Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vergelijk kostprijs diesel benzine en alles wat er bij komt kijken.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #46
    Re: Vergelijk kostprijs diesel benzine en alles wat er bij komt kijken.

    Denk dat ik nog een tijd ga blijven rijden met mijn pumpdüse dieselke : geen roetfilter, dus daar al geen problemen mee. En na bijna 8 jaar (en bijna 100.000 km.) nog altijd geen kosten gehad, behalve het standaard onderhoud (en wat banden en remblokjes). De achterste banden zijn nog altijd de originele... (zal wel niet lang meer duren).
    De huidige benzine-motoren (die kleine turbo dingen) zijn wel niet meer te vergelijken met wat vroeger een benzine-motor was : men geeft die dingen steeds meer dieselkarakteristieken. Max. koppel vanaf een 1700 tr./min en max. vermogen bij 5000 tr./min... Het zijn net die hoge toeren die energie verslinden, dus dat wordt ingeperkt.

    Een VW golf 1.4TSI act heeft bv. 140 pk aan 4500 tr./min en een koppel van 250 Nm aan 1500-3500 tr./min. Ook een koppelrijder heeft dus eigenlijk geen diesel meer nodig.
    De sportieve rijder, die graag een toerentalbereik had in de hoge toeren, komt wel niet meer aan zijn trekken. Maar vandaag is het milieu blijkbaar veel belangrijker geworden dan sportiviteit. Dat merk je ook aan het gelobby van de Duitse merken, die zich sterk verzetten tegen de toekomstige CO2 normen. Zij zijn dan ook sterk benadeeld door hun aandeel in de luxe-markt...
    Groeten,

    Polleke

    Comment


    • #47
      Re: Vergelijk kostprijs diesel benzine en alles wat er bij komt kijken.

      Ik rij geen 10k Km per jaar en toch nog 'n diesel gekocht.
      Niettegenstaande ik eerst 2 wagens had.
      Mijn vrouw is nu op pensioen en ik had beter 'n benzine gekocht.

      Maar als je 'n automaat (DSG) koopt zit je meteen in de 250 a 350 NM.
      In benzine moest ik dan 'n 160 PK kopen.
      Met die DPF filter (EURO 5) geen rekening gehouden.

      Ik heb die wel laten tunen en de EGR klep laten dichtschrijven.
      Voor de DPF filter zijn er additieven of gewoon eens de DSG in sport mode zetten.
      Last edited by w00ha; 13 december 2013, 18:00.

      Comment


      • #48
        Re: Vergelijk kostprijs diesel benzine en alles wat er bij komt kijken.

        Oorspronkelijk geplaatst door korandoke Bekijk bericht
        wat ik mij nu wel afvraag, dat onderhoud tussen diesel en benzine zo groot in prijs verschil is.
        hoeveel is dat verschil dan wel ?.
        hier is dat geen 100€ /10.000 km in een garage dan nog wel.
        vroeger deed ik het zelf was nog iets goedkoper onwille uurloon.
        Als je een nieuwe wagen van een gekend duits merk koopt, ben je verplicht om je garantieperiode
        naar een merkdaeler te gaan voor je onderhoud, en die mikken er niet naast,
        de laatste keer keer dat ik hier op de streek onderhoud heb laten doen, bij de meest gekende hier
        zijn vervangen, 6 liter FS olie, oliefilter en brandstoffilter, luchtfilter, pollenfilter, aditief in de brandstoftank olie versnellingsbak en differentieel en remolie.
        geen remmen of eender wat anders, prijs 610€.
        Na de garantie ben ik bij een niet officieele Mercedes (zonder een toonzaal van één miljoen € en mannen met witte schorten)
        garage gegaan, daar kost hetzelfde ongeveer de helft.

        Comment


        • #49
          Re: Vergelijk kostprijs diesel benzine en alles wat er bij komt kijken.

          Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
          Als je een nieuwe wagen van een gekend duits merk koopt, ben je verplicht om je garantieperiode
          naar een merkdaeler te gaan voor je onderhoud, en die mikken er niet naast,
          de laatste keer keer dat ik hier op de streek onderhoud heb laten doen, bij de meest gekende hier
          zijn vervangen, 6 liter FS olie, oliefilter en brandstoffilter, luchtfilter, pollenfilter, aditief in de brandstoftank olie versnellingsbak en differentieel en remolie.
          geen remmen of eender wat anders, prijs 610€.
          Na de garantie ben ik bij een niet officieele Mercedes (zonder een toonzaal van één miljoen € en mannen met witte schorten)
          garage gegaan, daar kost hetzelfde ongeveer de helft.
          Ik betaal voor een gewoon onderhoud tussen de 100 en de 150 euro (ongeveer 1 x per jaar), maar ik rij dan ook met geen Miseriedes hé .

          Comment


          • #50
            Re: Vergelijk kostprijs diesel benzine en alles wat er bij komt kijken.

            Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
            Als je een nieuwe wagen van een gekend duits merk koopt, ben je verplicht om je garantieperiode
            naar een merkdaeler te gaan voor je onderhoud, en die mikken er niet naast,
            de laatste keer keer dat ik hier op de streek onderhoud heb laten doen, bij de meest gekende hier
            zijn vervangen, 6 liter FS olie, oliefilter en brandstoffilter, luchtfilter, pollenfilter, aditief in de brandstoftank olie versnellingsbak en differentieel en remolie.
            geen remmen of eender wat anders, prijs 610€.
            Na de garantie ben ik bij een niet officieele Mercedes (zonder een toonzaal van één miljoen € en mannen met witte schorten)
            garage gegaan, daar kost hetzelfde ongeveer de helft.
            Denk dat je dit met elk merk zo is aangaande garantie.
            het onderhoud dat je hier opsomt is een groot onderhoud, heb ik paar maand geleden laten doen op 30.000 km
            enkel heb ik de helft betaalt van u nl. 310€
            je hebt teveel scherptediepte als je het graag weinig wil, en te weinig als je er graag veel van had gehad
            www.korandoke.be

            Comment


            • #51
              Re: Vergelijk kostprijs diesel benzine en alles wat er bij komt kijken.

              Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
              Ik betaal voor een gewoon onderhoud tussen de 100 en de 150 euro (ongeveer 1 x per jaar), maar ik rij dan ook met geen Miseriedes hé .
              Hier bij een merkgarage een 300€ voor een groot onderhoud en een dikke 100 voor een klein (voor een 1.9l. dieselke). Die 300 is wel het "standaard" groot onderhoud. Als ze de distributieriem moet vervangen is het iets meer .
              Laat het om de 15.000 km. doen zoals voorgeschreven.
              Groeten,

              Polleke

              Comment


              • #52
                Re: Vergelijk kostprijs diesel benzine en alles wat er bij komt kijken.

                Indertijd kostte het onderhoud van onze peugeot 306 bijna het dubbele dan het onderhoud van onze mercedes C , dat wil toch ook wat zeggen .Van peugeot was een merkgarage en mercedes was een erkende garage voor verkoop en onderhoud van mercedes, maar geen grote garage.

                Comment


                • #53
                  Re: Vergelijk kostprijs diesel benzine en alles wat er bij komt kijken.

