Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

What Happened Before the Big Bang?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #31
    Re: What Happened Before the Big Bang?

    Oorspronkelijk geplaatst door schollaert Bekijk bericht
    Als God werkelijk almachtig is: kan hij dan een wezen scheppen dat zo zwaar is dat hij 'm niet kan tillen?
    Leuk om mee te spelen Jan
    Die God bestaat eigenlijk uit drie...

    Op de aarde was hij mens (geworden).
    Als mens heeft die nooit fysieke kracht gebruikt.
    Hij is wel verrezen....opgeklommen ten hemel.
    Dubbel probleem:
    - als mens was hij dood
    - en uit de dood staat hij op en verrijst.
    Dat is toch een onvoorstelbare kracht, niet.
    De aantrekkingskracht van deze aarde hield Hem niet tegen....
    (in geen enkele andere godsdienst kom je dit tegen)

    Stel dat in het begin er enkel de ruimte was, de grote leegte en God.
    Roept een hoop vragen op
    Bijv. waarom vond God het nodig om iets te scheppen?

    Het maakte ook niet uit wat Hij zou scheppen of hoe zwaar alles zou zijn of worden.
    In de leegte, de ruimte, is er geen zwaartekracht.
    Om iets zichtbaars te scheppen heb je wel materie nodig en waar haalde Hij die?

    Of moeten we hier aan hetzelfde denken waar de wetenschap mee bezig is: iets is ontstaan uit het niets.

    Niet te zwaar aan tillen Jan
    Ubi bene, ibi patria.
    BD0388BE
    Een website

    Comment


    • #32
      Re: What Happened Before the Big Bang?

      Oorspronkelijk geplaatst door schollaert Bekijk bericht
      Als God werkelijk almachtig is: kan hij dan een wezen scheppen dat zo zwaar is dat hij 'm niet kan tillen?
      Dat is zoals de vraag, wat er gebeurt als een onstopbare kracht een onverplaatsbaar object raakt...
      Alles werd beantwoord toen Vin Diesel / Mr. T / Chuck Norris / Jean Claude Van Damme / Freddy De Kerpel zichzelf in het gezicht sloeg.
      (bron: 100facts about... )
      It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

      Comment


      • #33
        Re: What Happened Before the Big Bang?

        Oorspronkelijk geplaatst door katbollie Bekijk bericht
        Zijn we de big bang al gepasseerd dan ? Ik dacht dat die nog moest komen.
        Ons eigen heelal is toch een onogenschijnlijk klein deeltje in deeltjesversneller en de big bang is niets anders dan ons heelal dat botst met een ander heelal dat in de omgekeerde richting vliegt in diezelfde deeltjesversneller. Ja, toch ?

        Tijd is een illusie, uitgevonden door de mens (net zoals God). Moet de big bang dan nog gebeuren of is die al gebeurt?


        Ik wacht op de dag dat ze de 26 dimensies kunnen bewijzen. (string theorie)
        Tijd is idd. van de mens.
        En ik neem aan dat er zonder die big bang ook geen mensen zouden zijn in ons stelsel.
        En er zou ook geen stelsel zijn zoals wij dat nu kennen.

        De mens heeft ook de geschiedenis kunnen achterhalen van die big bang.
        Men is kunnen terug gaan tot op een heel kleine fractie van een seconde dus vlak na die big bang.
        Daar ligt de grens (voorlopig).
        En daarom zoekt men nu ook naar hetgeen er was voor die big bang.
        En daarvoor zijn er een aantal theorieën van profs die je in de documentaire aan het woord hoort.
        Ubi bene, ibi patria.
        BD0388BE
        Een website

        Comment


        • #34
          Re: What Happened Before the Big Bang?

          Oorspronkelijk geplaatst door Koeno Bekijk bericht
          Dat is zoals de vraag, wat er gebeurt als een onstopbare kracht een onverplaatsbaar object raakt...
          Alles werd beantwoord toen Vin Diesel / Mr. T / Chuck Norris / Jean Claude Van Damme / Freddy De Kerpel zichzelf in het gezicht sloeg.
          (bron: 100facts about... )
          Koeno; als de kracht er is kan je alles verplaatsen
          Ubi bene, ibi patria.
          BD0388BE
          Een website

          Comment


          • #35
            Re: What Happened Before the Big Bang?

            Oorspronkelijk geplaatst door anonymous Bekijk bericht
            De Britse band Anathema heeft hier een mooie albumhoes voor gemaakt, met als titel: "We're here because we're here."

            En gelijk hebben ze.
            Zo is dat, en omdat we hier toevallig zijn vragen we ons ook die zaken af. Wie de krankzinnige lage-kansen-geboorteloterij niet gewonnen heeft vraagt zich dat niet af.
            Oorzaak-gevolg wordt al eens een keer meer omgedraaid.

            Comment


            • #36
              Re: What Happened Before the Big Bang?

              Oorspronkelijk geplaatst door katbollie Bekijk bericht
              Ik wacht op de dag dat ze de 26 dimensies kunnen bewijzen. (string theorie)
              Neenee, Witten krijgt zijn vergelijkingen tegenwoordig al kloppend met slechts 10 dimensies dacht ik.

