Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vergelijk kostprijs diesel benzine en alles wat er bij komt kijken.

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Vergelijk kostprijs diesel benzine en alles wat er bij komt kijken.

Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
    In een ver verleden ooit zes jaar een BMW gehad.......en waarschijnlijk een tweede BMW betaald aan onderhouds- en andere kosten .
    Was ook door de achterwielaandrijving een ramp op natte en/of gladde wegen, maar ik had toen nog een 'andere' rijstijl, misschien vandaar.
    Wanneer ik nu nog de naam BMW hoor dan hou ik direct mijn portefeuille goed vast.
    Maar, zoals ik reeds schreef, het is lang geleden, misschien/wellicht zijn ze nu al een stuk beter geworden.
    Ik mag het toch hopen voor de huidige BMW-rijders.
    Daar zeg je wat.. het is lang geleden. De BMW's van nu kan je absoluut niet meer vergelijken met die van jaren terug. Deze huidige wagens hebben tal van elektronische snufjes die deels op je aangedreven wielen, op de voorwielen en op de motor power inwerken om ervoor te zorgen dat je wagen in gevaarlijke omstandigheden steeds terug in de goeie richting wordt geduwd. je kan zelfs die systemen zelf uitzetten als je denkt dat je het beter kan.
    Een misvatting omtrent bvb. een automatische versnellingsbak is ook zoiets. Bij de aanschaf van mijn laatste wagen stond ik hier ook zeer sceptisch tegenover. Kwestie van de idee dat ik hiermee veel van de controle op de wagen zou verliezen. Niks in echter minder waar en de techniekers van BMW hebben mij kunnen overtuigen van toch de stap te zetten en voor de moderne automaat te kiezen. Wel, dit is nu een optie die ik in de toekomst nooit meer zou willen missen. Het systeem werkt vlekkeloos en kan ook manueel via hendels aan het stuurwiel bediend worden. De moderne automaat doet het zelfs beter dan de "gemiddelde chauffeur" het zelf kan met de manuele bak. Het systeem past zich volledig aan je rijgedrag aan, anticipeert in bochten via afnemende gaspedaaldruk of afremmen door steeds voor de bocht terug te schakelen, zoals het moet.
    En wat de onderhoudskost betreft kan ik absoluut niet klagen al ga ik naar de officiële dealer. Ik ben er 15jaar klant en men weet dat ze bij mee geen overbodige zaken moeten doen of aanrekenen als het niet moet. Maar uiteraard, veiligheid primeert en ik ga bvb. niet discuteren over remblokken die het nog 3000km zouden kunnen uithouden. Daarmee spaar je volgens mij niks uit. Goeie afspraken maken goeie relaties en dat weten ze daar zeer goed. Een klant verliezen ze heden ten dage immers niet zo graag.
    Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
      Het duurt decennia om een reputatie op te bouwen. Het duurt maar een paar jaar om deze te ruïneren.
      Mercedes heeft met de komst van de electronica een paar enorme blunders gemaakt, maar ook onbegrijpelijke roestproblemen gehad.
      Soms vraag ik me af : hoelang geleden zijn de eerste S'en (die met de 12 cil) van de band gerold, en meer bepaald : waar zijn die allemaal naartoe ?
      Mijn schoonvader rijdt nog met een 500SEC van begin jaren tachtig toen die uitkwam en de elektronica toen nog bijlange niet zo aanwezig was. Dus die is nu al meer dan oldtimer en een exemplaar die je uren in het rond niet meer tegenkomt. De man geeft zeer veel geld uit aan een nieuwe wagen, maar kan daar dan ook niet van scheiden. Ernaast heeft hij nog een Jaguar Dubbel Six waarmee hij, maar hij zegt dat zelf niet, toch nog minder bedrijfszekerheid zal hebben dan met die Mercedes, want ik zie hem nog meer met de 500SEC dan met de Jaguar. De wagen van mijn vrouw daarentegen, de SL500 van '93 heeft al pakken geld gekost aan defecte elektronica. Er steekt zelfs ook al een nieuwe automaat in voor een kilometerstand van 190000km, wat voor dergelijke wagen geen probleem zou mogen zijn. Maar goed, volgend jaar gaat die de deur uit. En jammer, maar ik kan Mercedes niet uit haar hoofd praten. Hoe kan je dat uitleggen...
      Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door enero Bekijk bericht
        Mijn schoonvader rijdt nog met een 500SEC van begin jaren tachtig toen die uitkwam en de elektronica toen nog bijlange niet zo aanwezig was. Dus die is nu al meer dan oldtimer en een exemplaar die je uren in het rond niet meer tegenkomt. De man geeft zeer veel geld uit aan een nieuwe wagen, maar kan daar dan ook niet van scheiden. Ernaast heeft hij nog een Jaguar Dubbel Six waarmee hij, maar hij zegt dat zelf niet, toch nog minder bedrijfszekerheid zal hebben dan met die Mercedes, want ik zie hem nog meer met de 500SEC dan met de Jaguar. De wagen van mijn vrouw daarentegen, de SL500 van '93 heeft al pakken geld gekost aan defecte elektronica. Er steekt zelfs ook al een nieuwe automaat in voor een kilometerstand van 190000km, wat voor dergelijke wagen geen probleem zou mogen zijn. Maar goed, volgend jaar gaat die de deur uit. En jammer, maar ik kan Mercedes niet uit haar hoofd praten. Hoe kan je dat uitleggen...
        Misschien dat je met die ster beter kan "mikken" ?
        @Enero : ik heb het wel over het model met de dubbele beglazing, dus die mastodonten die laser-gelast werden edm. Die van begin 1980 waren zoals je suggereert zowat onverwoestbaar.
        Maar ik blijf er bij, de beste Mercedes ooit was de W123 OM617D met de 5 cilinder en lijnpomp.
        Last edited by Guest2; 14 december 2013, 14:44.

