Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Energie en paniekzaaierij.....

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: Energie en paniekzaaierij.....

    Oorspronkelijk geplaatst door Leopard Bekijk bericht
    Wordt hier toch een post met een maatschappelijk kantje.
    Sorry hoor Leopard. Je hebt gelijk. In de kranten lees je waarom.
    " In het darwiniaanse perspectief is orde niet immanent aanwezig in de werkelijkheid, maar een zichzelf bevestigend aspect van de werkelijkheid, in zoverre dat het wordt ervaren door gesitueerde subjecten. " (Robert A. Maundy)

    Comment


    • Re: Energie en paniekzaaierij.....

      Oorspronkelijk geplaatst door Skitch Bekijk bericht
      Sorry hoor Leopard. Je hebt gelijk. In de kranten lees je waarom.
      Geen probleem Skitch, ik had een voorgevoel zonder dat ik het zelf besefte.
      Minder glas dan vroeger, maar beter.

      Comment


      • Re: Energie en paniekzaaierij.....

        Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
        Juist daarom dat het verhaaltje dat ze ons wijsmaken niet klopt hé Nete
        Er zal wel weer meer achter zitten dan ze ons willen laten geloven

        grts
        Sieg
        Wat er juist achter zit zullen ze pas laten weten als we allemaal zo'n meter hebben.
        Dan kunnen ze een tariefsysteem uitwerken dat voor de leverancier het beste uitkomt.
        Als de zon schijnt, en als er veel wind is, dan zal op dat ogenblik de stroom waarschijnlijk goedkoper worden.
        Maar aan de andere kant kunnen ze via die meter ook een soort boete geven aan verbruikers die heel grote piekstromen verbruiken (bijvoorbeeld als je het eten aan het klaarmaken bent op een elektrische kookplaat, en dat dan de microgolf, of een oven, of wasmachine, droogkast... tegelijk ingeschakeld zijn).
        Op die manier kunnen ze ervoor zorgen dat de verbruiker het net niet overbelast op bepaalde momenten, en dat is voor de leverancier voordeliger omdat een continu verbruik veel gemakkelijker te sturen is dan piekverbruik.
        Uiteindelijk wordt het de bedoeling dat de huishoudapparaten (die veel verbruiken) "communiceren" met de slimme meter, en dat die in en uitgeschakeld worden naar gelang de toevoer van groene stroom.
        Maar dat lukt alleen als we in de toekomst allemaal weer nieuwe apparaten kopen die compatibel zijn met het hele elektriciteitsnet.
        Dat die apparaten duurder zullen zijn, daar mag je ook al zeker van zijn...

        Nog een bedenking, die "slimme meter" verbruikt elektriciteit, het verbruik van die meter zelf zal ook wel meegeteld worden op je factuur.
        Elektronische apparaten hebben tegenwoordig een beperkte levensduur, de huidige meters gaan bijna nooit stuk, dat zal in de toekomst ook wel veranderen.
        En ze moeten nog altijd iemand rondsturen om de gasmeterstand op te nemen (toch om de twee jaar, zoals dat nu voor gas + elektriciteit gedaan wordt).
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

        Comment


        • Re: Energie en paniekzaaierij.....

          Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
          En ze moeten nog altijd iemand rondsturen om de gasmeterstand op te nemen (toch om de twee jaar, zoals dat nu voor gas + elektriciteit gedaan wordt).
          Hier staat sinds een paar jaar een nieuwe gasmeter Bart, volgens de man van infrax is deze simpel om te bouwen naar een slimme meter,
          gewoon een module op het telwerk klikken en klaar volgens de man.
          Blz. 17 http://www.vreg.be/sites/default/files/uploads/1.pdf
          Last edited by Guest42; 16 februari 2017, 10:13.

          Comment


          • Re: Energie en paniekzaaierij.....

            Comment


            • Re: Energie en paniekzaaierij.....

              Volgens ik al berekend heb Geert is het tegenwoordig absoluut niet meer aan te raden om zonnepanelen te leggen
              Want je betaald je blauw aan netwerkosten

              grts
              Sieg
              Voor meer foto's ; www.sieg.be

              Comment


              • Re: Energie en paniekzaaierij.....

                Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
                Die 500km is gebaseerd op een traject waarbij je dikwijls moet remmen. Elke keer dat je remt, win je energie terug die naar de batterij gaat.
                Als je enkel autostrade doet, win je geen energie terug.
                Deze week nog in de krant : een dagbladverkoper kocht een Nissan elektrisch bestelwagentje dat normaal 250km op 1 batterijlading moet kunnen rijden.
                Hij moet de kranten iedere dag 50km verder gaan afhalen en doet hierdoor 100km autostrade. 50km verder tijdens de krantenbezorging is de batterij leeg.
                Bereik is slechts 150km omdat er tijdens het grootste deel van het traject niet geremd werd. Het verbruik aan 100 of 120kmh is ook veel hoger dan tijdens een stadsrit. eigenaar stapt naar de rechtbank want wil zijn geld terug van Nissan wegens niet nakomen van beloftes.
                Je maakt hier een denkfout.

