Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Striptang - verschillende kwaliteiten ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #31
    Re: Striptang - verschillende kwaliteiten ?

    Die rode plugjes kan je makkelijk er uit halen.

    Eigenlijk zitten die er in omdat banaanstekkers in België (en Europa?) niet toegelaten zijn.

    Een kind zou te makkelijk die stekkers kunnen uittrekken, en in zijn mond steken. Als je versterker dan op hoog vermogen staat, dan komt daar net te veel spanning op om totaal ongevaarlijk te zijn.
    Maar geen kat die zich daar iets van aantrekt natuurlijk.

    Comment


    • #32
      Re: Striptang - verschillende kwaliteiten ?

      Mijn luidsprekerkabel, formaat flinke tuinslang, heb ik met degelijke klemmen vastgezet en voor de mooiigheid er een kabelbroek omheengezet.
      Met bi-wire zal het iets meer werk zijn maar het kan een stuk fatsoenlijker dan bij jouw speakers. Zoals mijn vader altijd zei: "aan de achterkant wonen ook mensen".

      KLIK
      Last edited by olivetti; 28 mei 2014, 08:02.
      http://www.smuttynose.nl

      Comment


      • #33
        Re: Striptang - verschillende kwaliteiten ?

        Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
        Eerst vragen naar een geschikte striptang en dan zonder schroom deze smeerboel durven tonen
        Ik denk dat mijn poetsvrouw het nog beter kan aansluiten, zelfs in het pikdonker.
        Knijp dan tenminste een AMP kabeloogje of vorkje aan de kabel, of sluit de kabel aan tussen 2 koperen rondsels .
        Als die rondsels er mee opliggen, beschadig je de rode stift niet.
        1. Wij kunnen ons geen poetsvrouw permitteren. Toch niet na die luidsprekers.
        Het was ook maar "tijdelijk" bedoeld - maar uiteindelijk heeft het een jaar geduurd. ( we moesten op een op maat gemaakte kast wachten voor de
        installatie - ik was zinnens om dan overal de puntjes op de i te zetten - maar ik heb ook geen glazen bol hé


        2. De draden zij hier al half losgedraaid. Zal wel eens een foto posten als het af is.
        Last edited by Alfa Centauri; 28 mei 2014, 08:18.
        ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
        Si non, on devient bonbon
        Et les gens nous mangent !"

        Comment


        • #34
          Re: Striptang - verschillende kwaliteiten ?

          Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
          Notex heeft inderdaad gelijk, daar moet je geen banaanstekkers aan zetten, maar AMP vorkjes of ringetjes,
          is daar een moer te kort of zo?
          Banaanstekkers kant luidspreker vond ik eigenlijk al niet de gewone manier (kant luidspreker) als deze tijdens het poetsen er per ongeluk uit worden getrokken en tegen elkaar komen te liggen, is dat niet gezond voor je versterker.
          Met uitzondering van meetkabels worden banaanstekkers nooit gebruikt langs secondaire kant, geen geschreven regel, maar niet gebruikelijk.
          Bovendien steken die banaanstekkers dan ook veel te ver naar buiten, wat ook niet handig lijkt.
          Nog een vraag, waarom zijn er vier aansluitingen per luidspreker? Is dat een speciaal aangepaste versterker ?
          Deze met rode band zijn de positieve klemmen en de zwarte zijn de negatieve, aan je versterker zie je hetzelfde, best ook dat volgen, maar dat weet je wel.
          Jammer dat het hier zo ver af is, anders zou ik zeggen, ik kom daar wel AMP klemmen aan je kabels zetten.
          Tja, ik heb ze nu.....
          Aan iedere luidspreker hangen 4 draden. (bi-amping.)

          Enfin, ik zal het nog es bekijken. Ze staan wel op een superveilige plek, maar je uitleg is best plausibel, en een mens moet zicht altijd verbeteren hé
          Ik waardeer elke input.


          Qua rood en zwart dat weet ik wel: de kabels zijn ook gemerkt en aan alles hangt nog eens een labeltje.

          Een AMP-vorkje - is dat zo als op de foto van Olivetti ? En dat wordt dan gesoldeerd veronderstel ik ?
          Last edited by Alfa Centauri; 28 mei 2014, 08:20.
          ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
          Si non, on devient bonbon
          Et les gens nous mangent !"

          Comment


          • #35
            Re: Striptang - verschillende kwaliteiten ?

