Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Tolwegen

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: Tolwegen

    Gewist. Doet niets terzake.
    Last edited by Skitch; 12 februari 2014, 12:27.
    " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

    Comment


    • Re: Tolwegen

      Oorspronkelijk geplaatst door enero Bekijk bericht
      Blijkbaar zijn hier toch nogal wat "groenen" van allerhande partijen. Er zijn er zelfs die brood eten dat en week oud is. Liever oud brood vreten dan dagelijks vers brood halen bij de warme bakker om de hoek omdat het enkel eurocent duurder is. Ik denk dat er hier zelfs zijn die groen sch**ten.
      Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
      Ja Pol, als ik brood van een week oud eet, dan schijt ik groen, en ik verlies minder tijd op het toilet.
      Oorspronkelijk geplaatst door Skitch Bekijk bericht
      Van al die groene diarree van hierboven heb ik nu mijn buik vol.
      Allemaal nuttige bijdragen verder...

      Maar laten we de vraag eens opnieuw stellen, want van jullie drie krijg ik enkel schijtreacties te horen...: wie van jullie heeft al iets gedaan om zijn autoverbruik te minderen?
      Want daar draait dit topic om, om de wegentol binnenkort wat in te perken zullen jullie moeten zien hoe je het gaat doen.
      Wie heeft er al gecarpoold? Wie deelt zijn auto met andere familieleden? Wie gaat gericht met de auto naar de winkel tijdens het woon/werkverkeer, zodat je niet afzonderlijk nog eens de auto moet nemen op een ander tijdstip?
      Laten we de automobilisten eens laten focussen op een oplossing. En kijk vooral eens in de toekomst, wanneer het bevolkingsaantal en aantal auto's verder uitbreidt.

      Comment


      • Re: Tolwegen

        ]

        Vanmorgen ons madam hare SUV nog met 50 Nm laten opkrikken, om minder diesel te verbruiken op weg naar de supermarkt

        Comment


        • Re: Tolwegen

          Gewist vermits verkeerd begrepen.
          Last edited by Skitch; 12 februari 2014, 12:28.
          " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

          Comment


          • Re: Tolwegen

            Oorspronkelijk geplaatst door Skitch Bekijk bericht
            'k Heb hem vandaag besteld :

            Hij rijdt op LPG, dat is properder.

            Dat is ook maar 0,09 cent/km
            Zo te zien aan de apparatuur die in de kofferbak ligt, rijdt hij op freon

            Comment


            • Re: Tolwegen

              tussen 22u en 5u gratis, dan moeten de winkels maar wat langer op en blijven.
              dan doe ik dan wel mijn boodschappen.
              zoals je wel zal verwachten ben ik tegen.

              wat betreft carpoolen anoniempje, daar kan ik een boek over schrijven.
              ik heb dat jaren gedaan met soms tot vier pers. in de wagen.
              ik ben er uit miserie mee gestopt.
              Met de vriendelijke groeten, Ruud.

              Comment


              • Re: Tolwegen

                Oorspronkelijk geplaatst door rufus1964 Bekijk bericht
                wat betreft carpoolen anoniempje, daar kan ik een boek over schrijven.
                Ik durf het bijna niet te vragen maar is het mogelijk om toch één verhaaltje met ons te delen?

                Comment


                • Re: Tolwegen

                  Oorspronkelijk geplaatst door heaucheneaudt Bekijk bericht
                  Ik durf het bijna niet te vragen maar is het mogelijk om toch één verhaaltje met ons te delen?
                  Hahaha, ééntje dan.
                  Waarschijnlijk ook de meest voorkomende bij het poolen:
                  Dat er altijd wel één is die te laat uit zijn bed gestapt is waardoor er dus drie andere ook te laat komen.
                  Oplossing was simpel, ik wacht twee minuten na het signaal van de claxon (bescheiden) en rij dan verder.
                  Is nog één keer gebeurd, daarna niet meer. :-)
                  Met de vriendelijke groeten, Ruud.