                Om die energie terug te winnen moet je die er eerst in steken. Reden van die lagere actieradius is dat de verliezen kwadratisch toenemen met de snelheid. Oplossing is ook 50 te rijden op de autostrade, mag echter niet.

                Comment


                • Re: Energie en paniekzaaierij.....

                  Wie gaat er deze lente enkele bloemetjes planten:
                  Smartflower is the innovative sculptural solar flower with advanced photovoltaic solar panels that open and close to cleaning itself for maximum efficiency.

                  Comment


                  • Re: Energie en paniekzaaierij.....

                    Oorspronkelijk geplaatst door anonymous Bekijk bericht
                    Wie gaat er deze lente enkele bloemetjes planten:
                    https://www.smartflower.com/
                    Omdat die "Smartflower" de zon volgt, en het zonnepaneel daardoor constant in de meest optimale hoek staat ten opzichte van de zon zal het rendement wel een stuk hoger zijn dan bij "vaste" zonnepanelen.
                    Maar die constructie is wel een pak duurder, en het is de vraag of je die kostprijs ooit kan terugverdienen.
                    Het zal ook wel problemen geven als je een vergunning vraagt om zo'n Smartflowers te plaatsen.
                    http://barthuysmans.smugmug.com/
                    BD0338BE

                    Comment


                    • Re: Energie en paniekzaaierij.....

                      Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
                      Die 500km is gebaseerd op een traject waarbij je dikwijls moet remmen. Elke keer dat je remt, win je energie terug die naar de batterij gaat.
                      Oorspronkelijk geplaatst door Blauwbloes Bekijk bericht
                      Je maakt hier een denkfout.

                      Om die energie terug te winnen moet je die er eerst in steken. Reden van die lagere actieradius is dat de verliezen kwadratisch toenemen met de snelheid. Oplossing is ook 50 te rijden op de autostrade, mag echter niet.
                      Daarin heb je gelijk. Maar telkens wanneer je remt, wordt dat beetje energie terug naar de batterij gestuurd in plaats van ze traditioneel in wrijving en warmte om te zetten.
                      Ik heb toch geschreven "win je energie terug". Om energie terug te winnen, moet je ze er eerst insteken. Dat is een waarheid als een koe.

                      Je batterij geraakt ook niet vol als je een paar uur ter plaatse op je rem staat te trappen

                      Doet me denken aan de watervallen van Coo.

                      Comment


                      • Re: Energie en paniekzaaierij.....

                        Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
                        Daarin heb je gelijk. Maar telkens wanneer je remt, wordt dat beetje energie terug naar de batterij gestuurd in plaats van ze traditioneel in wrijving en warmte om te zetten.
                        Ik heb toch geschreven "win je energie terug". Om energie terug te winnen, moet je ze er eerst insteken. Dat is een waarheid als een koe.

                        Je batterij geraakt ook niet vol als je een paar uur ter plaatse op je rem staat te trappen

                        Doet me denken aan de watervallen van Coo.
                        Bij het afremmen wordt er minder energie "teruggewonnen" dan wat er nodig is geweest om de auto op een bepaalde snelheid te krijgen.
                        Daardoor blijft het nog altijd energievriendelijker om een voertuig aan een zo constant mogelijke snelheid te houden.
                        En als er dan toch nog ergens moet worden afgeremd (je kan niet altijd aan dezelfde snelheid blijven rijden), dan pas win je een beetje energie terug met een hybride auto.
                        In de stad moet je dikwijls optrekken en terug afremmen, daar haalt een hybride het meeste voordeel omdat een deel van de "remenergie" dan terug kan worden gebruikt om op te trekken.
                        Maar wat er gewonnen wordt aan remenergie is altijd minder dan wat er verbruikt wordt tijdens het optrekken.

                        Als ik de werkelijke verbruikscijfers van hybride auto's vergelijk met dat van mijn Dacia, dan vraag ik mij af waarom ze zoveel moeite doen om heel dat systeem in te bouwen.
                        Het werkelijke verbruik van mijn auto zit tussen de 4,8 (zomer) en 5,3 L/100km (winter), bij de meeste tests van hybride wagens is dat minstens even veel of zelfs hoger.

                        Een van mijn broers heeft een Golf GTE (plug-in hybride), als die korte afstanden rijdt dan verbruikt die alleen stroom, maar op langere afstanden is het verbruik een flink stuk hoger dan dat van mijn auto.
                        Bij de verbruiksopgave van de een plug-in hybride wordt er uitgegaan van de "standaard verbruikscyclus", als de accu net groot genoeg is, dan verbruikt zo'n auto op papier helemaal niets (of toch bijna niets).
                        Maar dat komt zelden overeen met het werkelijke verbruik.
                        Bovendien is het elektrisch verbruik ook niet "niets", het kost ook geld, en dat wordt altijd vergeten in de foldertjes.
                        Het is net alsof de stroom die nodig is om de accu van een elektrische wagen (of plug-in hybride) gratis is als je naar de verbruikscijfers kijkt...(mijn broer heeft daar ondertussen een heel andere mening over, ondanks dat er daar op het dak een heleboel zonnepanelen liggen is het jaarlijkse elektriciteitsverbruik daar flink gestegen, met ook een hogere eindafrekening tot gevolg).
                        http://barthuysmans.smugmug.com/
                        BD0338BE

                        Comment


                        • Re: Energie en paniekzaaierij.....

