Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Luchtkwaliteit weer eens actueel

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #46
    Re: Luchtkwaliteit weer eens actueel

    Oorspronkelijk geplaatst door Jochen Bekijk bericht
    Fijn stof
    Vervuiling oppervlaktewateren
    Fileleed
    Opwarming van de aarde
    Prijsverhogingen van zeer gegeerde en nodige produkten (olie bvb)
    Ontbossing
    Dierenaantallen in vrije val
    Werkdruk/prestatiedrang/stress
    ...en voeg zelf maar toe wat bij jou in je hoofd schiet.

    Uiteindelijk hebben al deze problemen maar één oorzaak; ons bevolkingsaantal.

    Tot nader order is er echter geen enkele partij of organisatie die deze werkelijkheid durft te erkennen, laat staan er iets aan te doen. Want eerder welke maatregel ze nemen zou niet populair zijn. En "populus" is nu net waar het om gaat in de politiek. Dus doet men maar aan symptoombestrijding. Dat kost minder of geen stemmen, en je kan er lekker lang mee doorgaan. Luchtvervuiling? Soms zijn het de auto's. Dan naar de industrie. Dan naar de verwarming van woningen. Met zijn allen lekker vingerwijzen naar elkaar. En de mannen van het bestuur moeten gewoon het spel meespelen, en af en toe eens van pet wisselen kwestie van niet aan populariteit in te boeten. En intussen stikken we met zijn allen gezellig verder.

    ---

    Een boreling is altijd een blijde gebeurtenis, maar is dat wel zo? Durft niemand zich de vraag te stellen wat die boreling echt kost, en of die ouders dat wel kunnen dragen? Ik heb het ook over de kost voor onze maatschappij. Weet je, ik krijg vaak de wind van voor als ik zeg dat we teveel "kweken" en dit kweken teveel sponsoren. En dan vooral (natuurlijk) door mensen met kinderen, die zich meteen aangevallen voelen. Al is dat voor niks nodig. We hoeven de reeds bestaande kinderen niet te gaan "beboeten". Toekomstgericht denken (maw; er voor zorgen dat vanaf dit punt in de geschiedenis anders wordt omgegaan met bevolkingstoename) zou al veel helpen.

    Neem nu bvb het kindergeld. Dat loopt op naarmate je meer kinderen hebt. Het eerste levert zo'n 140€ op. Vanaf 3e kind & verder; steeds ongeveer 250€ erbij. Dat tart elke logica. Het zou moeten zijn; meteen 250€ bij je eerste kind (want er moeten kinderen zijn, dus dat mag aangemoedigd worden), 200€ voor je 2e kind (bijna idem bedrag, we mikken tenslotte net onder 2 kinderen per koppel, zodat het bevolkingsaantal blijft, of een ietsje daalt), en een boete vanaf het 3e kind en verder (bvb inleveren van je kindergeld voor je 2e kind als je er een 3e neemt, en inleveren van alle kindergeld als je er 4 of meer neemt). Deze regel zou moeten ingaan voor nieuwe borelingen vanaf 1 jaar van deze datum, zodat iedereen gewaarschuwd is.

    Ik zal nu maar gaan schuilen onder een steen...

    Mvg,

    J.
    Jochen, je weet dat we op dit standpunt helemaal overeen komen. Mijn broer heeft 2 kinderen, schatten van kinderen, eentje is peuter, de andere is kleuter en zijn uiteraard meer dan welkom maar men durft het zich idd niet meer in vraag stellen of we het wel kunnen, of onze maatschappij en wereld dit allemaal kan dragen. Ja, als dit dan eens ter sprake komt kom ik uit voor mijn mening en ja, dan wordt er direct vergelijking gemaakt met andere culturen maar dit is een teken van zwakte uiteraard.
    Hoe f***ed up kan men zijn om zoals in Koeweit €10k's te spenderen aan IVF omdat men is getrouwd met een neef of nicht en graag 6 kinderen heeft?

    Ik zit momenteel in China, in een klein stadje van 2.000.000 inwoners, wel, de smog is ongelooflijk. Net hetzelfde toen ik landde in Shanghai of Wuhan of Peking tijdens deze of vorige trip.

    Het is een populistisch boek maar wat zou ik graag de "oplossing" zien die de dader had uitgevonden in het laatste boek van Dan Brown, Inferno. Geen spoilers, voor hun die het niet gelezen hebben zal dit wel op het web te vinden zijn. Een oplossing voor onze stervende planeet (waar ieder van ons schuldig aan is) die niet discrimineert maar o zo effectief is. Spijtig genoeg waarschijnlijk SF .