                  Comment


                  • Re: Tolwegen

                    Oorspronkelijk geplaatst door rufus1964 Bekijk bericht
                    Hahaha, ééntje dan.
                    Waarschijnlijk ook de meest voorkomende bij het poolen:
                    Dat er altijd wel één is die te laat uit zijn bed gestapt is waardoor er dus drie andere ook te laat komen.
                    Oplossing was simpel, ik wacht twee minuten na het signaal van de claxon (bescheiden) en rij dan verder.
                    Is nog één keer gebeurd, daarna niet meer. :-)
                    Dat zal inderdaad vaker gebeuren.
                    Het carpoolen zou aan mij niet besteed zijn; ik vrees bij voorbaat al de humor waarmee ik geteisterd zal worden.
                    Zeker met meer dan 2 personen lijkt het maken van grappen bijna een wetmatigheid te zijn.
                    Dan neem ik liever wat meer reiskosten op de koop toe en zit lekker alleen.

                    Comment


                    • Re: Tolwegen

                      Oorspronkelijk geplaatst door anonymous Bekijk bericht
                      Goed, je hebt je probleem, je vertelt ook ongeveer waaraan het ligt, maar hoe ga jij het oplossen mocht jij aan zet zijn?
                      Want het is altijd makkelijk om enkel te vermelden wat géén oplossing biedt.

                      Laten we de automobilisten eens laten focussen op een oplossing.
                      En kijk vooral eens in de toekomst, wanneer het bevolkingsaantal en aantal auto's verder uitbreidt.
                      - alle ringwegen afwerken. En echt rond maken, niet zoals de brusselse ring die eerst tot halfweg wallonië gaat. Dus ook de onvoltooide symphoniën van Kortrijk, Gent, Antwerpen etc. (eigenaardig dat men in Gent na al die jaren nu plots eraan begint als er een voetbalstadion komt)
                      - alle steenwegen hun doorgaande functie teruggeven. Men heeft door die te degraderen tot 3de rangswegen iedereen naar de snelwegen gedreven zonder de capaciteit van de snelwegen aan te passen. Een deel van die wegen zijn van 4 naar 2 vakken gegaan, dat moet terug 4 vakken worden. Die waar er 3 vakken waren met een spitsstrook werken. Dat betekent ook alle busbanen afschaffen, als al het verkeer vlot gaat zijn die niet nodig. Dus ook de bussen buiten de rijweg doen stoppen. Die steenwegen onbruikbaar maken was ook zo'n idiote oplossing voor een probleem ipv de omgeving aan te pakken en dus het leefbaar en rijdbaar te maken.
                      - alle wegversmallingen op de snelwegen wegwerken. Op de brusselse ring zijn er nog teveel verkeerswisselaars met 2 rijvakken op drukke plaatsen. Zware infrastructuurwerken maar die een verbetering zouden vormen.
                      - minder op- en afritten, dat is vak een oorzaak van files. Maar dan moeten de secundaire wegen in orde zijn.
                      - zorgen dat aan op- en afritten de wegen de nodige capaciteit hebben. Wat heb je aan een ringweg als het aan het eerste kruispunt vastloopt.
                      - doorgaand vrachtverkeer naar het buitenland op de trein zetten zoals in bvb zwitserland/oostenrijk. Maar ja, dan moeten er wel stations zijn, sporen en materieel zijn. En sinds de vrijmaking van de europese spoorwegmarkt markt is dat waarschijnlijk heel moeilijk. Dan zouden de politiekers moeten werken voor hun pré. Betekent bvb ook de Ijzeren rijn terug opstarten.
                      - openbaar vervoer heeft enkel zin als je met hoogstens 1 overstap ter plaatse komt. Dit wil zeggen dat het enkel werkt rand en centrum, niet tussen steden. Dus moet er buiten de steden parkings komen waar efficient openbaar vervoer toekomt. Dus parkings die capaciteit hebben (pakweg 2000-5000 plaatsen) en openbaar vervoer dat je dan binnen de 20 minuten eender waar in de stad kan brengen. Die zijn er nergens. Het enige openbaar vervoer dat dit kan is de metro. Maar de investering daarin ligt ook al jaren stil. Er zijn echter genoeg lijnen die nog afgewerkt kunnen worden.
                      - spoorwegen voor personenvervoer werken niet meer. Enkel hogesnelheidtreinen tussen grote steden hebben nog (een beetje) zin (maar ook niet tussen Antwerpen en Brussel). Voor goederenvervoer is het evenzo gesteld. Men zou beter de hoofdassen herinrichten en de rest ombouwen to snelle bovengrondse metrolijnen.
                      - de verkeersmodellen eens up-to-date brengen. Als je ziet waarmee ze de laatste berekeningen gemaakt hebben, dat is met data van 2007. Die resultaten kloppen dus van geen kanten. En ze dan ook laten gebruiken door mensen die geen agenda hebben.

