Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Striptang - verschillende kwaliteiten ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Striptang - verschillende kwaliteiten ?

    Heb eentje zoals op de B-foto
    Dat ding is tegen de 40 jaar oud.

    En met het C-foto-apparaatje gaat het ook.
    Ubi bene, ibi patria.
    BD0388BE
    Een website

    Comment


    • #17
      Re: Striptang - verschillende kwaliteiten ?

      Voor je speakers kom je normaal toe met 0,75mm2. (Als je continue 1 Watt vermogen levert, dan ga je al lopen)
      Dat je 4mm2 gebruikt is OK, en kan geen kwaad, maar dan wakker liggen over het feit of je een paar individuele draadjes zou beschadigen....

      Gebruik gewoon het eerste beste mes dat je kan vinden en strip die draad als je geen striptang in huis hebt.

      (laat deze discussie niet ontaarden in een draadje zoals het ging over dure USB kabels, anders moet je misschien wel een keramisch mes gebruiken in een gedemagnetiseerde ruimte om de hoogfrequente storingen niet te laten binnendringen in de kabel. )

      Comment


      • #18
        Re: Striptang - verschillende kwaliteiten ?

        Neen hoor, het lukt wel met een breekmesje. Héél voorzichtig - duurt wat langer, maar het gaat.
        Dit zijn de boxen:
        ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
        Si non, on devient bonbon
        Et les gens nous mangent !"

        Comment


        • #19
          Re: Striptang - verschillende kwaliteiten ?

          Deze gebruiken wij op het werk, maar in een doe-het zelf kan je gewoonlijk nog wel een goedkopere versie (merkloos) vinden die als je ze niet dagelijks gebruikt ook lang zal meegaan (ik heb er thuis zo eentje die meer dan 20 jaar oud is).


          Dit type is eigenlijk nog handiger, zo hebben wij er op het werk ook een, die wordt vooral gebruikt als er wat meer draden moeten worden gestript:


          (Ik wil geen reclame maken voor bepaalde winkels, ik heb gezocht op afbeeldingen, en dit waren de eerste die ik tegen kwam.)
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

          Comment


          • #20
            Re: Striptang - verschillende kwaliteiten ?

            Oorspronkelijk geplaatst door Alfa Centauri Bekijk bericht
            Nog een tweede vraag, misschien weet je dit ook: ik heb de dubbele kabel gescheiden, maar nu zie ik in het midden nog een dunne koper-strip steken ???? Heft dit een functie ?
            Ik vermoed om de capacitieve en/of inductieve eigenschappen te verbeteren,
            als dat de klank hoorbaar zal beinvloeden, laat ik aan ieders verbeelding over.....

            Comment


            • #21
              Re: Striptang - verschillende kwaliteiten ?

              Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
              Deze gebruiken wij op het werk, maar in een doe-het zelf kan je gewoonlijk nog wel een goedkopere versie (merkloos) vinden die als je ze niet dagelijks gebruikt ook lang zal meegaan (ik heb er thuis zo eentje die meer dan 20 jaar oud is).


              Dit type is eigenlijk nog handiger, zo hebben wij er op het werk ook een, die wordt vooral gebruikt als er wat meer draden moeten worden gestript:


              (Ik wil geen reclame maken voor bepaalde winkels, ik heb gezocht op afbeeldingen, en dit waren de eerste die ik tegen kwam.)
              Ik vermoed dat ik in Bart zijn negeerlijst sta...

              Comment


              • #22
                Re: Striptang - verschillende kwaliteiten ?

                Het nut van zo'n bananenstekkers voor luidsprekerkabel zie ik eigenlijk niet echt. Als je geregeld die kabels in en uittrekt is het natuurlijk handig, maar hier blijven die dingen gewoon staan (ze staan al 15 jaar op dezelfde plek). Enige wat ik ooit heb gedaan is ze bi-wired aangesloten om dan tot de conclusie te komen dat dat NIETS als verschil geeft (maar de kabel had ik toch liggen)...
                Ik strip die zaken ook met een stanleymesje en snijtangetje : inderdaad gewoon oppassen dat je de draadjes niet raakt. Is ook 4 mm2 OFC luidsprekerkabel.
                Bij mijn laatste aanwinst was het 1.5 mm2 kabel : daar is het makkelijker gebeurd : waar ik het ding gekocht heb, hebben ze de kabels gestript...
                Groeten,

                Polleke

                Comment


                • #23
                  Re: Striptang - verschillende kwaliteiten ?

                  Ik had een knijptank nodig om een nieuwe stekker aan een netwerkkabel te zetten: het fixeerpalletje aan de stekker was afgebroken. Deze zijn tangen zijn zo duur dat ik beter een nieuwe tien meter lange kabel ga kopen.
                  Ik moet nu in huis wel de boel aan de kant schuiven om bij het kabelgootje te kunnen komen.
                  Wat het strippen van LS-kabels betreft, dat doe ik met een combie of een kniptang, minderkans om de kern te beschadigen dan met sommige striptangen

                  Comment


                  • #24
                    Re: Striptang - verschillende kwaliteiten ?

