Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Technisch onderwijs andermaal herwaarderen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Technisch onderwijs andermaal herwaarderen

Ho maar ik mag niet klagen hoor, welintegendeel. Denk dat ik heel behoorlijk verdien voor mijn leeftijd. Werk bij een Amerikaans biotechbedrijf dat heel "performance" gericht is. Als het niet goed zou zijn dan zou ik het snel horen
    Over het algemeen niet snel onder de indruk.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ThierryM Bekijk bericht
      Ho maar ik mag niet klagen hoor, welintegendeel. Denk dat ik heel behoorlijk verdien voor mijn leeftijd. Werk bij een Amerikaans biotechbedrijf dat heel "performance" gericht is. Als het niet goed zou zijn dan zou ik het snel horen
      Dan ben ik zeker dat je beloond zal worden voor flexibiliteit en extraatjes.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
        En toch motiveer ik mijn kinderen om een unief diploma te halen, en dat schijnt te gaan lukken ook.
        Vooral de combinatie tussen motivatie en transpiratie doet het hem.
        Eéntje is begonnen aan de studies Ir, en dat boeit hem enorm.
        De oudste zit in het 4de Pharma, en nog een dochter die begonnen is aan Geneeskunde.

Ik spoor ze vooral aan om die motivatie hoog te houden, en respect te hebben voor iedereen die zijn job met passie en kunde uitvoert.
        De rest zullen ze zelf moeten doen denk ik.
        Inderdaad Tommie, wat je hier zegt is een voorbeeld van een goede verstandhouding ouders/kinderen,
        maar niet alle ouders zijn gezegend met kinderen die dat allemaal aankunnen, in jullie geval is het natuurlijk de beste
        optie dat je kinderen verder studeren, zij zullen er dan ook wat van maken.
        Maar wat tegenwoordig verkeerd is, is dat sommige ouders hun kinderen opdringen aan iets te beginnen wat ze niet aankunnen,
        de bedoeling is nog altijd, dat je kinderen een goed leven kunnen opbouwen, en dan komt de financieele kant hier ook bij kijken.
        Lang niet alle grootverdieners zij hooggeschoolden, zie maar eens naar sommige bakkers of beenhouwers enz.
        Mijn schoonzoon is amper tot zijn 15 naar school gelopen, en haalt nu op een maand een loon waar ik bij Philips een jaar voor
        moest gaan werken, niet door zijn geleerdheid, maar door zijn wilskracht, gemiddeld om de vier weken zet hij met zijn twee werknemers een huis.
        Hij kan het zich door zijn vakkennis permiteren om alleen huizen in de hogere klasse te bouwen, maar hij komt uit een ganse familie van aannemers,
        hij wist dus waar hij aan begon, en zat vanaf zijn twaalfde liever bij zijn vader op een stelling dan dat hij ging spelen.

Het is natuurlijk de normaalste zaak van de wereld, dat je graag ziet dat je kinderen het goed hebben, maar als het er niet inzit,
        dan is het wel totaal verkeerd ze iets op te dringen.

Zoals reeds vroeger gezegd, zijn die uitzendbureaus het grootste vergif van de werkende maatschappij, ik heb het zelf ontelbaar keren gezien
        dat hooggeschoolde jongeren door dat systeem aan de band in een fabriek belanden, ze zeggen dan beter dat dan geen werk, maar die mensen
        bleven op deze manier soms jaren hangen, en dat zou niet mogen bestaan, als die mensen blijven hangen tot boven hun dertig is het in veel gevallen
        gedaan met een passende job te vinden.

Comment

Als er minder in zat, dan denk ik toch dat ik getracht zou hebben om mijn kids te motiveren om dan een heel goede loodgieter of bakker of ... te worden.
          Als ze het maar graag zouden doen, en met passie.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
            Als er minder in zat, dan denk ik toch dat ik getracht zou hebben om mijn kids te motiveren om dan een heel goede loodgieter of bakker of ... te worden.
            Als ze het maar graag zouden doen, en met passie.
            en wat als er minder in zat en ze de handigheid niet zouden hebben voor loodgieter? En geen interesse in bakken?
            ze motiveren tot goede loodgieter... klinkt zo "raar"...
            It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

Comment

Ach, er zijn toch jobs en richtingen genoeg, of moet ik hier metser, verpleegster, kok, boekhouder, ... bij schrijven.