                      Bevolkingaantal is een goed punt. Maar je oplossing is verkeerd, je moet niet plannen naar meer, maar actief plannen om te beperken en te verminderen. Mensen moeten er zich bewust van worden dat kinderen hebben gevolgen heeft. Men zou dat moeten belasten, niet aanmoedigen. We zijn gewoon met teveel. Natuurlijk is het het probleem dat de hele sociale zekerheid hier uitgaat van het princiepe dat de werkenden de zaak bekostigen. Dat is een politiek probleem dat ooit opgelost gaat moeten worden. Maar je zou moeten kunnen oud worden zonder dat je kinderen moet hebben om dat te bekostigen (direct of indirect).

                      En dan kan je nog doorgaan over hoe milieuvriendelijk al die electrische auto's en windmolens zijn. Electrische auto's, dat wisten ze al in 1907, zijn te zwaar, te beperkt in bereik, de accu is te beperkt in levensduur en te duur in vervangen. En het winnen van lithium en andere aardmetalen is ook alles behalve milieuvriendelijk. Die windmolens, daar spreken ze ook niet graag over zaken zoals glasvezelversterkte kunststof wieken die helemaal niet recycleerbaar zijn, de honderden kg verf die elke windmolen elk jaar in het milieu verspreidt (geen milieuvriendelijke watergedragen verf, die oudt het zolang niet uit). Trouwens, hoe laadt je een wagen op als je geen afgesloten privé parkeerplaats hebt? Met een verlengsnoer door het venster vanop de tiende verdieping?

                      Comment


                      • Re: Tolwegen

                        @Spanik.
                        Dank voor deze verfrissende visie.
                        100% met u eens. Tot en met de bedenkingen over de elektrische auto's en hun problematische accu's, met vervuilende fabricage en recyclage, en de stroom die altijd van "ergens" moet komen.

                        PS: de eventuele verlengdraad zou bij mij : a- van een verdieping moeten komen en b- enkele straten verder naar de auto. 'k Denk dat er velen gaan van genieten behalve ik..... als ze ook al niet met het koper weg zijn.
                        PS 2 : Enne.... de fiets is al "geleend"....(x3)
                        PS 3 : Dank zei de grote inspanningen van vele automobielingenieurs (en anderen) is het gewicht en het verbruik van de auto's de laatste decennia drastisch gedaald. Dank zei o.a. de elektronica gaat de volgende generatie auto's nog veel zuiniger worden.
                        DAT is vooruitgang!
                        Last edited by Skitch; 11 februari 2014, 23:12.
                        " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

                        Comment


                        • Re: Tolwegen

                          Imagine one day you driving on road, then one huge "moving tunnel" flying overhead, carring with hundreds of people, you may think it is dream, but it is tru...

                          Comment


                          • Re: Tolwegen

                            Oorspronkelijk geplaatst door anonymous Bekijk bericht
                            Allemaal nuttige bijdragen verder...

                            Maar laten we de vraag eens opnieuw stellen, want van jullie drie krijg ik enkel schijtreacties te horen...: wie van jullie heeft al iets gedaan om zijn autoverbruik te minderen?
                            Want daar draait dit topic om, om de wegentol binnenkort wat in te perken zullen jullie moeten zien hoe je het gaat doen.
                            Wie heeft er al gecarpoold? Wie deelt zijn auto met andere familieleden? Wie gaat gericht met de auto naar de winkel tijdens het woon/werkverkeer, zodat je niet afzonderlijk nog eens de auto moet nemen op een ander tijdstip?
                            Laten we de automobilisten eens laten focussen op een oplossing. En kijk vooral eens in de toekomst, wanneer het bevolkingsaantal en aantal auto's verder uitbreidt.
                            Ik vertrek vroeger naar het werk, en kom later terug. Af en toe werk ik eens thuis.
                            Met de trein gaan werken is niet realistisch. Slechts één deftige verbinding per uur, 2 overstappen, en dan nog 1,5km te voet.
                            Daarenboven, regelmatige verplaatsingen naar klanten die niet met openbaar vervoer bereikbaar zijn.