            Het bedoelde model kabelschoen ziet eruit als :



            Verkrijgbaar voor verschillende draaddiktes en ringdiameters van 3 tot 12mm.
            Je kan ze eraan knijpen met tang A of met een waterpomtang of met een hamer platslaan, maar dan breekt de isolatie bij de meeste merken (behalve bij Burndy) eraf.
            AMP is eigenlijk een merknaam, maar het kan evengoed Burndy, Klauke of merkloos Chinees zijn. In winkels zoals Action Shop vind je de kabelschoentang samen met een assortiment kabelschoentjes voor een paar €.

            Comment


            • #36
              Re: Striptang - verschillende kwaliteiten ?

              Oorspronkelijk geplaatst door Alfa Centauri Bekijk bericht
              Tja, ik heb ze nu.....
              Aan iedere luidspreker hangen 4 draden. (bi-amping.)

              Enfin, ik zal het nog es bekijken. Ze staan wel op een superveilige plek, maar je uitleg is best plausibel, en een mens moet zicht altijd verbeteren hé
              Ik waardeer elke input.


              Qua rood en zwart dat weet ik wel: de kabels zijn ook gemerkt en aan alles hangt nog eens een labeltje.

              Een AMP-vorkje - is dat zo als op de foto van Olivetti ? En dat wordt dan gesoldeerd veronderstel ik ?
              Ik heb de vorkjes inderdaad gesoldeerd
              http://www.smuttynose.nl

              Comment


              • #37
                Re: Striptang - verschillende kwaliteiten ?

                Oorspronkelijk geplaatst door Alfa Centauri Bekijk bericht
                Een AMP-vorkje - is dat zo als op de foto van Olivetti ? En dat wordt dan gesoldeerd veronderstel ik ?
                AMP is eigenlijk een merk, en worden meestal geperst met een aangepaste tang, (hebben ze in elke garage).
                ze bestaan in allerlei soorten, als ring (als de moer er helemaal af kan draaien) en als vork (als de moer er niet helemaal af kan draaien)
                Ringen zijn het beste en jou geval, daar kan je wat krimpbuis over steken, en zo het geheel mooi krimpen na het persen, ziet er dan heel PRO uit
                Dan heb je natuurlijk ook nog AMP pinnetjes, schuivers en noem maar op, ik heb er hier nog een ganse valies vol van, ik denk méér dan 20.000 stuks,
                kan dus nog een tijdje verder.
                Je kan die natuurlijk ook per kleine hoeveelheid kopen in gelijk welke zaak van auto onderdelen.

                Weet je wat, als je eens deze kanten op komt, ik heb hier ook nog een oude Festina Registered modelcollection 8979 met zo een kwartsglas
                en speciale metalen band met dubbel slot liggen, breng dan eens je kabels mee, ik zet er voor U AMP ringen aan, en je kan alles gratis meenemen.
                ringen persen en krimpkous op warmen voor 8 kabeltjes is tien minuutjes werk.

                Hier een foto van zo een uurwerkje, deze die hier ligt heeft alleen wat gebruiks sporen aan de draairing.

                Comment


                • #38
                  Re: Striptang - verschillende kwaliteiten ?

                  Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
                  Je kan ze eraan knijpen met tang A of met een waterpomtang of met een hamer platslaan, maar dan breekt de isolatie bij de meeste merken (behalve bij Burndy) eraf.
                  Ik heb en gebruik DEZE maar dan van het merk AMP zelf, daar kan je verschillende bekken in zetten,
                  degelijk ding moet ik zeggen.

                  Comment


                  • #39
                    Re: Striptang - verschillende kwaliteiten ?

                    OFC luidsprekerkabel soldeer je best niet : men doet alle moeite om er de zuurstof uit te krijgen, en dan ga je dat tijdens het solderen plaatselijk terug oxideren... Banaanstekkers kan je normaal monteren zonder solderen (wat dus de goeie methode is).
                    Het type luidsprekeraansluiting dat B&W gebruikt vind ik nog altijd het best : wil je banaanstekkers : geen probleem, en gewoon de draadjes vastdraaien kan ook : daarvoor is een centraal gat voorzien, waar je de draadjes doorlaat en dan draai je het zaakje vast.
                    Persoonlijk gebruik ik geen banaanstekkers of ogen of wat dan ook. Voor kortsluiting ben ik niet zo bang : als je dat wat goed aandraait... En een beetje versterker heeft vandaag een kortsluitbeveiliging (zit zelfs op mijn 20 jaar oud ding).

