Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Bloeddrukmeter

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Bloeddrukmeter

    Oorspronkelijk geplaatst door w00ha Bekijk bericht
    Dit is een pols bloeddrukmeter dus niet met band op de bovenarm.
    Pols meters zijn het meest onnauwkeurig omdat de hoogte waar je arm zich bevind de meting sterk beïnvloed.
    De beste methode is de band rond de bovenarm, dat is je harthoogte. Daar hoort die ook te zitten, zowel de band en ook liefst je hart...

    Ik ken weinig dokters die nog electronisch meten. Ze nemen allemaal terug de klassieke band met pompje en een stethoscoop.
    In ziekenhuizen op de IC en spoedgevallen wordt je bloeddruk wel nog met electronisch gemeten.

    Bloeddruk meten doe je liefst op dezelfde ogenblikken van de dag.
    Zittend, benen niet gekruist. Geen plas ophouden of andere zaken.
    Als je 2 metingen achter mekaar doet, moet minstens 3 min wachten anders is de 2 meting lager.

    Ik heb al 42 jaar nerveuze hypertensie. Dat is 'n bloeddruk die soms zo hoog kan oplopen dat de meeste mensen 'n aderbreuk of beroerte zouden krijgen.
    Ik heb ook last van het "witte jas syndroom", daarom is die bij de huisarts altijd hoger dan wanneer ik hem zelf neem.
    Toen ik 20 jaar was en mij aanbood bij de bedrijf arts had ik 22/14. Ik voelde er niets van.
    Toen ik 55 jaar was kreeg ik 'n neusbloeding dat ik naar spoed moest. Daar hebben ze me aan 'n professionele monitor gehangen.
    Die monitor gaf 3X aan dat ik boven zijn meet capaciteit lag en gaf 'n fout. Bij de 4de maal pompen had ik 26/16. mijn absoluut record.
    Er kwamen direct dokters vragen hoe ik me voelde. Ik was niet duizelig en had ook geen hoofdpijn. Maar bloeden, lijk 'n varken.
    Dichtbranden ging niet, het was 'n dikke ader. Dus hebben dat getamponneerd.
    Wat ik nooit zal vergeten hoe ik de armleuningen van de stoel af kon trekken toen ze achter 4 dagen die opgezwollen tampon (met extra snotvalling) uit mijn neus trokken.
    Ik heb 1 dag rondgelopen met 'n grijze wazige vlek aan mijn rechter oog.

    Ik wil maar zeggen, ik weet ondertussen genoeg over het gebruik van bloedruk meters.
    Verdorie, ik ken dit verhaal. Mijn record is 22/12,5 maar ik was toen met de fiets naar de dokter gereden. Ik zat toen in mijn eerste jaar univ, ze hebben me toen in het UZ Gent ingeschakeld in een project : nieren, oogfundus, ECG heel de reutemeteut. Geen oorzaak. Vervolgens ben ik als proefkonijn gebruikt voor een dubbelblindproef met nieuwe geneesmiddelen, met en zonder diureticum. Allemaal niks gekort. Dan zelf maar overgestapt op Tenormine, Tenoretic en weet ik veel wat nog allemaal, het hielp, maar niet genoeg. Mijn vroegere huisdokter was een heel goeie maar véél te serieus, kon niet lachen. Andere gekozen die géén witte-jassen man was maar eerder het mei 68 type. Die vertelde me dat ze een bloeddruk ALTIJD naar omlaag kunnen krijgen en dat was iets nieuws voor mij, ik dat al dat ik een hopeloos geval was. Ik neem nu iedere dag een Enalapril (generisch middel gelijk aan Isoprolol dacht ik) en de zaak is geregeld. Om de 6 maanden op controle, eerst wat zwanzen en dan meten, het doet me niks meer. Oja, wij hebben lang een klassieke meter gehad maar nu hebben we ook een Omron maar inmiddels heb ik al de vaardigheid aangekweekt om een behoorlijk nauwkeurig beeld te krijgen met de blote hand : arm afklemmen tot de hartslag verdwijnt en dan de druk laten zakken tot wanneer de hartslag weer merkbaar word (systole druk) en vervolgens tot de hartslag weer verdwijnt (diastole). Natuurlijk maar een benadering maar meestal zit ik er niet veraf. Bij de huisdokter moet ik niet de meter zien om te weten als het goed is, ik krijg een idee van de druk van de manchet en ik voel natuurlijk ook wat de hartslag in mijn aders doet.
    Ook dat verhaal van dat neusbloeden herken ik, maar man, 26/16 dat is dus écht wel vééééél. 16/10 Was destijds voldoende om voor het leger te worden afgekeurd omdat ze het risico op een hartdecompensatie niet konden lopen.
    Maar ik kan bevestigen : ik had ook geen enkele last ervan.