                            Comment


                            • Re: Tolwegen

                              Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                              Ik vertrek vroeger naar het werk, en kom later terug. Af en toe werk ik eens thuis.
                              Met de trein gaan werken is niet realistisch. Slechts één deftige verbinding per uur, 2 overstappen, en dan nog 1,5km te voet.
                              Daarenboven, regelmatige verplaatsingen naar klanten die niet met openbaar vervoer bereikbaar zijn.
                              Daarop antwoord Anonymous dat je maar moet verhuizen naar een station met beter verbinding of veranderen van werk zodat verbinding automatisch beter wordt.

                              Dit is een eindeloze discussie, omdat mensen verschillende visies hebt:

                              -> honkvastheid en afstandleggen.
                              -> honkvastheid en je neerleggen bij "lastig" openbaar vervoer
                              -> Groenere gedachtegang (-> NIET negatief bedoeld) en job/woning aanpassen naar de mogelijke verbindingen...

                              en afhankelijk tot welke groep je behoord, gaan de redeneringen nooit of zelden overeenkomen.
                              It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

                              Comment


                              • Re: Tolwegen

                                Openbaar vervoer? Noem je dat een oplossing wanneer ik, wil ik op tijd in Brussel zijn daar waar ik af en toe cursus volg - dat is 9u 's morgens, de avond ervoor al moet vertrekken (als de verplaatsing volledig met het openbaar vervoer moet gebeuren) ? Ik vertrek dus 's morgens naar het grotere station in de stad, met de auto.
                                Terug met het openbaar vervoer is een kleiner probleem, dat lukt meestal nog diezelfde dag Wel grotendeels rechtstaand en meer dan 3 uur verplaatsing als alles op tijd is en mekaar opvolgt. Al goed dat ik niet meer in Brussel werk. (ik ging met de trein)

                                In Antwerpen heb ik ook jaren gewerkt. Ook altijd met de trein gegaan (eerst met de auto naar het station, uiteraard, waarom ? zie hoger), een rit van anderhalf uur, dan 25 minuten te voet (was sneller dan de bus). Toendertijd ook een paar keer de auto genomen: drie kwartier en parking bijna voor de deur. Nu zal dat wel niet meer zo vlot gaan.

                                Mijn vrouw heeft enige tijd gewerkt op ongeveer 8 km van thuis. Een half uurtje met de fiets, 2 uur met de bus (bussen, want zij moest overstappen). Tegenwoordig is er nog geen snellere oplossing om daar te geraken op dat industrieterrein. Wij gaan nu samen in één auto naar het werk.

                                Er zit dus een duidelijk probleem bij het openbaar vervoer.
                                Gelukkig ben je als er voor jou geen probleem is, laat ons zeggen in de gemeente X. Voldoende vervoer en capaciteit. Wanneer je het wenst, de bus is daar. Maar als ik (en alle anderen) daar kom wonen waar er nu nog voldoende openbaar vervoer is zijn er weer andere problemen, nietwaar? Moet ik (en alle anderen) in de eerste plaats daar een woning vinden (zijn die er, is er wel plaats voor nieuwe woningen? ...). Hopelijk zijn er ook voldoende winkels want anders moet ik toch een auto aanhouden. Hoe kom ik anders aan vers brood dat niet groen beslagen is ? Het openbaar vervoer zal ook nog moeten uitbreiden want als er nu voldoende capaciteit is daar, maar er komen extra mensen wonen, wordt die capaciteit te klein, moeten er meer bussen/trams/treinen komen daar waar eer nu wel genoeg is.

                                Het is gemakkelijk de fout te leggen bij de mensen die zich moeten verplaatsen, maar waarom moeten we ons verplaatsen? Omdat het werk niet is waar de mensen wonen. En andersom natuurlijk. Ikzelf heb in de loop der jaren in verscheidene steden en gemeenten gewerkt, minstens 7. Als ik iedere keer had moeten verhuizen ...

                                Ik neem aan dat bijvoorbeeld in Brussel en Antwerpen voldoende werk is en voldoende winkels zijn, maar de huurprijzen daar, zijn die sociaal? Al eens een woning gezocht te Brussel?
                                Een werknemer moet dus wel buiten de stad gaan wonen en zich verplaatsen, niets aan te doen. Waarom passen de werkgevers zich niet aan?

                                Comment

                                Working...
                                X