Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vergelijk kostprijs diesel benzine en alles wat er bij komt kijken.

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Vergelijk kostprijs diesel benzine en alles wat er bij komt kijken.

[QUOTE=demeyereg;4040291]
    Oorspronkelijk geplaatst door Hasseltenaar Bekijk bericht
    Waterpompje op de riemaandrijving alternator airco enz. kan bij de meeste japanners op een half uur, bij die Opel was dat bijna drie uur werk, gewoon omdat
    ze er daar niets beter op gevonden hebben om een ophangbeugel van de motor te monteren binnen de loop van de distributieriem, zeer slim van Opel.

Dan heb jij geluk hé Robert, maar de waterpomp reputatie van Opel is een algemeen geweten iets, dat na al die jaren
    mischien ietsje beter is geworden, maar nog steeds een punt is.

Dat is zeker, als je hoort wat Mercedes de laatste jaren heeft uitgestoken...... maar ik had er ook een, en bij mij waren er ook geen problemen, je moet
    inderdaad ook wat geluk hebben.

Wat wel duidelijk merkbaar is, als je bij grote Mercedes dealers in de werkplaats komt, lopen daar 20 techniekers rond, staan daar vijf hefbruggen
    en staan daar véél auto's met problemen.
    Hier in Roeselare is ook een grote Toyota dealer, met ongeveer hetzelfde klanten bestand, daar zijn 3 techniekers, en staan twee hefbruggen,
    hoe zou dat komen denk je ?
    Toen ik mijn Mercedes had gekocht, kwam ik in de garage voor een update omdat er een trekhaak was geplaatst,
    toen de technieker hoorde dat ik twintig jaar met Subaru heb gereden, zij die dat ik mij zeker niet moest verwachten
    dat er aan die Mercedes nooit iets zou komen zoals aan een echte japanner, prettig om horen als je pas 36.000€ hebt uitgegeven.....
    Nu dus terug naar Subaru, een XV
    Dat bij het monteren van een waterpomp bij de toenmalige Opels het toch wel een gedoe was, kan ik mij wel herinneren. Maar 3 uren werk? Had die mecanicien maar één hand? Ik had en heb de gewoonte om bij mijn auto te blijven en ik kan mij niet herinneren dat ik ooit 3 uren heb moeten wachten. Wel al de auto moeten achterlaten, maar dat was voor grotere herstellingen.
    Ik heb ook met Ford gereden en de pomp moeten laten vervangen. Als ik vergelijk met mijn Opels, dan scoren ze gelijk kwestie waterpompen.
    Maar zoals je stelt, zal ik wel wat geluk hebben gehad. En/of een betere garage?
    En dat Subaru goed scoort, is toch wel geweten. Als ik oud genoeg wordt zal ik bij een volgende aankoop zeker eens passeren bij een Subaru dealen.
    Mvg.
    Robert
    Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

Comment

Ik heb bij mijn beide Benzen zelfs nooit een waterpomp moeten vervangen, ook niet na 21 jaar en 450.000 km. Deze van nu heeft ook deze gezegende leeftijd maar is met zijn 210.000 km nog een jonge springer.
      Geert is mijn getuige.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
        Mijn schoonvader, op 70.000 km twee waterpompen, en als het al niet straf genoeg was, hebben ze er bij Opel enkele jaren
        geleden nog een verandering aangebracht, vroeger was de waterpomp aangedreven met de alternatorriem, nu drijven ze
        deze aan op de distributieriem, paar uur meer werk..... typisch GM.
        Ten eerste denk ik dat het vervangen qua werktijd van een waterpomp tussen vroeger en nu echt niet veel verschil maakt.
        Ik weet ook niet wat jij met vroeger bedoelt. Mijn eerste Opel Kadett van begin de jaren tachtig had al een waterpomp aangedreven door de distributieriem en dat is ondertussen toch al 30 (dertig) jaar geleden. Ondertussen toch al een paar Opels versleten en duurzaamheids problemen qua waterpomp? Nope! Wat ik wel weet is dat een ex-collega die ook met Opel reed zijn garagehouder systematisch te pomp verving als ook de distributieriem moest vervangen worden. "'t Is Opel hè meneer". Terwijl mijn garagehouder dat niet deed.
        Zullen we het toch maar op een boutade houden?
        En van ieder merk, ook de duurdere Duitse heeft iemand wel een negatieve ervaring.
        Oh ja, ondertussen rij ik weer met een Opel met nu 78.000 km en raad eens, nog altijd de eerste waterpomp. Je kan maar pech hebben.
        Wijzelf, mijn ouders en schoonouders hebben over een periode van 42 jaar ongeveer 15 Opels versleten. Eén daarvan was een Rekord 1.9 benzine die 320.000km heeft gedaan en dan total loss is gereden toen hij geparkeerd was. Het aantal waterpompen dat defect ging was welgeteld één op die 15 Opels.
        Dat was in 1980 bij een Opel Rekord van mezelf toen we op gastronomisch weekend waren in Barvaux. Wegens kerstperiode was de hersteldienst van de Opelgarage in Barvaux gesloten, maar ik kon er wél een waterpomp kopen. De verkoper lachtte mij uit en zei dat ik die pomp niet zelf kon vervangen. Ben dan een schroevendraaier, een verstelbare sleutel en een ringsleutel van 13mm gaan kopen. Heb er anderhalf uur aan gewerkt en alles was klaar.