Maakt allemaal niks uit, zolang ze het met plezier doen, en goed doen!
              Bij voorbeeld: liever een goede ing, dan een slechte Ir die zich door zijn dagen sleept.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Koeno Bekijk bericht
                Ach, toen ze mij vroegen of ik overuren maken een ramp vond, zei ik niet-overtuigd:"neen, hoort erbij he".
                dat ik nu soms vlot 30uur per maand aan overuren met een glimlach maak, had ik vroeger nooit verwacht...

Als jongere zie je meestal "vrijheid in een job", want jakkie school....
                Als ze de nadelen van het werk horen, is dat alweer een negatief iets... tot ze aan het werk zijn...
                (er zullen altijd uitzonderingen zitten die andere regels bevestigen )
                Ik ga liever werken dan studeren. Als je verder studeert, moet je nog beginnen als je thuiskomt. Samenvatten, overschrijven, studeren, thesis maken etc ... Op t werk kan t soms ook stress zijn, maar als je thuis bent, moet je niet studeren etc. Ok, je hebt wel andere verantwoordelijkheden als volwassene, maar je kan je tijd toch zelf indelen (als je geen kids hebt).
                Canon-man. Concerten en natuur.
                Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

Comment

Dat is een keuze waar niks mis mee is.
                  Ik zit er niet mee in om 's avonds nog eens een telefoontje te doen of een paar mails af te handelen.

Als mijn studenten het goed doen, dan hebben ze 3 maand verlof per jaar. Ook niet mis hé.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                    l
                    Zoals reeds vroeger gezegd, zijn die uitzendbureaus het grootste vergif van de werkende maatschappij, ik heb het zelf ontelbaar keren gezien
                    dat hooggeschoolde jongeren door dat systeem aan de band in een fabriek belanden, ze zeggen dan beter dat dan geen werk, maar die mensen
                    bleven op deze manier soms jaren hangen, en dat zou niet mogen bestaan, als die mensen blijven hangen tot boven hun dertig is het in veel gevallen
                    gedaan met een passende job te vinden.
                    Nagel op de kop!
                    En als de vakbonden daar tegen inkomen dan is het kot te klein.
                    Fernand Huts gaat naar Frankrijk omdat hij de wet Major niet accepteert.
                    Net zoals bepaalde politieke partijen en een bedrijfsleven die dreigen en de mensen het mes op keel zetten.

Ik heb ook geen antwoord op de globalisering of tegen het financieel egoïsme.
                    Ik bedoel dat ik (of wij hier) dat niet kan oplossen.
                    Het zorgt wel voor een verharding van de maatschappij.
                    In de USA heet het al dat armen (mensen) dom en lui zijn.
                    Wij zijn hier daarmee ook al aardig op weg.

Onze jeugdigen zijn ook geen ezels he.
                    Ik kan goed begrijpen dat velen het niet meer zien zitten nog voor dat ze begonnen zijn.
                    Die hebben ook ogen in hunne kop.
                    ================================================== ==================
                    Bekijk eens de cijfers van werkloosheid bij hoger geschoolden.
                    Bekijk ook de cijfers van de beloofde 10.000 stageplaatsen en de reëel ingevulde stageplaatsen.
                    (http://www.tijd.be/nieuws/politiek_e...18845-3148.art)

Ongeschoolde jongeren die niet aan de bak komen met of zonder maatwerk, is zo oud als de straat.
                    Er is niets veranderd de laatste 30 à 35 jaar.
                    Nu de nood hoog is en door bepaalde economische en politieke invloeden, krijgt dit NU wel veel aandacht.
                    Maar de drijfveer of de motivatie heeft niks te maken met bezorgd zijn voor de gewone man.

Technisch onderwijs.
                    Ik ken een paar technische scholen waar de bedrijven bij wijze van speken
                    staan aan te schuiven om hun afgestudeerden aan te nemen.

En verder begrijp ik heel goed wat Vincent bedoelt en hier duidelijk maakt.
                    Er is zelfs discriminatie tussen scholen onderling, een ganse gemeenschap die min of meer
                    vernederd wordt als ik bijv. denk aan de "staatsscholen".
                    (of vroeger bekend als "Ecole Moyenne")
                    Vergeef me de uitdrukking maar naar die scholen ging het "uitschot".
                    Is nog iets waar vooral het katholieke Limburg nog last van heeft.
                    Last edited by theokus; 5 november 2013, 16:16.
                    Ubi bene, ibi patria.
                    BD0388BE
                    Een website

Comment

Deze thread wordt gevaarlijk.

