Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

is 8Gb geheugen voldoende voor imac ?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: is 8Gb geheugen voldoende voor imac ?

Ik werk al lang met een draadloze muis, ik vind de "magic mouse" de beste muis die Apple ooit ontwikkeld heeft, en ik heb er al heel wat versleten sinds 1987.
    Maar als ervaren typist hou ik van een extended keyboard, en die draadloze is maar een simpele hoor; bovendien, als ervaren Mac-ker start ik de Mac af en toe in single-user mode; nu zegt men dat je dat 'soms' ook kunt doen met een draadloos toetsenbord, maar ik ben daar niet van overtuigd. Any way: zelfs de muis heeft regelmatig nieuwe batterijen nodig, of zo vaak herladen van herlaadbare accu's, dat ik ben overgeschakeld op een inductie-systeem van Mobee. Als ik gedaan met Mac-ken heb, dan plaats ik de muis gewoon op zo'n plaatje, en dan kan ie overnacht rustig opladen (vandaar trouwens die "powered" hub, die zelfs als de Mac uitgeschakeld wordt, actief blijft).
    Allemaal dus kwestie van ervaring en voorkeur, maar je hebt de keuze bij het samenstellen van een nieuwe Mac...

(zelf ben ik nog volop in de weer met CDs/DVDs; ik heb nog een DVD-recorder, en neem bijna elke week een muziekdocumentaire van TV op DVD op; die zal ik op de Mac rippen met 'MacDeRipper' (MDRP), 'editen' (vooral weggooien van overbodig materiaal zoals reclame e.d.) met iMovie, en dan naar iTunes sturen, waar ik de docu meestal bekijk op mijn iPad. Altijd leuk om wat 'bekijkbaar materiaal' bij te hebben. Maar ook de iPad wordt door iedereen op een andere manier gebruikt)
    Last edited by LesC; 25 oktober 2013, 18:10.
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7.1) - iPhone XR (iOS 18.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jochen Bekijk bericht
      Mir,

Ik heb het model iMac dat jij wil kopen.
      Gekocht met 8Gb, met de bedoeling zélf up te graden naar 64Gb (is goedkoper dan Mac store).
      Maar... nog geen nood gehad aan méér dan 8Gb. Zelfs er nog niet kort bij geweest.
      Mac OS kicks *ss.
      'k vraag me wel af hoe je een iMac gaat upgraden naar 64 GB : ook voor iMac geldt die beperking van 32 GB (link...).
      Dat is geen beperking van het besturingssysteem (zowel OS X als windows 8 kunnen veel meer aan), maar wel van de chipset (en processor). Wil je meer dan zal je een systeem op basis van een Xeon processor moet gebruiken. Dus mocht je ooit goesting hebben om toch te upgraden : op dit ogenblik beter stoppen aan 32 GB... Daar zal nog wel verandering in komen, maar ook met de huidige 4e generatie i7's zit je nog altijd met die "beperking".

In mijn PC zit 16 GB : voor de meeste software is dat voldoende, maar voor FEA toepassingen (die ik nu en dan eens uittest) is het heel nipt. Daarmee heb ik die 16 GB toch al plat gekregen (en dan speelt het geen rol of je met OS X of windows werkt : de software die ik ervoor gebruik is in principe Unix-software, maar werkt niet op OS X, wel op windows... (begrijpe wie kan...). Op een 4-core I7-tje kan zich daarmee even bezighouden.
      Groeten,

Polleke

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mir Bekijk bericht
        Ik gebruik hier in de pc nog zelden een dvd schijfje. Alles staat hier op harde schijven of mijn nas server. En als ik dan ooit toch een schijfje heb die ik op de mac wil zien zal ik deze wel kunnen overzetten via mijn pc denk ik.

En waarom raad je geen draadloos klavier en muis aan ? En heeft er iemand ervaring met zo een touchpad ?

mir
        Ik had de magic mouse en deze uiteindelijk vervangen voor de de touchpad. Deze had ik voor de fun gekocht in de Apple store van Hong Kong en ik moet zeggen voor mij was het de beste keuze, maar hier is ieder anders in. Advies ga naar een winkel en probeer beide eens uit.

Zelf vind ik draadloos mooier eruit zien op een tafel dan al die draden. Dus ik verkies al snel draadloos. En heb er zelf nooit problemen mee gehad. Had altijd reserver batterij klaar liggen mocht het nodig zijn.