Comment

[QUOTE=PaulM;4039833]Misschien dat je met die ster beter kan "mikken" ?
          Spijtig voor hem waarschijnlijk, want de ster zit ingebouwd in het rooster vooraan.
          Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

[QUOTE=enero;4039873]
            Spijtig voor hem waarschijnlijk, want van de coupé-versie zit de ster ingebouwd in het rooster vooraan.
            Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

[QUOTE=enero;4039873]
              Spijtig voor hem waarschijnlijk, want de ster zit ingebouwd in het rooster vooraan.
              denk dat hij je vrouw bedoelt.
              grt,bouk.
              wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
              http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
              https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Het duurt decennia om een reputatie op te bouwen. Het duurt maar een paar jaar om deze te ruïneren.
                Mercedes heeft met de komst van de electronica een paar enorme blunders gemaakt, maar ook onbegrijpelijke roestproblemen gehad.
                Soms vraag ik me af : hoelang geleden zijn de eerste S'en (die met de 12 cil) van de band gerold, en meer bepaald : waar zijn die allemaal naartoe ?

Ik kan me best voorstellen dat je bij ieder merk maandagmodellen hebt maar statistieken liegen niet. Er zijn merken en modellen die hier niet over de vloer komen.
                Oja, en ik denk dat een wagen van 4 jaar oud die enkel snelwegen heeft gezien niets vertelt over de betrouwbaarheid van de koppeling of de levensduur van de remschijven als je begrijpt wat ik bedoel.
                Door een verstandig rijgedrag en een portie gezond verstand bij aankoop kan je het risico op defecten zeker beperken (afijn volgens mij toch). Het waterpomp-probleem bij Opel is genoegzaam bekend, over Pontiacs en Chryslers kan ik ook verhalen vertellen die geen aanleiding geven tot lachen, bij Golf was er een enorm verschil tussen de 1500 en de 1600 D (zelf geen ervaring mee, is me verteld), het roestgedrag van Franse merken van een tijd geleden was niet uit de lucht gegrepen. Mijn schoonmoeder was voor Peugeot en dat beiden na een jaar of 10 doorgeroest waren lag volgens haar aan de vochtige garage. Ergens eind jaren 80 heeft ze een Golf gekocht en raad eens : geen vochtige garage meer. Hij staat hier, dik 20 jaar later op de oprit : twee kleine roestplekjes. Mijn GTi dateert van 1982, op de keuring hebben ze me ooit gevraagd om de matten er uit te halen omdat ze het niet geloofden, staat hier in de garage onder een deken en af en toe komt er hier iemand kwijlen.
                Is wel ooit een Opelziekte geweest, maar dat is echt wel al een hele tijd geleden. Ofwel is het een boutade, dan heb ik niets gezegd.
                Last edited by Hasseltenaar; 14 december 2013, 18:00. Reden: tikfout
                Mvg.
                Robert
                Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

Comment

[QUOTE=bouk;4039879]
                  Oorspronkelijk geplaatst door enero Bekijk bericht

denk dat hij je vrouw bedoelt.
                  grt,bouk.
                  Nee nee bouk, het gaat hier om de schoonvader die de ster van zijn Mercedes, op zijn leeftijd, zou kunnen gebruiken als mikpunt om op de juiste lijn te blijven.
                  Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hasseltenaar Bekijk bericht
                    Is wel ooit een Opelziekte geweest, maar dat is echt wel al een hele tijd geleden. Ofwel is het een boutade, dan heb ik niets gezegd.
                    Mijn schoonvader, op 70.000 km twee waterpompen, en als het al niet straf genoeg was, hebben ze er bij Opel enkele jaren
                    geleden nog een verandering aangebracht, vroeger was de waterpomp aangedreven met de alternatorriem, nu drijven ze
                    deze aan op de distributieriem, paar uur meer werk..... typisch GM.

