekeringskast
                            ps wel alles opnieuw laten keuren dan he, elke wijziging van de zekeringskast moet je laten keuren
                            succes daarmee
                            En wat er gebeurt tussen de centrale en jouw zekeringskast os niet belangrijk?

Ik zou gouden kabels leggen tot in Doel, maar dan wel in een loden mantel om de straling tegen te houden.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door dréten Bekijk bericht
                              En nu wil ik ook nog graag even, in het verlengde van de kabels, een vraagje stellen over statieven voor onder de B&W 685's:
                              Klopt het dat die zo zwaar mogelijk moeten zijn??
                              Laat ik het simpel houden: zou het volstaan om twee massief notelaar balken van 100breed x 40dik x 800 hoog (samen zo'n 5kg zwaar) op enkele cm van mekaar rechtop op een metalen plaat(6kg) vast te maken en daar bovenop de boxen monteren?

Ja, dat gaat volstaan.

Comment

Het is me ondertussen duidelijk geworden dat investeringen in kwalitiatieve kabels méér opbrengen in luisterkwaliteit naargelang de kwaliteit van de andere componenten.

Pas een luistertest gedaan met oa dit ding:

(bedankt voor de link, Bart)

Voordien heb ik nooit geloofd dat de kwaliteit van de voeding(skabels) een verschil kon maken. Enorme verrassing, serieus verschil.
                                Voor mn 804's aan te sturen heeft dit geen zin, maar bij een top-installatie - zeker weten.

Comment

Working...
                                X