HDD wijzigen in SSD is best lastig klusje. Je zult het beeldscherm er af moeten halen. Zelf één keer gedaan. En het was toch best lastig om scherm netjes terug te plaatsen zonder stof zichtbaar er onder.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mir Bekijk bericht
          Is er geen ruimte voor een 2e schijf ?

Wat ik ook zal moeten gewoon worden is dat ik geen usb poorten vooraan heb en geen card reader. Ik lees steeds mijn cf kaartje met fotos via de card reader nu. Ik heb hier wel nog zo een lelijk docking station voor harde schijven liggen waar een card reader en usb poorten opzitten maar deze gaat echt afsteken met die mooie iMac op mijn bureau.

mir
          Dat is 1 van de nadelen van een iMac (en alle dergelijke "1-doos" computers) : geen plaats om uit te breiden. Het ding is mooi van design, maar dat gaat helaas ten koste van bepaalde voordelen die andere PC's wel hebben. Dat dat lelijke bakken zijn, moet je er dan bijnemen. Voor mij is een echte SSD (min 256 GB) + een deftige harde schijf (van een aantal TB) gewoon een noodzaak. Dat is dus voor mij een 2e reden om geen iMac te kopen. In mijn PC heb ik nog een plek of 4 over voor bijkomende SSD's en harddisks. Of ik die ooit vol krijg is weer de vraag : want de 4 TB NAS is hier onlangs ook binnengevallen...
          Groeten,

Polleke

Comment

Zoals ik al een paar keer gezegd heb in dergelijke discussies: tussen de Mac Mini en de Mac Pro mis ik zoiets als een Mac Midi. Heeft -voor zover ik weet- nooit bestaan.
            Nu wat ik ook al een paar keer gezegd heb, maar hier nog niet: de Mac is niet voor knutselaars. Dus wil je spullen via eBay aanschaffen en extra bedrading, een dock voor 4-5 HDs en wat dan ook aanleggen: blijf aub bij PC. De Mac is voor zover als kan een gesloten doos, en dat is voor de meesten onder ons ruim voldoende.
            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7.1) - iPhone XR (iOS 18.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Volledig met je eens LesC neemt niet weg dat ik iets zal moeten vinden om mijn foto's uit mijn camera te halen. Dus ofwel via USB achteraan mijn camera aansluiten. Wat niet zo handig zal zijn denk ik ofwel met een externe card reader werken.

Mir
              De opbrengst van mijn zonnepanelen live : http://www.sunnybeam.be/

Comment

Wat voor geheugenkaart? De iMac waarover wij spreken heeft een SD-kaartslot achteraan; onze EOS camera's hebben allemaal CF kaarten en wij sluiten dan ook de camera rechtstreeks aan aan één van de USB-poorten op het (bedrade) toetsenbord, of op de USB-hub die achter de Mac ligt. Ik heb ook een externe "5-in-1" kaartlezer, en die kan op dezelfde manier worden aangesloten als een camera. Voor de twee toestellen met SD-kaart (een Pana FZ18 en mijn G9) gebruiken we doorgaans het bijgeleverde "kaartlezertje" (aan de ene kant steekt de SD-kaart, aan de andere wordt op een USB-poort ingeplugd).

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                  Wat voor geheugenkaart? De iMac waarover wij spreken heeft een SD-kaartslot achteraan; onze EOS camera's hebben allemaal CF kaarten en wij sluiten dan ook de camera rechtstreeks aan aan één van de USB-poorten op het (bedrade) toetsenbord, of op de USB-hub die achter de Mac ligt. Ik heb ook een externe "5-in-1" kaartlezer, en die kan op dezelfde manier worden aangesloten als een camera. Voor de twee toestellen met SD-kaart (een Pana FZ18 en mijn G9) gebruiken we doorgaans het bijgeleverde "kaartlezertje" (aan de ene kant steekt de SD-kaart, aan de andere wordt op een USB-poort ingeplugd).
                  Voor een USB stick met wat hogere capaciteit zijn die poorten aan het toetsenbord toch wat 'slapjes'. Hier toch in elk geval. Werkt dat bij jou wel Les?
                  Mvg.
                  Robert
                  Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

Comment

Wauw, we kunnen een iMac al upgraden naar 64GB, graag een adresje die me 16GB ram kan leveren o_O en de ref. die bevestigd dat de CPU 64GB aan kan.