                          Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht

                          Als ik de werkelijke verbruikscijfers van hybride auto's vergelijk met dat van mijn Dacia, dan vraag ik mij af waarom ze zoveel moeite doen om heel dat systeem in te bouwen.
                          Dat komt omdat niet iedereen met een koekblik wil rijden of er zelfs maar in gezien wil worden

                          Buiten een Prius, is dat enkel om taksen te ontlopen. Ik ken er met een BMW X5 en een Volvo XC90 (beide hybride). Met veel geluk en wind vanachter, kunnen ze 12 tot 15 km elektrisch rijden.
                          Je mag ook een LPG-tankje van 5 liter in je Bentley laten inbouwen. Daarmee doe je 15000€ profijt aan inschrijvingstaks en rijtaks.
                          Last edited by notex; 17 februari 2017, 17:36.

                          Comment


                          • Re: Energie en paniekzaaierij.....

                            Ik vraag mij af of de personen die de beslissingen nemen om dat soort "milieuvriendelijke wagens" op zo'n manier voordelen toe te kennen zich alleen maar baseren op de cijfertjes die de fabrikant opgeeft zonder er verder bij na te denken...
                            Dat is de verbruikscyclus waarvan iedereen weet dat die niet overeenkomt met de werkelijkheid, en die vooral bij plug-in hybride wagens nog veel meer afwijkt ten opzichte van het werkelijke verbruik.
                            Er worden flinke belastingvoordelen gegeven die het milieu helemaal niet ten goede komen (alleen de eigenaars van zo'n wagen doen er financieel voordeel mee, en ik denk dat de meeste bezitters van zo'n wagen zelden de "plug-in" gebruiken).
                            Gezien de aankooprijs van sommige van die wagens denk ik dat die dat voordeel eigenlijk helemaal niet nodig hebben (de meeste automobilisten kunnen zo'n wagen zelfs niet betalen).

                            En voor mij mogen ze het elektrisch verbruik van een plug-in of elektrische wagen ook wel meetellen als verbruik, nu doen ze altijd alsof dat helemaal geen rol speelt.
                            Zolang de elektriciteit niet voor 100% uit hernieuwbare bronnen komt blijft elektriciteit nog altijd vervuilend.
                            Maar dat is dan natuurlijk niet op de plaats waar de elektrische auto rijdt, het is in een of andere centrale die met gas, kolen of pellets wordt gestookt (of kernenergie, maar dat is weer een heel ander verhaal).
                            http://barthuysmans.smugmug.com/
                            BD0338BE

                            Comment


                            • Re: Energie en paniekzaaierij.....

                              Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                              .................................
                              En voor mij mogen ze het elektrisch verbruik van een plug-in of elektrische wagen ook wel meetellen als verbruik, nu doen ze altijd alsof dat helemaal geen rol speelt.
                              Zolang de elektriciteit niet voor 100% uit hernieuwbare bronnen komt blijft elektriciteit nog altijd vervuilend.
                              Maar dat is dan natuurlijk niet op de plaats waar de elektrische auto rijdt, het is in een of andere centrale die met gas, kolen of pellets wordt gestookt (of kernenergie, maar dat is weer een heel ander verhaal).
                              Juist! Daarom dat ik me erger aan die plug-in hype. Fiscaal is dat interessant, voor diegenen die een boekhouder hebben, maar milieutechnisch denk ik dat het rampzalig is. Het afvoeren van versleten/defecte accu's wordt altijd "vergeten". Het milieuaspect bij het maken van die accu's is ook een ver van mijn bed show, want niet erg ecologisch.
                              TH: De Bentley van Notex, met zijn LPG-tank van 5 liter , is minder vervuilend. Want die auto gaan generaties mee...... en rijdt alleen maar op Zondag.
                              Last edited by Skitch; 18 februari 2017, 01:44. Reden: Een "dt" foutje verbetert. De andere heb ik nog niet gevonden. :-)
                              " In het darwiniaanse perspectief is orde niet immanent aanwezig in de werkelijkheid, maar een zichzelf bevestigend aspect van de werkelijkheid, in zoverre dat het wordt ervaren door gesitueerde subjecten. " (Robert A. Maundy)

                              Comment


                              • Re: Energie en paniekzaaierij.....

                                Oorspronkelijk geplaatst door Skitch Bekijk bericht
                                TH: De Bentley van Notex, met zijn LPG-tank van 5 liter , is minder vervuilend. Want die auto gaan generaties mee...... en rijdt alleen maar op Zondag.
                                Wat betekent "TH" ?
                                Topic Header, Transmission Header, Technische Hogeschool, Te Huur ...?

                                1) Technische Hogeschool (Afkorting in het onderwijs) (2) 1) Hogeschool in delft 2) Ingenieursopleidingsinstituut 3) Landcode van Thailand 4) Onderwijs...
                                Last edited by notex; 18 februari 2017, 11:12.

                                Comment

                                Working...
                                X