Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Luchtkwaliteit weer eens actueel

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Luchtkwaliteit weer eens actueel

Waar is de tijd dat de lucht nog proper en sex nog vuil was.... een boutade die je wel eens hoorde.

Onderstaande had ik al een tijdje "in mijn pen" zitten om hier eens te posten. Vandaag dus nog maar eens actueel.

Met die sex tegenwoordig zullen de meesten wel geen probleem hebben vermoed ik, maar over de lucht maak ik me meer zorgen.

Fijn stof heeft geen gezicht, maar de laatste tijd is de slechte luchtkwaliteit mij een paar keer duidelijk geworden: enige tijd geleden terug van een korte week uitwaaien aan de Franse noordkust, viel me dat hier echt op toen ik hier terug met de fiets de straat op ging.
    Ik ben een (lichtjes) nieuwe man en dus doe ik al eens een huiselijke taak, waaronder ramen wassen. Ramen en auto worden wel redelijk snel vuil van een regenbui, maar wat ik verwonderd heb vastgesteld is dat
    ventilatieroosters en muggenramen heel erg vuil worden. Dat laat raden wat voor lucht we binnenkrijgen in onze woningen.
    Met de herfst en winter voor de boeg komt ook het seizoen van allerhande "alternatieve" en soms vervuilende stookmethodes eraan. Met alle heisa over energieprijzen lijkt men ook meer en meer geneigd om zelfs ook eens de HR gasketels stil te zetten alhoewel er allicht geen zuiniger/goedkoper, efficiënter en milieuvriendelijker verwarmingsmethode bestaat. (Vandaag maar eens bevestigd in het nieuwsjournaal.

Telkenmale opnieuw merkte ik vorige herfst/winter bij een avondwandeling of jogging dat je zowat om de 100 m beter de adem kan inhouden.
    Allicht zijn er joggers onder de lezers die dit ook ervaren.

Enfin, ik wil hier een pleidooike houden voor zorgzaamheid voor het milieu, zuinig met en doordacht (bij)stoken deze winter en al eens de fiets nemen (al is dat laatste misschien niet zo gezond )

Vandaag in de pers.
    En eerder : Fijnstof, je ziet het niet maar het is een stille doder, meer aanwezig dan je denkt. actieplan klik hier ? van de overheid.

Re: Luchtkwaliteit weer eens actueel

Ik neem regelmatig de trein en op Gent-Sint-Pieters zitten de rokers buiten het stationsgebouw. Echter: door een onderdruk in de stationshal wordt de sigarettenrook naar binnen gezogen, waardoor de hal helemaal stinkt naar de sigarettenrook. Op de perrons zit iedereen te paffen en het lijkt wel Murphy's law: de rook komt altijd mijn kant op. Probeer ik wat verderop te gaan zitten, komt er vaak iemand naast mij zitten, die direct een sigaret begint op te steken, ZONDER eerst te vragen of ze wel mogen. Ik kan moeilijk met een waterpistool gaan schieten om deze brandende lontjes te doven. Ik dacht dat op openbare plaatsen, zoals stations (en dus ook de perrons) NIET gerookt mag worden. Over fijnstof gesproken...
    Canon 17-55 EF-S IS USM F2.8

Comment

Sinds 1988 heb ik wit of grijs stof hier zien veranderen naar zwart.
      Komt door de auto's maar vooral door die (gratis) bussen.
      Ubi bene, ibi patria.
      BD0388BE
      Een website

Comment

Voor dat laatste is al een oplossing gevonden

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Wasbeer Bekijk bericht
          Vandaag in de pers.
          En eerder : Fijnstof, je ziet het niet maar het is een stille doder, meer aanwezig dan je denkt. actieplan klik hier ? van de overheid.
          Daar mag men inderdaad iets aan gaan doen. Hier bij ons twee buren die met een blok hout tussen de benen in hun bed zouden kruipen (bij manier van spreken natuurlijk). Daar wordt geen druppel stookolie of aardgas meer verstookt. En dit is niet uit nood, geloof mij, maar uit pure gierigheid. De andere straatbewoners moeten het zodoende nogal eens ontgelden door de uitwasemingen die bij smog zich meer lateraal dan opwaarts verplaatsen. Doe dan maar zeker alle deuren en ramen dicht, anders wordt je vergast. De kwaliteit van het gebruikte hout is meer dan bedenkelijk en aangezien ze met allesbranders werken kan je al raden wat daar allemaal door de schouw vliegt. Dus hoogtijd dat men hier ingrijpt.
          Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