              Comment


              • #37
                Re: What Happened Before the Big Bang?

                Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
                Koeno; als de kracht er is kan je alles verplaatsen
                Mits er massa is of een steunpunt

                Comment


                • #38
                  Re: What Happened Before the Big Bang?

                  Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                  of aan Leonard Hofstadter.
                  grt,bouk.
                  Was wel een betere keus geweest he die is daar beter van op de hoogte dan Sheldon.
                  Of toch beter aan hun vriendje Howard Wolowitz die heeft al eens rond de aarde gevlogen met alle gevolgen nadien

                  Er zijn al ontelbare documentaires uitgebracht over dit onderdeel,
                  maar wat ik niet snap is hoe kunnen ze bepalen DAT er ooit een big bang was en WANNEER deze heeft plaatsgevonden.
                  Is het zo simpel om effe de meetlat tussen de sterren te leggen en dan zeggen ze staan nu zover van elkaar en de afstand vergroot nog dus effe terug rekenen naar begin.
                  Snap het niet komt vast omdat ik niet lang genoeg naar school ben geweest

                  Comment


                  • #39
                    Re: What Happened Before the Big Bang?

                    misschien moet de echte knal nog komen..?
                    grt,bouk.
                    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                    Comment


                    • #40
                      Re: What Happened Before the Big Bang?

                      Oorspronkelijk geplaatst door Bompie Bekijk bericht
                      Was wel een betere keus geweest he die is daar beter van op de hoogte dan Sheldon.
                      Of toch beter aan hun vriendje Howard Wolowitz die heeft al eens rond de aarde gevlogen met alle gevolgen nadien

                      Er zijn al ontelbare documentaires uitgebracht over dit onderdeel,
                      maar wat ik niet snap is hoe kunnen ze bepalen DAT er ooit een big bang was en WANNEER deze heeft plaatsgevonden.
                      Is het zo simpel om effe de meetlat tussen de sterren te leggen en dan zeggen ze staan nu zover van elkaar en de afstand vergroot nog dus effe terug rekenen naar begin.
                      Snap het niet komt vast omdat ik niet lang genoeg naar school ben geweest
                      Een verklaring:


                      En denk ook aan de Belg Georges Lemaître
                      Ubi bene, ibi patria.
                      BD0388BE
                      Een website

                      Comment


                      • #41
                        Re: What Happened Before the Big Bang?

                        Oorspronkelijk geplaatst door Bompie Bekijk bericht
                        Er zijn al ontelbare documentaires uitgebracht over dit onderdeel,
                        maar wat ik niet snap is hoe kunnen ze bepalen DAT er ooit een big bang was en WANNEER deze heeft plaatsgevonden.
                        Is het zo simpel om effe de meetlat tussen de sterren te leggen en dan zeggen ze staan nu zover van elkaar en de afstand vergroot nog dus effe terug rekenen naar begin.
                        Snap het niet komt vast omdat ik niet lang genoeg naar school ben geweest
                        Het wordt natuurlijk ook de 'big bang theorie' genoemd, theorie dus. En niet noodzakelijk praktijk.
                        Het is niet omdat veel wetenschappers achter deze theorie staan of ze aannemelijk vinden, dat die ook sluitend bewezen is.
                        Enig scepticisme is gezond voor de wetenschap.

                        Nu goed, er zullen wel theoretische modellen en berekeningen zijn die dat aantonen.
                        Maar is het ook fysiek getest in de praktijk?
                        Let wel: ik ben duidelijk niet op de hoogte wat er allemaal al bestaat en onderzocht is in de wetenschapswereld.

                        Comment


                        • #42
                          Re: What Happened Before the Big Bang?

                          Dit ganse draadje doet me steeds terugdenken aan één van de meesterwerken van Stanley Kubrick:
                          2001 A Space Odyssey. Ik weet niet hoeveel keer ik die bekeken heb maar steeds ontdekte ik
                          nieuwe elementen in die uitzonderlijke filmtaal. Wat een gelaagdheid.
                          Ik denk dat wij mensen nooit zullen ontsnappen ( indien nodig ) aan de mystiek van het leven.
                          De invulling van die mystiek doet ieder thans ( gelukkig maar ) op zijn eigen wijze.
                          Het ligt waarschijnlijk in onze aard om een zekere bevattelijke ordening te zoeken in wat wij mensen
                          "chaos" noemen.
                          Nikon D800, Nikkor AF-S 24mm f 1.4, Nikkor AF-S 50mm f 1.4, Nikkor AF-S 85mm f 1.4, Nikkor Micro AF-S 105mm f 2.8, Nikkor AF-S VR 70-200 f 2.8, Gitzo 3530LSV, Arca-Swiss Z1sp

                          Comment


                          • #43
                            Re: What Happened Before the Big Bang?