Comment

Maar ik blijf er bij, de beste Mercedes ooit was de W123 OM617D met de 5 cilinder en lijnpomp.
                      Da klopt ... heb er ook zo een gehad met uiteindelijk 750.000km en nog een paar modellen daarvoor 240D en de 240D 3,0 met rechte verticale lichten , waarvan één met de kleine vlakke achterlichten en één met de grote geribde achterlichten ...
                      Al wat daarna gekomen is was brol waar ik (wij) niet meer tevreden over waren ...
                      Ben toen naar Volvo overgestapt en was er wel tevreden over en daarna naar BMW . En de overstap naar BMW had ik al veeeeel eerder moeten doen !!! stukken beter in alles ..
                      Voor mij ook geen zware motoren meer . Ben de zotte jaren kwijt en de moderne lichtere motoren hebben pk's genoeg én ze zijn veel zuiniger +/- 5,6L/100km diesel (ik zweer bij diesel)
                      Last edited by Peter EOS-500D; 14 december 2013, 18:53.
                      grts Peter
                      BD1754BE / Body & glass

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
                        30000 km/jaar, met een verbruik van 6 l/100 km en aannemen dat een benzine evenveel verbruikt dan een diesel, dan heb je 30000/100*6 = 1800 liter brandstof nodig. Het officiële prijsverschil is vandaag 20 cent (super 98 = 1.665 euro/l en diesel = 1.465 euro/l). Dus dat maakt 360 euro/jaar (7 l/100 km geeft 420 euro/jaar, niet beduidend meer). Als en diesel in aankoop 2000 euro meer kost moet je al 5 jaar met je wagen rijden om dat verschil er met de brandstof alleen uit te halen. Nu heb je met een diesel wel meer kans om zonder brokken die 150000 km te halen, maar als er brokken zijn, zijn die meestal een stuk duurder. Vervang eens de injectoren...

Voor mij hoeft een diesel niet meer. Deed tot 2 jaar geleden 30000-40000 km/jaar en zelfs dan was het al op het randje interessant. Nu moet dat er een 15000 km zijn, maar ik sta nog altijd even lang in de file. Verbruik is van 5.4 l/100 km naar 5.6 l/ 100 km gegaan.
                        Ik weet niet welke benzinewagen 6l verbruikt maar het zullen er niet veel zijn.

Ikzelf heb een focus 2.0 163pk diesel, en om te vergelijken neem ik de 1.6 ecoboost benzine met 150pk.
                        Ik zit op een 6.5l/100km, de 1.6 benzine verbruikt 8l/100km. Het verschil op jaarbasis is 1100€ ten voordele vd diesel. Ik hoop die toch 10jaar te houden en dan krijg je 11000€.

Onderhoud is iets duurder maar niet veel. Bij ford krijg je een prijslijst mee en daar staan de prijzen in voor onderhoud, 170€ vs 144 bij 20000km, 238 vs 212 bij 40000km. Dus zo een 25€ op jaarbasis, x10jaar = 250€

BIV is 400€ meer voor de diesel (163pk vs 150pk).
                        Verkeersbelasting is 130€ meer voor de diesel, 9pk tov 11pk (1.6 vs 2.0)

Het verschil in aankoopprijs is ong. 1500€.

Dus in totaal spaar je 7500€ uit als je kiest voor de diesel versie, op 10jaar. En reken er maar op dat de 1.6 benzine minder waard is na 10 jaar dan de 2.0 diesel.

Als de 1.6 benzine evenveel zou verbruiken dan de diesel versie, dus 6.5l/100km, dan zou ik het misschien overwegen. Als het aankomt op rijplezier vind ik een benzine nog altijd fijner rijden, je kan flink doortrekken tot 6500tr/min, dat mis ik bij mijn diesel.

Nu heeft Ford ook een 1.0 ecoboost met 125pk en die zou ong 7l/100km verbruiken. Dan ga je met de diesel versie niet veel meer besparen maar je hebt wel bijna 40pk minder, dus.
                        Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
                        Mijn bird foto's en urbex foto's

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door alex606 Bekijk bericht
                          Niet vergeten dat je voor een diesel meer terugkrijgt op de tweedehandsmarkt dan een vergelijkbaar benzinemodel.

