Re: Bloeddrukmeter
Verdorie, ik ken dit verhaal. Mijn record is 22/12,5 maar ik was toen met de fiets naar de dokter gereden. Ik zat toen in mijn eerste jaar univ, ze hebben me toen in het UZ Gent ingeschakeld in een project : nieren, oogfundus, ECG heel de reutemeteut. Geen oorzaak. Vervolgens ben ik als proefkonijn gebruikt voor een dubbelblindproef met nieuwe geneesmiddelen, met en zonder diureticum. Allemaal niks gekort. Dan zelf maar overgestapt op Tenormine, Tenoretic en weet ik veel wat nog allemaal, het hielp, maar niet genoeg. Mijn vroegere huisdokter was een heel goeie maar véél te serieus, kon niet lachen. Andere gekozen die géén witte-jassen man was maar eerder het mei 68 type. Die vertelde me dat ze een bloeddruk ALTIJD naar omlaag kunnen krijgen en dat was iets nieuws voor mij, ik dat al dat ik een hopeloos geval was. Ik neem nu iedere dag een Enalapril (generisch middel gelijk aan Isoprolol dacht ik) en de zaak is geregeld. Om de 6 maanden op controle, eerst wat zwanzen en dan meten, het doet me niks meer. Oja, wij hebben lang een klassieke meter gehad maar nu hebben we ook een Omron maar inmiddels heb ik al de vaardigheid aangekweekt om een behoorlijk nauwkeurig beeld te krijgen met de blote hand : arm afklemmen tot de hartslag verdwijnt en dan de druk laten zakken tot wanneer de hartslag weer merkbaar word (systole druk) en vervolgens tot de hartslag weer verdwijnt (diastole). Natuurlijk maar een benadering maar meestal zit ik er niet veraf. Bij de huisdokter moet ik niet de meter zien om te weten als het goed is, ik krijg een idee van de druk van de manchet en ik voel natuurlijk ook wat de hartslag in mijn aders doet.
Ook dat verhaal van dat neusbloeden herken ik, maar man, 26/16 dat is dus écht wel vééééél. 16/10 Was destijds voldoende om voor het leger te worden afgekeurd omdat ze het risico op een hartdecompensatie niet konden lopen.
Maar ik kan bevestigen : ik had ook geen enkele last ervan.
Oorspronkelijk geplaatst door w00ha
Bekijk bericht
Ook dat verhaal van dat neusbloeden herken ik, maar man, 26/16 dat is dus écht wel vééééél. 16/10 Was destijds voldoende om voor het leger te worden afgekeurd omdat ze het risico op een hartdecompensatie niet konden lopen.
Maar ik kan bevestigen : ik had ook geen enkele last ervan.
Comment