Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vergelijk kostprijs diesel benzine en alles wat er bij komt kijken.

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Vergelijk kostprijs diesel benzine en alles wat er bij komt kijken.

Ik heb mij net een nieuwe wagen gekocht, en ben toch terug voor benzine gegaan ipv diesel.
    Met mijn huidig aantal km per jaar 15.000 à 17.000 Km leek het mij niet zo interessant meer om nog voor een
    diesel te gaan, qua jaarlijkse kost en verbruik zal het mischien wat duurder zijn met benzine, maar
    wat mij heeft doen twijfelen is vooral dat roetfilter en EGR probleem bij korte afstanden, bij mijn huidige
    Mercedes heb ik er momenteel nog geen last van gehad, maar het komt er aan heb ik zo het gevoel, verminderende
    trekkracht zijn een voorbode vrees ik, en dat ding kost 1.600€ ex. inbouw.
    Twee jaar geleden hebben wij voor Chantal een nieuwe Nissan benzine gekocht, (Nissan Micra 1.2 DIG-S 98pk)
    Dat ding is superzuinig (doet het over steeds korte afstanden met minder dan 6 liter)
    en is totaal niet meer te vergelijken met ons vorige benzine auto's, vandaar ook een beetje de keuze
    om terug te keren naar benzine.
    Alles meegenomen, denk ik dat ik op het eind van de rit toch niet duurder zal uitkomen, ook het onderhoud
    van een benzine is iets goedkoper, deze is tevreden met half synthetische olie, tewijl een diesel met roetfilter
    vol synthetische olie eist, wat ook dubbel zo duur is.

Vandaar dat draadje om eens alles op een rij te zetten, wat is jullie ervaring ?
    Last edited by Guest42; 13 december 2013, 07:24. Reden: Km uitdrukking aangepast

Re: Vergelijk kostprijs diesel benzine en alles wat er bij komt kijken.

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
    ........
    Met mijn huidig aantal km per jaar (15 à 17 Kkm) leek het mij niet zo interessant meer om nog voor een
    diesel te gaan....
    dat is wel erg weinig hoor..?
    grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
      grt,bouk.

Goe lezen Bouk, er staat een K van kilo voor = X 1000 hé !
      Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

Comment

grt,bouk.
        Bouk , er staat een K voor de km, is voor duizend.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Digipics357 Bekijk bericht
          Goe lezen Bouk, er staat een K van kilo voor = X 1000 hé !
          Oorspronkelijk geplaatst door François01 Bekijk bericht
          Bouk , er staat een K voor de km, is voor duizend.
          bedankt...niet gezien.
          hebben jullie een linkje naar die Kkm..?
          grt,bouk

Comment

De afkorting voor kilo als voorzetsel is 'k'. Hoofdletter 'K' is Kelvin. En 2 van die voorzetsels mag je niet voor elkaar zetten, je zou moeten overgaan naar Mm: mega-meter. Maar of dat gebruikt wordt is een andere vraag. Zie hier eens voor correct gebruik eenheden: http://www.bipm.org/en/si/si_brochure/ of anders ISO 80000-1:2009.

Comment

voor iemand die stottert is dat onleesbaar met die kkm
              " In het darwiniaanse perspectief is orde niet immanent aanwezig in de werkelijkheid, maar een zichzelf bevestigend aspect van de werkelijkheid, in zoverre dat het wordt ervaren door gesitueerde subjecten. " (Robert A. Maundy)

Comment

1.5 Forumreglement
                ......
                · Volgehouden off-topic discussies bij bepaalde onderwerpen;

7.13.6 Off-topic reacties posten

Probeer je reacties zoveel mogelijk on-topic te houden, blijf dus bij het onderwerp. Zo nu en dan een grappige reactie tussendoor is geen probleem maar verziek er geen topics mee a.u.b. Indien een moderator tussenkomt om je te vragen on-topic te blijven, doe dit dan ook.

De moderatoren hebben steeds het recht om off-topic reacties te verwijderen.

7.13.7 Voeder nooit de trol!

Een trol is iemand die provocerende berichten plaatst in een forum om veel schreeuwerige reacties op te roepen. Een trol is gevaarlijk voor forumbezoekers omdat die vaak niet door hebben dat ze met een trol te maken hebben en zich laten meeslepen in een spiraal van negatieve reacties.

Er zijn drie redenen waarom een trol een bericht plaatst. De eerste is aandacht vragen. De trol is vaak opgegroeid met het besef dat negatieve aandacht ook aandacht is. De tweede reden kan zijn dat hij discussies stuk wil laten lopen of (dit is de derde reden) hij is er op uit moedwillig problemen te veroorzaken.

Opgelet dus voor mensen die
                - zelden een eigen bericht plaatsen, maar altijd klaarstaan om een ander op een fout te wijzen
                - een forumgebruiker systematisch uitdagen en zijn/haar berichten eindeloos analyseren
                - proberen discussies te kapen door over een totaal ander onderwerp te beginnen, waardoor het topic een hele andere kant opgaat.

