Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Technisch onderwijs andermaal herwaarderen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Technisch onderwijs andermaal herwaarderen

Oorspronkelijk geplaatst door Koeno Bekijk bericht
    Of als uw kind straf krijgt vanwege het slagen …...
    In onze tijd kreeg je straf als je niet slaagde!
    Mvg.
    Robert
    Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

Comment

Ik vergat ook nog: het opvoeden van de ouders zelf.
      En Sinterklaas bestaat ook zeg ik dan
      Iedere ouder wil dat het kind boven het klasgemiddelde zit, leg ze maar eens uit dat dit onmogelijk is.
      Have a nice day zou ik zeggen.

Komt daarbij nog dat je als normaal kind een uitzondering bent. Als ik had geweten wat ik nu weet dan had ik ook dyslexie, dysartrie, discalculie, ADD, ADHD, Asperger, Autismespectrumstoornis gehad en nog veel meer.
      En ik was héél zeker ook hoogbegaafd geweest. Wat een pech zeg.
      Ik stel voor om ook de L.U.I. aandoening eens in te voeren.

Ik heb ze alle twee : een dochter die Germaansde Engels/Zweeds heeft gevolgd, keuzevak Fins. Vervolgens 1 jaar American Studies, 2 jaar Japans en nu voor de lol Spaans leert.
      Dan is er nog een zoon die vond dat hij iets wat hij niet verstond niet kon leren, Frans bijvoorbeeld. De lerares Frans heeft hem in het technisch gekraakt. Rotwijf.
      Eigen kind mooi kind natuurlijk maar Nils heeft een ongelofelijke technische knobbel en dito feeling. Is als polyvalent inzetbaar element perfect gelukkig bij NewHolland. Steek van alles in zijn handen en het werkt.
      Maar hij komt uit het technische, veel mensen zouden zich daarvoor een oog uithuilen maar ik ben fier op die kerel. Hoeveel mensen onderhouden hun huidige auto nog zelf ? Hij doet het maar.
      Ik ben zelf academisch geschoold als men dat nog niet zou weten, en ook behoorlijk handig in die mate dat ik iedere stielman probeer na te apen. Dat is het beste wat je kan doen om nederigheid te leren. Het lukt hoor, maar ik zet er wel 5x zo lang over. Zelfs het stukadoren begint al te gaan in de zin dat een amateur het niet meer herkent, een vakman daarentegen ziet het in een oogopslag.
      En dan lees ik in een andere draad (de troep) van iemand die (bijna) wil wedden dat ik het persoontje ben die mensen naar mijn pijpen wil laten dansen.

Het zal wel niet zo zijn bedoeld maar erger dan dat kan je me bijna niet kwetsen.

Comment

Als je je eigen bericht leest,
        dan zeg je dat er maar 10% van de jobmarkt is voor hogeropgeleiden.
        En dat er 50% van de mensen hogeropgeleid is.
        dus zeg je eigenlijk dat jobs voor hogeropgeleiden minder aanwezig, dus minder nodig zijn.

wees gerust, ik ken mensen zonder diploma, die bedrijven oprichten, waar ik "jaloers" op kan zijn...
        evenals ken ik mensen met een unief diploma die in de colruyt gaan werken (en zich daar echt goed voelen).

Verder vraag ik mij af waar jouw percentages dan vandaan komen...

ook is niet elke studierichting geen dwingende leidraad naar jobfunctie
        ik heb prof bachelor in toegepaste informatica als webdesign.
        Mijn eerste jaren waren java-programmeur, dan web-programmeur en nu als analyst tussen interne klant en programmeur...
        Niet alle mensen met een hoger diploma of de capaciteiten om n bedrijf te leiden of op te richten, willen dat (zeker de vrouwen niet). Tegenwoordig wil men ook nog n priveleven.

Anderzijds kan je niet ontkennen dat ondanks dat we in een 'diensten'land werken, er toch nog veel handenarbeid nodig is.

Waarom dan de helft van de jeugd verder moet studeren, ontgaat me. Een soort numerus-clausus zou wel welkom zijn en niet enkel bij geneesheren.