                            Oorspronkelijk geplaatst door Bompie Bekijk bericht
                            Er zijn al ontelbare documentaires uitgebracht over dit onderdeel,
                            maar wat ik niet snap is hoe kunnen ze bepalen DAT er ooit een big bang was en WANNEER deze heeft plaatsgevonden.
                            Is het zo simpel om effe de meetlat tussen de sterren te leggen en dan zeggen ze staan nu zover van elkaar en de afstand vergroot nog dus effe terug rekenen naar begin.
                            Snap het niet komt vast omdat ik niet lang genoeg naar school ben geweest
                            Op dezelfde manier kan je ook uitmaken als een auto met sirene van je weg rijdt of naar je toe rijdt als je de snelheid van het geluid kent. Van je weg zal de toon van de sirene dalen naarmate de snelheid van de auto groter is. Je zou kunnen stellen dat de golven "uitgerekt" worden waardoor de toon lager wordt.
                            In de ruimte gebruikt men geen geluid maar licht, licht waarvan de golven uitgerekt worden kleurt roder, ze spreken ook wel eens over de roodverschuiving.
                            Dit is het principe van de manier van werken.
                            De rest is terug denken, de hele boel deint uit, dus moet ooit die hele boel dicht op elkaar hebben gezeten, de schatting loopt ergens rond de 13,6 miljard jaar. De eerste 300.000 jaar na de bang zijn nog een compleet raadsel want er klopt een en ander niet betreft de uitdijing.

                            Comment


                            • #44
                              Re: What Happened Before the Big Bang?

                              Oorspronkelijk geplaatst door anonymous Bekijk bericht
                              Het wordt natuurlijk ook de 'big bang theorie' genoemd, theorie dus. En niet noodzakelijk praktijk.
                              Het is niet omdat veel wetenschappers achter deze theorie staan of ze aannemelijk vinden, dat die ook sluitend bewezen is.
                              Enig scepticisme is gezond voor de wetenschap.

                              Nu goed, er zullen wel theoretische modellen en berekeningen zijn die dat aantonen.
                              Maar is het ook fysiek getest in de praktijk?
                              Let wel: ik ben duidelijk niet op de hoogte wat er allemaal al bestaat en onderzocht is in de wetenschapswereld.
                              Een theorie is een omschrijving van een wetenschappelijk model waarmee bepaalde verschijnselen kunnen verklaard worden.
                              Hoe goed een model is, wordt bepaald door in welke mate de theoretische waarden overeenkomen met de meetresultaten.

                              Bv: de zwaartekracht-theorie van Newton was een heel solide theorie omdat bijna alle waarnemingen hiermee konden verklaard worden.
                              Mettertijd werden de meetmethodes beter en stelde men afwijkingen vast. Dit heeft geleid tot een aangepaste versie: de relativiteitstheorie.
                              Deze relativiteitstheorie verklaart veel waarnemingen van het enorm grote (het heelal), maar heeft zijn beperkingen in het hele kleine (subatomaire deeltjes).
                              Dit laatste is het domein van de quantum-mechanica.
                              Nu probeert men beide te combineren in een "Grote-Unificatie-theorie". Deze zou moeten een beschrijving geven van de eerste fase van het heelal.

                              Zo is de "Big-Bang-theorie" een theorie die een verklaring geeft aan heel wat waarnemingen uit de ruimte.
                              Misschien (of waarschijnlijk) wordt deze theorie vroeg of laat ook aangepast of verlaten, maar momenteel is dit de beste verklaring voor het ontstaan van het heelal.

                              En ivm eerdere posts over de oneindigheid van het heelal: men is er tegenwoordig bijna unaniem over eens dat het heelal eindig is.
                              Het is begrensd maar de uitdijning gaat wel nog steeds verder.
                              Een manier om ons dit voor te stellen is stipjes tekenen op een ballon en deze ballon steeds verder opblazen.
                              Zo wordt het heelal steeds groter en gaan de sterren (de stipjes) steeds verder uiteen.
                              Nikon Df

                              Comment


                              • #45
                                Re: What Happened Before the Big Bang?

                                Oei oei, weer een vraag dan
                                Als het heelal eindig is wat zou er dan er achter liggen.

                                Een paar bedenkingen.
                                Stel dat in de loop van tijd de "zwarte gaten" alles opslokken?
                                Of zal dat nooit kunnen gebeuren?
                                Heb er gisteren nog een en ander over gelezen.
                                Men weet min of meer waartoe ze instaat zijn en een onvoorstelbare (?) kracht hebben.

                                Onze ogen...
                                Die vangen licht en we kunnen zien.
                                Stel dat er nooit licht was geweest.
                                (geldt ook voor andere zintuigen)

                                Dus het licht was er en de evolutie van de mens gaf ons ogen.
                                Het heeft wel redelijk lang geduurd
                                Licht heeft ons ook goed geholpen om een en ander te kunnen verklaren.
                                Zonder licht en zonder kunnen zien, staan we nergens.
                                De vraag waarom dit alles zo is of moest zijn, kan ik niet beantwoorden.

                                En het leven zoals we hier kennen op aarde kan nergens anders zijn OF de condities moeten hetzelfde zijn.
                                Bewijst wel niet dat er andere mogelijke vormen zijn.
                                Ubi bene, ibi patria.
                                BD0388BE
                                Een website

                                Comment

                                Working...
                                X