Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Energie en paniekzaaierij.....

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Energie en paniekzaaierij.....

Indrukwekkend mag je wel zeggen. En bij een, laat ons wel wezen, hopelijk uitblijvende ramp zal dat niet zoveel verschil maken voor ons als directe buren zeker. De wind komt bovendien ook meestal al van daar. Eventuele problemen moeten dus wel degelijk Europees bekeken worden.
    Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door enero Bekijk bericht
      Indrukwekkend mag je wel zeggen. En bij een, laat ons wel wezen, hopelijk uitblijvende ramp zal dat niet zoveel verschil maken voor ons als directe buren zeker. De wind komt bovendien ook meestal al van daar. Eventuele problemen moeten dus wel degelijk Europees bekeken worden.
      Hier een andere lijst

Hopen hoort er ook bij, bij gelovigen

Er gebeuren jaarlijks duizenden accidenten met kerncentrales.
      In Frankrijk en in 2010 > meer dan 1000.
      Probleem is dat de gevolgen pas op lange termijn zichtbaar of voelbaar zijn.
      Behalve in Tjernobil of Fukushima: direct prijs.

ALLE problemen zijn bekend bij overheden en eigenaars.
      En nog lang voor de 1ste kerncentrale werd gebouwd.
      Maar het is zoals Mark Eyskens ooit zei: "Het is niet goed dat de mensen alles weten".
      Mensen praten liever en discussiëren liever over "Met vier in bed", "Komen Eten" en nog van die onzin.

Als het van Europa afhangt, hahaha.... kan je nog lang wachten.
      In zake veiligheid werd op 7/04/11 alles afgeketst.

Google verder maar op 'kerncentrales Europees parlement'.
      Ubi bene, ibi patria.
      BD0388BE
      Een website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door enero
        Men moest al lang een kerncentrale vervangen of bijgebouwd hebben. De groenen zullen dat zeker niet graag horen, maar ze zijn mede de oorzaak van het probleem.
        Groen is niet de enige partij die het probleem aankaart, erger... N-VA is eigenlijk de enige die achter het idee staat. Dus de overige 70% van de Vlamingen niet.

Wat de groenen al jaren aanklagen is:
        - de verouderde en afgeschreven kerncentrales die steeds langer open blijven met alle risico's vandien.

Wat de groenen willen is:
        - geen kernstop, maar kernuitstap: stapsgewijs in alternatieve energie blijven investeren, en niet meteen alle kernenergie stopzetten
        - indien kernenergie: doe het veilig, niet met verouderd materiaal.

Als er een kerncentrale moest komen, dan had men met de bouw ervan al 20 jaar geleden moeten bezig zijn. Maar dan hoor je de voorstanders van kernenergie wellicht roepen: "niet in mijn achtertuin".

De Europese Commissie heeft trouwens grote vragen bij de enorme staatssteun, die zou kunnen oplopen tot 22,2 miljard euro. De problemen bij de bouw van nieuwe kerncentrales in Frankrijk en Finland zijn ook bekend: bijzonder veel vertraging, technische problemen en een kostprijs die explodeert, tot 8,5 miljard voor de EPR-reactor in Flamanville. Een nieuwe kerncentrale bouwen moeten we dus niet doen.
        Dat worden weer extra belastingen.

En als men er dan een bouwt, liefst een op thorium, minder afval, meer energie. Doe het tenminste meteen goed, en niet eentje met technologie van 60 jaar terug. Enfin, da's mijn idee natuurlijk.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door anonymous Bekijk bericht
          Groen is niet de enige partij die het probleem aankaart, erger... N-VA is eigenlijk de enige die achter het idee staat. Dus de overige 70% van de Vlamingen niet.

Wat de groenen al jaren aanklagen is:
          - de verouderde en afgeschreven kerncentrales die steeds langer open blijven met alle risico's vandien.

Wat de groenen willen is:
          - geen kernstop, maar kernuitstap: stapsgewijs in alternatieve energie blijven investeren, en niet meteen alle kernenergie stopzetten
          - indien kernenergie: doe het veilig, niet met verouderd materiaal.

Als er een kerncentrale moest komen, dan had men met de bouw ervan al 20 jaar geleden moeten bezig zijn. Maar dan hoog je de voorstanders van kernenergie wellicht roepen: "niet in mijn achtertuin".

Dat worden weer extra belastingen.

En als men er dan een bouwt, liefst een op thorium, minder afval, meer energie. Doe het tenminste meteen goed, en niet eentje met technologie van 60 jaar terug. Enfin, da's mijn idee natuurlijk.
          Juist.
          Wie ruimt NU op en betaalt NU de afval van de kerncentrales in België?
          Wij, de belastingbetalers.
          Ubi bene, ibi patria.
          BD0388BE
          Een website

Comment

Als ik de redenering van de nieuwe regering kan volgen, dan kan ik deze winter optimaal genieten, vanuit mijn volledig in het donker gehulde huis, van de allernieuwste overvliegende straaljagers !
            Minder glas dan vroeger, maar beter.