    Comment


    • #17
      Re: Bloeddrukmeter

      Mijn absoluut record was 25/19 .. ik was in het UZ en ik mocht niet meer naar huis, ik mocht zelfs niet opstaan, zelf voelde ik kompleet niets vreemds ... 5 dagen later kreeg ik een infarkt .. BTW, op de cardiologie hebben ze een "voorkeur" voor Omron toestellen.

      Comment


      • #18
        Re: Bloeddrukmeter

        Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
        Mijn absoluut record was 25/19 .. ik was in het UZ en ik mocht niet meer naar huis, ik mocht zelfs niet opstaan, zelf voelde ik kompleet niets vreemds ... 5 dagen later kreeg ik een infarkt .. BTW, op de cardiologie hebben ze een "voorkeur" voor Omron toestellen.
        Het is wel zo dat die grootketens toestellen bestellen mij de grote merken en er hun of een andere naam op plaatsen.Is met voedingsprodukten ook zo , weet ik uit ervaring daar ik in de voedingsindustrie werkzaam geweest ben.

        Comment


        • #19
          Re: Bloeddrukmeter

          Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
          Mijn absoluut record was 25/19 ....
          wat is dat voor een getal..?
          bij mijn bloeddruk krijg ik heel andere getallen.
          bv 140/75.
          grt,bouk.
          wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
          http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
          https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

          Comment


          • #20
            Re: Bloeddrukmeter

            Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
            wat is dat voor een getal..?
            bij mijn bloeddruk krijg ik heel andere getallen.
            bv 140/75.
            grt,bouk.
            Belgiscisme .. 25/19 = 250/190 ...

            Comment


            • #21
              Re: Bloeddrukmeter

              Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
              wat is dat voor een getal..?
              bij mijn bloeddruk krijg ik heel andere getallen.
              bv 140/75.
              grt,bouk.
              Dat komt overeen met 14/7,5.
              140/75 is het aantal mm kwik wanneer je die meters nog kende van bij de dokter vroeger.
              Dat waren de meest nauwkeurige meters die er waren, maar kwik wordt niet meer toegelaten, ook niet in thermometers.
              Ik heb er nog eentje met 'n meetklok en 'n ijkbare draaischijf omdat de druk iedere dag en op verschillende hoogten anders is.
              Last edited by w00ha; 16 december 2013, 12:58.

              Comment


              • #22
                Re: Bloeddrukmeter

                Oorspronkelijk geplaatst door w00ha Bekijk bericht
                Dat komt overeen met 14/7,5.
                140/75 is het aantal mm kwik wanneer je die meters nog kende van bij de dokter vroeger.
                Dat waren de meest nauwkeurige meters die er waren, maar kwik wordt niet meer toegelaten, ook niet in thermometers.
                Ik heb er nog eentje met 'n meetklok en 'n ijkbare draaischijf omdat de druk iedere dag en op verschillende hoogten anders is.
                http://nl.wikipedia.org/wiki/Bloeddruk
                Als ik zie van waar je bent moet er dan niet in de tekst onder het bericht staan zwette ipv zwatte .Ik heb in de kempen gewerkt en daar zegden ze toch zwette ( dat was in hertals bij de koeken )

                Comment


                • #23
                  Re: Bloeddrukmeter

                  Oorspronkelijk geplaatst door François01 Bekijk bericht
                  Als ik zie van waar je bent moet er dan niet in de tekst onder het bericht staan zwette ipv zwatte .Ik heb in de kempen gewerkt en daar zegden ze toch zwette ( dat was in hertals bij de koeken )
                  'sinds dat ik met een van Antwerpen ben getrouwd ben ik mijn Genker's dialect helemaal kwijt. Eigenlijk is dat jammer achteraf gezien.

