Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Technisch onderwijs andermaal herwaarderen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Technisch onderwijs andermaal herwaarderen

    Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
    De nadruk van mijn betoog, zit op dat "ENKEL". Als je alleen maar de cijfers bekijkt, dan ontgaat je enorm veel. Uiteraard zijn die cijfertjes belangrijk, maar om een firma te leiden moet je meer parameters gebruiken. Denken dat je alles kan in cijfers gieten, is echt een utopie...
    Dat is juist, en ik denk niet dat er één bedrijfsleider is die ENKEL naar cijfers alleen kijkt of het zou het héél grote dommerik moeten zijn.
    Groetjes

    Comment


    • #17
      Re: Technisch onderwijs andermaal herwaarderen

      Op elk niveau heb je prutsers, en knappe koppen.

      Eerlijk, ik zou er niet mee kinnen lachen als een arbeider zijn machine verandert zonder overleg. Dat is gevaarlijk. Nu andermans ideëen pikken is nooit goed.
      Bij ons is er in een fabriek een initiatieven systeem. Iedereen wordt aangemoedigd om een idee te posten. Meer dan 90% wordt uitgevoerd, en dat is juist de motivatie om een idee in te dienen. Sommige dingen zijn zo simpel dat ze in een paar dagen omgezet worden, andere duren maanden.
      Heel dikwijls zijn die knappe koppen mensen die hun diploma met gemak behaald hebben. Misschien hadden die een hoger diploma kunnen halen, maar of ze dan gelukkiger ofnbeter zouden zijn, dat zal je nooit weten.

      Comment


      • #18
        Re: Technisch onderwijs andermaal herwaarderen

        Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
        Dat is juist, en ik denk niet dat er één bedrijfsleider is die ENKEL naar cijfers alleen kijkt of het zou het héél grote dommerik moeten zijn.
        Groetjes
        Je zou verschieten hoeveel domme bazen er rondlopen... Ik heb er toch al een aantal van dat "kaliber" meegemaakt...
        Groeten,

        Polleke

        Comment


        • #19
          Re: Technisch onderwijs andermaal herwaarderen

          Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
          Op elk niveau heb je prutsers, en knappe koppen.

          Eerlijk, ik zou er niet mee kinnen lachen als een arbeider zijn machine verandert zonder overleg. Dat is gevaarlijk. Nu andermans ideëen pikken is nooit goed.
          Bij ons is er in een fabriek een initiatieven systeem. Iedereen wordt aangemoedigd om een idee te posten. Meer dan 90% wordt uitgevoerd, en dat is juist de motivatie om een idee in te dienen. Sommige dingen zijn zo simpel dat ze in een paar dagen omgezet worden, andere duren maanden.
          Heel dikwijls zijn die knappe koppen mensen die hun diploma met gemak behaald hebben. Misschien hadden die een hoger diploma kunnen halen, maar of ze dan gelukkiger ofnbeter zouden zijn, dat zal je nooit weten.
          Versta mij niet verkeerd hé Tommy, als R&O man was het wel mijn job om machines aan te passen,
          en het systeem werkte tot die pipo op de proppen kwam, hij wilde gewoon met de pluimen gaan lopen
          dat was alles, bij mij waren de ontwerpers in de tekenkamer heel tevreden, dat ze maar stukken hoefden op te meten
          en op plan te zetten, op sommige veranderingen nam Philips zelfs patenten om deze nadien door te verkopen aan de
          constructeur van de machines, zo slecht zal het niet geweest zijn, en bij grote veranderingen was er wel eerst
          overleg met de ontwerpgroep, ik wil maar zeggen dat die mannen het eigenlijk veel minder goed wisten dan wij,
          daarop is een goede groepsvorming van groot belang, al je nooit in een groot bedrijf (waar je zelf in dertig jaar je baas nooit hebt gezien)gewerkt hebt, kan je je niet voorstellen hoe het er soms aan toe gaat, vele van die jonge Ir's zoeken maar één ding, en dat
          is een grote regenscherm om zichzelf in te dekken, maar op eigen risico een beslissing nemen.... ho maar.....

          In 1996 ben ik bij Philips Laureaat geworden van de ideeënbus, ik kreeg er een premie van 350.000 Bef. en nog een CDI
          In twintig jaar was er door Philips in België (toen stelde Philips in België nog om en bij de 20.000 mensen tewerk) nooit zo een
          ideeënpremie uitbetaald, en daar ben ik nog steeds fier op.

          Last edited by Guest42; 5 november 2013, 09:12.

          Comment


          • #20
            Re: Technisch onderwijs andermaal herwaarderen

            Mensen kijken al te graag neer op anderen.