De reden waarom men nodeloos de waterpomp vervangt bij het vernieuwen van de distributieriem is de volgende :
        Om de distributieriem te ontspannen moet men de 3 boutjes van de waterpomp (met getand excentrisch aandrijfwiel) iets losschroeven, en dan de pomp verdraaien tot de riem vrijkomt. Daarbij loop je het risico om de papieren pakking te beschadigen. Je moet de pomp er dan volledig afnemen om een nieuwe pakking te steken.
        Een gebruikte waterpomp terugplaatsen duurt even lang als een nieuwe plaatsen.
        Vermits een nieuwe pomp aan inkoopprijs toch maar 50€ kost, plaatst je garagist meteen een nieuwe pomp met bijhorende pakking, terwijl een nieuwe pakking slechts 1€ kost. Zo kan hij de factuur van 450€ een beetje meer verantwoorden voor het vervangen van een distributieriem die zelf maar 80€ kost.
        Rond het vervangen van een distributieriem wordt door de garagisten een mystiek waas gehangen, want het zou bijna zo moeilijk zijn als een open-hart-operatie.
        In werkelijkheid stelt het niets voor. Zolang de onwetende klant maar blijft betalen ....

Comment

Opel en waterpompen, mij geen onbekend verhaal. Rond 1980 een Opel 2,3 Diesel gekocht. Toch geen van de kleinste en/of goedkoopste wagens destijds. Na een paar jaar waren we al verplicht om een 9V starter te laten monteren omdat die motor zo rond het vriespunt al niet meer te starten was. Natuurlijk eerst de gloeibougies (nodeloos) laten vervangen door snelgloeiers (nou ja, snel...). Ongeveer een jaar of negen rondgereden, een stuk of vier waterpompen in die periode moeten vervangen wegens lek. In de winter, zodra het méér dan 5 graden vroor kon ik beter thuisblijven. Of het risico nemen dat dieselfilter of brandstofleidingen bevroren, wat me meerdere keren is overkomen.
          Op aanraden van een vriend overgestapt op Mazda, sindsdien hebben we met ons gezin een 6-tal Mazda's gehad en geen enkele heeft ons ooit in de steek gelaten of kosten gehad buiten de normale sleet zoals remmen en regulier onderhoud. Meer zelfs, toen bij onze 626 de handrem begon aan te slepen zijn die remcilinders gratis vervangen ondanks de wagen toen 8 jaar oud was.
          Blijkbaar heeft Opel nog altijd een patent op slechte waterpompen :-/