                    Een beetje degelijk luidspreker heeft altijd 4 aansluitingen : Bi-wired of Bi-amped aansluiten is anders niet mogelijk. Niet dat dat eerste veel nut heeft, maar je halveert er in elk geval de impedantie van je luidsprekerkabel door...
                    Groeten,

                    Polleke

                    Comment


                    • #40
                      Re: Striptang - verschillende kwaliteiten ?

                      striptang
                      deze heb ik de laatste 20 jaar gebruikt, en zonder probleem, ( dit type : maar dan geen van 19 euro, was een "geschenkske" ooit van een fabriek, omdat we noga veel afnamen )
                      en inderdaad 4mm. is overkill, als je hem hebt dan gebruik je hem, maar laat ons zeggen, 50 watt, op een 15 .. 20 volt...( ik weet niet de juiste spec's van je installatie : het kan ene van 200 watt zijn, maar effectief spelen op 50 watt is al geen huiskamer muziek meer ) is een 3..4 amp... en door nen 1,5mm mag je al 16 amp sturen. maar toegegeven, beter te dik, dan te dun. Bij versterkers / luidsprekers, hangt het meer van den afstand af.

                      Comment


                      • #41
                        Re: Striptang - verschillende kwaliteiten ?

                        Als je continu 50W geeft, dan zit je aan ongelooflijke volumes.

                        Mijn speakers geven bij 1W een geluidsvolume van 91dB
                        Luister je continu naar 91dB, dan mag je na 2 uur gehoorschade verwachten. Beste vergelijking is een grasmaaier.

                        Mijn muziek staat meestal stiller, zelfs als ik films kijk.

                        Wat betekent dit aan stroom: 0,35 A. Dat trek je makkelijk door een draadje van 0,5 mm2.

                        Wil je nu absoluut 50W door je speakers gaan spelen, dan kom je aan 2,5 A, en ook dat lukt probleemloos met een draadje van 0,5 mm2.
                        Reken er wel op dat je dan in de buurt van de 110 dB komt, wat overeenkomt met een dikke kettingzaag. Gehoorschade na 2 minuten...

                        Alle waarden hierboven gelden voor 1 speaker, en een afstand van 1m tot die speaker.

                        Comment


                        • #42
                          Re: Striptang - verschillende kwaliteiten ?

                          Met de juiste kabelschoentjes (oogjes of vorkjes, met een voorkeur voor oogjes) is er inderdaad veel minder kans op kortsluiting.

                          Maar voor zo'n dure luidsprekerkabel moet je misschien gouden kabeloogjes gebruiken.
                          http://barthuysmans.smugmug.com/
                          BD0338BE

                          Comment


                          • #43
                            Re: Striptang - verschillende kwaliteiten ?

                            OFC luidsprekerkabel soldeer je best niet : men doet alle moeite om er de zuurstof uit te krijgen, en dan ga je dat tijdens het solderen plaatselijk terug oxideren... Banaanstekkers kan je normaal monteren zonder solderen (wat dus de goeie methode is).
                            OFC heeft minder zin dan 4mm².

                            Comment


                            • #44
                              Re: Striptang - verschillende kwaliteiten ?

                              Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                              Met de juiste kabelschoentjes (oogjes of vorkjes, met een voorkeur voor oogjes) is er inderdaad veel minder kans op kortsluiting.

                              Maar voor zo'n dure luidsprekerkabel moet je misschien gouden kabeloogjes gebruiken.
                              Even off. topic Bart, en dat over aansluitoogjes, op onze difusipompen gebruikten wij naakte warmtebestendige aansluitoogjes
                              van 2,5mm met een gaatje van 4mm (kleine dingetjes dus) deze waren in een soort chroomstaal, kostprijs 4€ per stuk

                              Comment


                              • #45
                                Re: Striptang - verschillende kwaliteiten ?

                                Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                                Even off. topic Bart, en dat over aansluitoogjes, op onze difusipompen gebruikten wij naakte warmtebestendige aansluitoogjes
                                van 2,5mm met een gaatje van 4mm (kleine dingetjes dus) deze waren in een soort chroomstaal, kostprijs 4€ per stuk
                                Die zullen dan zeker niet oxideren, en chroomstaal kan tegen heel hoge temperaturen, maar 4 euro per stuk is wel erg veel geld.

                                De kabelschoentjes die wij op het werk gebruiken zullen wel veel goedkoper zijn, anders zou het wel een flinke rekening worden (ik heb er deze week al meer dan 600 gebruikt).
                                http://barthuysmans.smugmug.com/
                                BD0338BE

                                Comment

                                Working...
                                X