                  Comment


                  • #24
                    Re: Bloeddrukmeter



                    Het is mij een raadsel waarom daar nog steeds met mm/kwik gemeten wordt, en niet in mbar.

                    Comment


                    • #25
                      Re: Bloeddrukmeter

                      Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                      http://www.kieskeurig.be/bloeddrukmeter/informatie

                      Het is mij een raadsel waarom daar nog steeds met mm/kwik gemeten wordt, en niet in mbar.
                      Zijt blij dat die overal ter wereld als standaard word gebruikt.

                      Stel u voor dat ze in psi beginnen...dan voelde u toch echt opgeblazen

                      Comment


                      • #26
                        Re: Bloeddrukmeter

                        Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                        http://www.kieskeurig.be/bloeddrukmeter/informatie

                        Het is mij een raadsel waarom daar nog steeds met mm/kwik gemeten wordt, en niet in mbar.
                        Tsja Geert, jij bent toch ook nog opgekweekt met de kgf toch.
                        Tot op vandaag de dag zie je nog regelmatig verboden eenheden : de sec, de gr, de cal en de Kcal, de graden Kelvin, het soortelijk gewicht.....
                        Waarom bepaalden niet afwillen van hun Fahrenheit (algemene gaswet werkt in Kelvin en van °C naar K is poepsimpel ,wat ik van die °F niet zou willen zeggen) snap ik ook niet.
                        Er is me ooit nog gevraagd om een lezing te geven over eenheden doorheen de tijd, laten we Napoleon maar dik dankbaar zijn voor het 10-delig stelsel en de mannen van het SI ook.
                        De mijl, de zeemijl tof zeg, de grain is nog zoiets en wie denkt dat een barrel wijn gelijk is aan een barrel olie heeft het ook verkeerd voor. Metrische schroefdraad, metrische maten ???? De Britten waren meester in het werken met afwijkende maten, niet moeilijk dat ze geen deftige auto in elkaar konden steken; Withworth alhier, inches al ginder, furlongs, duimen, PSi, pints, ponden, het verbruik van een auto in miles per gallon....destijds 12 pence in een shilling dacht ik en 20 shilling in een pond....Wat was dat makkelijk zeg
                        Ik heb nog meegemaakt dat ze in Dover lastig deden om Schotse ponden te aanvaarden.

                        Terug naar de bloeddrukmeters.
                        Weet trouwens iedereen hoe bloeddruk technisch gemeten wordt ?????

                        Comment


                        • #27
                          Re: Bloeddrukmeter

                          Dag Paul,
                          Je hebt helemaal gelijk als je stelt dat die oude en Engelse eenheden niet meer zouden mogen gebruikt worden.
                          Behalve voor de zeemijl. 'k Heb daar een boontje voor hé.
                          De lengte van een zeemijl is gelijk aan de lengte van 1 minuut op de evenaar of op een grote cirkel. Grote cirkels zijn niet alleen de meridianen maar ook die ene cirkel die door die twee punten gaat vanwaar een schip komt en waar het naartoe gaat. Geheugensteuntje : een zeemijl = (de omtrek van de aarde 40.000 km) / 360° / 60 ' = 1.85185...... km. Wat wel leuk zou zijn om die 360° eens te vertalen naar 400° of zo.