Grtz,

Willy
          Hombre

Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
            Opel en waterpompen, mij geen onbekend verhaal. Rond 1980 een Opel 2,3 Diesel gekocht. Toch geen van de kleinste en/of goedkoopste wagens destijds. Na een paar jaar waren we al verplicht om een 9V starter te laten monteren omdat die motor zo rond het vriespunt al niet meer te starten was. Natuurlijk eerst de gloeibougies (nodeloos) laten vervangen door snelgloeiers (nou ja, snel...). Ongeveer een jaar of negen rondgereden, een stuk of vier waterpompen in die periode moeten vervangen wegens lek. In de winter, zodra het méér dan 5 graden vroor kon ik beter thuisblijven. Of het risico nemen dat dieselfilter of brandstofleidingen bevroren, wat me meerdere keren is overkomen.
            Op aanraden van een vriend overgestapt op Mazda, sindsdien hebben we met ons gezin een 6-tal Mazda's gehad en geen enkele heeft ons ooit in de steek gelaten of kosten gehad buiten de normale sleet zoals remmen en regulier onderhoud. Meer zelfs, toen bij onze 626 de handrem begon aan te slepen zijn die remcilinders gratis vervangen ondanks de wagen toen 8 jaar oud was.
            Blijkbaar heeft Opel nog altijd een patent op slechte waterpompen :-/

Grtz,

Willy
            Jouw verhaal is wel al +30 jaar oud. Zo gauw ik eens met een Opel mecanicien in privé kan praten zal ik wel aan de weet komen of Opel nog zo waterpomp gevoelig is.
            Oh ja, vroeger (echt vroeger) kreeg je 5 reserve waterpompen bij aankoop van een Opel. En als je dit niet gelooft, kan ik je enkel maar gelijk geven.
            Mvg.
            Robert
            Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

Comment

Opel en waterpompen, mij geen onbekend verhaal. Rond 1980 een Opel 2,3 Diesel gekocht.
              Willy
              Was dat die Opel Rekord 2,3 diesel met 2 dieselfilters die in zo glazen potten zaten? Heb ik ook nog mee gereden. Inderdaad, die startmotor was veel te zwak.

Comment

Jouw verhaal is wel al +30 jaar oud. Zo gauw ik eens met een Opel mecanicien in privé kan praten zal ik wel aan de weet komen of Opel nog zo waterpomp gevoelig is.
                Oh ja, vroeger (echt vroeger) kreeg je 5 reserve waterpompen bij aankoop van een Opel. En als je dit niet gelooft, kan ik je enkel maar gelijk geven.
                In ieder geval was het 20 jaar geleden ook nog niet opgelost, mijn vader reed tot toen met een Opel Ascona. Op de waterpompen na een vrij probleemloze auto. Het toeval wil dat ik vorige week in de wachtruimte bij de huisarts nog een discussie kon volgen met iemand die problemen had met z'n Opel Astra en nu wil overstappen op een Toyota. Problemen met waterpomp en alternator blijkbaar.
                Hombre

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door pogi Bekijk bericht
                  Was dat die Opel Rekord 2,3 diesel met 2 dieselfilters die in zo glazen potten zaten? Heb ik ook nog mee gereden. Inderdaad, die startmotor was veel te zwak.
                  Neen, ik meen me te herinneren dat die in een aluminium behuizing zaten. In ieder geval geen glazen potten.

Willy
                  Hombre

Comment

Ik denk dat er hier toch oude-Opel-koeien uit de gracht gehaald worden.
                    Ik rij nu 5 jaar met een Meriva, daarvoor 10 jaar met een Vectra en daarvoor 8 jaar met een Ascona en daarvoor nog een andere Ascona........
                    Waterpomp defect...... nooit van gehoord. Misschien zat/zit er wel geen op .
                    Maar ja, ik spreek dan ook slechts van de voorbij +/- 30 jaar.
                    Last edited by Guest17; 16 december 2013, 19:54.