                    Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                    Ik vermoed dat ik in Bart zijn negeerlijst sta...
                    Helemaal niet, ik had nog niet alles doorgelezen.

                    Ik heb zelfs geen negeerlijst.
                    http://barthuysmans.smugmug.com/
                    BD0338BE

                    Comment


                    • #25
                      Re: Striptang - verschillende kwaliteiten ?

                      Die tang van Stripax is gewoon de beste.
                      Die haakt zich in de isolatie, en trekt die stuk, geen enkel risico om de kern te beschadigen.

                      Maar ik blijf er bij. 4mm2 voor huiskamerspeakers is even overkill als een geranium planten met een bulldozer.

                      Comment


                      • #26
                        Re: Striptang - verschillende kwaliteiten ?

                        Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                        Helemaal niet, ik had nog niet alles doorgelezen.

                        Ik heb zelfs geen negeerlijst.
                        Soms heb ik het gevoel dat wij technisch toch min of meer gelijkgestemden zijn die naast
                        elkaar praten Bart, niet slecht bedoeld hé.

                        Comment


                        • #27
                          Re: Striptang - verschillende kwaliteiten ?

                          Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                          Die tang van Stripax is gewoon de beste.
                          Die haakt zich in de isolatie, en trekt die stuk, geen enkel risico om de kern te beschadigen.

                          Maar ik blijf er bij. 4mm2 voor huiskamerspeakers is even overkill als een geranium planten met een bulldozer.
                          Inderdaad, die Stripax werkt heel handig bijzonder omdat je gemakkelijk ergens bij kan, en omdat ze degelijk geïsoleerd is,
                          de Stripmaster daarentegen is niet geïsoleerd, maar is dan wel geschikter voor thermische draad met keiharde isolatie.

                          Comment


                          • #28
                            Re: Striptang - verschillende kwaliteiten ?

                            Update:

                            Ondertussen zijn de banaantjes netjes bevestigd. Ik heb alles met een OLFA mesje gedaan - eerst een paar keer geoefend en dan aan het werk.
                            Geen enkel koperdraadje doorgesneden.

                            We gaan de installatie in een ander meubel plaatsen en bij die gelegenheid heb ik dus overal stekkers aan gezet.
                            Maar bij de luidspreker zie ik het niet zo goed.....er zit een rood "stokje" in de weg en ik wil niets forceren: trek ik het er uit met een tang of draai ik aan de moer tegen de luidspreker ? Ik plaats effe een foto. Niet naar het stof kijken

                            Last edited by Alfa Centauri; 27 mei 2014, 22:38.
                            ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
                            Si non, on devient bonbon
                            Et les gens nous mangent !"

                            Comment


                            • #29
                              Re: Striptang - verschillende kwaliteiten ?

                              Eerst vragen naar een geschikte striptang en dan zonder schroom deze smeerboel durven tonen
                              Ik denk dat mijn poetsvrouw het nog beter kan aansluiten, zelfs in het pikdonker.
                              Knijp dan tenminste een AMP kabeloogje of vorkje aan de kabel, of sluit de kabel aan tussen 2 koperen rondsels .
                              Als die rondsels er mee opliggen, beschadig je de rode stift niet.

                              Comment


                              • #30
                                Re: Striptang - verschillende kwaliteiten ?

                                Notex heeft inderdaad gelijk, daar moet je geen banaanstekkers aan zetten, maar AMP vorkjes of ringetjes,
                                is daar een moer te kort of zo?
                                Banaanstekkers kant luidspreker vond ik eigenlijk al niet de gewone manier (kant luidspreker) als deze tijdens het poetsen er per ongeluk uit worden getrokken en tegen elkaar komen te liggen, is dat niet gezond voor je versterker.
                                Met uitzondering van meetkabels worden banaanstekkers nooit gebruikt langs secondaire kant, geen geschreven regel, maar niet gebruikelijk.
                                Bovendien steken die banaanstekkers dan ook veel te ver naar buiten, wat ook niet handig lijkt.
                                Nog een vraag, waarom zijn er vier aansluitingen per luidspreker? Is dat een speciaal aangepaste versterker ?
                                Deze met rode band zijn de positieve klemmen en de zwarte zijn de negatieve, aan je versterker zie je hetzelfde, best ook dat volgen, maar dat weet je wel.
                                Jammer dat het hier zo ver af is, anders zou ik zeggen, ik kom daar wel AMP klemmen aan je kabels zetten.
                                Last edited by Guest42; 28 mei 2014, 06:56.

                                Comment

                                Working...
                                X