Comment

net nog even 10 gloeilampen besteld.
              leuk hoor al die spaarlampen, maar in de helft van mijn armaturen passen die niet (lees te breed.)
              gelukkig zijn er nog genoeg ouderwetse gloeilampen te koop.
              grt,bouk.
              wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
              http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
              https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                leuk hoor al die spaarlampen, maar in de helft van mijn armaturen passen die niet (lees te breed.)
                grt,bouk.
                De Europese wetgeving heeft bepaald dat na 1 september 2012 de verkoop van gloeilampen met een wattage van 25W of meer, volledig verboden is.
                Dat zullen voor jou dus peertjes van 15W worden.

Comment

Ik pleit ervoor dat we de halve Noordzee vol zetten met windmolens. Zo lelijk vind ik die helemaal niet - eigenlijk zelfs best rustgevend, die langzaam draaiende wieken, EN en en: zo blijft mijn broer verzekerd van werk. Van wind zijn we hier altijd verzekerd, dus ik vind dat er ook in elk industriegebied een windmolenpark moet zijn. Groot of klein, naar gelang de plaats die er is. 't Is dan toch een begin.
                  ______
                  www.vue.photo

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
                    De Europese wetgeving heeft bepaald dat na 1 september 2012 de verkoop van gloeilampen met een wattage van 25W of meer, volledig verboden is.
                    De Europese Unie stelt steeds strengere eisen aan de energiezuinigheid van apparaten, waaronder verlichting. Gloeilampen (en sommige halogeenlampen) kunnen niet voldoen aan de huidige eisen. Sinds september 2012 mogen er geen gloeilampen meer in de handel worden gebracht. Voorraden uit groothandels en winkels mogen nog wel worden verkocht,
                    ----
                    daarom nog (gelukkig) volop te bestellen op het net.
                    grt,bouk.
                    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

De Europese Unie stelt steeds strengere eisen aan de energiezuinigheid van apparaten, waaronder verlichting. Gloeilampen (en sommige halogeenlampen) kunnen niet voldoen aan de huidige eisen. Sinds september 2012 mogen er geen gloeilampen meer in de handel worden gebracht. Voorraden uit groothandels en winkels mogen nog wel worden verkocht,
                      ----
                      daarom nog (gelukkig) volop te bestellen op het net.
                      grt,bouk.
                      Denkt dat er wel zullen zijn die de nog beschikbare voorraden van gloeilampen opkopen en die dan terug verkopen op het www.
                      Waarschijnlijk kan je nog 20 jaar of zelfs langer gloeilampen kopen.
                      Op een paar plaatsen in huis waar ik direct veel licht wil hebben zitten ook nog gloeilampen.
                      Al zullen sommigen beweren dat type dit of dat wel direct vol licht geeft enz... ik moet ze nog tegenkomen, voor die plaatsen blijf ik zweren bij de oude getrouwe gloeilamp.
                      Ook de minimale levensduur die vermeld staat op spaarlampen vind ik een lachertje. Je moest eens weten hoeveel ik er reeds vervangen heb die het maar korte tijden uithielden...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
                        Denkt dat er wel zullen zijn die de nog beschikbare voorraden van gloeilampen opkopen en die dan terug verkopen op het www.
                        Waarschijnlijk kan je nog 20 jaar of zelfs langer gloeilampen kopen.
                        Op een paar plaatsen in huis waar ik direct veel licht wil hebben zitten ook nog gloeilampen.
                        Al zullen sommigen beweren dat type dit of dat wel direct vol licht geeft enz... ik moet ze nog tegenkomen, voor die plaatsen blijf ik zweren bij de oude getrouwe gloeilamp.
                        Ook de minimale levensduur die vermeld staat op spaarlampen vind ik een lachertje. Je moest eens weten hoeveel ik er reeds vervangen heb die het maar korte tijden uithielden...
                        Bij mijn dochter heb ik in totaal 80 inbouw led spots geboord en geplaatst Djivan, nu reeds meer dan een jaar in gebruik, en nog geen enkele kapot, ook geen vermindering van lichtsterkte.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                          Bij mijn dochter heb ik in totaal 80 inbouw led spots geboord en geplaatst Djivan, nu reeds meer dan een jaar in gebruik, en nog geen enkele kapot, ook geen vermindering van lichtsterkte.
                          Ik had het over de levensduur van spaarlampen, niet over die van led spots.
                          Bij één van de kinderen zijn het ook allemaal spots, maar nog 'gewone', dus geen led, ze betalen toch geen stroom, wegens zonnepanelen.....tsja zo gaat dat nu eenmaal hé.
                          Ik dacht dat ze eens gekeken hadden wat het zou kosten om ze allemaal te vervangen door led spots, en als ik het goed voor heb spraken ze een jaar terug van 30 euro / stuk (kan dat ?).
                          Als ik zo rap eens een schatting maak, hebben ze er ongeveer binnen in huis een 60/70-tal zitten, zonder deze buiten in de dakoversteken,....tegen 30 euro/stuk .
                          Waarom zou je dat bedrag gaan uitgeven om minder te verbruiken wanneer je toch geen stroom betaalt ?