            Ik ben zelf begonnen in de moderne, toen was technische voor 'dommeriken'. Na 3 jaar moderne moeten overschakelen naar Technische, met een klein hartje veranderd en gemerkt dat ik inderdaad de eerste 2 jaar kon teren op mijn wiskunde/talen kennis uit moderne... Tot ik in mijn laatste jaar kwam, en het deksel op de neus kreeg.
            Na uiteindelijk informaticabeheer afgerond te hebben, ben ik ondanks alle negatieve adviezen naar de hoge school getrokken...
            (en met 6 maand extra -> 2e zit perikelen) ben ik vlotjes afgestudeerd.

            Toen ik tijdens mijn laatste jaar in de bachelor opleiding weinig uren les had, ben ik gaan werken in de colruyt voor 18uur in de week. Een papa passeert mij met zijn 16-jarige zoon en zegt droogjes: "Ziet ge waarom ge moet studeren jongen, anders komt ge hier terecht".
            Was blij dat ik kon antwoorden dat ik 2 maand later zou afstuderen als Prof Bachelor in Informatica.

            Nu zolang mensen qua schoolrichtingen in vakjes blijven denken, en kinderen als slim/dom/oerdom willen labelen, zal herwaarderen weinig opbrengen.
            Mijn vrouw geeft les aan tso en bso, aan soms niet de gemakkelijkste kinderen. Maar nooit zal ze een kind dom noemen, iedereen heeft kwaliteiten, en van elke slag heb je iemand nodig, maar weinigen zien hun zoon/dochter graag metser worden...
            Zolang dat kottekes gedrag, en "mijn kind, goed kind" blijft... zal enkel latijnse en moderne voldoende zijn, en de rest zal "dom" blijven...
            Dat die dommerik dan achter jouw huis bouwt, en jouw watervoorziening installeert, of jouw wagen repareert... daar denken weinigen aan...

            Een groot probleem is in mijn ogen ook:
            De werkgevers zoeken teveel op diploma... toen ik begon te solliciteren voelde ik mij echt slecht, nergens zochten ze iemand met mijn diploma, minstens een academische bachelor met liefst 4-5 jaar ervaring...
            Probeer daar maar tegen op te boksen...

            Uiteindelijk in een klein bedrijf aan de slag geraakt, en zit nu toch bij de grootste chocolade producent ter wereld.
            Uiteindelijk enorm tevreden dat ik in de technische beland ben, 't heeft mij de mogelijkheid te geven om kennis uit te breiden in wijze dat in moderne niet zou gelukt zijn...
            It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

            Comment


            • #21
              Re: Technisch onderwijs andermaal herwaarderen

              Niet alle jongeren in de technische zijn handige Harry's. En wat met deeltijds beroepsstudenten die de uren dat ze stage moeten lopen in een bedrijf, op straat rondhangen wegens geen bedrijf gevonden ? Wat kunnen die als ze de school verlaten ? En geschiedenis, aardrijkskunde en godsdienst wordt in 1 pot gegooid, want het mag vooral niet te moeilijk zijn. En zeker geen Duits moeten leren, hoewel dat toch bijna de standaardtaal voor handleidingen van gereedschappen, machines etc is.

              En ivm Aso : Aso bereidt voor op verder studeren, maar als je dat niet doet en op je 18 stop, wat kan je dan ?
              Canon-man. Concerten en natuur.
              Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

              Comment


              • #22
                Re: Technisch onderwijs andermaal herwaarderen

                In het Aso was ik n vrij goede student (Latijn-Wiskunde) en mijn leraar fysica pushte mij om fysica aan de unief te gaan volgen, wat ik dan ook deed (wist ik veel dat dat niet normaal ging zijn). Plots was ik niet meer één van de beteren maar grandioos gebuisd. Van de 21 beginnende studenten, hadden er al de helft afgehaakt in december. Uiteindelijk zijn er 3 overgegaan naar de 2e kan, waaronder 1 dochter van n prof en 1 bisser...

                Daarna ind ing electromechanica optie las en corrossie gedaan. Ik was er altijd goed door, hoewel het mij niet echt boeide, maar mijn thesis lag me niet en dan ben ik maar gestopt in t laatste jaar :-(. Ik wou geen vakidioot of n nerd worden en dat niet de rest van mijn leven doen.

                Niet dat de ing/ir's hier nerds of vakidioten zijn :-)

                Ik had beter iets gestudeerd wat me boeide, bv biologie of zo.

                Nu werk ik als onderstationschef bij de Nmbs en verdien evenveel als sommige bachelors die vroeger in mijn klas zaten. Dat wel door werken in ploegen en in t weekend. Maar 75 verlofdagen is ook niet niks he.

