Re: Luchtkwaliteit weer eens actueel
Ja dat fijn stof in de zomer .. dat smelt als sneeuw voor de zon ..
of dat lost gewoon op ...
so what .. waar betwijfel ik dat? ik zeg enkel dat men aan gans het verhaal glorieus zijn "dingskes" veegt en dat de CO2 uitstoot nog nooit zo hoog geweest is als nu, onegacht al de fanfare die men er rond maakt! Misschien moeten we nog wat meer "propere gebakken lucht" ergens anders kopen! kwestie van in orde te zijn met de papieren ecologie!
Ja , dat soort verhaal heb ik al meer gehoord, die chemische vergelijking en energiebalans van dat soort uitspraken wil ik wel eens deugdelijk uitgeschreven en berekend zien want ik geloof daar geen bal van .. en helaas komt de factor "tijd" niet voor in de vergelijking ... waarvan zou je het natste worden? van een ganse ton water ineens of van elke dag een druppel tot de ton leeg is? .. juist ja ... 
Wel vreemd dat men gisteren op de TV in de item over fijn stof en verbranding van hout, in zo een fabriek, een ingenieur van de kwaliteitscontrole voor houtkachels wist te vinden die kachels duidelijk op normen controleerde, moet een alien geweest zijn. .. en ik krijg "de dunne" van beweringen als "gefaseerde verbranding" en tchic en tchac ... Jan_Modaal veegt daar om te beginnen zijn ongefaseerd g@t aan, en de rendementen donderen naar beneden bij het minste "slecht" onderhoud (lees "geen")
.. en in Amerika wrijft men zich in de handen .. $$$$ in de pocket door massieve boskappingen om de Europeanen van pellets te voorzien voor hun roemrijke gedefaseerde houtkachels, alles onder de noemer van "hernieuwbare energie", helaas kan de aanplanting de kap niet volgen wegens "voortgezet succes" .. dus toch spijtig dat de tijdschalen kompleet in de war lopen en weeral niet kloppen!
.. maar de intenties waren alleszins goed!
Ja ik kijk naar mijzelf en naar de anderen en ik vraag mij af waarom zo een idioot ben die al die jaren "sober" geleefd heb met "minimale" behoefden terwijl Jan_met_pet overal glorieus zijn ... idd
ja daar schiet je een eind mee op! Als ik de gigantische houtkap op de planeet bekijk schijnt niemand zich veel zorgen te maken over dat "hernieuwbare" ten bewijze de onverminderde en bliksemsnelle afslanking van het bosbestand! met alle gevolgen vandien. haha .. volgens de belgische "metingen" zijn die twee bomen in dat parkske voor uw deur nu ook al een "bos", gut ik kom niet meer bij van de lach! draai of keer het zoals ge wilt, wij zijn de boel grondig aan het verkl... en aan lichtsnelheid en we houden ons recht met papieren maatregelen en drogredenen ..... en het"hout en dioxine" verhaal zal ook wel k.. zijn zeker ...
Oorspronkelijk geplaatst door anonymous
Bekijk bericht

CO2 uitstoot heb je ook met stookolieketel hoor.
Op een tank van 2000 liter ga je toch al gauw meer dan 5 ton CO2 uitstoten.
Op een tank van 2000 liter ga je toch al gauw meer dan 5 ton CO2 uitstoten.
Terwijl een houtkachel CO2-neutraal is, omdat wat vrijkomt aan CO2 evenveel is als het natuurlijk verrottingsproces van hout.

En bij die aardolie komt dat niet op natuurlijke wijze vrij, de mens moet het al uit de grond of zee gaan boren.
Hout stoken levert wel wat meer fijn stof op dan stookolie, doch, stookolie is dus ook niet helemaal proper.
Maar hoogrendementshoutkachels, zeker met meerdere verbrandingsruimtes waar je gefaseerde verbranding hebt, stoten heel weinig andere schadelijke gassen en stoffen uit.
Probleem is dat België geen deftige keuring heeft qua normen waar kachels aan moeten voordoen, terwijl men in de Scandinavische landen en de Alpen veel strikter is in deze reglementering.
Hout stoken levert wel wat meer fijn stof op dan stookolie, doch, stookolie is dus ook niet helemaal proper.
Maar hoogrendementshoutkachels, zeker met meerdere verbrandingsruimtes waar je gefaseerde verbranding hebt, stoten heel weinig andere schadelijke gassen en stoffen uit.
Probleem is dat België geen deftige keuring heeft qua normen waar kachels aan moeten voordoen, terwijl men in de Scandinavische landen en de Alpen veel strikter is in deze reglementering.
.. en in Amerika wrijft men zich in de handen .. $$$$ in de pocket door massieve boskappingen om de Europeanen van pellets te voorzien voor hun roemrijke gedefaseerde houtkachels, alles onder de noemer van "hernieuwbare energie", helaas kan de aanplanting de kap niet volgen wegens "voortgezet succes" .. dus toch spijtig dat de tijdschalen kompleet in de war lopen en weeral niet kloppen!

Je kan naar jezelf kijken, je kan met de vinger wijzen naar anderen...
Hout groeit in bossen, die elke 30 jaar makkelijk hernieuwd kunnen worden.
Feit.
Feit.

Comment