    Comment


    • #47
      Re: Luchtkwaliteit weer eens actueel

      Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
      Wind komt altijd maar van uit één richting hé enero .
      Ik zit er rondom tussen, stook zelf ook, en ik heb er nooit last van, ook niet van die van de buren.
      Wel allemaal anderhalf of twee verdieping huizen, misschien dat die lange schouwen beter 'trekken'......ik weet het niet.
      Inderdaad, de wind komt maar van één richting. Maar vanuit welke richting die ook komt, "altijd prijs". En ze noemen het hier zelfs "een woonwijk".
      Leeft en LAAT LEVEN !

      Comment


      • #48
        Re: Luchtkwaliteit weer eens actueel

        Oorspronkelijk geplaatst door enero Bekijk bericht
        Inderdaad, de wind komt maar van één richting. Maar vanuit welke richting die ook komt, "altijd prijs". En ze noemen het hier zelfs "een woonwijk".
        Maakt niet uit vanwaar ie komt, noordenwind is altijd koud.
        Mvg.
        Robert
        Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

        Comment


        • #49
          Re: Luchtkwaliteit weer eens actueel

          Oorspronkelijk geplaatst door Hasseltenaar Bekijk bericht
          Maakt niet uit vanwaar ie komt, noordenwind is altijd koud.
          Enkel de zon komt daar niet ...
          Leeft en LAAT LEVEN !

          Comment


          • #50
            Re: Luchtkwaliteit weer eens actueel

            Oorspronkelijk geplaatst door Hasseltenaar Bekijk bericht
            Spijtig dat jouw ouders daar niet aan gedacht hebben. (Smiley mag je zelf kiezen)
            Zijn ouders hebben daar nog niet aan gedacht omdat er toen "slechts" 3.500.000.000 mensen waren. Dat was een draaglijk aantal.
            Het tijdsbeeld was toen anders.

            Nu zijn het er rond de 7.000.000.000. Dat is het dubbele en die sterke stijging blijft, exponentieel!
            De situatie van gisteren en morgen.....is dus helemaal anders. Heel erg anders!

            PS: Ik en geboren in een leefwereld met 2.500.000.000 mensen. Binnenkort is dat getal verdriedubbeld. Die aangroei merk je aan de leefomgeving!!!!!

            REFERENTIE
            Last edited by Skitch; 16 december 2013, 22:46. Reden: REFERENTIE
            " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

            Comment


            • #51
              Re: Luchtkwaliteit weer eens actueel

              Oorspronkelijk geplaatst door Jochen Bekijk bericht
              Neem nu bvb het kindergeld. Dat loopt op naarmate je meer kinderen hebt. Het eerste levert zo'n 140€ op. Vanaf 3e kind & verder; steeds ongeveer 250€ erbij. Dat tart elke logica. Het zou moeten zijn; meteen 250€ bij je eerste kind (want er moeten kinderen zijn, dus dat mag aangemoedigd worden), 200€ voor je 2e kind (bijna idem bedrag, we mikken tenslotte net onder 2 kinderen per koppel, zodat het bevolkingsaantal blijft, of een ietsje daalt), en een boete vanaf het 3e kind en verder (bvb inleveren van je kindergeld voor je 2e kind als je er een 3e neemt, en inleveren van alle kindergeld als je er 4 of meer neemt). Deze regel zou moeten ingaan voor nieuwe borelingen vanaf 1 jaar van deze datum, zodat iedereen gewaarschuwd is.
              Die 250 euro die je aanhaalt is dan nog peanuts, tegenover de fiscale voordelen die er aan kinders gekoppeld zijn:


              voor 3 kinderen ten laste 8.570 €
              voor 4 kinderen ten laste 13.860 €
              voor meer dan 4 kinderen ten laste 13.860 € + supplement per kind boven het 4de 5.290 €

              Je betaalt dus vanaf een zeker aantal kinderen haast geen belastingen meer.
              Voor sommige mensen is dit een enorme drijfveer om voor veel kinderen te gaan.
              Wellicht is dit stelsel ooit voor mijn tijd ingevoerd na een of andere oorlog, om de bevolkingsgroei te stimuleren.

              Soms vraag je je af waarom het meerendeel van de gezinnen bij max 2 kinderen blijft, met deze gigantische voordelen. En ook waarom mensen met 2 gaan werken, en er niet 1 bij de haard blijft om voor die kinderen te zorgen.
              Tegenwoordig moét men met 2 werken, en moét men beiden een auto hebben. Alsof de maatschappij het van ons verlangt, alsof we in die kudde moeten meelopen.
              Ikzelf ga trouwens volgend jaar halftime werken, om meer tijd voor mijn kinders te hebben, én minder belastingen te betalen.
              In Finland is het feminisme zo opgekomen dat veel mannen gewoon thuis blijven voor de kinders zorgen, omdat de vrouwen er de carrière willen maken, de vorige Finse president was trouwens ook een vrouw.