Anderzijds is de stelling dat je de grootste vooruitgang zal merken in `SSD ook bij de haren gegrepen.
                    SSD geeft je een merkelijke opbrengst bij opstart en/of het opstarten van applicaties.

Enfin, ik neem alvast een zak chips en lach af en toe mee met de ridicule beweringen ;-)

Mir,
                    Geloof me vrij, het beestje zal meer dan voldoen aan je wensen.
                    Al dacht ik dat jij al ervaring had met een Mac Mini en dus wel weet wat je kan verwachten van het OS.

En voor de prijs dat je hem kan krijgen via je werkgever is het zeker geen verloren zaak ;-)
                    LR kan geen probleem vormen.
                    Een filmpje bewerken via iMovie ook niet.

Enne, Ram kan je uitbreiden naar 32GB (4X8GB) voor zo ver je dit zou nodig hebben.
                    My flickr space

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door den tommie Bekijk bericht
                      Anderzijds is de stelling dat je de grootste vooruitgang zal merken in `SSD ook bij de haren gegrepen.
                      SSD geeft je een merkelijke opbrengst bij opstart en/of het opstarten van applicaties.

Enfin, ik neem alvast een zak chips en lach af en toe mee met de ridicule beweringen ;-)
                      Ik geef u 40 raw files van laat maar zeggen een D800.
                      Pc config: Dual intel xeon, 32gb ram, dual Nvidea 4000 gpu en een standaard 5400 rpm HDD.
                      Dit tegen een standaard I7-4770, 16gb ram, basic gpu (gtx760 of iets in die aard) en 2x intel ssd (540 serie) in raid0.

Start up tot uploaden op locale netwerkserver: onderste config wint zeker. Bovenste setup kost om en bij de 10.000 euro, onderste iets meer dan 1300 als je 128gb ssd's gebruikt.
                      Je zal zien dat je foto's sneller zullen geïmporteerd worden, je niet moet wachten tot ze volledig scherp en bewerkbaar zijn en het exporteren ook enorm snel zal gaan.

Steek de 2x ssd in raid0 in de bovenstaande setup en het gaat natuurlijk niet meer op...

In gelijk welk systeem dat iemand vraagt: ik wil mijn processor upgraden en meer ram, want het is te traag ; raad ik een ssd aan.
                      Je betaald nog geen 100 euro voor 128gb (als hoofdschijf voldoende als je ook een opslagschijf hebt) en je zal er meer aan hebben dan een processor van 400 euro en ram van 200 euro in te steken.

Voor fotografie heb je geen beest van een pc nodig (I7-4770, 16gb ram is voldoende), zorg gewoon voor een ssd (liefst 2 in raid0) en je hebt een steenvast systeem.

Edit, laat je niet verleiden door een mobiele GPU, deze kosten evenveel, maar hebben slechts een fractie van de prestaties! (bij nvidea en AMD staat er een M achter)
                      Last edited by playerofwar; 25 oktober 2013, 23:44.

Comment

dit is zonder twijfel zo juist als het maar kan zijn, maar is niet het onderwerp in deze discussie.
                        Hier ging het over het feit om de interne HDD te wijzigen in een SSD en dan is de winst echter beperkt.

feit is ook dat de aangeboden modellen van de werkgever niet de optie bieden om een SSD te verkrijgen.
                        Wil je dan een snel en goed alternatief, dan raad ik een externe SSD aan via Thunderbolt als startup drive.
                        De nieuwe iMac even openen om de drive te swappen zou ik niet aanraden als je er geen ervaring mee hebt (nadeel van de laatste gen. Mac's)

zelf heb ik de MBpro voorzien van SSD van 128 voor startup en optical vervangen door HDD
                        Verder externe SSD via Thunderbolt voor de lopende projecten.
                        loopt lekker soepel allemaal
                        My flickr space

Comment

Klopt Tom ik had jaren geleden een mac mini onder mijn tv staan . Maar daar stond enkel iTunes en xbmc op. Meer werd daar niet mee gedaan.

mir
                          De opbrengst van mijn zonnepanelen live : http://www.sunnybeam.be/

Comment

Zelf meer geheugen bij plaatsen: Klik.
                            Lijkt me toch een fluitje van een cent.