                  Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
                  Eigenlijk zouden ze de prijs van diesel moeten eerlijk leggen. Een deel van het lager verbruik van een diesel zit in het feit dat 1 l. diesel meer warmte bevat, dan 1 l. benzine (verschil is ongeveer 13 %). Dus eigenlijk zou diesel 13% duurder moeten zijn dan benzine.
                  Dat prijsverschil zou ook kloppen ook met de effectieve kostprijs van diesel : want die is duurder dan benzine. Dat het aan de pomp anders is, heeft enkel te maken met de taksen.
                  Op dit ogenblik rij ik met een diesel, maar mijn volgende wordt evengoed een benzine : ik doe gewoon te weinig km. om er nog winst uit te halen. En met die nieuwe euro 6 norm die eraan komt, zal een dieselwagen zelf ook nog een pak duurder worden (dat er bij de vrachtwagens een boost was in verkoop had ook enkel met die norm te maken : daar wilden ze nog snel een euro 5 aanschaffen, die dus goedkoper is).
                  Veel kleine wagens met dieselmotor zal je dus binnenkort niet meer tegenkomen... Normaal is die euro 6 voor begin volgend jaar...

                  Een benzinewagen die 8l. verbruikt, heeft dus hetzelfde rendement van een diesel die er 7 verbruikt...
                  Hmmm, klopt niet helemaal denk ik. Benzine heeft een hogere calorische waarde dan diesel. Zie oa Wikipedia.
                  De beslissing om een diesel aan te schaffen heeft met méér zaken te maken dan puur het financiële. Koppel onder meer. Mijn ervaringen met diesel tonen toch een grotere betrouwbaarheid tegenover benzinewagens. Ik heb gekozen voor de Mazda 3 met Euro 6 dieselmotor.

                  YMMV natuurlijk.
                  Hombre

                  Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                  Comment


                  • #54
                    Re: Vergelijk kostprijs diesel benzine en alles wat er bij komt kijken.

                    Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
                    Hmmm, klopt niet helemaal denk ik. Benzine heeft een hogere calorische waarde dan diesel. Zie oa Wikipedia.
                    De beslissing om een diesel aan te schaffen heeft met méér zaken te maken dan puur het financiële. Koppel onder meer. Mijn ervaringen met diesel tonen toch een grotere betrouwbaarheid tegenover benzinewagens. Ik heb gekozen voor de Mazda 3 met Euro 6 dieselmotor.

                    YMMV natuurlijk.
                    Klopt wel...
                    Even de berekening :
                    diesel : 0.85 kg/l en 42705.4 kJ/kg = 36299.59 kJ/l
                    Benzine : 0.73 kg/l en 43542.7 kJ/kg = 31786.2 kJ/l

                    Qua verbrandingswaarde is 1 l benzine gelijk aan 0.8757 l diesel. Diesel bevat dus 14% meer "warmte" dan benzine. De verhouding is dus ongeveer 7 op 8 liter.
                    Mochten ze diesel en benzine per kg. verkopen (i.p.v. per liter) zou de vergelijking wel quasi kloppen, maar dat gebeurt dus niet. Maar dat punt is hier al gemaakt.
                    Last edited by polleke_cgc; 13 december 2013, 19:47.
                    Groeten,

                    Polleke

                    Comment


                    • #55
                      Re: Vergelijk kostprijs diesel benzine en alles wat er bij komt kijken.

                      Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
                      Klopt wel...
                      Je hebt gelijk, ik heb geen rekening gehouden met de soortelijke massa.
                      Hombre

                      Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                      Comment


                      • #56
                        Re: Vergelijk kostprijs diesel benzine en alles wat er bij komt kijken.

                        Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                        Maar ik kan je hier meteen en uit mijn kennissenkring een aantal abnormale gevallen opnoemen met diesels.
                        Zo kan het in elke richting hoor ... alles kan stuk gaan en grotendeels moet je ook wat geluk hebben.

                        De schoonvader van mijn dochter, Mercedes C 220 drie jaar oud, 60.000 Km nieuwe transponder 1.600 €
                        Een transponder zit ook in een benzineversie, dus ook met een benzine had hij de kans gehad om dit probleem te ondervinden, is dus geen benzine/diesel voordeel of nadeel.

                        Een vriend ook Mercedes C 220 (model w203) 8 jaar oud en 90.000 km nieuwe hogedrukpomp voor common rail, + 600€
                        Met een benzine kan je eveneens een defecte injectiepomp hebben, is dus ook meer een pechgeval dan dat het een benzine/diesel voordeel of nadeel is.