Ik denk er nog niet eens aan voor een benzine te kopen, de brandstofkosten zijn gewoon te hoog.
                          Zo denk ik ook ... Ik heb een budget voor een auto en daar past altijd wel een diesel in ...
                          Dat die duurder is dan een benzine versie zal me dus worst wezen ...
                          Ik zou niet kunnen zeggen hoeveel het verschil is tegenwoordig ...
                          Diesel rijd ooooo zooo zalig tegenwoordig ...
                          grts Peter
                          BD1754BE / Body & glass

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                            Mijn schoonvader, op 70.000 km twee waterpompen, en als het al niet straf genoeg was, hebben ze er bij Opel enkele jaren
                            geleden nog een verandering aangebracht, vroeger was de waterpomp aangedreven met de alternatorriem, nu drijven ze
                            deze aan op de distributieriem, paar uur meer werk..... typisch GM.
                            Ten eerste denk ik dat het vervangen qua werktijd van een waterpomp tussen vroeger en nu echt niet veel verschil maakt.
                            Ik weet ook niet wat jij met vroeger bedoelt. Mijn eerste Opel Kadett van begin de jaren tachtig had al een waterpomp aangedreven door de distributieriem en dat is ondertussen toch al 30 (dertig) jaar geleden. Ondertussen toch al een paar Opels versleten en duurzaamheids problemen qua waterpomp? Nope! Wat ik wel weet is dat een ex-collega die ook met Opel reed zijn garagehouder systematisch te pomp verving als ook de distributieriem moest vervangen worden. "'t Is Opel hè meneer". Terwijl mijn garagehouder dat niet deed.
                            Zullen we het toch maar op een boutade houden?
                            En van ieder merk, ook de duurdere Duitse heeft iemand wel een negatieve ervaring.
                            Oh ja, ondertussen rij ik weer met een Opel met nu 78.000 km en raad eens, nog altijd de eerste waterpomp. Je kan maar pech hebben.
                            Mvg.
                            Robert
                            Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

Comment

Bij Renault is het ook normaal dat de waterpomp samen met de distributieriem wordt vervangen, die pompjes zijn niet gemaakt om lang mee te gaan...
                              Als je gaat zoeken naar een Distributieriem voor bijvoorbeeld een Clio, dan zal je zien dat ze die meestal in een set verkopen met de waterpomp er bij.
                              http://barthuysmans.smugmug.com/
                              BD0338BE

Comment

[QUOTE=Hasseltenaar;4040244]
                                Ten eerste denk ik dat het vervangen qua werktijd van een waterpomp tussen vroeger en nu echt niet veel verschil maakt.
                                Waterpompje op de riemaandrijving alternator airco enz. kan bij de meeste japanners op een half uur, bij die Opel was dat bijna drie uur werk, gewoon omdat
                                ze er daar niets beter op gevonden hebben om een ophangbeugel van de motor te monteren binnen de loop van de distributieriem, zeer slim van Opel.
                                Zullen we het toch maar op een boutade houden?
                                Dan heb jij geluk hé Robert, maar de waterpomp reputatie van Opel is een algemeen geweten iets, dat na al die jaren
                                mischien ietsje beter is geworden, maar nog steeds een punt is.
                                En van ieder merk, ook de duurdere Duitse heeft iemand wel een negatieve ervaring.
                                Dat is zeker, als je hoort wat Mercedes de laatste jaren heeft uitgestoken...... maar ik had er ook een, en bij mij waren er ook geen problemen, je moet
                                inderdaad ook wat geluk hebben.

Wat wel duidelijk merkbaar is, als je bij grote Mercedes dealers in de werkplaats komt, lopen daar 20 techniekers rond, staan daar vijf hefbruggen
                                en staan daar véél auto's met problemen.
                                Hier in Roeselare is ook een grote Toyota dealer, met ongeveer hetzelfde klanten bestand, daar zijn 3 techniekers, en staan twee hefbruggen,
                                hoe zou dat komen denk je ?
                                Toen ik mijn Mercedes had gekocht, kwam ik in de garage voor een update omdat er een trekhaak was geplaatst,
                                toen de technieker hoorde dat ik twintig jaar met Subaru heb gereden, zij die dat ik mij zeker niet moest verwachten
                                dat er aan die Mercedes nooit iets zou komen zoals aan een echte japanner, prettig om horen als je pas 36.000€ hebt uitgegeven.....
                                Nu dus terug naar Subaru, een XV

Comment

Working...
                                X