Enne, ik ben niet van plan om onze hele woning te "verbouwen" om led spots te kunnen boren/plaatsen...wij betalen trouwens ook geen stroom, integendeel we krijgen nog geld voor hetgeen wij op het net steken .

Comment

Er zijn nog steeds "energiezuinige" gloeilampen waar een halogeenlampje is ingebouwd, die hebben ze ook in grotere vermogens dan 15W.
                            Het is dus niet nodig om een grote voorraad gloeilampen in te slaan.

Ik heb hier een led lamp (Philips) die ongeveer even groot is als een standaard E27 gloeilamp.
                            Maar als je gloeilampen vervangt door led, doe dat dan alleen maar in armaturen waaruit de warmte weg kan.
                            Ook al verbruikt zo'n led lamp maar 5W, als die warmte niet goed weg kan, dan zal dat de levensduur van die led lamp sterk verminderen, en de lamp zal ook minder licht geven naarmate ze warmer wordt.
                            Hetzelfde geldt voor led spots, als die te warm worden gaan ze ook sneller stuk.
                            Bij Philips wordt de levensduur opgegeven bij een bepaalde omgevingstemperatuur, maar dan moet de warmte ook zonder omweg afgegeven worden aan de "omgeving", in een armatuur dat op een of andere manier (gedeeltelijk) afgesloten is zal die lamp dus nooit de maximum opgegeven levensduur halen.

Bij de goedkopere led spots en lampen zullen het vooral de drivers (omzetting van 12 of 230V naar de juiste stroom en spanning die de led nodig heeft) stuk gaan, ook hier is het een hogere temperatuur die voor vroegtijdige slijtage zorgt.

Philips geeft ook een duidelijke aanduiding over kleurweergave-index en de kleurtemperatuur.
                            827 = kleurweergave-index van 80 of meer, met een kleurtemperatuur van 2700K (heel warm wit)
                            830 = kleurweergave-index van 80 of meer, kleurtemperatuur 3000K (komt ongeveer overeen met 12V halogeen)
                            840 = kleurweergave-index van 80 of meer, kleurtemperatuur 4000K (wit licht, die heb ik vorig jaar gebruikt om mijn foto's te belichten op de fototentoonstelling van onze fotoclub, de kleuren zien er dan heel mooi uit).

Die Philips spots kosten naargelang het vermogen en type 15 tot 25 euro per stuk (als je er meer tegelijk bestelt, dan krijg je op sommige websites korting, en je moet geen verzendkosten betalen).

Maar als je zonnepanelen hebt, dan is het financieel gezien niet interessant om daarin te investeren, want dan heb je een overschot aan stroom, en heb je veel meer betaald dan voor halogeenspotjes...
                            Dan verbruik je ook meer stroom op het ogenblik dat de centrales al maximaal worden belast (in de winter zal je de verlichting eerder inschakelen dan in de zomer).
                            Maar als je zoveel spotjes laat branden in de zomer, dan moet je ook nog een airco plaatsen om de warmte af te voeren.
                            In de winter moet de verwarming minder werken, maar een verwarming op gas is wel goedkoper dan elektrische verwarming op dagtarief (tijdens de openingsuren geldt bijna altijd het duurdere dagtarief).

Dat zie je in de meeste winkels, het vermogen van al die halogeenspotjes moet afgevoerd worden door de airco.
                            Als ze daar investeren in zuinigere verlichting, dan moet de airco ook minder draaien, op die manier wordt er dubbel bespaard (en dan heb je die led spotjes ook veel sneller terugverdiend).
                            http://barthuysmans.smugmug.com/
                            BD0338BE

Comment

En wat met mensen die op hun dak (veel) zonnepanelen hebben liggen ?
                              Ik ken er verschillende die elektrische vuurtjes hebben gekocht om hun overschot van geproduceerde elektriciteit op te "stoken" ..... financiele kwestie dus ....
                              Das wel een extra belasting op het elektranet in de winter..
                              grts Peter
                              BD1754BE / Body & glass

Comment

grt,bouk.
                                Onzin, ga eens in enkele andere winkels kijken.
                                Hombre

Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

Comment

Working...
                                X