Sony A7II + Loxia 50mm + Vario Tessar FE 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
                            Fujifilm X-T4 + Samyang 12mm + Fujinon XF 27mm + Fujinon XF 35mm + Fujinon XF 16-55mm R LM WR + X-E2s.​

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door playerofwar Bekijk bericht
                              Ik geef u 40 raw files van laat maar zeggen een D800.
                              Pc config: Dual intel xeon, 32gb ram, dual Nvidea 4000 gpu en een standaard 5400 rpm HDD.
                              Dit tegen een standaard I7-4770, 16gb ram, basic gpu (gtx760 of iets in die aard) en 2x intel ssd (540 serie) in raid0.

Start up tot uploaden op locale netwerkserver: onderste config wint zeker. Bovenste setup kost om en bij de 10.000 euro, onderste iets meer dan 1300 als je 128gb ssd's gebruikt.
                              Je zal zien dat je foto's sneller zullen geïmporteerd worden, je niet moet wachten tot ze volledig scherp en bewerkbaar zijn en het exporteren ook enorm snel zal gaan.

Steek de 2x ssd in raid0 in de bovenstaande setup en het gaat natuurlijk niet meer op...

In gelijk welk systeem dat iemand vraagt: ik wil mijn processor upgraden en meer ram, want het is te traag ; raad ik een ssd aan.
                              Je betaald nog geen 100 euro voor 128gb (als hoofdschijf voldoende als je ook een opslagschijf hebt) en je zal er meer aan hebben dan een processor van 400 euro en ram van 200 euro in te steken.

Voor fotografie heb je geen beest van een pc nodig (I7-4770, 16gb ram is voldoende), zorg gewoon voor een ssd (liefst 2 in raid0) en je hebt een steenvast systeem.

Edit, laat je niet verleiden door een mobiele GPU, deze kosten evenveel, maar hebben slechts een fractie van de prestaties! (bij nvidea en AMD staat er een M achter)
                              En eigenlijk heb ik hierover nog redelijke twijfels. Een SSD heeft voornamelijk voordelen bij veel kleine bestanden. Het grootste voordeel ligt in de heel snelle toegangstijd, veel minder in de doorvoersnelheid. Een beetje harddisk haalt vandaag vlotjes 150 MB/s, een SSD doet dat sneller maar niet zoveel sneller (ergens iets meer dan het dubbel). Bij die kleine bestanden ligt het voordeel in de grootte-orde van 10 tot 25x sneller. Zelfs een 5400 rpm HDD haalt makkelijk een goeie 80 MB/s (helaas zijn dat doorvoersnelheden, die enkel gehaald worden bij grote bestanden). En laat video nu net 1 van de voorbeelden zijn waar je met heel grote bestanden werkt... En ook de huidige fotografie doet het bestanden van vlotjes 5-10 MB en meer...

Daarnaast ken ik niemand die in een 2 Xeon systeem een 5400 rpm harddisk propt. Je moet zorgen dat je systeem een beetje in evenwicht is. Een Ferrari zet je ook niet op 100 mm. brede bandjes . Doch dit allemaal helemaal terzijde...

Uiteraard heeft SSD zijn voordelen, maar je moet ook niet overdrijven. En als je vergelijkingen maakt : maak ze correct, en vergelijk een SSD met de snelste harddisk variant. Een deftige server-harddisk op 10.0000 tr./min zal een "externe behuizing" hard schijfje evengoed vernederen...
                              In mijn systeem zit uiteraard ook een 256 GB SSD (eentje van Crucial M4) en een 3 TB harde schijf (7200 tr./min Seagate). Dat gaat uiteraard verbazend goed vooruit. En dan heb je ook nog de prijs kwestie : een harddisk kost een 40 euro/TB, een SSD een 800 euro... Lijkt me toch een redelijk verschil, en voor sommigen nog altijd voldoende om toch maar voor dat trager ding te kiezen. En dan zijn het nog geen "echte" TB, maar dat is weer een andere kwestie...
                              Last edited by polleke_cgc; 26 oktober 2013, 10:44.
                              Groeten,

Polleke

Comment

Ik zou voor een Fusion Drive in de iMac gaan. Een 128 GB SSD met een harde schijf en OSX zorgt er wel voor dat de SSD optimaal gebruikt wordt.

Comment

Working...
                                X