                        De dochter van vrienden van ons en logopediste dus veel korte afstanden, Renault Koleos na 4.000 km regeneratie roetfilter,
                        na 8.000 km terug van hetzelfde, aan 11.000 km vervangen roetfilter, de auto was dan 6 maanden nieuw, en Isabel heeft
                        het wijze besluit genomen die wagen terug over te laten, zoiets wil je niet houden.
                        Om verder te doen, mijn schoonzoon, Renault Espace drie jaar oud en 120.000 km breuk distributieriem die er amper 20.000 km op lag gebroken,
                        motor voor het stort.
                        Nog een vriend, met een Renault Clio, dikke twee jaar oud, nieuwe hogedrukpomp en vier injectoren hou je vast, 1.700€
                        Niet van "horen zeggen" maar uit eigen ervaring bij onszelf en in de familie ... dit is eerder een merkgebonden gevoeligheid dan wat anders.
                        Vroeger met Renault gereden en steeds enorm veel problemen gehad in dergelijke aard, ook veel gesjoemel bij die officiële dealers om wat extra inkomsten te hebben.
                        Het is niet overal zo en een ander merk is geen garantie, maar typisch bij Renault heeft men veel meer problemen in die aard ... gevolgd door de andere Franse merken.

                        de garage beweerde water in de diesel, naar het schijnt is één vingerhoed water genoeg om een gans common rail systeem te vernielen, en Eric
                        ging steeds tanken aan een drukbezochte merkpomp, bij navraag bij die maatschappij hadden deze geen weet van andere gevallen.
                        Zo'n injectie is daar inderdaad heel gevoelig aan (ook bij een benzine niet echt goed), komt door de hoge druk die gevormd wordt.
                        Een merkpomp is daar geen garantie voor, hier zelf al 5 keer bij hetzelfde merkstation problemen gehad door water of vuil in de brandstof en telkens doen ze alsof ze van niets weten en is het onmogelijk ... ook al waren bepaalde pompen al een paar keer een tijd gesloten na een reeks klachten.
                        En ge kunt zeggen dat ge dan maar elders moet tanken, maar als je een tankkaart krijgt voor een bepaald merk zit je vast ... ge kunt toch niet steeds 30km omrijden om elders hetzelfde merk te tanken?

                        Een roetfilter voor een Mercedes CDI (W204) kost 1.500€ en wordt aanzien als een normaal slijt artikel, dus eigenlijk geen normale garantie.
                        Is inderdaad een redelijk duur stuk, maar in principe gaat dit ook redelijk lang mee (niet lang genoeg voor die prijs) en is bij elk merk een slijtageonderdeel zonder al te veel garantie buiten de echte fabricagefouten.
                        Hier zouden ze toch echt een andere oplossing voor moeten zoeken ... maar zolang Europa en zo de regels oplegt zal dat niet echt beteren maar eerder nog erger worden.
                        Om die roetfilter langer te laten meegaan of minder snel te laten verstoppen moet je eigenlijk minder economisch en ecologisch gaan rijden want hoe sneller je rijdt, hoe langer je rijdt en hoe warmer de motor wordt, hoe beter het is voor die roetfilter.

                        Zou je geen schrik krijgen als je dat allemaal hoort ? En dat zijn nu allemaal gevallen die ik zelf ken en van de laatste drie jaar.
                        Daar tegenover ken ik ook heel wat mensen die benzine rijden, maar ik ken er geen een met kosten in deze orde.
                        Toen wij met Renault reden hebben we ons blauw betaald aan onkosten en dat was een benzine, een Nissan benzine was eveneens extreem duur in onderhoud en vervangstukken in vergelijking met onze BMW diesel ... dat is de goedkoopste auto in onderhoud dat we de laatste 30 jaar gehad hebben.
                        En ja, we gaan steeds naar een merkgarage.
                        Canon EOS Digital
                        BD0479BE

                        Comment


                        • #57
                          Re: Vergelijk kostprijs diesel benzine en alles wat er bij komt kijken.