Ik geloof nogal in het feit dat je zelf bepâalt waar je terecht komt, en ook dat een dik diploma niet altijd nodig is om 'uit de **** te geraken'.

Maar anderzijds zie ik een trend van 'jobs' die zo slecht betaald worden dat je daar geen normaal leven mee kan opbouwen.
                      Persoonlijk ben ik tegen die 1€ jobs zoals ze die in D kennen, maar anderzijds snap ik Huts ook wel een beetje. Hij wil zelf zijn zaken regelen, en mensen op een deftige manier inzetten (met bediendencontract), en toch wordt hem dat niet toegelaten.
                      Dan snap ik ook wel dat hij dat elders gaat doen.

Comment

Laat het inderdaad over het onderwijs gaan en laat aub de politiek eruit. Thx allen.

Comment

Ik vind niet dat je je leven 100% zelf in de hand hebt. Het is bewezen dat kinderen van arme gezinnen of ouders die zelf niet verder gestudeerd hebben, minder geneigd zijn of minder gestimuleerd worden om verder te studeren. Ook een scheiding van de ouders heeft invloed op de slaagkansen in t hoger onderwijs. Daar heeft de 'democratisering' van het onderwijs nog niet veel verandering in gebracht.

Comment

Ik vind ook wel dat er teveel mensen verder studeren. 50% van de jongeren studeert verder, terwijl er maar nood is aan 10% hogeropgeleiden.

Voor elke dokter, ingenieur, advokaat, vertaler, leraar ... zijn er 10 mensen die in n magazijn werken, in de supermarkt rekken aanvullen, poetshulp, buschauffeur, vuilnisman, straten leggen, schilderen, ramen wassen ... Daar is niks mis mee en die jobs zijn ook nodig !

Een goede zelfstandige loodgieter verdient meer dan n beginnende dokter.

Veel jongeren worden gepusht in n richting die hun niet boeit (ik spreek uit ervaring) en dan falen ze.

Verder zijn er veel jongeren die niet 'slim' genoeg zijn voor de unief. Eigenlijk zou elke richting een toelatingsexamen moeten hebben, maar ja, dan krijgen de universiteiten minder subsidies wegens halve bezetting.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door johan de man Bekijk bericht
                              Ik vind ook wel dat er teveel mensen verder studeren. 50% van de jongeren studeert verder, terwijl er maar nood is aan 10% hogeropgeleiden.

Voor elke dokter, ingenieur, advokaat, vertaler, leraar ... zijn er 10 mensen die in n magazijn werken, in de supermarkt rekken aanvullen, poetshulp, buschauffeur, vuilnisman, straten leggen, schilderen, ramen wassen ... Daar is niks mis mee en die jobs zijn ook nodig !

Veel jongeren worden gepusht in n richting die hun niet boeit (ik spreek uit ervaring) en dan falen ze.

Verder zijn er veel jongeren die niet 'slim' genoeg zijn voor de unief. Eigenlijk zou elke richting een toelatingsexamen moeten hebben, maar ja, dan krijgen de universiteiten minder subsidies wegens halve bezetting.
                              Ik vrees johan dat je daar geen gelijk hebt hoor...
                              elke job is nodig, of het nu een administratief bediende, een hartchirurg of een ramenwasser is...
                              van de 50% die verder studeert, hoeveel komen er uiteindelijk niet in iets totaal anders terecht?

Mijn schoonbroer heeft hoge school gedaan bouw... en werkt nu als verkoper van auto onderdelen en werkmateriaal...
                              It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door johan de man Bekijk bericht

Ga maar eens in de statistieken kijken, het aantal mensen dat een unief of hogeschooldiploma haalt is bijlange geen 50%.
                                En waar zitten de tekorten.... Ingenieurs, dokters tandartsen, leraars...

En inderdaad, er zijn loodgieters, bakkers, beenhouwers die goed geld verdienen, maar die zijn dan ook slim genoeg en hebben voldoende initiatief om hun eigen zaak te beginnen.
                                De beenhouwers die bij colruyt of carrefour werken, verdienen zeker minder dan de gemiddelde huisarts. Laat ons vooral hopen dat ze gelukkig zijn.

Feit is wel, dat je met hogere studies een pak meer keuzemogelijkheden hebt, en dus meer kans op een job die je voldoening geeft. Nu, als IR hopen op een 9 to 5 job met 200 mensen onder jou is ook wishful thinking.
                                Een diploma is vooral een toegangsticket, daarna moet je het toch opnieuw waarmaken.

Comment

Working...
                                X