Hoeveel licentiaten kunstegeschiedenis werken op n bank of secretaresse in n firma ?
        Canon-man. Concerten en natuur.
        Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door johan de man Bekijk bericht
          Niet alle mensen met een hoger diploma of de capaciteiten om n bedrijf te leiden of op te richten, willen dat (zeker de vrouwen niet). Tegenwoordig wil men ook nog n priveleven.

Anderzijds kan je niet ontkennen dat ondanks dat we in een 'diensten'land werken, er toch nog veel handenarbeid nodig is.

Waarom dan de helft van de jeugd verder moet studeren, ontgaat me. Een soort numerus-clausus zou wel welkom zijn en niet enkel bij geneesheren.

Hoeveel licentiaten kunstegeschiedenis werken op n bank of secretaresse in n firma ?
          Dan maar de tegenvraag:
          Hoeveel mensen zonder (hoger) diploma hebben een functie waarvoor een diploma nodig zou kunnen zijn?

het ontgaat mij waarom mensen dus moeten ontmoedigd worden voor jou om verder te studeren.
          jezelf ontwikkelen hoeft dus niet meer...
          It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

Comment

Dan maar de tegenvraag:
            Hoeveel mensen zonder (hoger) diploma hebben een functie waarvoor een diploma nodig zou kunnen zijn?

het ontgaat mij waarom mensen dus moeten ontmoedigd worden voor jou om verder te studeren.
            jezelf ontwikkelen hoeft dus niet meer...
            Jezelf ontwikkelen kan ook op n niet-schoolse manier.

Er zijn ook mensen zonder diploma die n functie hebben waar je eigenlijk wel n diploma voor nodig hebt.

Er is ook nog zoiets als ervaring.

Ik vind diploma's overgewaardeerd, dat is maar een toegangsticket, dan begint het pas.

En er is nog meer in t leven dan werken.

Comment

Diploma's zijn inderdaad een toegangsticket, daar geef ik je 100% gelijk.

Maar, ze tonen meer dan alleen het verwerven van kennis. Je toont ook doorzettingsvermogen, de capaciteit om een project (thesis) af te werken etc

Als je op je 24e af komt met een Ir diploma, en het dan vertikt om verder bij te leren, dan is dat diploma op je 30e al bijna waardeloos.

Anderzijds, no offence, maar het is wel typisch dat zij die geen diploma hebben dikwijls zeggen dat diploma's overgewaardeerd zijn.

Comment

Jezelf ontwikkelen kan ook op n niet-schoolse manier.

Er zijn ook mensen zonder diploma die n functie hebben waar je eigenlijk wel n diploma voor nodig hebt.

Er is ook nog zoiets als ervaring.

Ik vind diploma's overgewaardeerd, dat is maar een toegangsticket, dan begint het pas.

En er is nog meer in t leven dan werken.
                Geeuw, ja hoor.
                je bent anti-school omdat je zelf gepushed werd in een richting dat je niet wou.
                Daardoor is elke vorm van hogere opleiding plots overbodig, en mag maar 10% verder studeren...

maar goed, je kan zelf geen cijfer materiaal aanleveren, dus heeft verdere discussie geen zin.
                It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                  Diploma's zijn inderdaad een toegangsticket, daar geef ik je 100% gelijk.

Maar, ze tonen meer dan alleen het verwerven van kennis. Je toont ook doorzettingsvermogen, de capaciteit om een project (thesis) af te werken etc

Als je op je 24e af komt met een Ir diploma, en het dan vertikt om verder bij te leren, dan is dat diploma op je 30e al bijna waardeloos.

Anderzijds, no offence, maar het is wel typisch dat zij die geen diploma hebben dikwijls zeggen dat diploma's overgewaardeerd zijn.
                  Ik heb n kandidaat ingenieursdiploma, grootste onderscheiding met 'vermelding van de jury', dus zo'n uil zal ik wel niet zijn.

t Positieve aan de Nmbs is dat iedereen met n middelbaar diploma bijna eender wat kan worden mits bijscholing, examens etc. Ik ben tevreden met mijn job, verdien (veel) meer dan het gemiddelde en heb 75 verlofdagen per jaar. Er is meer in t leven dan werken.