En we zijn voor de zoveelste keer vertrokken met het kijken naar de buur....
            Fijn stof ? Jawel en veel te veel ...
            Laten we dan beginnen bij onszelf.
            1) carpooling naar SD's ....
            2) Carpooling naar het werk, station, liefhebberij
            3) Als we dan toch zo sportief zijn om tw wandelen, fietsen .... Wandel, fiets dan naar het betrokken evenement ....
            4) Draai de thermostaat maar direct een paar graden lager. Alle verwarming die we hebben is ten koste van fijn stof. Hoe je het ook bekijkt.
            5) Stop met het kopen van witlof in volle zomer en aardbeien in volle winter. Ofwel is het import, ofwel is het ten gevolge van stoken en beiden dragen hun stofke bij tot het fijn afval ...
            6) ....
            En zo kunnen we urenlang doorgaan. In plaats van steeds de vinger te wijzen is het dirngend tijd dat we allen aan een mentaliteitswijziging beginnen. Idereen wil wel en iedereen is er heilig van overtuigd dat het vijf stofdeeltjes voor twaalf is, maar uiteindelijk blijven we babbelen en kijken we steeds aanmanend naar de andere ...
            https://www.fotospotter.be
            Je suis content d’être heureux

Comment

Met alle heisa over energieprijzen lijkt men ook meer en meer geneigd om zelfs ook eens de HR gasketels stil te zetten alhoewel er allicht geen zuiniger/goedkoper, efficiënter en milieuvriendelijker verwarmingsmethode bestaat. (Vandaag maar eens bevestigd in het nieuwsjournaal.
              Kan je daar een bron voor aanhalen?

Als ik de vergelijking begon te maken voor onze nieuwbouw, kwam de warmtepomp wel een pak efficiënter (en ook zuiniger/goedkoper) uit de bus...
              Milieu vriendelijk kan je over discussiëren, want je hebt natuurlijk elektriciteit nodig (al kunnen zonnepanelen hier ook enige productie overnemen).
              It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

Comment

Telkenmale opnieuw merkte ik vorige herfst/winter bij een avondwandeling of jogging dat je zowat om de 100 m beter de adem kan inhouden.

Enfin, ik wil hier een pleidooike houden voor zorgzaamheid voor het milieu, zuinig met en doordacht (bij)stoken deze winter en al eens de fiets nemen (al is dat laatste misschien niet zo gezond )
                Vrees er ook voor.

Ik ben dan zo iemand die alles te voet, fiets of openbaar vervoer doet. Dus ik ben heel vaak op wandel of in de buitenlucht.

Waardoor ik geregeld eens een sprintje moet trekken om mijn trein te halen... zoals gisteravond weer het geval was. Ik had maar een paar minuten om hem nog te halen, anders moest ik een half uur wachten. Dus lopen maar... En dan de trein opstappen en gigantisch buiten adem zijn...
                "Ach ja, eens sporten of aan fysiek doen kan geen kwaad", zei een collega.
                Maar in de omstandigheden van luchtvervuiling kan dit niet gezond zijn. Zeker na het lezen van dit artikel:

Ik zal er wellicht ooit de dupe van zijn omdat ik niet de auto neem zeker...

Comment

Hoe ongezonder onze omgeving en onze levenswijze voor veel wetenschappers zijn geworden hoe langer we leven.
                  Mogen we ooit nog ergens aan sterven of moeten we echt allemaal honderdtien worden?
                  Albums
                  Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Lazy Charles Bekijk bericht
                    Hoe ongezonder onze omgeving en onze levenswijze voor veel wetenschappers zijn geworden hoe langer we leven.
                    Mogen we ooit nog ergens aan sterven of moeten we echt allemaal honderdtien worden?
                    Er zijn mensen die misschien lang leven, maar die gedurende de laatste jaren van hun leven door de medische wereld in leven gehouden worden, en die minder kwalitatief leven.
                    De vraag is wat beter is: een minder lang en kwalitatief leven, of een lang en minder kwalitatief leven.

En de vraag is of het nu effectief zo ongezond is, tov vroeger.
                    Vroeger had men in onze landen al die steenkoolontginning, zware metaalindustrie, ...
                    Ik voel ook de neiging om mijn non-argument weer in een discussie te gooien, maar dat zal nergens toe leiden: "mijn overgrootvader was verslaafd aan de pijp roken, werkte in de staalindustrie en werd 90 jaar".

De vraag is of we effectief een ongezondere trend hebben, sinds men de auto's ook altijd maar ecologischer 'probeert' te maken, iedereen plots terug begint te tuinieren, gezond gaat eten,...
                    En de gezondheid hangt ook van persoon tot persoon af, valt moeilijk te veralgemenen. Iemand kan dan wel genoeg sport doen, maar slecht eten, of omgekeerd.

Comment

haha duidelijk niemand die TV heeft gekeken? Studie van het VITO toont aan dat bijna 50% van de uitstoot van fijn stof te wijten is aan de brave burger die massaal houtproducten verbrandt in een al dan niet "fancy design" houtkachel ... .. en iedereen zegt ze maar heel sporadisch de kachel/open_haard aansteken, ergo "'t zijn de buren, mijnheer" ... veeg dus eerst maar de eigen stoep schoon