              Nog zoiets: fiscale aftrek voor kinderopvang, dient afgeschaft. Motiveert mensen om thuis voor hun eigen kinders te zorgen. Want waarom gaat de 2e ouder ook werken? Om de 2e auto te betalen, om de kinderopvang te kunnen bekostigen, om de 3e vlietuigvakantie op 't jaar te kunnen betalen of andere overbodige luxe?

              Een anders aspect is ook nog: hoe minder kinderen er in de toekomst zullen zijn, hoe minder er voor ons pensioen zullen gaan werken. Dat mag dan weer zo'n egoïstische drijfveer zijn van de ouderen om jongeren te stimuleren om kinders te maken.

              Men zou dit in een degelijke tekst moeten gieten, met petitie, en alle politieke partijen ervan overtuigen dat ze het in hun programma moeten steken, maar ze zullen het niet aandurven om onpopulaire beslissingen te nemen.
              Last edited by anonymous; 17 december 2013, 08:56.

              Comment


              • #52
                Re: Luchtkwaliteit weer eens actueel

                Er is nu al amper geld om de pensioenen te betalen en wie kent nog het wit en groen-boek van Daerden over onze pensioenen?
                Ik heb zelf al actief bezig met een spaarpot aan te leggen voor mijn pensioen want wat ik zal krijgen zal in schril contrast staan tot wat ik heb afgegeven.

                En als ik dat lees van wat men volgens jou krijgt is zeker niet zo. Men krijgt geen €13.860 korting op je belastingen (of nog beter, krijg je het geld op je rekening gestort).
                Ook al eens gedacht wat oudere kinderen kosten als ze in de leeftijd van 14-16 jaar komen en ouder? Daar sta je dan met "al je fiscale voordelen".

                Comment


                • #53
                  Re: Luchtkwaliteit weer eens actueel

                  Oorspronkelijk geplaatst door Skitch Bekijk bericht
                  Zijn ouders hebben daar nog niet aan gedacht omdat er toen "slechts" 3.500.000.000 mensen waren. Dat was een draaglijk aantal.
                  Het tijdsbeeld was toen anders.

                  Nu zijn het er rond de 7.000.000.000. Dat is het dubbele en die sterke stijging blijft, exponentieel!
                  De situatie van gisteren en morgen.....is dus helemaal anders. Heel erg anders!

                  PS: Ik en geboren in een leefwereld met 2.500.000.000 mensen. Binnenkort is dat getal verdriedubbeld. Die aangroei merk je aan de leefomgeving!!!!!

                  REFERENTIE
                  True.
                  Maar nu kunnen we wel met de vinger wijzen naar Azië en Afrika, omdat volgens de prognose het precies enkel daar begint aan te slibben...
                  In Europa zal de bevolkingsgroei serieus dalen, volgens de prognose:

                  Comment


                  • #54
                    Re: Luchtkwaliteit weer eens actueel

                    Oorspronkelijk geplaatst door Hasseltenaar Bekijk bericht
                    Spijtig dat jouw ouders daar niet aan gedacht hebben. (Smiley mag je zelf kiezen)
                    Mijn ouders hebben maar twee kinderen, en hebben nageslacht verwekt in een tijd dat er nog geen sprake was van de huidige problemen.

                    Ik snap je giftige reactie niet (als ze grappig bedoeld was had je wel gepaste een smilie gezet). Ik leg toch uit dat we in de toekomst aan onze aantallen moeten werken?
                    http://www.theafricabug.com

                    Comment


                    • #55
                      Re: Luchtkwaliteit weer eens actueel

                      Oorspronkelijk geplaatst door Jochen Bekijk bericht
                      Mijn ouders hebben maar twee kinderen, en hebben nageslacht verwekt in een tijd dat er nog geen sprake was van de huidige problemen.

                      Ik snap je giftige reactie niet (als ze grappig bedoeld was had je wel gepaste een smilie gezet). Ik leg toch uit dat we in de toekomst aan onze aantallen moeten werken?
                      Tsja Jochen, je hebt zelf onderaan je eerste reactie geschreven "Ik zal nu maar gaan schuilen onder een steen...", dus je besefte blijkbaar maar al te goed dat je betoog niet bij iedereen in goede aarde ging vallen (en dat moet ook niet), maar dan kan je ook alle soorten reacties verwachten.
                      Ik heb ook mijn mening over velerlei zaken die ik wijselijk voor mezelf hou.
                      Om het even over wat/wie je hier een discussie start, je rijdt altijd wel tegen iemands kar.....
                      Groetjes