                Ik vind het tof dat je bij de Nmbs binnen mag met enkel n middelbaar diploma en je dan kan opwerken tot eender welke functie, mits veel studeren en examens, al stellen ze de laatste tijd toch meer eisen.
                Canon-man. Concerten en natuur.
                Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

                Comment


                • #23
                  Re: Technisch onderwijs andermaal herwaarderen

                  Paar weken terug een Bso-klasje op bezoek gehad op het seinhuis.

                  Dat je geen hoger diploma moest hebben voor onze job, vonden ze wel tof, maar toen ze hoorden dat je soms ook op zaterdag om 6 u moet beginnen, was de animo al ver zoek.
                  Canon-man. Concerten en natuur.
                  Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

                  Comment


                  • #24
                    Re: Technisch onderwijs andermaal herwaarderen

                    Oorspronkelijk geplaatst door johan de man Bekijk bericht
                    Paar weken terug een Bso-klasje op bezoek gehad op het seinhuis.

                    Dat je geen hoger diploma moest hebben voor onze job, vonden ze wel tof, maar toen ze hoorden dat je soms ook op zaterdag om 6 u moet beginnen, was de animo al ver zoek.
                    Ach, toen ze mij vroegen of ik overuren maken een ramp vond, zei ik niet-overtuigd:"neen, hoort erbij he".
                    dat ik nu soms vlot 30uur per maand aan overuren met een glimlach maak, had ik vroeger nooit verwacht...

                    Als jongere zie je meestal "vrijheid in een job", want jakkie school....
                    Als ze de nadelen van het werk horen, is dat alweer een negatief iets... tot ze aan het werk zijn...
                    (er zullen altijd uitzonderingen zitten die andere regels bevestigen )
                    It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

                    Comment


                    • #25
                      Re: Technisch onderwijs andermaal herwaarderen

                      Oorspronkelijk geplaatst door johan de man Bekijk bericht
                      In het Aso was ik n vrij goede student (Latijn-Wiskunde) en mijn leraar fysica pushte mij om fysica aan de unief te gaan volgen, wat ik dan ook deed (wist ik veel dat dat niet normaal ging zijn). Plots was ik niet meer één van de beteren maar grandioos gebuisd. Van de 21 beginnende studenten, hadden er al de helft afgehaakt in december. Uiteindelijk zijn er 3 overgegaan naar de 2e kan, waaronder 1 dochter van n prof en 1 bisser...

                      Daarna ind ing electromechanica optie las en corrossie gedaan. Ik was er altijd goed door, hoewel het mij niet echt boeide, maar mijn thesis lag me niet en dan ben ik maar gestopt in t laatste jaar :-(. Ik wou geen vakidioot of n nerd worden en dat niet de rest van mijn leven doen.

                      Niet dat de ing/ir's hier nerds of vakidioten zijn :-)

                      Ik had beter iets gestudeerd wat me boeide, bv biologie of zo.

                      Nu werk ik als onderstationschef bij de Nmbs en verdien evenveel als sommige bachelors die vroeger in mijn klas zaten. Dat wel door werken in ploegen en in t weekend. Maar 75 verlofdagen is ook niet niks he.

                      Ik vind het tof dat je bij de Nmbs binnen mag met enkel n middelbaar diploma en je dan kan opwerken tot eender welke functie, mits veel studeren en examens, al stellen ze de laatste tijd toch meer eisen.
                      En toch motiveer ik mijn kinderen om een unief diploma te halen, en dat schijnt te gaan lukken ook.
                      Vooral de combinatie tussen motivatie en transpiratie doet het hem.
                      Eéntje is begonnen aan de studies Ir, en dat boeit hem enorm.
                      De oudste zit in het 4de Pharma, en nog een dochter die begonnen is aan Geneeskunde.

                      Ik spoor ze vooral aan om die motivatie hoog te houden, en respect te hebben voor iedereen die zijn job met passie en kunde uitvoert.
                      De rest zullen ze zelf moeten doen denk ik.

                      Comment


                      • #26
                        Re: Technisch onderwijs andermaal herwaarderen

                        Ik vind structureel overuren maken echt een no-go. Werk-gezin evenwicht is voor mij heilig als "jonge" werknemer, zeker als je bedenkt waar onze generatie zich aan mag verwachten qua pensioen etc.
                        Hard werken & flexibel zijn is geen probleem maar structureel overuren vragen vind ik enkel kunnen als je loon & verantwoordelijkheden aangepast zijn. Ik ken zo heel wat mensen die een OK loon hebben maar als je gaat berekenen wat ze verdienen op uurbasis is het peanuts.
                        Over het algemeen niet snel onder de indruk.