Iets anders : mijn beste maat is regent Aardrijkskunde en heeft zich opgewerkt bij de bank en adviseert nu investeerders en beginnende bedrijven.

Comment

Er is nood aan goeie techniekers, loodgieters etc, maar t probleem is het 'watervalsysteem'. Veel jongeren 'zakken af' van het Aso naar het Tso omdat ze niet graag studeren, maar ze zijn ook niet goed met hun handen. En dat haalt t niveau van het Tso ook omlaag.

Comment

Er is nood aan goeie techniekers, loodgieters etc, maar t probleem is het 'watervalsysteem'. Veel jongeren 'zakken af' van het Aso naar het Tso omdat ze niet graag studeren, maar ze zijn ook niet goed met hun handen. En dat haalt t niveau van het Tso ook omlaag.
                      Dus wat wil je dan, een programmeur die goed is met zijn handen moet loodgieter worden?
                      en waar haal je dan de goede programmeurs vandaan?

het is onmogelijk om een theoretisch perfecte balans uit te voeren hierin.
                      Het beste wat je kan doen is mensen/kinderen/studenten te motiveren om het beste te zijn dat ze kunnen zijn...

Als dit wilt zeggen dat iemand eerst heel wat hogere studies afrond, om nadien als schrijnwerker aan de slag te gaan, dan heb je toch enkels winst?

Comment

Ik heb n kandidaat ingenieursdiploma, grootste onderscheiding met 'vermelding van de jury', dus zo'n uil zal ik wel niet zijn.

t Positieve aan de Nmbs is dat iedereen met n middelbaar diploma bijna eender wat kan worden mits bijscholing, examens etc. Ik ben tevreden met mijn job, verdien (veel) meer dan het gemiddelde en heb 75 verlofdagen per jaar. Er is meer in t leven dan werken.

Iets anders : mijn beste maat is regent Aardrijkskunde en heeft zich opgewerkt bij de bank en adviseert nu investeerders en beginnende bedrijven.
                        Ik kan niet geloven dat een onderstationschef meer verdient dan een gemiddelde Ing.
                        Maar het is inderdaad een kwestie van keuzes. Misschien was jij met Ing diploma wel Stationschef geweest, met evenveel verlof en nog meer verdienen.

Als één van mijn kinderen in het laatste jaar opgeeft omdat ze geen zin hebben hun thesis te schrijven, dan zullen ze toch een spreekwoordelijke lap tegen hun oren krijgen hoor. Des te meer als ze er slim genoeg voor zijn.

Comment

Voor degenen die geïnteresseerd zijn.

Ik heb intussen de uitgebreide onderzoeksnota (Björn Rzoska) waarvan sprake in het artikel
                          en gecontesteerd door o.a. de VDAB.
                          Op die manier krijgt je inzicht in de manier waarop 'Groen' aan de cijfers zijn geraakt.

Kan ik via BD een bijlage versturen?
                          Heb ik nog niet geprobeerd.
                          Anders maar via gewone e-mail.
                          Laat maar iets weten.
                          Ubi bene, ibi patria.
                          BD0388BE
                          Een website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                            Ik kan niet geloven dat een onderstationschef meer verdient dan een gemiddelde Ing.
                            Maar het is inderdaad een kwestie van keuzes. Misschien was jij met Ing diploma wel Stationschef geweest, met evenveel verlof en nog meer verdienen.

Als één van mijn kinderen in het laatste jaar opgeeft omdat ze geen zin hebben hun thesis te schrijven, dan zullen ze toch een spreekwoordelijke lap tegen hun oren krijgen hoor. Des te meer als ze er slim genoeg voor zijn.
                            Ik heb niet gezegd dat n ostch van de Nmbs meer verdient dan n ingenieur, wel veel meer dan de gemiddelde Belg. Maar dat komt door de vergoeding voor ploegenarbeid, weekendwerk, 'moeilijk toegankelijke werkpost' etc ...

Comment

Working...
                            X