                      Comment


                      • #56
                        Re: Luchtkwaliteit weer eens actueel

                        Oorspronkelijk geplaatst door Sultana Bekijk bericht
                        Jochen, je weet dat we op dit standpunt helemaal overeen komen. Mijn broer heeft 2 kinderen, schatten van kinderen, eentje is peuter, de andere is kleuter en zijn uiteraard meer dan welkom maar men durft het zich idd niet meer in vraag stellen of we het wel kunnen, of onze maatschappij en wereld dit allemaal kan dragen. Ja, als dit dan eens ter sprake komt kom ik uit voor mijn mening en ja, dan wordt er direct vergelijking gemaakt met andere culturen maar dit is een teken van zwakte uiteraard.
                        Hoe f***ed up kan men zijn om zoals in Koeweit €10k's te spenderen aan IVF omdat men is getrouwd met een neef of nicht en graag 6 kinderen heeft?

                        Ik zit momenteel in China, in een klein stadje van 2.000.000 inwoners, wel, de smog is ongelooflijk. Net hetzelfde toen ik landde in Shanghai of Wuhan of Peking tijdens deze of vorige trip.

                        Het is een populistisch boek maar wat zou ik graag de "oplossing" zien die de dader had uitgevonden in het laatste boek van Dan Brown, Inferno. Geen spoilers, voor hun die het niet gelezen hebben zal dit wel op het web te vinden zijn. Een oplossing voor onze stervende planeet (waar ieder van ons schuldig aan is) die niet discrimineert maar o zo effectief is. Spijtig genoeg waarschijnlijk SF .
                        Hey Sultana,

                        Ik ben misschien wel wat te hard uit de hoek gekomen, maar ik merk dat als ik het met fluwelen handschoen aanpak, de boodschap niet overkomt zoals het hoort.

                        Wat me vooral stoort is de hypocrisie.
                        Ik zie mensen een petitie tekenen voor behoud van het regenwoud, en een uur later buitekomen uit de Delhaize met drie potten Nutella en een fles Palmolive champoo.
                        Ik hoor mensen zeggen dat ze geen SUVs wensen in hun stad, maar dat een busje gemaakt voor grote gezinnen welkom is.
                        Enz..

                        Veel argumenten in dit draadje zijn van idem kaliber.
                        http://www.theafricabug.com

                        Comment


                        • #57
                          Re: Luchtkwaliteit weer eens actueel

                          Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
                          Tsja Jochen, je hebt zelf onderaan je eerste reactie geschreven "Ik zal nu maar gaan schuilen onder een steen...", dus je besefte blijkbaar maar al te goed dat je betoog niet bij iedereen in goede aarde ging vallen (en dat moet ook niet), maar dan kan je ook alle soorten reacties verwachten.
                          Ik heb ook mijn mening over velerlei zaken die ik wijselijk voor mezelf hou.
                          Om het even over wat/wie je hier een discussie start, je rijdt altijd wel tegen iemands kar.....
                          Groetjes
                          Dat ik reacties verwacht betekent nog niet dat ik er niet kan op antwoorden hee, Djivan.
                          Op en discussieforum je mening voor jezelf houden is niet echt productief, trouwens.

                          Tegen wiens kar rijd ik trouwens? Tegen een persoon die in de toekomst ook nog graag vier kinderen of meer wil?
                          http://www.theafricabug.com

                          Comment


                          • #58
                            Re: Luchtkwaliteit weer eens actueel

                            Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
                            Ik heb ook mijn mening over velerlei zaken die ik wijselijk voor mezelf hou.
                            Please please please, I wanna know!
                            *wakkert de discussie aan*

                            Er zijn hier al zo weinig maatschappelijke (en dus interessante) discussies op BD, omdat het zogezegd niet mag.

                            Comment


                            • #59
                              Re: Luchtkwaliteit weer eens actueel

                              Oorspronkelijk geplaatst door Jochen Bekijk bericht
                              Dat ik reacties verwacht betekent nog niet dat ik er niet kan op antwoorden hee, Djivan.
                              Op en discussieforum je mening voor jezelf houden is niet echt productief, trouwens.

                              Tegen wiens kar rijd ik trouwens? Tegen een persoon die in de toekomst ook nog graag vier kinderen of meer wil?
                              Je antwoordt nu met drie zinnen, die alle drie getuigen van mag ik dit dan niet, mag ik dat dan niet, mag ik........
                              Dat bedoel ik nu juist met dat ik over veel zaken mijn mening voor mij hou, ook hier stopt het dus voor mij, productief of onproductief.....
                              Salukes, en misschien tot in een andere discussie eens.
                              Groetjes

                              Comment


                              • #60
                                Re: Luchtkwaliteit weer eens actueel

                                En lees net dit in de krant:


                                Sent from my HTC One max using Tapatalk

                                Comment

                                Working...
                                X