Re: Vergelijk kostprijs diesel benzine en alles wat er bij komt kijken.
Denk dat ik nog een tijd ga blijven rijden met mijn pumpdüse dieselke : geen roetfilter, dus daar al geen problemen mee. En na bijna 8 jaar (en bijna 100.000 km.) nog altijd geen kosten gehad, behalve het standaard onderhoud (en wat banden en remblokjes). De achterste banden zijn nog altijd de originele... (zal wel niet lang meer duren).
De huidige benzine-motoren (die kleine turbo dingen) zijn wel niet meer te vergelijken met wat vroeger een benzine-motor was : men geeft die dingen steeds meer dieselkarakteristieken. Max. koppel vanaf een 1700 tr./min en max. vermogen bij 5000 tr./min... Het zijn net die hoge toeren die energie verslinden, dus dat wordt ingeperkt.
Een VW golf 1.4TSI act heeft bv. 140 pk aan 4500 tr./min en een koppel van 250 Nm aan 1500-3500 tr./min. Ook een koppelrijder heeft dus eigenlijk geen diesel meer nodig.
De sportieve rijder, die graag een toerentalbereik had in de hoge toeren, komt wel niet meer aan zijn trekken. Maar vandaag is het milieu blijkbaar veel belangrijker geworden dan sportiviteit. Dat merk je ook aan het gelobby van de Duitse merken, die zich sterk verzetten tegen de toekomstige CO2 normen. Zij zijn dan ook sterk benadeeld door hun aandeel in de luxe-markt...
Denk dat ik nog een tijd ga blijven rijden met mijn pumpdüse dieselke : geen roetfilter, dus daar al geen problemen mee. En na bijna 8 jaar (en bijna 100.000 km.) nog altijd geen kosten gehad, behalve het standaard onderhoud (en wat banden en remblokjes). De achterste banden zijn nog altijd de originele... (zal wel niet lang meer duren).
De huidige benzine-motoren (die kleine turbo dingen) zijn wel niet meer te vergelijken met wat vroeger een benzine-motor was : men geeft die dingen steeds meer dieselkarakteristieken. Max. koppel vanaf een 1700 tr./min en max. vermogen bij 5000 tr./min... Het zijn net die hoge toeren die energie verslinden, dus dat wordt ingeperkt.
Een VW golf 1.4TSI act heeft bv. 140 pk aan 4500 tr./min en een koppel van 250 Nm aan 1500-3500 tr./min. Ook een koppelrijder heeft dus eigenlijk geen diesel meer nodig.
De sportieve rijder, die graag een toerentalbereik had in de hoge toeren, komt wel niet meer aan zijn trekken. Maar vandaag is het milieu blijkbaar veel belangrijker geworden dan sportiviteit. Dat merk je ook aan het gelobby van de Duitse merken, die zich sterk verzetten tegen de toekomstige CO2 normen. Zij zijn dan ook sterk benadeeld door hun aandeel in de luxe-markt...
Comment