Comment

In ieder geval was het 20 jaar geleden ook nog niet opgelost, mijn vader reed tot toen met een Opel Ascona. Op de waterpompen na een vrij probleemloze auto. Het toeval wil dat ik vorige week in de wachtruimte bij de huisarts nog een discussie kon volgen met iemand die problemen had met z'n Opel Astra en nu wil overstappen op een Toyota. Problemen met waterpomp en alternator blijkbaar.
                      20 jaar geleden was 1993 en de Ascona is in 1981 uit productie genomen en vervangen door de Vectra. Dus echt weer een oude koeien story zoals Djivan reeds zegde.
                      Last edited by notex; 17 december 2013, 02:03.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
                        ...Dus echt weer een oude koeien story zoals Djivan reeds zegde.
                        Hey, ik geef maar mijn ervaringen weer als reply op de vorige berichten. Destijds had ik voor Opel gekozen omdat onze buurman toen werkte in een Opel/GM garage en dat was zeer handig om een onderhoud te laten uitvoeren. Buurman nam 's morgens de auto mee en leverde hem 's avonds weer netjes af. Niet vergeten dat je toen om de 5000km of zo olie moest vervangen.
                        Mijn punt is: als een autofabrikant er niet in slaagt om een probleem binnen een paar jaar op te lossen, dan is dat ofwel bewust, ofwel onkunde maar ik pik als klant geen van beide en stap over naar de concurrentie. Mijn ervaringen zijn inderdaad 30 jaar geleden, dat heb ik bewust ook zo meegegeven, maar ik lees en hoor nog andere verhalen. Als Opel op dit ogenblik geen chronisch probleem meer heeft, des te beter!

Willy
                        Hombre

Comment

Ik snap het wel hoor.
                          Eén rotslechte ervaring met een merk is genoeg om het niet meer te willen.

Ik heb héél slechte ervaringen met Ford en Citroen. Niet alleen waren die auto's onbetrouwbaar, ik kon geen deftige garage vinden die mijn probleem kon en wou oplossen. Als zelfs de invoerder dan blijk geeft van totale incompetentie en niet mee wil...

Comment

Hoe ging dat vroeger (heel vroeger) ? Er waren nog producenten die voor een bepaald merk het alleenrecht hadden. Bosch maakte voor iedere duitsers de carburator of de injectie en de ontsteking. Voor Fransen was dat Delco-Remy met alle gevolgen vandien, de Italianen hadden er ook zo één. Dan hadden we nog de Solexcarburatoren en de Mikunis. Ieder merk bestelt een onderdeel volgens specifieke prijsvereisten, dat snap ik ook wel maar wat ik NIET snap is hoe bepaalde modellen door de praktische kwaliteitscontrole konden geraken. Zo had Ford (en -helaas ikzelf-) ooit een Taunus 1600 benzine met de "vermaarde VV-carburator". Het mooiste voorbeeld dat je de kwaliteit van een auto niet kan testen door op circuit 500.000 km te rijden.
                            Maar jongens toch : ROMMEL. Dus ik maar autokerkhoven gaan afschuimen omdat ik wist dat het vorige model een carburator had met de klassieke vlinderklep. Het was deprimerend : overal was die carburator weg. Ik was de koning te rijk toen ik er nog een vond.
                            Ik heb mijn les geleerd. Ik koop mijn auto's niet op kleur, uitzicht, stroomlijn, verbruik, geluidsinstallatie of wat dan ook maar volgens kostprijs, reputatie van een model, staat van de wagen en gezond verstand. Voor de opmerkzamen, ik heb mijn Taunus destijds gekocht voor 1 symbolische Belgische frank en er toch 2 jaar mee gereden, ik kan er een hilarisch boek over schrijven maar al bij al heb ik goedkoop gereden, alle mankementen ten spijt. Dat was wel in de beginperiode toen we het financieel niet zo breed hadden.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
                              .................................. ik heb mijn Taunus destijds gekocht voor 1 symbolische Belgische frank en er toch 2 jaar mee gereden, ik kan er een hilarisch boek over schrijven maar al bij al heb ik goedkoop gereden, alle mankementen ten spijt. Dat was wel in de beginperiode toen we het financieel niet zo breed hadden.
                              Zo kreeg ik ooit een auto (weliswaar 8 jaar oud, maar we waren aan het bouwen) gratis en voor niks van een suikeroom omdat hij toch een nieuwe kocht, maar dat gratis en voor niks paste niet in het kraam van het plaatselijke BTW kantoor. Zij bepaalden de prijs die de wagen nog waard was en op dat bedrag kon in BTW dokken......

Comment

PaulM bedoel je met de Italianen de Weber carburatoren ... hadden mooi geluid met de vlam in de pijp ...
                                Waar is de tijd gebleven, toen was ik stukken jonger dan vandaag en die sportbakken met tot 3x dubbele weber carburatoren die gingen er destijds vandoor, en de benzine ook

Comment

Working...
                                X