Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Jawatte

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Jawatte

Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
    bij mijn Samsung gaat het lampje uit als ik het toestel aanzet.
    en aan als ik het toestel uit zet.
    grt,bouk.
    eens in de menu's zien of je dit kan veranderen ( je moet niet he ), bij mij brand het lampje als hij aan staat , is zo ingesteld.

Comment

Ik heb wat gezocht op "electrolytic capacitor lifetime".
      Voor heel wat elektrolytische condensators wordt inderdaad een verwachte levensduur van 5000 tot 7000 uren opgegeven, maar die geldt bij een temperatuur van 105°C.
      Het komt er ongeveer op neer dat de verwachte levensduur van zo'n condensator halveert voor elke 10° dat die warmer wordt.
      Daarom kan een condensator die een opgegeven levensduur van 5000 uren bij 105°C wel 50.000 tot zelfs 200.000 uren meegaan als de temperatuur tussen de 40 en 60°C blijft.
      Als de fabrikanten hun voedingscondensators op een zo koel mogelijke plaats in het apparaat steken, dan gaan die langer mee.
      Maar dat gebeurt niet altijd, want ze hebben liever dat je na 5-6 jaar toch wel eindelijk eens een nieuwe tv koopt, anders blijft hun fabriek niet draaien.

Bij mijn tv (led) heb ik in het begin een vermogen metertje in het stopcontact gestoken.
      Met de standaard instellingen verbruikte die bijna 100W, maar voor mij was het beeld dan veel te fel.
      Nadat ik die had ingesteld zoals die voor mij goed was, verbruikte die nog iets meer dan 50W.
      Ik neem aan dat daardoor het voedingsgedeelte ook wat minder warm zal worden, en dat daardoor de tv misschien ook wat langer zal meegaan (ik kan het maar proberen, en ondertussen verbruikt die ook heel wat minder energie).

Bij computervoedingen is het ook belangrijk dat het stof er af en toe wordt uitgeblazen.
      Daardoor blijft de temperatuur lager, en zullen de condensators langer heel blijven.
      Ook de grafische kaart heeft gewoonlijk een ventilatortje dat samen met de lucht stof aanzuigt, dat koelelementje moet je daarom ook af en toe uitblazen (ventilatortjes tegenhouden terwijl je er met perslucht door blaast).
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
        Voor heel wat elektrolytische condensators wordt inderdaad een verwachte levensduur van 5000 tot 7000 uren opgegeven, maar die geldt bij een temperatuur van 105°C.
        Het komt er ongeveer op neer dat de verwachte levensduur van zo'n condensator halveert voor elke 10° dat die warmer wordt.
        Daarom kan een condensator die een opgegeven levensduur van 5000 uren bij 105°C wel 50.000 tot zelfs 200.000 uren meegaan als de temperatuur tussen de 40 en 60°C blijft.
        Als de fabrikanten hun voedingscondensators op een zo koel mogelijke plaats in het apparaat steken, dan gaan die langer mee.
        Maar dat gebeurt niet altijd, want ze hebben liever dat je na 5-6 jaar toch wel eindelijk eens een nieuwe tv koopt, anders blijft hun fabriek niet draaien.

Bij mijn tv (led) heb ik in het begin een vermogen metertje in het stopcontact gestoken.
        Met de standaard instellingen verbruikte die bijna 100W, maar voor mij was het beeld dan veel te fel.
        Nadat ik die had ingesteld zoals die voor mij goed was, verbruikte die nog iets meer dan 50W.
        Ik neem aan dat daardoor het voedingsgedeelte ook wat minder warm zal worden, en dat daardoor de tv misschien ook wat langer zal meegaan (ik kan het maar proberen, en ondertussen verbruikt die ook heel wat minder energie).

Bij computervoedingen is het ook belangrijk dat het stof er af en toe wordt uitgeblazen.
        Daardoor blijft de temperatuur lager, en zullen de condensators langer heel blijven.
        Ook de grafische kaart heeft gewoonlijk een ventilatortje dat samen met de lucht stof aanzuigt, dat koelelementje moet je daarom ook af en toe uitblazen (ventilatortjes tegenhouden terwijl je er met perslucht door blaast).
        Vroer als ik herstellingen deed aan tv's dan gebruikte ik bijna uitsluiten condensators die geschikt waren tot 105° ipv de gewone .Toestellen gingen langer zonder voedingsproblemen.De geschakelde voedingen moesten een cap. belasting zien of ze stopten met werken.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
          Ik heb 20 jaar als R&O verantwoordelijke in de condensatoren fabriek van Philips/BC components/Vishay gewerkt Bart,
          wij maakten voornamelijk foliecondensatoren (in de topjaren zo een 4 à 5 miljoen stuks per dag denk ik)
          waaronder de poco, deze condensator was enorm stabiel, en bij
          levensduurtesten bijna niet kapot te krijgen, werd ook gebruikt in medische machines en meettoestellen voor bv. HP
          zelfs onze goedkoopste waren bijna niet kapot te krijgen, en die levensduurtesten zijn zwaar voor een component, dat kan ik je verzekeren,
          doorslagspanning moet 5 maal de opgegeven waarde bedragen, trouwens IEDERE condensator die bij ons buiten ging had die test doorstaan
          door middel van haeling, dat is een hoogspanningspiek die wordt gegeven om alle kleine inwendige weerstandjes weg te branden,
          deze piek kan gemakkenlijk 2.000 volt zijn op een condensator van 100 volt.
          Elektrolytische condensatoren, dat is een ander verhaal, deze kunnen inderdaad uitdrogen.
          Last edited by Guest42; 26 november 2013, 07:12.

Comment

Working...
          X