                          Sorry :
                          Terug naar de bloeddrukmeters.
                          Weet trouwens iedereen hoe bloeddruk technisch gemeten wordt ?????
                          " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

                          Comment


                          • #28
                            Re: Bloeddrukmeter

                            Oorspronkelijk geplaatst door Skitch Bekijk bericht
                            Dag Paul,

                            Behalve voor de zeemijl. 'k Heb daar een boontje voor hé.
                            De lengte van een zeemijl is gelijk aan de lengte van 1 minuut op de evenaar of op een grote cirkel. Grote cirkels zijn niet alleen de meridianen maar ook die ene cirkel die door die twee punten gaat vanwaar een schip komt en waar het naartoe gaat. Geheugensteuntje : een zeemijl = (de omtrek van de aarde 40.000 km) / 360° / 60 ' = 1.85185...... km. Wat wel leuk zou zijn om die 360° eens te vertalen naar 400° of zo.
                            Reden waarom men in de luchtvaart ook blijft rekenen in zeemijlen.
                            Leeft en LAAT LEVEN !

                            Comment


                            • #29
                              Re: Bloeddrukmeter

                              Het verschil tussen 'n barrel wijn en olie zal je wel proeven.

                              Maar in de wapen industrie, munitie vooral, wordt alles altijd in grain uitgedrukt.
                              BV: kogel 45.ACP 230 grain FMJ (gewicht projectiel) en als je zelf herlaad 4 grain BA10 poeder.
                              Ik ken trouwens geen weegschaal die in gram is geijkt voor dat soort poeder te wegen.

                              Als je zelf aan 'n Harley sleutelt, dan kom je alle maten door mekaar tegen. Torx met SAE draad. alle momenten in footpounds.
                              Olie in quarter gallons, wat bij ons 1 L zou zijn. Banden in PSI.
                              Mijn snelheidsmeter die in 0 tot 120 miles/hour staat. Toch zalig zo'n ketel
                              Last edited by w00ha; 16 december 2013, 17:29.

                              Comment


                              • #30
                                Re: Bloeddrukmeter

                                Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
                                Tsja Geert, jij bent toch ook nog opgekweekt met de kgf toch.
                                Tot op vandaag de dag zie je nog regelmatig verboden eenheden : de sec, de gr, de cal en de Kcal, de graden Kelvin, het soortelijk gewicht.....
                                Waarom bepaalden niet afwillen van hun Fahrenheit (algemene gaswet werkt in Kelvin en van °C naar K is poepsimpel ,wat ik van die °F niet zou willen zeggen) snap ik ook niet.
                                Er is me ooit nog gevraagd om een lezing te geven over eenheden doorheen de tijd, laten we Napoleon maar dik dankbaar zijn voor het 10-delig stelsel en de mannen van het SI ook.
                                De mijl, de zeemijl tof zeg, de grain is nog zoiets en wie denkt dat een barrel wijn gelijk is aan een barrel olie heeft het ook verkeerd voor. Metrische schroefdraad, metrische maten ???? De Britten waren meester in het werken met afwijkende maten, niet moeilijk dat ze geen deftige auto in elkaar konden steken; Withworth alhier, inches al ginder, furlongs, duimen, PSi, pints, ponden, het verbruik van een auto in miles per gallon....destijds 12 pence in een shilling dacht ik en 20 shilling in een pond....Wat was dat makkelijk zeg
                                Ik heb nog meegemaakt dat ze in Dover lastig deden om Schotse ponden te aanvaarden.

                                Terug naar de bloeddrukmeters.
                                Weet trouwens iedereen hoe bloeddruk technisch gemeten wordt ?????
                                In de elektronica maken ze het dan helemaal bont Paul, daar heb je de E maten, één E is 1/10 inch, of 2,54 mm,
                                bij 3E componenten staan de pootjes dus theoretisch 7,62mm uit elkaar, een mengsel van engelse maten in een 10-delig stelsel

                                En ik volg Skitch en U.
                                Weet trouwens iedereen hoe bloeddruk technisch gemeten wordt ?????

                                Comment

                                Working...
                                X