De forumleiding en de moderators kunnen dergelijke berichten meteen afsluiten of verwijderen, en desnoods de betreffende forumgebruiker tijdelijk of definitief bannen.
                Kunnen we rekening houden met het reglement aub?

Ontopic,
                Ikzelf blijf steken op 12.000km per jaar, en heb ook de diesel vervangen door een benzine.
                Aankoop was goedkoper, verbruik is momenteel iets meer (7l ipv 5l op 100km, maar nog aan het inrijden).
                Ik vermoed vooral op onderhoud te kunnen besparen (diesel kost toch altijd meer in onderhoud).

Maar je moet natuurlijk kijken op 10jaar, want op eerste zicht komt het (in mijn ogen) duurder uit aan de pomp (en voor mij woog de aankoop ook voldoende door )...
                It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

Comment

Om een onderbouwde beslissing te nemen moet je dat berekenen.
                  Makkelijke factoren zijn aankoop, taksen, verzekering, en verbruik (gebruik spritmonitor)
                  Moeilijker in te schatten is onderhoud en herstellingen, maar door de band zal een diesel daar iets in het nadeel zijn.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Koeno Bekijk bericht
                    Kunnen we rekening houden met het reglement aub?
                    ...
                    goed idee!
                    ---
                    heb jaren voor de zaak gedieseld. 60.000km per jaar.
                    nu op rust en rij benzine, zo,n 10.000km per jaar.
                    grt,bouk.

Comment

Onlangs op Radio 2 -> Inspecteur Decaluwé, ging over keuze benzine of diesel ... Zoals het er nu voor staat zou diesel maar echt de moeite lonen vanaf +- 30.000km per jaar.

Radio 2 - 5 december -> Inspecteur Decaluwé: Benzinewagen of diesel? http://www.radio2.be/inspecteur-decaluwe

Zelf rij ik met diesel, +- 11.000km/jaar maar heb geen keuze want is firmawagen (leasing). Als huidig leasingcontract afloopt ga ik toch aan de werkgever vragen of ik geen benzinewagen kan krijgen ipv diesel ...

Greetz,
                      Senn
                      Last edited by Sennheiser; 12 december 2013, 12:07.

Comment

let wel:
                        in Nederland betaal je wegenbelasting naar gewicht van de auto.
                        grt,bouk.

Comment

Eigenlijk zouden ze de prijs van diesel moeten eerlijk leggen. Een deel van het lager verbruik van een diesel zit in het feit dat 1 l. diesel meer warmte bevat, dan 1 l. benzine (verschil is ongeveer 13 %). Dus eigenlijk zou diesel 13% duurder moeten zijn dan benzine.
                          Dat prijsverschil zou ook kloppen ook met de effectieve kostprijs van diesel : want die is duurder dan benzine. Dat het aan de pomp anders is, heeft enkel te maken met de taksen.
                          Op dit ogenblik rij ik met een diesel, maar mijn volgende wordt evengoed een benzine : ik doe gewoon te weinig km. om er nog winst uit te halen. En met die nieuwe euro 6 norm die eraan komt, zal een dieselwagen zelf ook nog een pak duurder worden (dat er bij de vrachtwagens een boost was in verkoop had ook enkel met die norm te maken : daar wilden ze nog snel een euro 5 aanschaffen, die dus goedkoper is).
                          Veel kleine wagens met dieselmotor zal je dus binnenkort niet meer tegenkomen... Normaal is die euro 6 voor begin volgend jaar...

Een benzinewagen die 8l. verbruikt, heeft dus hetzelfde rendement van een diesel die er 7 verbruikt...
                          Groeten,

Polleke

Comment

let wel:
                            grt,bouk.
                            Bij ons gaat(ging ?) dat volgens de fiscale pK. Een duistere berekening van allerhande factoren waarin cilinderinhoud de belangrijkste was.
                            Enfin, je weet waaraan je begint maar dat de bende van dikke Dehaene een aantal jaar geleden ervoor heeft gezorgd dat voor diesels vanaf 15 fisc pK de taksen gewoon verdubbelden daar kon ik niet mee lachen. Je staat voor voldongen feiten en de restwaarde van de wagen valt als een pudding ineen. Ze pakken je 2x
                            Met terugwerkende kracht ware nog mooier geweest

Comment

let wel:
                              grt,bouk.
                              Je vergeet erbij te vermelden dat de wegenbelasting in iedere provincie anders is, en dat er wel degelijk gekeken wordt naar de soort brandstof.
                              Wil je eens een andere vakantie dan anders: www.kaichitravel.nl
                              Our English website: www.kaichitravel.com
                              Breng eens een bezoekje aan Siberie!

Comment

Working...
                              X