                          Hier ook met BMW het minste onderhoudskosten vergeleken met mijn vroegere Mercedessen. Mijn vrouw haar SL staat momenteel meer in de garage dan thuis.
                          Leeft en LAAT LEVEN !

                          Comment


                          • #58
                            Re: Vergelijk kostprijs diesel benzine en alles wat er bij komt kijken.

                            In een ver verleden ooit zes jaar een BMW gehad.......en waarschijnlijk een tweede BMW betaald aan onderhouds- en andere kosten .
                            Was ook door de achterwielaandrijving een ramp op natte en/of gladde wegen, maar ik had toen nog een 'andere' rijstijl, misschien vandaar.
                            Wanneer ik nu nog de naam BMW hoor dan hou ik direct mijn portefeuille goed vast.
                            Maar, zoals ik reeds schreef, het is lang geleden, misschien/wellicht zijn ze nu al een stuk beter geworden.
                            Ik mag het toch hopen voor de huidige BMW-rijders.

                            Comment


                            • #59
                              Re: Vergelijk kostprijs diesel benzine en alles wat er bij komt kijken.

                              Oorspronkelijk geplaatst door enero Bekijk bericht
                              Hier ook met BMW het minste onderhoudskosten vergeleken met mijn vroegere Mercedessen. Mijn vrouw haar SL staat momenteel meer in de garage dan thuis.
                              Het duurt decennia om een reputatie op te bouwen. Het duurt maar een paar jaar om deze te ruïneren.
                              Mercedes heeft met de komst van de electronica een paar enorme blunders gemaakt, maar ook onbegrijpelijke roestproblemen gehad.
                              Soms vraag ik me af : hoelang geleden zijn de eerste S'en (die met de 12 cil) van de band gerold, en meer bepaald : waar zijn die allemaal naartoe ?

                              Ik kan me best voorstellen dat je bij ieder merk maandagmodellen hebt maar statistieken liegen niet. Er zijn merken en modellen die hier niet over de vloer komen.
                              Oja, en ik denk dat een wagen van 4 jaar oud die enkel snelwegen heeft gezien niets vertelt over de betrouwbaarheid van de koppeling of de levensduur van de remschijven als je begrijpt wat ik bedoel.
                              Door een verstandig rijgedrag en een portie gezond verstand bij aankoop kan je het risico op defecten zeker beperken (afijn volgens mij toch). Het waterpomp-probleem bij Opel is genoegzaam bekend, over Pontiacs en Chryslers kan ik ook verhalen vertellen die geen aanleiding geven tot lachen, bij Golf was er een enorm verschil tussen de 1500 en de 1600 D (zelf geen ervaring mee, is me verteld), het roestgedrag van Franse merken van een tijd geleden was niet uit de lucht gegrepen. Mijn schoonmoeder was voor Peugeot en dat beiden na een jaar of 10 doorgeroest waren lag volgens haar aan de vochtige garage. Ergens eind jaren 80 heeft ze een Golf gekocht en raad eens : geen vochtige garage meer. Hij staat hier, dik 20 jaar later op de oprit : twee kleine roestplekjes. Mijn GTi dateert van 1982, op de keuring hebben ze me ooit gevraagd om de matten er uit te halen omdat ze het niet geloofden, staat hier in de garage onder een deken en af en toe komt er hier iemand kwijlen.

                              Comment


                              • #60
                                Re: Vergelijk kostprijs diesel benzine en alles wat er bij komt kijken.

                                Moderator Warning: Enkele 'op de man gerichte' posts en hun replieken verwijderd. On topic en propertjes, gasten!
                                BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7.1) - iPhone XR (iOS 18.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

                                Comment

                                Working...
                                X