Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Technisch onderwijs andermaal herwaarderen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Technisch onderwijs andermaal herwaarderen

Tommie1 heeft hier 2 goede punten aangehaald.
    - niet iedereen die slager, elektricien, bakker, ... is via diploma heeft de goesting om zelfstandig te worden, wil niet de hele mallemolen van papieren hebben, druk om de zaak te laten draaien
    - ik heb zelf geen kinderen (single ) maar ik kan me ook inbeelden dat mocht ik kinderen hebben en ze willen een beroep uitoefenen dan zou ik hun keuze respecteren wat ze willen worden maar zou er wel op toezien dat ze hun keuze met passie doen en ze de motivatie hebben om wat ze gekozen hebben zo uit te voeren dat ze de beste bakker, elektricien, loodgieter, frituuruitbater, ... willen zijn.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sultana Bekijk bericht
      Tommie1 heeft hier 2 goede punten aangehaald.
      - niet iedereen die slager, elektricien, bakker, ... is via diploma heeft de goesting om zelfstandig te worden, wil niet de hele mallemolen van papieren hebben, druk om de zaak te laten draaien
      Vooral, niet iedereen heeft de capaciteit om zelfstandig een zaak te doen draaien en te leiden.
      Je moet daar voor jezelf heel eerlijk in zijn. Zeker als er personeel bij komt kijken, dan wordt alles een stuk complexer, en is een vergissing serieus duur.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Koeno Bekijk bericht
        Ik vrees johan dat je daar geen gelijk hebt hoor...
        elke job is nodig, of het nu een administratief bediende, een hartchirurg of een ramenwasser is...
        van de 50% die verder studeert, hoeveel komen er uiteindelijk niet in iets totaal anders terecht?

Mijn schoonbroer heeft hoge school gedaan bouw... en werkt nu als verkoper van auto onderdelen en werkmateriaal...
        Ik bedoelde juist wel dat elke job nodig is. Hoeveel mensen met n master doen niet de job van iemand die enkel n bachelordiploma nodig heeft ? En die bachelors doen dan jobs van Aso+ers. En hoeveel leraars werken niet in n bank of cultureel centrum ?
        Canon-man. Concerten en natuur.
        Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door johan de man Bekijk bericht
          Ik bedoelde juist wel dat elke job nodig is. Hoeveel mensen met n master doen niet de job van iemand die enkel n bachelordiploma nodig heeft ? En die bachelors doen dan jobs van Aso+ers. En hoeveel leraars werken niet in n bank of cultureel centrum ?
          Een vriendin is regentes.
          Na één maand is ze gaan "lopen".
          Was voor haar niet te doen.
          En dat bij een volle uurrooster van slechts 20 uren per week.
          Ze werkt nu als bediende maar niet aan 20 uren per week
          Ubi bene, ibi patria.
          BD0388BE
          Een website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door johan de man Bekijk bericht
            Als je je eigen bericht leest,
            dan zeg je dat er maar 10% van de jobmarkt is voor hogeropgeleiden.
            En dat er 50% van de mensen hogeropgeleid is.
            dus zeg je eigenlijk dat jobs voor hogeropgeleiden minder aanwezig, dus minder nodig zijn.

wees gerust, ik ken mensen zonder diploma, die bedrijven oprichten, waar ik "jaloers" op kan zijn...
            evenals ken ik mensen met een unief diploma die in de colruyt gaan werken (en zich daar echt goed voelen).

Verder vraag ik mij af waar jouw percentages dan vandaan komen...

ook is niet elke studierichting geen dwingende leidraad naar jobfunctie
            ik heb prof bachelor in toegepaste informatica als webdesign.
            Mijn eerste jaren waren java-programmeur, dan web-programmeur en nu als analyst tussen interne klant en programmeur...
            It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
              Een vriendin is regentes.
              Na één maand is ze gaan "lopen".
              Was voor haar niet te doen.
              En dat bij een volle uurrooster van slechts 20 uren per week.
              Ze werkt nu als bediende maar niet aan 20 uren per week
              veel mensen vergeten dat 20uur lesgeven puur het lesgeven is, even wat bijtellen:
              + taken verbeteren
              + toetsen verbeteren
              + taken opstellen
              + toetsen opstellen
              + examens opstellen
              + examens verbeteren
              + extra activiteiten voorbereiden (studie uitstap / sportdag )
              + oudercontact
              + vakvergaderingen
              + bijlessen
              + opvang voor/na school
              + begeleiden van kinderen met problemen...

Mijn vrouw is leerkracht, en als ik merk welke mentale druk ze had van leerlinge met zelfmoordneigingen,
              de duizende telefoons van en naar psychologes/leerlingbegeleiding/...