Edit: ik heb trouwens zware bedenkingen bij al het hoera geroep van "we doen er toch zoveel aan" OMG! de CO2 uitstoot was nog nooit zo hoog als het afgelopen jaar! de wetenschap hangt met z'n allen aan de alarmklok en voorspelt "doomsday" op een als maar kortere termijn .. en de boer hij ploegde voort ... mij dunkt dat velen een verbeterde struisvogelpolitiek hanteren om toch maar niet van levensstijl te moeten veranderen! maar ja, da's dan ook iets wat de buren maar moeten doen!
                      Last edited by Guest41; 11 december 2013, 10:36.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                        haha duidelijk niemand die TV heeft gekeken? Studie van het VITO toont aan dat bijna 50% van de uitstoot van fijn stof te wijten is aan de brave burger die massaal houtproducten verbrandt in een al dan niet "fancy design" houtkachel ... .. en iedereen zegt ze maar heel sporadisch de kachel/open_haard aansteken, ergo "'t zijn de buren, mijnheer" ... veeg dus eerst maar de eigen stoep schoon
                        Ik heb ergens mijn bedenkingen, wanneer men in de zomer de hoge fijnstof pieken meldt... komt dat dan ook door al die mensen die in putteke zomer zitten hout te stoken?

Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                        Edit: ik heb trouwens zware bedenkingen bij al het hoera geroep van "we doen er toch zoveel aan" OMG! de CO2 uitstoot was nog nooit zo hoog als het afgelopen jaar!
                        CO2 uitstoot heb je ook met stookolieketel hoor.
                        Op een tank van 2000 liter ga je toch al gauw meer dan 5 ton CO2 uitstoten.

Terwijl een houtkachel CO2-neutraal is, omdat wat vrijkomt aan CO2 evenveel is als het natuurlijk verrottingsproces van hout.
                        En bij die aardolie komt dat niet op natuurlijke wijze vrij, de mens moet het al uit de grond of zee gaan boren.

Hout stoken levert wel wat meer fijn stof op dan stookolie, doch, stookolie is dus ook niet helemaal proper.
                        Maar hoogrendementshoutkachels, zeker met meerdere verbrandingsruimtes waar je gefaseerde verbranding hebt, stoten heel weinig andere schadelijke gassen en stoffen uit.
                        Probleem is dat België geen deftige keuring heeft qua normen waar kachels aan moeten voordoen, terwijl men in de Scandinavische landen en de Alpen veel strikter is in deze reglementering.

Je kan naar jezelf kijken, je kan met de vinger wijzen naar anderen... Maar je kan ook naar de volgende generaties kijken die misschien geen aardolie/gas meer zullen hebben als wij het opstoken:
                        Aardolie en aardgas zijn fossiele brandstoffen. Eens ze uitgeput zijn, zal je een paar honder miljoen jaar moeten wachten voor je terug kan gaan stoken.
                        Hout groeit in bossen, die elke 30 jaar makkelijk hernieuwd kunnen worden.
                        Feit.

Comment

Start-Stop systemen op de auto zijn ook maar een druppel op een hete plaat. Het display op mijn dashboard toont dat ik 5,2kg CO2 uitstoot heb bespaard, en dat op 20.000km.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
                            Start-Stop systemen op de auto zijn ook maar een druppel op een hete plaat. Het display op mijn dashboard toont dat ik 5,2kg CO2 uitstoot heb bespaard, en dat op 20.000km.
                            Valt natuurlijk moeilijk te meten.

Rij je met een start-stop systeem sportief, of doe je aan eco-driving? Zal allemaal veel invloed hebben.
                            Je buurman zal voor hetzelfde aantal km met dezelfde wagen misschien aan een ander aantal kg CO2 uitstoot komen.

Net zoals het verbruik enorm verschilt van gebruiker tot gebruiker.
                            Zie maar eens naar spritmonitor.de waar je kan zien wat alle gebruikers loggen en welke gigantische verschillen dat niet aantoont.
                            Sommigen hebben met een hybride wagen evenveel uitstoot als anderen die een diesel ecologisch gaan besturen.

Comment

Ik zal wel weer de slechtste van de klas zijn. Wij stoken met een meer dan 30 jaar oude CV installatie, die nog altijd perfect werkt en heel weinig verbruikt.
                              Dus waarom zou ik overstappen en een pak geld uitgeven voor een hoogrendementsinstallatie en/of overschakelen op aardgas of nog iets anders ?
                              Bovendien gaat elke avond de houtkachel aan na het eten. Wanneer ik dan eens naar buiten kijk (zoals gisteravond) dan is mijn schouw de enige van de zes die ik kan zien, die nog geen rook braakt.
                              Kachel gaat in feite meer aan voor de gezelligheid, en de warmte die hij geeft nemen we er dan graag bij.
                              Wij stoken wel geen brol, alleen droog, op maat gezaagd en gekliefd hout, es of beuk, en soms eens een (fruit) boom uit eigen tuin.
                              Maar ik kan niet ontkennen wanneer ik bij mistig weer eens buiten ga, en onze houtkachel en die van de buren branden, dat er wel enige geur waar te nemen valt.
                              Maar tijdens de winter staan onze ramen toch niet meer open 's avonds, dus vind ik dat niet zo erg.
                              Mogen we nog wel ademen.......want we ademen dan ook CO2 terug uit .
                              Groetjes

Comment

Working...
                              X