                        Comment


                        • #27
                          Re: Technisch onderwijs andermaal herwaarderen

                          Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                          En toch motiveer ik mijn kinderen om een unief diploma te halen, en dat schijnt te gaan lukken ook.
                          Vooral de combinatie tussen motivatie en transpiratie doet het hem.
                          Eéntje is begonnen aan de studies Ir, en dat boeit hem enorm.
                          De oudste zit in het 4de Pharma, en nog een dochter die begonnen is aan Geneeskunde.

                          Ik spoor ze vooral aan om die motivatie hoog te houden, en respect te hebben voor iedereen die zijn job met passie en kunde uitvoert.
                          De rest zullen ze zelf moeten doen denk ik.
                          Ik ben het niet altijd met jou eens maar in dit geval ben je een voorbeeld
                          Het is toch 'heerlijk' om zulke ouders te hebben.
                          (en de mogelijkheden natuurlijk).
                          Ubi bene, ibi patria.
                          BD0388BE
                          Een website

                          Comment


                          • #28
                            Re: Technisch onderwijs andermaal herwaarderen

                            Oorspronkelijk geplaatst door ThierryM Bekijk bericht
                            Ik vind structureel overuren maken echt een no-go. Werk-gezin evenwicht is voor mij heilig als "jonge" werknemer, zeker als je bedenkt waar onze generatie zich aan mag verwachten qua pensioen etc.
                            Hard werken & flexibel zijn is geen probleem maar structureel overuren vragen vind ik enkel kunnen als je loon & verantwoordelijkheden aangepast zijn. Ik ken zo heel wat mensen die een OK loon hebben maar als je gaat berekenen wat ze verdienen op uurbasis is het peanuts.
                            Niks van aantrekken Thierry.
                            Geld maakt niet gelukkig
                            Ubi bene, ibi patria.
                            BD0388BE
                            Een website

                            Comment


                            • #29
                              Re: Technisch onderwijs andermaal herwaarderen

                              Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
                              Ik ben het niet altijd met jou eens maar in dit geval ben je een voorbeeld
                              Het is toch 'heerlijk' om zulke ouders te hebben.
                              (en de mogelijkheden natuurlijk).
                              Merciekes Theo.

                              Ik vind het heerlijk om zo'n kinderen te hebben.

                              Het is echt een genot als de duiven vrijdagavond terug binnenvallen, en je hoort hoe geïnteresseerd en kritisch ze bezig zijn.
                              Deftig uitgaan en een doop is daar ook bij, maar ik geloof ze wel als ze zeggen dat de week zwaar was omdat ze ook nog deftig wat werk hebben nadat de lessen, labo's en oefenzittingen gedaan zijn.
                              Af en toe foeteren ze op de studenten van 'zachtere' richtingen die vééél minder les hebben. Maar ja, die zullen wel een paar papers extra mogen schrijven zeker. Enne, ze hebben zelf mogen kiezen wat ze studeerden.
                              Ik heb ze alleen gemotiveerd om hun talenten te gebruiken en maximaal in te zetten.

                              3 van de 4 hebben zelf latijn gekozen, en ook succesvol afgewerkt (of nog bezig).
                              De jongste zoon wou geen latijn doen en is resoluut voor wiskunde wetenschappen gegaan (doet nu Ir). Zijn motivatie is echt om duimen en vingers af te likken.
                              Hij studeert vrij makkelijk, en stopt pas als hij het kent. Zonder mijn trots te verstoppen kan ik melden dat hij er in zijn laatste 6 maand humaniora in geslaagd is om iedere keer een maximale score voor toetsen fysica te halen. Ook voor wiskunde was hem geen moeite te veel, dat zag je ook aan de resultaten.


                              Ik denk dat ik op dat gebied met mijn gat in de boter gevallen ben.

                              Comment


                              • #30
                                Re: Technisch onderwijs andermaal herwaarderen

                                Oorspronkelijk geplaatst door ThierryM Bekijk bericht
                                Ik vind structureel overuren maken echt een no-go. Werk-gezin evenwicht is voor mij heilig als "jonge" werknemer, zeker als je bedenkt waar onze generatie zich aan mag verwachten qua pensioen etc.
                                Hard werken & flexibel zijn is geen probleem maar structureel overuren vragen vind ik enkel kunnen als je loon & verantwoordelijkheden aangepast zijn. Ik ken zo heel wat mensen die een OK loon hebben maar als je gaat berekenen wat ze verdienen op uurbasis is het peanuts.
                                Als je baas tevreden is zal dat loon wel volgen. Meestal bewijs je eerst wat je kan en doet, en word je er daarna voor vergoed. Werkt misschien niet bij de staat, maar elders wel. En als het niet komt, dan zoek je maar een baas die dat wel naar waarde schat.

                                Comment

                                Working...
                                X