Maar dan krijgt ze van "vrienden" te horen, dat ze toch veel conge hebben
              It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

Comment

Dat is toch ook gewoon zo. Mijn schoonbroer staat in het onderwijs en heeft er nog een 2e volwaardige job bij.
                Over het algemeen niet snel onder de indruk.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sultana Bekijk bericht
                  De motivatie hebben om wat ze gekozen hebben zo uit te voeren dat ze de beste bakker, elektricien, loodgieter, frituuruitbater, ... willen zijn.
                  Inderdaad Vincent, hier zeg je het allemaal in een regel "motivatie en de beste willen zijn"

Daarmee kan je alles aan, en zelfstandig zijn met bovenstaande wil zal lukken, daar ben ik van overtuigd, alleen de stap durven zetten komt daar nog bij,
                  wie zijn vak kent, hoeft niet bang te zijn, maar je moet het met verstand doen, "iemand die tegen de baan niet kan" zeggen ze hier,
                  die moet er niet aan beginnen, en daarmee bedoelen ze, iemand de liever in de kroeg zit dan te werken......

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ThierryM Bekijk bericht
                    Dat is toch ook gewoon zo. Mijn schoonbroer staat in het onderwijs en heeft er nog een 2e volwaardige job bij.
                    Amai, hoed af, 58uur per week werken + alles van verbeterwerk/voorbereiding/extra activiteiten?
                    Ik ken mensen die voor minder een burnout krijgen

Comment

Filip Geubels in gedachte...

Turnleraar zeker...
                      Eerlijk, die zouden toch een paar uur meer les kunnen geven per week.
                      Als die een burnout krijgen, dan is is het toch van de verveling denk ik.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                        Filip Geubels in gedachte...

Turnleraar zeker...
                        Eerlijk, die zouden toch een paar uur meer les kunnen geven per week.
                        Als die een burnout krijgen, dan is is het toch van de verveling denk ik.
                        Die heeft inderdaad al dat bijkomend werk niet, en heeft ook nog een gezonde job

Je kan moeilijk iemand anders zijn rekening maken, zeker niet in het onderwijs,
                        een vriend van ons gaf les aan de hogeschool, "licentiaat medische & sociale wetenschappen"
                        gaf medisch recht en wat over theorie pharmaceutische producten.
                        12 uurtjes per week, een goed loon, en hij had daar nadien vrij weinig werk aan, jaarlijks wat aanpassen
                        aan zijn cursus en examen verbeteren, ik heb hem zeker nooit horen klagen.

Zo zie je maar dat je ze zeker niet allemaal over dezelfde kam kan scheren.

Comment

veel mensen vergeten dat 20uur lesgeven puur het lesgeven is, even wat bijtellen:
                          + taken verbeteren
                          + toetsen verbeteren
                          + taken opstellen
                          + toetsen opstellen
                          + examens opstellen
                          + examens verbeteren
                          + oudercontact
                          + vakvergaderingen
                          + bijlessen
                          + opvang voor/na school

Mijn vrouw is leerkracht, en als ik merk welke mentale druk ze had van leerlinge met zelfmoordneigingen,

Juist en ik ben de eerste om daarmee eens te zijn.
                          Ken een aantal mensen uit het BBO.
                          Ik weet niet hoe dat nu heet.

En ze hebben ook veel congé
                          Minder congé zou beter zijn en zeker voor de leerlingen: dezelfde stof MAAR met meer tijd om te "slikken".
                          imho en het is persoonlijk: opvang door de leerkrachten zou niet een taak moeten zijn (als dat zo is).
                          Ubi bene, ibi patria.
                          BD0388BE
                          Een website

Comment

Ik ken iemand die een paar jaar les heeft gegeven in het Brusselse "gekleurde" school.
                            Veel verhalen gehoord... Het begon al toen ze binnenkwam, allemaal migrantenkinderen die ver achter hun leeftijd zaten en die weigerden om iets aan te nemen van een vrouw. Begin maar te motiveren...
                            Ik kan me voorstellen dat ze al haar congé nodig had.

Comment

+ taken verbeteren
                              + toetsen verbeteren
                              + taken opstellen
                              + toetsen opstellen
                              + examens opstellen
                              + examens verbeteren
                              + oudercontact
                              + vakvergaderingen
                              + bijlessen
                              + opvang voor/na school
                              Koen je vergeet het zich indekken tegen tegen juridische procedures van de kant van de ouders.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
                                Koen je vergeet het zich indekken tegen tegen juridische procedures van de kant van de ouders.
                                Ik vergat ook nog: het opvoeden van de ouders zelf.

Uw 13jarig kind naart school sturen in een rokske en topje waarvan de gemiddelde pedofiel een spontaan ******* krijgt is niet een manier om haar populair te maken...
                                Of als uw kind straf krijgt vanwege het slagen op iemand anders, een 4pagina lange brief naar de leerkracht sturen waarom haar kind eigenlijk toch een goeie reden had...

nujah, ze hebben veel conge, en worden meestal overbetaald, stress kennen ze niet en drinken veel koffie...
                                dat ze met moeite vast benoemd geraken, en 3-4 vakken lesgeven weegt niet op tegen de conge natuurlijk
                                maar mijn job is de beste: ik word betaal om op het internet wat te surfen

maar daar ging de discussie niet om natuurlijk, ik liet me even meeslepen, in een "discussie" die mijn vrouw al lang heeft opgegeven (haar antwoord is nog altijd: als het allemaal zo schoon en goed is, moet ge het zelf maar doen... we komen toch leerkrachten te kort).

Comment

Working...
                                X